CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 3 juli 2003
Motie parkeerbeleid aangenomen

Fractievoorzitter Leonard Geluk diende tijdens de behandeling van de voorjaarsnota een motie in waarin de coalitie het College kaders voorstelt voor een nieuw parkeerbeleid. CDA-woordvoerder Harm van den Born kondigde deze motie gisteren al aan, tijdens de persconferentie, waar de coalitiepartners hun plannen presenteerden voor een nieuw parkeerbeleid.

Leonard Geluk lichtte de keuzes die de CDA-fractie hierin heeft gemaakt toe in zijn bijdrage aan het raadsdebat over de voorjaarsnota 2003:

"Hoe gaan wij dat parkeren doen, voorzitter? Over parkeren kan ik kort zijn. We werken er hard aan om Rotterdam een aantrekkelijke stad te maken voor bewoners en bezoekers. Betaalbare parkeerplaatsen horen daarbij. Het CDA is tegen een algehele verhoging van de parkeertarieven met 3%. Het CDA vindt dat de tarieven van de wijkgarages en voor de bedrijven niet al te zeer moeten stijgen. Het moet wat ons betreft over zijn om de parkeertarieven als algemeen dekkingsmiddel te gebruiken voor veiligheid en andere prioriteiten. Wat ons betreft worden de parkeerinkomsten aangewend voor nieuwe garages etc. Maar het is niet noodzakelijkerwijs juist om parkeren alleen maar te financieren uit parkeeropbrengsten. Voor parkeerplaatsen in woonwijken kan een beroep worden gedaan op de grondexploitatie en de uit de winstgevende grondexploitaties uit het verleden gerealiseerde reserves.

Verder vindt het CDA dat er op teveel plekken in Rotterdam onnodig betaald moet worden. Onnodig, omdat er vanuit reguleringsperspectief geen enkele noodzaak is. Betalen op een geheel lege Parkkade is onnodig, is cashcowerij (dat is een anglicisme, excuses mijnheer Kneepkens) en iedereen kan een lijstje met straten noemen waarin het onzinnig is om te betalen omdat er gewoon niets wordt gereguleerd.

Het CDA wil dat het College ook met deelgemeenten- afspreekt dat per buurt gemotiveerd moet worden dat betalen voor het parkeren noodzakelijk is en als dat alleen maar in de uren tot 2 uur s middags geldt, dan betalen we dus alleen tot 2 uur s middags en niet tot 11 uur s avonds!

Het CDA dient een motie in, samen met LR en de VVD, over het betaald parkeren:

Kaders voor een Rotterdams parkeerbeleid

De gemeenteraad van Rotterdam, in vergadering bijeen op donderdag 3 juli 2003, ter bespreking van het voorstel tot vaststelling van de Voorjaarsnota 2003 (Raadsstukken 2003, nummers 610 en 717).

Overwegende dat
Het College in de voorjaarsnota voorstelt, de parkeertarieven generiek met 3% exclusief inflatiecorrectie te verhogen; Het parkeerbeleid in de gemeente Rotterdam gebaseerd dient te zijn op het principe dat betaald parkeren geldt als reguleringsinstrument.

Stelt als de kaders van het Rotterdams parkeerbeleid het volgende vast:

1. Voor parkeren in Rotterdam dient uitsluitend betaald te worden als dit vanuit het reguleringsperspectief noodzakelijk is;
2. Met uitzondering van inflatiecorrectie worden parkeertarieven niet verhoogd, tenzij dit aantoonbaar noodzakelijk is vanuit het reguleringsperspectief;

3. Onder de voorwaarde van het hierboven onder 1 gestelde wordt betaald parkeren ingevoerd in de gehele ruit van Rotterdam;
4. Inkomsten vanuit betaald parkeren worden uitsluitend aangewend ter dekking van investeringen in parkeervoorzieningen en ter dekking van de exploitatie van parkeervoorzieningen en de dienst Stadstoezicht;
5. Ook vanuit andere inkomsten, zoals vanuit de grondexploitatie of de reservepositie van het grondbedrijf, kunnen parkeervoorzieningen worden gerealiseerd;

6. Tarieven in parkeergarages worden met uitzondering van de inflatiecorrectie uitsluitend verhoogd als achterstallig onderhoud is weggewerkt;

7. Investeringen in nieuwe parkeervoorzieningen en in achterstallig onderhoud is noodzakelijk en dienen direct van start te gaan, te beginnen bij de buurten waar de parkeerdruk het grootst is.

En verzoekt het College
om nog voor de behandeling van de begroting voor het jaar 2004 de uitwerking van de kaders aan de Raad aan te bieden, vergezeld van een overzicht van de buurten waarin betaald parkeren op basis van het reguleringsperspectief noodzakelijk is, inclusief de onderbouwing waarbij wordt ingegaan op de tijdstippen waarop voor het parkeren betaald moet worden;
alsmede met een voorstel te komen voor een publiekscampagne waarbij draagvlak van de bevolking en duidelijkheid over het beleid centraal staan.

En gaat over tot de orde van de dag!

En zo gaan wij dat doen, voorzitter!"