Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
Persbericht
Woerden 4 juli 2003
Opening nieuwe jongerencampagne alcoholvoorlichting: De Kater Komt Later
Jonge popfestivalbezoekers weten weinig over alcohol
Jonge popfestivalbezoekers weten weinig van de negatieve gevolgen van alcohol, ze weten niet bij welke hoeveelheid alcohol er sprake is van overmatig drankgebruik en schatten bovendien het gemiddelde alcoholgebruik van hun leeftijdgenoten te hoog in. Dit blijkt uit een trendonderzoek dat het NIGZ dit voorjaar hield onder ruim 1100 jonge popfestivalgangers. De resultaten daarvan zijn op 3 juli gepresenteerd bij de opening van de nieuwe alcoholvoorlichtingscampagne voor jongeren: de Kater komt later. Deze campagne is onderdeel van het project alcoholvoorlichting en preventie, dat in opdracht van het ministerie van VWS wordt uitgevoerd.
Het NIGZ nam dit voorjaar bij 1162 jonge popfestivalbezoekers tussen 12 en 25 jaar kennistesten over alcohol af. Uit de resultaten blijkt dat deze jongeren weinig kennis hebben over alcohol. De geteste bezoekers kennen de gevaren van overmatig alcoholgebruik op de korte termijn niet, weten niet wat overmatig alcoholgebruik is en schatten het alcoholgebruik van hun leeftijdsgenoten te hoog in: 63 procent denkt dat jongeren gemiddeld zo'n 20 glazen per week drinken, en 10 procent denkt zelfs dat jongeren gemiddeld 37 glazen per week drinken. In werkelijkheid drinken jongeren gemiddeld tussen de 7 en 10 glazen alcohol per week.
Normen, groepen en alcoholgebruik
De gegevens geven het NIGZ aanleiding om de normen voor overmatig drankgebruik opnieuw onder de aandacht te brengen. Tot op heden bestaat er alleen een norm voor overmatig alcoholgebruik voor volwassenen (meer dan gemiddeld 14 glazen per week voor vrouwen en meer dan gemiddeld 21 glazen per week voor mannen). Als jongeren hogere drinknormen gebruiken dan de bestaande norm voor volwassenen, pleit dat voor het ontwikkelen en communiceren van een bruikbare drinknorm voor jongeren.
Tevens vindt het NIGZ dat het onderzoek aanleiding geeft tot een meer gefundeerd onderzoek naar de invloed van sociale omgeving en sociale druk op het alcoholgebruik van jongeren. De hoge inschattingen van het alcoholgebruik van leeftijdsgenoten kunnen immers ook het effect hebben dat jongeren meer drinken om aan een denkbeeldige norm te voldoen. Die relatie is met het huidige onderzoek evenwel niet aan te tonen.
De Kater Komt Later
De onderzoeksgegevens zijn gepresenteerd bij gelegenheid van de opening van de nieuwe alcoholcampagne voor jongeren, 3 juli j.l.: De Kater Komt Later. Dit nieuwe thema (dat de slogan Ben jij sterker dan drank? vervangt) verwijst naar ongewenste gevolgen van alcohol die in contrast staan met de vaak positieve verwachtingen. De Kater Komt Later schetst op luchtige wijze persoonlijke situaties waarin je als jongere liever niet terecht wilt komen.
Tijdens de opening zijn de nieuwe materialen gepresenteerd in Discotheek Brothers te Bunnik. Rapper MSheep introduceerde daar ook zijn speciaal voor deze nieuwe campagne gecomponeerde pop/rapsong Kiss Ya Brain Goodbye.
Zomercampagne
Geïnspireerd door de resultaten van 2002 (zie persbericht 22 april op
Gemeentelijk alcoholbeleid
In het kader van de jongerencampagne ondersteunt het NIGZ samen met lokale steunpunten alcoholvoorlichting diverse gemeenten in de realisering van gemeentelijk alcoholbeleid (als onderdeel van lokaal gezondheidsbeleid) ten aanzien van jongeren. Voorlichting is daar een vast onderdeel van, naast controle op de naleving van wettelijke alcoholbepalingen, samenwerking met horeca-ondernemers en andere verkooppunten ten aanzien van verantwoordelijk omgaan met de verkoop van alcoholproducten, en scholing en begeleiding van gezondheidsprofessionals, leerkrachten en andere professionals die met jongeren werken.