Onderzoek `Borsele Beweegt'
Heinkenszand, 3 juli 2003
Op verzoek van de gemeente Borsele heeft er een onderzoek plaats
gevonden onder 33 sportverenigingen in de gemeente over de
beeldvorming van het breedtesportproject `Borsele Beweegt'. Dit
project is in april 2002 van start gegaan en heeft tot doel sport en
bewegen onder de inwoners van Borsele te activeren. Het onderzoek is
in de maanden februari tot en met mei van dit jaar uit gevoerd door
Janneke de Jonge uit `s-Heerenhoek, in het kader van haar
afstudeeropdracht voor de opleiding aan de NHTV, de internationale
Hogeschool te Breda.
In het onderzoek is in het bijzonder ingegaan op de
communicatieactiviteiten die `Borsele Beweegt' tot op heden heeft
ondernomen. De resultaten van het onderzoek geven aan dat de meeste
Borselse sportverenigingen op de hoogte zijn van het
breedtesportproject en dat men er enthousiast over is. Al geven zij
aan niet exact bekend te zijn met alles wat het veelomvattende
breedtesportproject hen kan bieden. Eens te meer is gebleken dat de
Borselse Bode een belangrijk communicatiemiddel is in de ogen van de
woordvoerders van de ondervraagde sportverenigingen. Ook de
Nieuwsbrief Borsele Beweegt, die speciaal voor het breedtesportproject
in het leven is geroepen, wordt graag tegemoet gezien.
Deelname aan de diverse activiteiten die in het kader van Borsele
Beweegt worden georganiseerd, schiet er bij de sportverenigingen nogal
eens bij in. Zij meldden dat er geen behoefte is aan deelname of dat
de activiteit niet aan de behoefte voldeed. Over de diverse doelen die
door middel van het project bereikt kunnen worden, denken de
sportverenigingen positief. Zij zien hierdoor in de toekomst een
gezond Borsels sport- en bewegingsklimaat.
De resultaten van het onderzoek hebben gediend als input voor het
schrijven van een communicatieplan voor de toekomst van `Borsele
Beweegt' om tot een nog meer effectieve communicatie te komen met de
Borselse sportverenigingen. Enkele aanbevelingen die Janneke de Jonge
in haar plan doet zijn:
* het uitgeven van een folder met daarin opgenomen alle producten en
diensten die `Borsele Beweegt' kan aanbieden;
* het samenstellen van een eigen herkenbare pagina in de Borselse
Bode;
* het meer bekendheid geven aan de website van het project,
www.borselebeweegt.nl , en het regelmatig up-daten hiervan;
* bovendien deze website meer aantrekkelijk maken door er
sportspelletjes op aan te bieden;
* in de speciale Nieuwsbrief van het project meer interviews opnemen
met vertegenwoordigers uit de sportwereld, waardoor de
betrokkenheid groter wordt en de oplage van deze Nieuwsbrief
vergroten;
* meer bekendheid geven aan de evenementen die georganiseerd worden,
door directe aanschrijving van de belanghebbenden;
* aangeven dat de evenementen laagdrempelig zijn en dat sport en
bewegen vele voordelen met zich meebrengen;
* een duidelijkere beeldvorming naar buiten toe ontwikkelen, door
briefpapier e.d. met het logo van `Borsele Beweegt'.
Het onderzoek plus communicatieplan is inmiddels aangeboden aan de
gemeente Borsele en het projectteam van `Borsele Beweegt' zal nog deze
zomer een start maken met de uitvoering van de gedane aanbevelingen.
Gemeente Borsele