Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid



Persbericht

Het rendement van leerlingbouwplaatsen

---

Leerlingbouwplaatsen zijn efficiënte vorm van opleiden

Leerlingen die hun vakopleiding in de bouw krijgen op een leerlingbouwplaats, doen het beter dan leerlingen op individuele leerplaatsen. Zij breken minder vaak hun opleiding af, halen hogere cijfers op hun toetsen en blijven langer in de bouw werken. Leerlingbouwplaatsen blijken een uitstekende opleidingsvorm te zijn. Op langere termijn kan het gebruikmaken van deze wijze van opleiden ook leiden tot lagere opleidingskosten.

Dit zijn conclusies van het onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) Het rendement van leerlingbouwplaatsen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Ministerie VROM en het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de bouwnijverheid (O&O-fonds). De centrale onderzoeksvraag was het achterhalen van het rendement van leerlingbouwplaatsen in vergelijking met andere opleidingsvormen. De onderzoeksgroep bestond uit leerlingen die tussen 1993 en 2000 met hun opleiding begonnen. In totaal werden meer dan 30.000 leerlingen gevolgd. Er is daarbij een onderscheid gemaakt tussen leerlingen die wel en leerlingen die niet op een leerlingbouwplaats hebben gewerkt. Het aantal geslaagden onder leerlingen op een leerlingbouwplaats bleek 10 tot 15 procent hoger dan bij de individueel opgeleiden. De cursisten van de leerlingbouwplaatsen legden ook vaker hun toetsen met goed gevolg dan de andere leerlingen. Het verschil is vooral zichtbaar in het eerste en in het derde opleidingsjaar.
De doorstroming naar een vervolgopleiding van
leerlingbouwplaatscursisten was iets hoger. Zo stroomde van deze leerlingen die in 1998 hun diploma behaalden, 64 procent door naar een vervolgopleiding van Bouwradius. Van de andere geslaagden stroomde 60 procent door.
In het onderzoek is ook gekeken naar de relatie van het opleiden via leerlingbouwplaatsen en de bedrijfstakbinding. Leerlingen die op deze manier zijn opgeleid, blijven langer voor de bouw behouden. Als voorbeeld kan de groep leerlingen worden genoemd die in 1993 met de opleiding begon. In 2001 was 68 procent van deze toenmalige leerlingen die op een leerlingbouwplaats waren opgeleid nog steeds werkzaam in de bouw. Van de gediplomeerden die hun opleiding op een individuele plek hadden gedaan, was dat 64 procent. Overigens scoorden beide groepen bovengemiddeld, want van alle toetreders in 1993, was in 2001 nog maar 50 procent werkzaam in de bouw.
Zie publicatie: Het rendement van leerlingbouwplaatsen

Zie het origineel http://www.eib.nl/ShowPers.cfm?ID=163