RIJKSAKADEMIE V. BEELD. KUNST
OPENING TENTOONSTELLING Prix de Rome 2003
PERSBERICHT
Amsterdam, 30 juni 2003
PRIJSUITREIKING EN OPENING TENTOONSTELLING PRIX DE ROME 2003
Beeldhouwen / Kunst en Publieke Ruimte
GEM, museum voor actuele kunst, Den Haag
Op vrijdag 4 juli om 16:00 uur reikt mevrouw mr. Medy van der Laan, Staatssecretaris van Cultuur en Media, de prijzen uit van de Prix de Rome 2003 Beeldhouwen / Kunst en Publieke Ruimte. Hierna opent zij de tentoonstelling. Deze is vanaf 19.00 uur voor publiek geopend.
PERSPREVIEW VRIJDAG 4 JULI 14.00 TOT 15.00 UUR
BEELDHOUWEN
Na een eerste ronde in november 2002 heeft de jury uit 106 inzendingen vijftien deelnemers geselecteerd voor de tweede ronde. In december heeft de jury uit het werk dat door deze kandidaten werd gepresenteerd vier eindrondedeelnemers geselecteerd. Gebaseerd op het werk dat deze eindrondedeelnemers maakten tijdens een werkperiode van drie maanden aan de Rijksakademie zijn de volgende prijzen toegekend:
1e prijs, 20.000 euro: Ryan Gander
2e prijs, 10.000 euro: Erik Olofsen
basisprijs, 5.000 euro: Folkert de Jong basisprijs, 5.000 euro: Helmut Dick
De jury bestond uit Stephan Balkenhol, Frans Haks, Mona Hatoum, Mike Nelson, Moniek Toebosch en Janwillem Schrofer (vz).
KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE
Na een eerste ronde in november 2002 heeft de jury uit 66 inzendingen op dia's en overig documentatiemateriaal twaalf deelnemers uitgenodigd voor de tweede ronde. Uit deze jurering in december zijn de vier eindrondedeelnemers geselecteerd. Gebaseerd op het werk dat deze eindrondedeelnemers maakten tijdens een werkperiode van drie maanden zijn de volgende prijzen toegekend:
1e prijs, 20.000 euro: James Beckett
2e prijs, 10.000 euro: Katrin Korfmann
basisprijs, 5.000 euro: Natasja Boezem
basisprijs, 5.000 euro: Tomoko Take
De jury bestond uit Alicia Framis, Antony Gormley, Ken Lum, Narcisse Tordoir en Janwillem Schrofer (vz).
TENTOONSTELLING
Het werk van de eindrondedeelnemers Beeldhouwen (Ryan Gander, Erik Olofsen, Folkert de Jong, Helmut Dick) en van de eindrondedeelnemers Kunst en Publieke Ruimte (James Beckett, Katrin Korfmann, Natasja Boezem, Tomoko Take) wordt tentoongesteld in:
GEM, museum voor actuele kunst
Stadhouderslaan 43 te Den Haag
4 juli tot en met 21 september 2003
opening voor het publiek: 4 JULI 19.00 UUR
openingstijden: dinsdag t/m zondag van 14.00-22.00 uur www.gem-online.nl
tel.: 070 3381133
PUBLICATIE
Vrijdag 4 juli verschijnt eveneens de publicatie (full colour, 160 pag.). Deze geeft een inhoudelijk beeld van de huidige ontwikkelingen binnen Beeldhouwen en Kunst en Publieke Ruimte. Naast juryberaadslagingen en beeld van de eindrondedeelnemers alsmede de kandidaten van de tweede ronde bevat het teksten van Domeniek Ruyters (hoofdredacteur MetropolisM), Ina Boiten (kunsthistoricus, auteur Publieke Kunst. Nieuwe dimensies in ruimte en tijd, voor kunstenaar en publiek) en Ken Lum (kunstenaar en jurylid van Kunst en Publieke Ruimte). De publicatie (uitgegeven door Uitgeverij 010) is vormgegeven door Joost Grootens.
Extra informatie over de Prix de Rome, de eindrondedeelnemers en de juryleden als bijlage bij dit bericht.
///// EINDE PERSBERICHT //////
58)voor meer informatie, beeldmateriaal etc. svp u contact opnemen met:
62)Mira Kho, hoofd Prix de Rome
64)Bernie Deekens, coördinator Prix de Rome
66)Rijksakademie van beeldende kunsten
67)Sarphatistraat 470
68)1018 GW Amsterdam
70)t: 020 5270300
71)f: 020 5270301
72)e: prix@prixderome.nl
73)i: www.prixderome.nl
---
EXTRA INFORMATIE PRIX DE ROME 2003
De Rijksakademie van beeldende kunsten (Amsterdam) organiseert de Prix de Rome, de oudste en belangrijkste 'staats'prijs voor jonge kunstenaars en architecten (tot 35 jaar) in Nederland. Oorspronkelijk in 1817 - naar Frans voorbeeld ingevoerd door koning Willem I, werd deze 'staats'-prijs in 1870 door koning Willem III vastgelegd bij de wet op de Rijksakademie. In 1985 is de opzet van de Prix de Rome -gelijktijdig met de reorganisatie van de Rijksakademie - vernieuwd: het prijzengeld werd verhoogd, er kwamen ruimere mogelijkheden voor deelname, etc. Sindsdien is zowel de betekenis van als de belangstelling voor de Prix de Rome sterk toegenomen, enerzijds in aantallen deelnemers, anderzijds bij de media en de professionele kunstwereld.
De Prix de Rome is opgezet als een wedstrijd en kent elk jaar de volgende elementen:
- een voorronde waarin enkele honderden kunstenaars of architecten documentatie inzenden van hun werk; hieruit selecteren internationale jury's maximaal vier deelnemers per terrein voor de eindronde, die daarmee zijn genomineerd voor de Prix de Rome;
- de eindronde een werkperiode van drie maanden voor de genomineerden; deze kunnen gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de Rijksakademie en ontvangen een tegemoetkoming in de materiaalkosten; waar nodig en mogelijk worden zij vanuit de Prix de Rome-organisatie ondersteund; op basis van het nieuwe werk kent de jury de prijzen toe;
- een tentoonstelling (o.a. in Museum Fodor en Arti et Amicitiae te Amsterdam, Het Nederlands Architectuurinstituut Rotterdam) van het eindrondewerk; de opening van de tentoonstelling valt samen met de openbaarmaking van het juryrapport;
- de officiële prijsuitreiking (o.a. verricht door Minister E.C.Brinkman; Minister H. d'Ancona, Staatssecretaris A. Nuis, staatssecretaris F. van der Ploeg);
- een tweetalige publicatie met daarin het juryrapport, begeleidende artikelen/discussies van critici/juryleden, een selectie van werk uit de voorronde en de presentatie (in kleur) van het werk van de eindronde-deelnemers. (sinds 1992 uitgegeven door 010 Publishers, Rotterdam);
- diverse vervolgactiviteiten (seminars, deeltentoonstellingen e.d.)
De Prix de Rome kent een cyclus van vijf jaar, waarin tien terreinen van beeldende kunst en architectuur steeds paarsgewijs aan bod komen:
2002/2003 Beeldhouwen - Beeldende Kunst en Publieke Ruimte 2003/2004 Tekenen - Grafiek
2004/2005 Schilderen - Theater/Beeldende Kunst 2005/2006 Architectuur - Stedenbouw &
Landschapsarchitectuur
2006/2007 Fotografie - Film & Video
De selectie wordt gemaakt door twee internationale jury's, die jaarlijks opnieuw worden samengesteld op basis van ontwikkelingen binnen de terreinen die aan de orde zijn. Voorzitter van de jury's (zonder stemrecht)is Janwillem Schrofer, algemeen directeur van de Rijksakademie.
Prijzengeld: eerste prijs 20.000 euro, tweede prijs 10.000 euro en twee basisprijzen van elk 5.000 euro.
Het Ministerie van OCenW financiert prijzen en organisatie; de personeelskosten en faciliteiten worden betaald door de Rijksakademie; de meer publieksgerichte activiteiten (tentoonstelling, publicatie, prijsuitreiking) worden gesponsord.
BEELDHOUWEN
eindrondedeelnemers:
RYAN GANDER
(Manchester Metropolitan University Manchester, Jan van Eijk Maastricht, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam). Vele tentoonstellingen o.a The International 3 Manchester; NICC Antwerpen; het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.
ERIK OLOFSEN
(Gerrit Rietveld Academie, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam). Tentoongesteld in Arti et Amicitiae, Amsterdam; De Vishal, Haarlem en Het Torentje, Almelo etc.
FOLKERT DE JONG
(Hogeschool van de kunsten Amsterdam, Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam). Tentoonstellingen in o.a Galerie Fons Welters, het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, de Vleeshal, Middelburg en TENT Rotterdam.
HELMUT DICK
Gerrit Rietveld Academie, Sandberg Instituut Amsterdam). Tentoongesteld in Centrum Beeldende Kunst Nijmegen; Consortium, Amsterdam; Lokaal 01, Antwerpen; Montevideo Amsterdam etc.
JURYLEDEN BEELDHOUWEN:
STEPHAN BALKENHOL
(1957, Duitsland) onderzoekt in zijn werk de geïsoleerde positie van de menselijke figuur, ontdaan van zijn context. Dieren en bloemen vergezellen en benadrukken dikwijls het menselijke figuur. Zijn werken openbaren zijn interesse in fundamentele aspecten van de sculpturale vorm en het materiaal alsmede zijn obsessie met de menselijke vorm ontdaan van alle verhalende en allegorische attributen. Hij werkt veel in opdracht en is vertegenwoordigd in vele museale collecties. Balkenhol studeerde aan de kunstacademie van Hamburg en werkte bij Ulrich Rückriem.
Van allerdaagse schijnbaar bij het groot vuil gezette materialen, zoals schrootjes, meubels, tijdschriften en kleding, bouwt Mike Nelson (1967, Groot-Brittannië) grote architectonische installaties die vaak een buitenaardse indruk maken. Zijn werk is vervreemdend. Het desoriënteert. Zo wordt in Coral Reef (2000) de bezoeker meegenomen in een labyrint van ongastvrije rommelige ruimtes waarin de details verontrusten: een lege slaapzak, een islamitische kalender, een portret van J.F. Kennedy, een kapotgeslagen stoel. Nelson was kandidaat voor de Turnerprize 2001 en nam in datzelfde jaar deel aan de biënnale van Venetië.
MONIEK TOEBOSCH
(1948, Nederland) Het veelzijdige werk van performance kunstenaar Moniek Toebosch is nauwelijks onder een noemer te vangen. Haar werk dwingt de kijker altijd tot nadenken. Zij maakt daarbij veelvuldig gebruik van nieuwe media. Voor haar geboortestad Breda maakte ze afgelopen jaar een interactieve digitale vraagmuur. Daar zoekt zij naar dichterlijke, filosofische, politieke of persoonlijke vragen van de bezoeker. Alleen vragen. Geen antwoorden. 'Is het Chouchou die ik in mijn hart vind?' 'Heb ik iets gemist gisteren?' De recente vragen zijn te vinden in de openbare ruimte: zowel op internet als aan een gevel in Breda.
MONA HATOUM
(1952, Libanon/Groot-Brittannie) breidt de rationele vormentaal, die in de jaren zestig door 'minimal art' werd gevestigd, uit met een traumatische dimensie. Haar beklemmende werk is met associaties geladen. Centrale uitgangspunt in Hatoums werk is het lichaam; in haar vroegere werk gebruikte ze haar eigen lichaam vaak in combinatie met haar sculpturen in acties en videos. Belangrijk is het gelijktijdig werken aan objecten en performances. Haar land van herkomst is belangrijk, maar is niet het thema van haar werk. De kunstenaar woont en werkt in Londen.
FRANS HAKS
(1938, Nederland)
Ex-museumdirecteur en tentoonstellingmaker Frans Haks studeerde in Utrecht kunstgeschiedenis. Van 1961 tot 1965 was hij conservator van het Aartsbisschoppelijk Museum; later in dezelfde stad, tot 1995, directeur van het Groninger Museum. Op de vraag welke aankopen van dat museum hij achteraf het meest belangrijk vond, antwoordde hij gedreven: 'alles is belangrijk'. Er is voor hem geen verschil tussen hoge en lage kunst, tussen eenmalig geschilderde meesterwerken en posters in grote oplagen. Alles heeft een betekenis voor de tijd waarin het werd gemaakt. Hij schreef 'Calculerende terriër. Logboek van het Groninger Museum van 16-1-'86 tot 31-12-'95'(1995), en 'Pissende poes in museumland' (2000).
JANWILLEM SCHROFER
(1945, Nederland) studeerde organisatiesociologie aan de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Sinds 1983 is hij algemeen directeur en begeleider van de Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam en voorzitter (zonder stemrecht) van de jury's Prix de Rome. Schrofer is lid van werkgroepen en commissies waaronder Bijzondere Muntuitgiften (Ministerie van Financiën). Adviezen o.a. aan kunstenaarsinitiatieven in binnen- en buitenland, waaronder in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE
eindrondedeelnemers:
JAMES BECKETT
(Technikon Natal, Zuid-Afrika; Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam). Tentoonstellingen in Consortium Amsterdam; Centre for contemporary European Art,Xiamen, China; Outline project Space e.a.
KATRIN KORFMANN
(Kunsthochschule Berlin, Gerrit Rietveld Academie, Rijksakademie van beeldende kunsten). Tentoonstellingen o.a in Galerie Art Affairs; W139 Amsterdam; Smart Amsterdam; Gemeentemuseum Den Haag.
NATASJA BOEZEM
(Universiteit voor beeldende vorming, Tilburg, Sandberg Instituut, Amsterdam). Verschillende solo en groeptentoonstellingen o.a: Fort Lux; De Kunstvlaai; Las Palmas. Ook geeft ze gastlessen en heeft van verschillende theaterproducties de vormgeving op haar naam staan.
TOMOKO TAKE
(Kyoto City University of Arts, Rijksakademie van beeldende kunsten). Tentoongesteld, vaak in samenwerking met Chikako Watanabe 'Chiko&Toko Project' in De Paviljoens te Almere, Stedelijk Museum Amsterdam, Stedelijk Museum Schiedam e.a.
Juryleden Kunst en Publieke ruimte:
KEN LUM
(1953, Canada / China) is sinds 1990 als hoogleraar verbonden aan de Department of Fine Arts aan de University of British Columbia. Doceert daarnaast aan de L'ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts (Parijs) en de Akademie der Bildenden Kunst (München). Lum heeft een drukke kunstenaarspraktijk. Hij participeert in vele internationale tentoonstellingen en biennales waaronder Venetië, Johannesburg en Sao Paulo en publiceert regelmatig in toonaangevende internationale tijdschriften en journals (Art & Text, Art Margins, Nka etc.) Zijn werk betreft de dialectiek van private en publieke constructies over identiteit, ruimte en politiek. Zeer recent heeft Ken Lum gewerkt aan een aantal opdrachten op het gebied van openbare kunst (Public Art), waaronder Wenen, Siena en Leiden met als onderwerp stedelijke politiek. Een van zijn meest bekende projecten is 'There's No Place Like Home'. Ken Lum is vele malen onderscheiden.
ALICIA FRAMIS
(1967, Spanje / Nederland) winnaar van de Prix de Rome 1997, Kunst en de Publieke Ruimte, is bij het publiek vooral bekend als maker van sociale sculptuur. Het werk heeft meestal geen vaste (gematerialiseerde) vorm maar gaat in op het creëren van omstandigheden waaruit ervaringen en/of gebeurtenissen kunnen voortkomen. Zijzelf kan daarin voorkomen - zoals bij 'dreamkeeper', waarbij zij gedurende veertig dagen bereikbaar was voor eenzamen in de nacht - alsook dat zij gebruik maakt van andere personen. Het gaat in ieder geval altijd om direct contact tussen mensen, waarbij grootsteedse noden en eenzaamheid vaak het onderwerp zijn.
NARCISSE TORDOIR
(1954, België) studeerde aan de Kunstakademie van Antwerpen. Hij is een veelzijdig kunstenaar. Op ieders netvlies staat het ijzeren hekwerk met dagelijkse taferelen dat de toegang tot het Barcelonaplein op het KNSM eiland markeert. In Nijmegen maakte hij verwant werk in de openbare ruimte. De relatie tussen verschillende kunstvormen houdt hem bezig: 'Hoe kun je zinvol omgaan met schilderen in deze tijd van beeldcultuur, wanneer de fotografie veel taken van de schilder heeft overgenomen?'
ANTONY GORMLEY
(1950, Engeland)De Britse beeldhouwer Antony Gormley is met zijn latere werk vooral bekend om zijn zogeheten 'field'-installaties; velden vol gelijkvormige voor zich uit starende terracotta figuren, 35.000, die een biologerende uitwerking hebben op de toeschouwer. Hij maakt deze beelden vaak samen met (Mexicaanse)families die traditioneel handgebakken stenen maken. Gormley die in 1995 kandidaat was voor de Turnerprize is eveneens de schepper van het grootste beeld in de openbare ruimte van Engeland: Angel of the North, staal, 20m bij 54m. Hij heeft in zijn vroege periode vooral levensgrote figuren gemaakt in brons en andere metalen. Zijn eigen lichaam diende daarbij steeds als model. Gormley heeft gestudeerd aan de Central school of Art, Goldsmith's School of Art en de Slade School. Hij is geboren in Londen waar hij nog steeds woont en werkt.
DIRK VAN WEELDEN
(1957, Nederland), schrijver en filosoof en waarnemer van maatschappelijke processen. Heeft voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst observaties gedaan naar de betekenis van de publieke ruimte. Van Weelden treedt regelmatig op in radioprogramma's.
JANWILLEM SCHROFER
(1945, Nederland) studeerde organisatiesociologie aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Sinds 1983 is hij algemeen directeur en begeleider van de Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam en voorzitter (zonder stemrecht) van de jury's Prix de Rome. Schrofer is lid van werkgroepen en commissies waaronder Bijzondere Muntuitgiften (Ministerie van Financiën). Adviezen o.a. aan kunstenaarsinitiatieven in binnen- en buitenland, waaronder in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
30 jun 03 09:06