Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 024-3292378
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht
3 juli 2003 c047

---


Aanpak Nijmegen West verbindt stadsdelen

Een ingrijpende herontwikkeling van Nijmegen-West is financieel en ruimtelijk mogelijk. De aanpak van dit verouderde deel van de stad verbindt bovendien diverse nu meer los van elkaar gelegen stadsdelen. Dat blijkt uit de eerste verkenningen van de vorig jaar geformuleerde visie op de aanpak van dit gebied. De uitkomsten van deze verkenningen zijn vastgelegd in een zogenoemd Koersdocument, dat geldt als richtlijn voor de verdere ontwikkeling van dit deel van de stad.

De herontwikkeling van Nijmegen-West bestaat uit drie met elkaar samenhangende deelprojecten, onder de noemer Koers West:
* de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan de Waal, het Waalfront;
* de herontwikkeling van de bedrijventerreinen aan de kanaalhavens;
* de aanleg van een tweede stadsbrug tussen Nijmegen-Noord en Nijmegen-West.

Waalfront
Waar nu ten westen van de Waalkade nog bedrijven staan, wordt tussen 2009 en 2020 een stadswijk gebouwd met zo'n tweeduizend woningen en ruimte voor cafés, ateliers, een school en schone bedrijfjes. Een wijk waar de auto's ondergronds worden geparkeerd en zowel duurdere als goedkopere huur- en koopwoningen verkrijgbaar zijn. In de wijk wordt het rijke verleden van zo'n tweeduizend jaar zichtbaar gemaakt.
Waalfront verbindt het stadscentrum met de wijken Waterkwartier en De Biezen. Door de aanleg van een tweede Stadsbrug wordt Nijmegen-West direct verbonden met het nieuwe stadsdeel ten noorden van de Waal.

Waalfront wordt aan de westkant begrensd door een stadspark, Park West, dat als recreatiegebied en groene buffer tussen de nieuwe wijk en het bedrijventerrein aan de kanaalhavens gebruikt kan worden.

Stadsbrug
De nieuwe stadsbrug is noodzakelijk om de bereikbaarheid van Nijmegen te verbeteren. De huidige Waalbrug is in 1936 gebouwd. Inmiddels groeit er een nieuw stadsdeel ten noorden van de Waal, met 11.000 woningen. De nieuwe stadsbrug vormt een essentiele verbinding tussen het noordelijk en historisch deel van de stad en verbetert tevens de bereikbaarheid van de in het westen van Nijmegen gelegen bedrijventerreinen. De brug biedt bovendien de kans een nieuw beeldbepalend element aan Nijmegen toe te voegen. De nieuwe stadsbrug komt tussen de Graaf Allardsingel ten noorden van de Waal en de Energieweg in het zuiden. De brug ligt daarmee precies tussen het nieuwe Waalfront en het op te knappen bedrijventerrein aan de kanaalhavens.

De procedures voor de aanleg van deze tweede stadsbrug zijn reeds begonnen. Veel Nijmegenaren zijn al betrokken bij de voorgenomen aanleg van de brug. Zo is er dit jaar een ideeënprijsvraag uitgeschreven waar ongeveer tweehonderd reacties op zijn gekomen. In oktober vindt de prijsuitreiking plaats. De brug wordt tussen 2008 en 2012 aangelegd.

Bedrijventerreinen
De huidige bedrijventerreinen aan de kanaalhavens en de Waal zijn verouderd. Er is bovendien sprake van te veel milieuoverlast. Door bedrijven te verplaatsen, beter gebruik te maken van de bestaande ruimte en verbeterde technologische mogelijkheden en de aanwezigheid van de havens, kan de milieuoverlast voor de direct omwonenden worden beperkt en worden de economische kansen voor het gebied vergroot. Hierdoor wordt meer werk op minder meters gecreëerd en hoeft de lokale milieudruk, ondanks een mogelijke toename van het verkeer, niet toe te nemen. Het niet toenemen van de lokale milieudruk geldt als voorwaarde voor de ontwikkeling van Koers West.
Volgend jaar wordt reeds gestart met de uitvoering van de eerste projecten, zoals de herinrichting van de Nijverheidsweg en aanleg en verbetering van kades.

Samenwerking
Koers West is geen blauwdruk. Het koersdocument is tot stand gekomen na intensieve samenwerking met bewoners, bedrijven en andere betrokkenen. Ook in de verdere ontwikkeling wordt met deze en andere partijen, als private investeerders en andere overheden, samengewerkt.

Gezamenlijk is de ambitie om Nijmegen en haar directe omgeving van de ingrijpende aanpak van dit gebied te laten meeprofiteren. De stad krijgt er een aantrekkelijke woonwijk bij, meer werk en wordt beter bereikbaar. Koers West is daarmee vergelijkbaar met de recente aanpak van de Kop van Zuid in Rotterdam, Céramique in Maastricht en het havenfront in Barcelona.

De ontwikkeling van Koers West vergt vele honderden miljoenen euro's aan investeringen, die evenwel goede exploitatievooruitzichten bieden. De aanpak van het gebied vergt tien tot twintig jaar, waarin zich tevens nieuwe ontwikkelingen en inzichten zullen aandienen. In 2006 neemt de gemeenteraad opnieuw een besluit over de voortgang van het proces. Door deze unieke fasering worden onverantwoorde risico's voorkomen. Voor de verdere planontwikkeling voor de komende drie jaar is naar verwachting ongeveer 4 miljoen euro nodig. Deze investering is voorzien en door de gemeente gereserveerd.

Het nu door het college vastgestelde Koersdocument wordt in oktober aan de gemeenteraad voorgelegd. Vanaf 10 juli ligt het Koersdocument voor inspraak ter inzage. De inspraakperiode duurt in verband met de vakantieperiode geen vier, maar zeven weken. Op 26 augustus komt er nog een speciale inloopavond. Op 3 juli wordt het koersdocument voor het publiek gepresenteerd.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer
024-3292380

Het koersdocument is te downloaden van de website van de gemeente Nijmegen: www.nijmegen.nl/bestuurorganisatie/plannenprojecten/Koers_West/Koersdocument /index.asp



---
Alle informatie in dit bericht is onder voorbehoud. De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht.