CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 3 juli 2003
CDA stemt in met jaarrekening 2002
Bijdrage van F.J. van der Heijden
Raadsdebat 3 juli 2003
Jaarrekening 2002 en rapport COR
De jaarrekening 2002, het rapport van de Accountantsdienst Rotterdam
en de Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR) en voorts het
commentaar van het college hinken nog op het monisme, terwijl
kennelijk ongemerkt in een jaar tijd het denken al sterk is
opgeschoven naar het dualisme. Het jaarverslag is verbaal nogal vaag
beschrijvend, terwijl we in de eerste kwartaalrapportage zien hoe
concreet je een stand van zaken kunt aangeven. De jaarrekening omvat
een schat aan cijfermateriaal, maar om nu te zeggen dat al dat
materiaal de raad greep verschaft over hoe het is gegaan en welke
conclusies daarbij sterk moeten doorwerken in de beoordeling van 2003
en vooral in het maken van begroting en raming voor 2004.tja, ik zou
het niet zo gauw weten.
Wat dat aangaat geeft de COR ditmaal ook niet zoveel redenen tot
zorgen, zelfs de dringende waarschuwing aan het adres van het college
om nu maatregelen te nemen in zake de kwestie van de MD Helicopters,
waarin de eigenaar van de RDM is gemoeid, is inmiddels door de feiten
achterhaald.
De opmerking van de COR, dat de 4 en 8 maandsrapportages slecht
vergelijkbaar zijn met het uiteindelijk resultaat. Dit probleem moet
in 2004 opgelost zijn, maar niettemin staat het kritisch punt, waar de
motie over budgetdiscipline nog niet geheel het antwoord is geweest.
Belangrijk is de uitspraak van het college dat er een hard plafond
voor de dienstbudgetten zal worden gehanteerd. Krapte is dus geen
excuus. En zo hoort het ook.
De huur van externe deskundigen, al eerder onderwerp van debat in deze
raad, geeft voor wat betreft de dienst Gemeentebelastingen Rotterdam
toch nog aanleiding tot een opmerking over de geconstateerde
overschrijdingen. Kennelijk hebben we hier de Achilleshiel te pakken
van op zich zelf duidelijke aanbevelingen van de rekenkamer om het
kwaad van maar doorlopende kosten van gehuurde deskundigheid in te
perken. Wat te doen als de druk om te presteren zo groot is als bij
deze dienst en de kwaliteit om dat te doen eenvoudig ontbreekt. Welke
richtlijn geeft het college daar ter zake.
De COR constateert nog steeds gebrekkige bedrijfsvoeringen, soms met
nare gevolgen. Dat moet eigenlijk niet kunnen in een groot concern,
dat ook alle mogelijkheden moet hebben om daar centraal in te sturen.
Harde sancties (zoals de collegas van Leefbaar Rotterdam bepleiten)
zijn misschien niet de aangewezen weg, maar hoe juist dit kwaad in de
managementcontracten besteden kan worden wil mijn fractie toch graag
horen. Misschien moet hier het nieuwe auditsysteem de uitkomst
brengen. Hoe gaat dat nu werken, wanneer zien we daar de eerste
resultaten van. In ieder geval P12 is achterhaald door de normatieve
benadering van de bedrijfsvoering in de product raming, zo heb ik
gelezen. Welk een wereld van duidelijkheid voor de raad gaat achter
deze zin schuil. Een zorg minder?
De rekening als zodanig met de bijbehorende rapportages geven in ieder
geval niet meer zorgen.