Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 024-3292378
E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen
persbericht
Datum Nummer persbericht
3 juli 2003 c047
---
Aanpak Nijmegen West verbindt stadsdelen
Een ingrijpende herontwikkeling van Nijmegen-West is financieel en
ruimtelijk mogelijk. De aanpak van dit verouderde deel van de stad verbindt
bovendien diverse nu meer los van elkaar gelegen stadsdelen. Dat blijkt uit
de eerste verkenningen van de vorig jaar geformuleerde visie op de aanpak
van dit gebied. De uitkomsten van deze verkenningen zijn vastgelegd in een
zogenoemd Koersdocument, dat geldt als richtlijn voor de verdere
ontwikkeling van dit deel van de stad.
De herontwikkeling van Nijmegen-West bestaat uit drie met elkaar
samenhangende deelprojecten, onder de noemer Koers West:
* de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan de Waal, het Waalfront;
* de herontwikkeling van de bedrijventerreinen aan de kanaalhavens;
* de aanleg van een tweede stadsbrug tussen Nijmegen-Noord en
Nijmegen-West.
Waalfront
Waar nu ten westen van de Waalkade nog bedrijven staan, wordt tussen 2009 en
2020 een stadswijk gebouwd met zo'n tweeduizend woningen en ruimte voor
cafés, ateliers, een school en schone bedrijfjes. Een wijk waar de auto's
ondergronds worden geparkeerd en zowel duurdere als goedkopere huur- en
koopwoningen verkrijgbaar zijn. In de wijk wordt het rijke verleden van zo'n
tweeduizend jaar zichtbaar gemaakt.
Waalfront verbindt het stadscentrum met de wijken Waterkwartier en De
Biezen. Door de aanleg van een tweede Stadsbrug wordt Nijmegen-West direct
verbonden met het nieuwe stadsdeel ten noorden van de Waal.
Waalfront wordt aan de westkant begrensd door een stadspark, Park West, dat
als recreatiegebied en groene buffer tussen de nieuwe wijk en het
bedrijventerrein aan de kanaalhavens gebruikt kan worden.
Stadsbrug
De nieuwe stadsbrug is noodzakelijk om de bereikbaarheid van Nijmegen te
verbeteren. De huidige Waalbrug is in 1936 gebouwd. Inmiddels groeit er een
nieuw stadsdeel ten noorden van de Waal, met 11.000 woningen. De nieuwe
stadsbrug vormt een essentiele verbinding tussen het noordelijk en
historisch deel van de stad en verbetert tevens de bereikbaarheid van de in
het westen van Nijmegen gelegen bedrijventerreinen. De brug biedt bovendien
de kans een nieuw beeldbepalend element aan Nijmegen toe te voegen.
De nieuwe stadsbrug komt tussen de Graaf Allardsingel ten noorden van de
Waal en de Energieweg in het zuiden. De brug ligt daarmee precies tussen het
nieuwe Waalfront en het op te knappen bedrijventerrein aan de kanaalhavens.
De procedures voor de aanleg van deze tweede stadsbrug zijn reeds begonnen.
Veel Nijmegenaren zijn al betrokken bij de voorgenomen aanleg van de brug.
Zo is er dit jaar een ideeënprijsvraag uitgeschreven waar ongeveer
tweehonderd reacties op zijn gekomen. In oktober vindt de prijsuitreiking
plaats. De brug wordt tussen 2008 en 2012 aangelegd.
Bedrijventerreinen
De huidige bedrijventerreinen aan de kanaalhavens en de Waal zijn verouderd.
Er is bovendien sprake van te veel milieuoverlast. Door bedrijven te
verplaatsen, beter gebruik te maken van de bestaande ruimte en verbeterde
technologische mogelijkheden en de aanwezigheid van de havens, kan de
milieuoverlast voor de direct omwonenden worden beperkt en worden de
economische kansen voor het gebied vergroot.
Hierdoor wordt meer werk op minder meters gecreëerd en hoeft de lokale
milieudruk, ondanks een mogelijke toename van het verkeer, niet toe te
nemen. Het niet toenemen van de lokale milieudruk geldt als voorwaarde voor
de ontwikkeling van Koers West.
Volgend jaar wordt reeds gestart met de uitvoering van de eerste projecten,
zoals de herinrichting van de Nijverheidsweg en aanleg en verbetering van
kades.
Samenwerking
Koers West is geen blauwdruk. Het koersdocument is tot stand gekomen na
intensieve samenwerking met bewoners, bedrijven en andere betrokkenen. Ook
in de verdere ontwikkeling wordt met deze en andere partijen, als private
investeerders en andere overheden, samengewerkt.
Gezamenlijk is de ambitie om Nijmegen en haar directe omgeving van de
ingrijpende aanpak van dit gebied te laten meeprofiteren. De stad krijgt er
een aantrekkelijke woonwijk bij, meer werk en wordt beter bereikbaar. Koers
West is daarmee vergelijkbaar met de recente aanpak van de Kop van Zuid in
Rotterdam, Céramique in Maastricht en het havenfront in Barcelona.
De ontwikkeling van Koers West vergt vele honderden miljoenen euro's aan
investeringen, die evenwel goede exploitatievooruitzichten bieden. De aanpak
van het gebied vergt tien tot twintig jaar, waarin zich tevens nieuwe
ontwikkelingen en inzichten zullen aandienen. In 2006 neemt de gemeenteraad
opnieuw een besluit over de voortgang van het proces. Door deze unieke
fasering worden onverantwoorde risico's voorkomen.
Voor de verdere planontwikkeling voor de komende drie jaar is naar
verwachting ongeveer 4 miljoen euro nodig. Deze investering is voorzien en
door de gemeente gereserveerd.
Het nu door het college vastgestelde Koersdocument wordt in oktober aan de
gemeenteraad voorgelegd. Vanaf 10 juli ligt het Koersdocument voor inspraak
ter inzage. De inspraakperiode duurt in verband met de vakantieperiode geen
vier, maar zeven weken. Op 26 augustus komt er nog een speciale inloopavond.
Op 3 juli wordt het koersdocument voor het publiek gepresenteerd.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer
024-3292380
Het koersdocument is te downloaden van de website van de gemeente Nijmegen: www.nijmegen.nl/bestuurorganisatie/plannenprojecten/Koers_West/Koersdocument
/index.asp
---
Alle informatie in dit bericht is onder voorbehoud.
De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht.