PERSBERICHT 19 juni 2003
PRIX DE ROME 2003
Beeldhouwen / Kunst en Publieke Ruimte
Tentoonstelling in
GEM, museum voor actuele kunst
Geachte heer/mevrouw,
Wij willen u hierbij graag attent maken op de tentoonstelling met het werk van de acht eindrondedeelnemers van Prix de Rome 2003.
wijziging tijd pers preview :
vrijdag 4 juli van 14.00 (en NIET 13.00 uur zoals eerder vermeld) tot 15.00 uur
De Prix de Rome, een belangrijke staatsprijs in Nederland, wordt uitgereikt op tien terreinen van de beeldende kunst en architectuur. In een vijfjarige cyclus komen jaarlijks twee verwante disciplines aan bod. Dit jaar betreft het Beeldhouwen / Kunst en Publieke Ruimte. De jureringen voor de voorrondes hebben eind 2002 plaatsgevonden; de acht eindrondedeelnemers hebben in hun werkperiode van drie maanden aan de Rijksakademie (onderdeel van de prijs) hun finale werkgemaakt. Inmiddels zijn de eindjureringen ook achter de rug en zijn de voorbereidingen voor de tentoonstellingen van start gegaan.
Voor meer informatie over de uitslag van de eindjureringen en informatie over de eindrondedeelnemers en de juryleden verwijzen we u naar het 2e deel van dit bericht.
Het werk van de vier eindrondedeelnemers van Beeldhouwen- Ryan Gander, Erik Olofsen, Folkert de Jong, Helmut Dick- en van de vier eindrondedeelnemers van Kunst en Publieke Ruimte - James Beckett, Katrin Korfmann, Natasja Boezem, Tomoko Take- wordt tentoongesteld in:
GEM, museum voor actuele kunst
Publicatie
De publicatie (uitgegeven door Uitgeverij 010) is vormgegeven door Joost Grootens.
De teksten die zijn opgenomen in de publicatie zijn geschreven door Domeniek Ruyters (hoofdredacteur MetropolisM), Ina Boiten ( kunsthistoricus, auteur Publieke Kunst. Nieuwe dimensies in ruimte en tijd, voor kunstenaar en publiek) en Ken Lum ( kunstenaar en jurylid van Kunst en Publieke Ruimte)
De eindjureringen
De jury Kunst en Publieke Ruimte bestaande uit Alicia Framis, Antony Gormley, Ken Lum, Narcisse Tordoir, Dirk van Weelden en Janwillem Schrofer (VZ) heeft op dinsdag 15 april 2003 de volgende prijzen toegekend voor de Prix de Rome Kunst en Publieke Ruimte:
De Prix de Rome wordt financieel ondersteund door Ministerie van OCenW (prijzengeld en organisatiekosten) en de Rijksakademie (faciliteiten en personeelskosten).
Voor meer informatie over de jury en de kandidaten wijzen we u op het tweede deel van dit bericht.
Mira Kho
KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE
De juryleden:
Van alledaagse schijnbaar bij het groot vuil gezette materialen, zoals schrootjes, meubels, tijdschriften en kleding, bouwt Mike Nelson (1967, Engeland) grote architectonische installaties die vaak een buitenaardse indruk maken. Zijn werk is vervreemdend. Het desoriënteert. In Coral Reef (2000) wordt de bezoeker meegenomen in een labyrinth van ongastvrije rommelige ruimtes waarin de details verontrusten: een lege slaapzak, een islamitische kalender, een portret van J.F. Kennedy, een kapotgeslagen stoel. Nelson was kandidaat voor de Turnerprize 2001 en nam in datzelfde jaar deel aan de biënnale van Venetië.
Moniek Toebosch (1948, Nederland) Het veelzijdige werk van performance kunstenaar Moniek Toebosch is nauwelijks onder een noemer te vangen. Haar werk dwingt de kijker altijd tot nadenken. Zij maakt daarbij veelvuldig gebruik van nieuwe media. Voor haar geboortestad Breda maakte ze afgelopen jaar een interactieve digitale vraagmuur. Daar zoekt zij naar dichterlijke, filosofische, politieke of persoonlijke vragen van de bezoeker. Alleen vragen. Geen antwoorden. "Is het Chouchou die ik in mijn hart vind?" "Heb ik iets gemist gisteren?" De recente vragen zijn te vinden in de openbare ruimte: zowel op internet als aan een gevel in Breda.
Mona Hatoum (1952, Libanon / Engeland) breidt de rationele vormentaal, die in de jaren '60 door minimal art gevestigd werd, uit met een traumatische dimensie. Haar beklemmende werk is met associaties geladen. Centrale uitgangspunt in Hatoums werk is het lichaam; in haar vroegere werk gebruikte ze haar eigen lichaam vaak in combinatie met haar sculpturen in actie's en video's. Belangrijk is het gelijktijdig werken aan objecten en performances. Haar land van herkomst is belangrijk, maar is niet het thema van haar werk. De kunstenaar woont en werkt in Londen.
Frans Haks (1938, Nederland)
Janwillem Schrofer (1945, Nederland) studeerde organisatie-sociologie aan de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Sinds 1983 is hij algemeen directeur en begeleider van de Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam en voorzitter (zonder stemrecht) van de jury's Prix de Rome. Schrofer is lid van werkgroepen en commissies waaronder Bijzondere Muntuitgiften (Ministerie van Financiën). Adviezen o.a. aan kunstenaarsinitiatieven in binnen- en buitenland, waaronder in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
JURY KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE
Alicia Framis (1967, Spanje / Nederland) winnaar van de Prix de Rome 1997, Kunst en de Publieke Ruimte, is bij het publiek vooral bekend als maker van sociale sculptuur. Het werk heeft meestal geen vaste (gematerialiseerde) vorm maar gaat in op het creëren van omstandigheden waaruit ervaringen en/of gebeurtenissen kunnen voortkomen. Zijzelf kan daarin voorkomen - zoals bij dreamkeeper, waarbij zij gedurende veertig dagen bereikbaar was voor eenzamen in de nacht - alsook dat zij gebruik maakt van andere personen. Het gaat in ieder geval altijd om direct contact tussen mensen, waarbij grootsteedse noden en eenzaamheid vaak het onderwerp zijn.
Narcisse Tordoir (1954, België) studeerde aan de Kunstakademie van Antwerpen. Hij is een veelzijdig kunstenaar. Op ieders netvlies staat het ijzeren hekwerk met dagelijkse taferelen dat de toegang tot het Barcelonaplein op het KNSM eiland markeert. In Nijmegen maakte hij verwant werk in de openbare ruimte. De relatie tussen verschillende kunstvormen houdt hem bezig: "Hoe kun je zinvol omgaan met schilderen in deze tijd van beeldcultuur, wanneer de fotografie veel taken van de schilder heeft overgenomen?"
De Britse beeldhouwer Antony Gormley (1950, Engeland) is met zijn latere werk vooral bekend om zijn zogeheten 'field' installatie's; velden vol gelijkvormige voor zich uit starende terracotta figuren, 35.000, die een biologerende uitwerking hebben op de toeschouwer. Hij maakt deze beelden vaak samen met (Mexicaanse)families die traditioneel handgebakken stenen maken. Gormley die in 1995 kandidaat was voor de Turnerprize is eveneens de schepper van het grootste beeld in de openbare ruimte van Engeland: Angel of the North, staal, 20m bij 54m. Hij heeft in zijn vroege periode vooral levensgrote figuren gemaakt in brons en andere metalen. Zijn eigen lichaam diende daarbij steeds als model. Gormley heeft gestudeerd aan de Central school of Art, Goldsmith's school of Art en de Slade School. Hij is geboren in Londen waar hij nog steeds woont en werkt.
Dirk van Weelden (1957, Nederland), is schrijver en filosoof en waarnemer van maatschappelijke processen. Heeft voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst observaties gedaan naar de betekenis van de publieke ruimte. Van Weelden treedt regelmatig op in radioprogramma's.
Janwillem Schrofer (1945, Nederland) studeerde organisatie-sociologie aan de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Sinds 1983 is hij algemeen directeur en begeleider van de Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam en voorzitter (zonder stemrecht) van de jury's Prix de Rome. Schrofer is lid van werkgroepen en commissies waaronder Bijzondere Muntuitgiften (Ministerie van Financiën). Adviezen o.a. aan kunstenaarsinitiatieven in binnen- en buitenland, waaronder in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
De komende jaren vindt de Prix de Rome plaats in de volgende disciplines:
2004 Tekenen / Grafiek
Stadhouderslaan 43 te Den Haag
4 juli -21 september 2003
opening: 4 JULI - VAN 19.00 tot 22.00 UUR
open: dinsdag t/m zondag van 14.00-22.00
070 3381133
Officiële prijsuitreiking
Op 4 juli 2003 uur zullen 's middags de prijzen voor de Prix de Rome 2003 Beeldhouwen / Kunst en Publieke Ruimte uitgereikt worden door mevrouw mr. M.C. van der Laan - staatssecretaris voor Cultuur en Media - in het GEM, museum voor actuele kunst, Stadhouderslaan 43 te Den Haag.
Die dag verschijnt eveneens de publicatie; een inhoudelijke publicatie (full colour en 160 pag.) die de huidige ontwikkelingen binnen Beeldhouwen en Kunst en Publieke Ruimte laat zien. Samen met de juryberaadslagingen wordt dit door twee auteurs beschreven. Met beeld van de eindrondedeelnemers, maar ook van de kandidaten van de tweede ronde, wordt dit toegelicht.
De jury Beeldhouwen bestaande uit Stephan Balkenhol, Frans Haks, Mona Hatoum, Mike Nelson, Moniek Toebosch en Janwillem Schrofer (VZ) heeft op woensdag 23 april 2003 de volgende prijzen toegekend voor de Prix de Rome Beeldhouwen:
1e prijs: euro 20.000 Ryan Gander (1976, Chester, Groot-Brittannië)
2e prijs euro 10.000 Erik Olofsen (1970, Aalsmeer)
basisprijs: euro 5.000 Folkert de Jong (1972, Alkmaar)
basisprijs : euro 5.000 Helmut Dick (1969, Duisdorf, Duitsland)
1e prijs euro 20.000 James Beckett (1977, Harare, Zimbabwe),
2e prijs euro 10.000 Katrin Korfmann (1971, Heidelberg, Duitsland)
basisprijs euro 5.000 Tomoke Take (1970, Osaka, Japan)
basisprijs euro 5.000 Natasja Boezem (1968, Leerdam),
Hoofd Prix de Rome
Bernie Deekens
Coördinator Prix de Rome
P/a
Rijksakademie van beeldende kunsten
Sarphatistraat 470
1018 GW Amsterdam
t: 020-5270300
f: 020 - 5270301
e: prix@prixderome.nl
i: www.prixderome.nl
Extra informatie omtrent Prix de Rome 2003.
De eindrondedeelnemers:
BEELDHOUWEN
Ryan Gander (Manchester Metropolitan University Manchester, Jan van Eijk Maastricht, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam). Vele tentoonstellingen o.a The International 3 Manchester; NICC Antwerpen; het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.
Erik Olofsen (Gerrit Rietveld Academie, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam). Tentoongesteld in Arti et Amicitiae, Amsterdam; De Vishal, Haarlem en Het Torentje, Almelo etc.
Folkert de Jong (Hogeschool van de kunsten Amsterdam, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam). Tentoonstellingen in o.a Galerie Fons Welters, het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, de Vleeshal, Middelburg en TENT Rotterdam.
Helmut Dick (Sandberg Instituut Amsterdam,Gerrit Rietveld Academie).
Tentoongesteld in Centrum Beeldende Kunst Nijmegen; Consortium, Amsterdam; Lokaal 01, Antwerpen; Montevideo Amsterdam etc.
James Beckett (Technikon Natal, BAFA (degree),South Africa; Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam). Tentoonstellingen in Consortium Amsterdam; Centre for contemporary European Art,Xiamen, China; Outline project Space e.a.
Katrin Korfmann (Kunsthochschule Berlin, Gerrit Rietveld Academie, Rijksakademie van beeldende kunsten). O.a in Galerie Art Affairs; W139 Amsterdam; Smart Amsterdam; Gemeentemuseum Den Haag tentoongesteld
Natasja Boezem (Universiteit voor beeldende vorming, Tilburg, Sandberg Instituut, Amsterdam). Verschillende solo en groeptentoonstellingen o.a: Fort Lux; De Kunstvlaai; Las Palmas. Ook geeft ze gastlessen en heeft voor verschillende theaterproducties de vormgeving op haar naam staan.
Tomoko Take (Kyoto City University of Arts, Rijksakademie van beeldende kunsten). Tentoongesteld, vaak in samenwerking met Chikako Watanabe -Chiko&Toko Project - in De Paviljoens, Almere, Stedelijk Museum Amsterdam, Stedelijk Museum Schiedam e.a.
JURY BEELDHOUWEN
Stephan Balkenhol (1957, Duitsland) onderzoekt in zijn werk de geïsoleerde positie van de menselijke figuur, ontdaan van zijn context. Dieren en bloemen vergezellen en benadrukken dikwijls het menselijke figuur. Zijn werken openbaren zijn interesse in fundamentele aspecten van de sculpturale vorm en het materiaal alsmede zijn obsessie met de menselijke vorm ontdaan van alle verhalende en allegorische attributen. Hij werkt veel in opdracht en is vertegenwoordigd in vele museale collecties. Balkenhol studeerde aan de kunstacademie van Hamburg en werkte bij Ulrich Rückriem.
Ex-museumdirecteur en tentoonstellingmaker Frans Haks studeerde in Utrecht kunstgeschiedenis. Van 1961 tot 1965 was hij conservator van het Aartsbisschoppelijk Museum; later in dezelfde stad, tot 1995, directeur van het Groninger Museum. Op de vraag welke aankopen van dat museum hij achteraf het meest belangrijk vond, antwoordde hij gedreven: "alles is belangrijk". Er is voor hem geen verschil tussen hoge en lage kunst, tussen eenmalig geschilderde meesterwerken en posters in grote oplagen. Alles heeft een betekenis voor de tijd waarin het werd gemaakt. Hij schreef "Calculerende terriër. Logboek van het Groninger Museum van 16-1-'86 tot 31-12-'95" (1995), en "Pissende poes in museumland" (2000).
Ken Lum (1953, Canada / China) is sinds 1990 als hoogleraar verbonden aan de Department of Fine Arts aan de University of British Columbia. Doceert daarnaast aan de L'ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts (Parijs) en de Akademie der Bildenden Kunst (München). Lum heeft een drukke kunstenaarspraktijk. Hij participeert in vele internationale tentoonstellingen en biennales waaronder Venetië, Johannesburg en Sáo Paulo en publiceert regelmatig in veel toonaangevende internationale tijdschriften en journals (Art & Text, Art Margins, Nka etc.)
Al zijn werk betreft de dialectiek van private en publieke constructies over identiteit, ruimte en poltitiek. Zeer recent heeft Ken Lum gewerkt aan een aantal opdrachten op het gebied van openbare kunst (Public Art), waaronder Wenen, Siena en Leiden met als onderwerp stedelijke politiek. Een van zijn meest bekende projecten is There's No Place Like Home. Ken Lum is vele malen onderscheiden.
2005 Schilderen / Theater & Beeldende Kunst
2006 Architectuur / Stedebouw en landschapsarchitectuur