ETNOMARKETING Dukatenburg 90-11-10 3437 AE Nieuwegein tel. 030-2436840 fax. 030-2444039 PERSBERICHT KvK 30128058 3 juli 2003 Bank 61.39.87.217 Allochtone ondernemers ondanks recessie positief over toekomst NIEUWEGEIN - Vijftig procent van de allochtone ondernemers verwacht in 2003 een hogere omzet dan in 2002, een kwart denkt juist aan een lagere omzet. Dat blijkt uit een meting van Foquz Etnomarketing onder 300 Turkse, Marokkaanse en Surinaamse ondernemers in de horeca, zakelijke dienstverlening en de detailhandel. Het onderzoek vond in de eerste drie maanden van 2003 plaats. Uit de cijfers blijkt verder dat één op de drie allochtone ondernemers voor de komende twaalf maanden investeringsplannen voor duurzame goederen heeft. 44% zegt het komende jaar PC's en randapparatuur te zullen vervangen, 40% heeft plannen om nieuwe auto's en bestelwagens te kopen, 37% denkt aan nieuwe telecomapparatuur. Aan nieuw kantoormeubilair denkt 30% van de allochtone ondernemers. In het onderzoek is ook gekeken naar de managementbladen die de allochtone ondernemers lezen. De Kamerkrant en Elsevier blijken het populairst te zijn. 46% leest wel eens de Kamerkrant, 42% Elsevier. Intermediair (30%), Bizz Zakenblad (28%) en de Zaak (28%) kunnen ook op een trouwe lezersgroep rekenen. Minst populaire blad is FEM/De Week dat door 11% van de allochtone ondernemers wordt gelezen. Meer informatie: Jorge Cuartas, Managing Director, 030-2436840. Foquz Etnomarketing (www.foquz.nl) is een marketingcommunicatiebureau dat zich specialiseert in allochtone consumenten. De meting onder allochtone ondernemers maakt onderdeel uit van een continu onderzoek naar het investerings-, bestedings- en consumentengedrag van allochtonen. www.foquz.nl Etnomarketing Marktonderzoek Marketingadvies Communicatie
---- --