CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 3 juli 2003
Motie parkeerbeleid aangenomen
Fractievoorzitter Leonard Geluk diende tijdens de behandeling van de
voorjaarsnota een motie in waarin de coalitie het College kaders
voorstelt voor een nieuw parkeerbeleid. CDA-woordvoerder Harm van den
Born kondigde deze motie gisteren al aan, tijdens de persconferentie,
waar de coalitiepartners hun plannen presenteerden voor een nieuw
parkeerbeleid.
Leonard Geluk lichtte de keuzes die de CDA-fractie hierin heeft
gemaakt toe in zijn bijdrage aan het raadsdebat over de voorjaarsnota
2003:
"Hoe gaan wij dat parkeren doen, voorzitter? Over parkeren kan ik kort
zijn. We werken er hard aan om Rotterdam een aantrekkelijke stad te
maken voor bewoners en bezoekers. Betaalbare parkeerplaatsen horen
daarbij. Het CDA is tegen een algehele verhoging van de
parkeertarieven met 3%. Het CDA vindt dat de tarieven van de
wijkgarages en voor de bedrijven niet al te zeer moeten stijgen. Het
moet wat ons betreft over zijn om de parkeertarieven als algemeen
dekkingsmiddel te gebruiken voor veiligheid en andere prioriteiten.
Wat ons betreft worden de parkeerinkomsten aangewend voor nieuwe
garages etc. Maar het is niet noodzakelijkerwijs juist om parkeren
alleen maar te financieren uit parkeeropbrengsten. Voor
parkeerplaatsen in woonwijken kan een beroep worden gedaan op de
grondexploitatie en de uit de winstgevende grondexploitaties uit het
verleden gerealiseerde reserves.
Verder vindt het CDA dat er op teveel plekken in Rotterdam onnodig
betaald moet worden. Onnodig, omdat er vanuit reguleringsperspectief
geen enkele noodzaak is. Betalen op een geheel lege Parkkade is
onnodig, is cashcowerij (dat is een anglicisme, excuses mijnheer
Kneepkens) en iedereen kan een lijstje met straten noemen waarin het
onzinnig is om te betalen omdat er gewoon niets wordt gereguleerd.
Het CDA wil dat het College ook met deelgemeenten- afspreekt dat per
buurt gemotiveerd moet worden dat betalen voor het parkeren
noodzakelijk is en als dat alleen maar in de uren tot 2 uur s middags
geldt, dan betalen we dus alleen tot 2 uur s middags en niet tot 11
uur s avonds!
Het CDA dient een motie in, samen met LR en de VVD, over het betaald
parkeren:
Kaders voor een Rotterdams parkeerbeleid
De gemeenteraad van Rotterdam, in vergadering bijeen op donderdag 3
juli 2003, ter bespreking van het voorstel tot vaststelling van de
Voorjaarsnota 2003 (Raadsstukken 2003, nummers 610 en 717).
Overwegende dat
Het College in de voorjaarsnota voorstelt, de parkeertarieven generiek
met 3% exclusief inflatiecorrectie te verhogen;
Het parkeerbeleid in de gemeente Rotterdam gebaseerd dient te zijn op
het principe dat betaald parkeren geldt als reguleringsinstrument.
Stelt als de kaders van het Rotterdams parkeerbeleid het volgende
vast:
1. Voor parkeren in Rotterdam dient uitsluitend betaald te worden als
dit vanuit het reguleringsperspectief noodzakelijk is;
2. Met uitzondering van inflatiecorrectie worden parkeertarieven niet
verhoogd, tenzij dit aantoonbaar noodzakelijk is vanuit het
reguleringsperspectief;
3. Onder de voorwaarde van het hierboven onder 1 gestelde wordt
betaald parkeren ingevoerd in de gehele ruit van Rotterdam;
4. Inkomsten vanuit betaald parkeren worden uitsluitend aangewend ter
dekking van investeringen in parkeervoorzieningen en ter dekking van
de exploitatie van parkeervoorzieningen en de dienst Stadstoezicht;
5. Ook vanuit andere inkomsten, zoals vanuit de grondexploitatie of de
reservepositie van het grondbedrijf, kunnen parkeervoorzieningen
worden gerealiseerd;
6. Tarieven in parkeergarages worden met uitzondering van de
inflatiecorrectie uitsluitend verhoogd als achterstallig onderhoud is
weggewerkt;
7. Investeringen in nieuwe parkeervoorzieningen en in achterstallig
onderhoud is noodzakelijk en dienen direct van start te gaan, te
beginnen bij de buurten waar de parkeerdruk het grootst is.
En verzoekt het College
om nog voor de behandeling van de begroting voor het jaar 2004 de
uitwerking van de kaders aan de Raad aan te bieden, vergezeld van een
overzicht van de buurten waarin betaald parkeren op basis van het
reguleringsperspectief noodzakelijk is, inclusief de onderbouwing
waarbij wordt ingegaan op de tijdstippen waarop voor het parkeren
betaald moet worden;
alsmede met een voorstel te komen voor een publiekscampagne waarbij
draagvlak van de bevolking en duidelijkheid over het beleid centraal
staan.
En gaat over tot de orde van de dag!
En zo gaan wij dat doen, voorzitter!"