CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 3 juli 2003
CDA stemt in met jaarrekening 2002

Bijdrage van F.J. van der Heijden
Raadsdebat 3 juli 2003
Jaarrekening 2002 en rapport COR

De jaarrekening 2002, het rapport van de Accountantsdienst Rotterdam en de Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR) en voorts het commentaar van het college hinken nog op het monisme, terwijl kennelijk ongemerkt in een jaar tijd het denken al sterk is opgeschoven naar het dualisme. Het jaarverslag is verbaal nogal vaag beschrijvend, terwijl we in de eerste kwartaalrapportage zien hoe concreet je een stand van zaken kunt aangeven. De jaarrekening omvat een schat aan cijfermateriaal, maar om nu te zeggen dat al dat materiaal de raad greep verschaft over hoe het is gegaan en welke conclusies daarbij sterk moeten doorwerken in de beoordeling van 2003 en vooral in het maken van begroting en raming voor 2004.tja, ik zou het niet zo gauw weten.

Wat dat aangaat geeft de COR ditmaal ook niet zoveel redenen tot zorgen, zelfs de dringende waarschuwing aan het adres van het college om nu maatregelen te nemen in zake de kwestie van de MD Helicopters, waarin de eigenaar van de RDM is gemoeid, is inmiddels door de feiten achterhaald.

De opmerking van de COR, dat de 4 en 8 maandsrapportages slecht vergelijkbaar zijn met het uiteindelijk resultaat. Dit probleem moet in 2004 opgelost zijn, maar niettemin staat het kritisch punt, waar de motie over budgetdiscipline nog niet geheel het antwoord is geweest. Belangrijk is de uitspraak van het college dat er een hard plafond voor de dienstbudgetten zal worden gehanteerd. Krapte is dus geen excuus. En zo hoort het ook.

De huur van externe deskundigen, al eerder onderwerp van debat in deze raad, geeft voor wat betreft de dienst Gemeentebelastingen Rotterdam toch nog aanleiding tot een opmerking over de geconstateerde overschrijdingen. Kennelijk hebben we hier de Achilleshiel te pakken van op zich zelf duidelijke aanbevelingen van de rekenkamer om het kwaad van maar doorlopende kosten van gehuurde deskundigheid in te perken. Wat te doen als de druk om te presteren zo groot is als bij deze dienst en de kwaliteit om dat te doen eenvoudig ontbreekt. Welke richtlijn geeft het college daar ter zake.

De COR constateert nog steeds gebrekkige bedrijfsvoeringen, soms met nare gevolgen. Dat moet eigenlijk niet kunnen in een groot concern, dat ook alle mogelijkheden moet hebben om daar centraal in te sturen. Harde sancties (zoals de collegas van Leefbaar Rotterdam bepleiten) zijn misschien niet de aangewezen weg, maar hoe juist dit kwaad in de managementcontracten besteden kan worden wil mijn fractie toch graag horen. Misschien moet hier het nieuwe auditsysteem de uitkomst brengen. Hoe gaat dat nu werken, wanneer zien we daar de eerste resultaten van. In ieder geval P12 is achterhaald door de normatieve benadering van de bedrijfsvoering in de product raming, zo heb ik gelezen. Welk een wereld van duidelijkheid voor de raad gaat achter deze zin schuil. Een zorg minder?

De rekening als zodanig met de bijbehorende rapportages geven in ieder geval niet meer zorgen.