Ingezonden persbericht


                                                             ETNOMARKETING     
                                                                               
                                                             Dukatenburg       
                                                             90-11-10          
                                                             3437 AE           
                                                             Nieuwegein        
                                                             tel. 030-2436840  
                                                                               
                                                             fax. 030-2444039  
                                                                               
                                                                               
 PERSBERICHT                                                                   
                                                             KvK 30128058      
 3 juli 2003                                                 Bank              
                                                             61.39.87.217      
                                                                               
 Allochtone ondernemers ondanks                                                
 recessie positief over toekomst                                               
                                                                               
 NIEUWEGEIN - Vijftig procent van de allochtone ondernemers                    
 verwacht in 2003 een hogere omzet dan in 2002, een kwart                      
 denkt juist aan een lagere omzet. Dat blijkt uit een meting                   
 van Foquz Etnomarketing onder 300 Turkse, Marokkaanse en                      
 Surinaamse ondernemers in de horeca, zakelijke                                
 dienstverlening en de detailhandel. Het onderzoek vond in                     
 de eerste drie maanden van 2003 plaats.                                       
                                                                               
 Uit de cijfers blijkt verder dat één op de drie allochtone                    
 ondernemers voor de komende twaalf maanden                                    
 investeringsplannen voor duurzame goederen heeft.                             
 44% zegt het komende jaar PC's en randapparatuur te zullen                    
 vervangen, 40% heeft plannen om nieuwe auto's en                              
 bestelwagens te kopen, 37% denkt aan nieuwe                                   
 telecomapparatuur. Aan nieuw kantoormeubilair denkt 30% van                   
 de allochtone ondernemers.                                                    
                                                                               
 In het onderzoek is ook gekeken naar de managementbladen                      
 die de allochtone ondernemers lezen. De Kamerkrant en                         
 Elsevier blijken het populairst te zijn. 46% leest wel eens                   
 de Kamerkrant, 42% Elsevier. Intermediair (30%), Bizz                         
 Zakenblad (28%) en de Zaak (28%) kunnen ook op een trouwe                     
 lezersgroep rekenen. Minst populaire blad is FEM/De Week                      
 dat door 11% van de allochtone ondernemers wordt gelezen.                     
                                                                               
 Meer informatie: Jorge Cuartas, Managing Director,                            
 030-2436840.                                                                  
 Foquz Etnomarketing (www.foquz.nl) is een                                     
 marketingcommunicatiebureau dat zich specialiseert in                         
 allochtone consumenten. De meting onder allochtone                            
 ondernemers maakt onderdeel uit van een continu onderzoek                     
 naar het investerings-, bestedings- en consumentengedrag                      
 van allochtonen.                                                              
                                                                               
                                                             www.foquz.nl      
                                                                               
                                                             Etnomarketing     
                                                             Marktonderzoek    
                                                             Marketingadvies   
                                                             Communicatie      

---- --