VSNU-persbericht
Datum: 3 juli 2003
Populaire opleiding moet rendement verhogen
Economieopleiding heeft academisch niveau
Economieopleidingen in Nederland zijn van voldoende tot hoog
academisch niveau. De komende jaren zullen faculteiten echter
moeten werken aan de verhoging van de rendementen en een
systematischer opbouw van het vaardighedenonderwijs. Vandaag
bood de voorzitter van de beoordelingscommissie, prof. dr.
Verheijen (oud-voorzitter UvT), het visitatierapport met deze
conclusies aan aan mr. d'Hondt, voorzitter van de VSNU.
Bij de visitatie zijn 21 opleidingen beoordeeld op het terrein
van Economie, Fiscale Economie, Econometrie, Actuariële
wetenschappen en Economie en Informatica. Hierbij waren 8
universiteiten betrokken (RUG, VU, UvT, UM, EUR, KUN, OU,
UvA). Bij de visitatie heeft de commissie de inhoud van de
opleiding als uitgangspunt genomen, daarmee een sterke nadruk
leggend op de kwaliteit van de scripties. Geconcludeerd wordt
dat de opleidingen in het algemeen van academisch niveau zijn
met uitschieters naar hoog academisch niveau. Dit is mede te
danken aan de hoge kwaliteit van het economisch onderzoek in
Nederland.
De diverse economische opleidingen zijn zeer populair onder
studenten. In het cursusjaar 2001-2002 stonden alleen al bij
Economie ruim 12.500 studenten ingeschreven. Het rendement van
de opleidingen is echter laag, hetgeen ook al bij een eerdere
visitatie werd geconstateerd. Inspanningen om tot grotere
studeerbaarheid en een actievere leeromgeving te komen hebben
daarbij nauwelijks geholpen. Sommige opleidingen hebben daarom
het bindend studieadvies ingevoerd, hetgeen de commissie een
goede ontwikkeling vindt.
De commissie betreurt het dat weinig opleidingen gebruik maken
van een systematische opbouw van vaardigheden in het
curriculum, zowel met betrekking tot onderzoeksvaardigheden
als praktijkvaardigheden. Hierdoor kan geen structurele
niveauverhoging bereikt worden. Ook vindt de commissie het
opmerkelijk dat slechts een klein aantal opleidingen
expliciete richtlijnen voor de beoordeling van scripties kent.
De invoering van de bachelor-masterstructuur biedt nieuwe
mogelijkheden voor de Economieopleidingen. Het is echter nog
onduidelijk hoe de doorstroming tussen bachelor en masterfase,
ook vanuit het HBO, zal verlopen.
VSNU