Frankrijk: huishoudens geven meer uit aan vrijetijdsbesteding
---
De uitgaven van Franse huishoudens zijn in 2002 licht gestegen met 1,2
procent. Volgens het statistisch instituut Insee bedroeg de groei in
het jaar ervoor nog het dubbele. Deze daling houdt vooral verband met
de lagere groei van de koopkracht (1,9 procent vergeleken met ruim 3
procent de twee voorgaande jaren).
Het gemiddelde Franse huishouden is met name meer gaan uitgeven aan
vrijetijdsproducten: ICT - (groei van 18 procent in volume vergeleken
met 2001) en audiovisuele producten (groei van 5 procent). Ook de
verkoop van spellen en sportartikelen profiteert hiervan; het
bioscoopbezoek daarentegen groeit niet.
Sommige analisten verklaren deze trend uit de invoering van de
35-urige werkweek, waardoor mensen meer vrije tijd hebben. Anderen
wijzen op de mogelijkheid dat de Fransman door de economische crisis
steeds minder deur uitgaat en zich meer terugtrekt in huis
('cocooning').
03.07.2003
---
Bron: Les echos; Le quotidien de l'economie Les Français dépensent
plus pour leurs loisirs (1p)
Nummer: 103737
Open het originele document via:
Zie het origineel
http://www.evd.nl/zoeken/Show...asp?bstnum=103737
De volledige tekst is op te vragen via het formulier kopieaanvraag.
Vermeld steeds uw eigen faxnummer. Wij versturen géén kopieën per
e-mail, alleen per fax of per post. Kosten: bij meer dan 50 pagina's
0,20 euro per pagina en 5,00 euro administratiekosten.
EVD