Beursplein niet open voor tweerichtingsverkeer
KENTSKELE bushalte De gemeente Leeuwarden heeft de mogelijkheid
onderzocht om met eenvoudige maatregelen de Wirdumerpoortsdwinger voor
het autoverkeer van het Zuiderplein in de richting van het
Blokhuisplein open te stellen. Daarmee zou de bereikbaarheid van het
zuidoostelijk deel van het centrum snel verbeteren.
In het Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan (GVVP) heeft de gemeente
Leeuwarden aangegeven de centrumring in twee richtingen berijdbaar te
maken.
Na zorgvuldige bestudering komen zowel gemeentelijke verkeerskundigen
als de extern betrokken verkeersplanoloog tot de conclusie dat het uit
veiligheidsoverwegingen, nog afgezien van de kosten en het
verslechteren van de afwikkeling van met name het langzaam verkeer en
het busverkeer, onverantwoord is de Wirdumerpoortsdwinger in twee
richtingen open te stellen voor gemotoriseerd verkeer.
De uitgangspunten voor het in twee richtingen openstellen van de
Wirdumerpoortsdwinger waren dat:
1. Beide verkeersrichtingen langs het water rijden (verkeer richting
het Zuiderplein zou gebruik maken van de huidige busstrook, autos
naar het Blokhuisplein van de huidige rijbaan).
2. Er geen ontsluiting zou komen naar de parkeergarage Zaailand.
3. De vormgeving van het buseiland niet zou worden aangetast.
Met die gegevens stuit de openstelling van de Wirdumerpoortsdwinger op
de volgende problemen:
* Fietsverkeer en autoverkeer kunnen niet meer samen over de
Wirdumerpoortsbrug. Er moet een aparte fietsbrug komen.
* Fietsverkeer richting centrum moet al voor de huidige brug
oversteken naar de nieuwe fietsbrug. Daarbij moet voorrang worden
verleend aan het autoverkeer dat fors toeneemt in de richting van
de brug.
* Voetgangers vanuit het centrum naar de huidige brug worden bij
Bibliotheek Leeuwarden geconfronteerd met een verlegd fietspad
naar de nieuwe brug.
* Bussen richting Zuiderplein halten op de rijbaan waardoor ze de
doorstroming belemmeren.
* Achterop rijdende bussen kunnen hun haltes daardoor niet bereiken.
* De route voor het gemotoriseerd verkeer richting Blokhuisplein is
ook na aanpassing krap als gevolg van bestaande afsluitkasten van
de monumentale brug en de loopstrook langs het water.
* Bussen en fietsers, vanaf het Zuiderplein naar het Blokhuisplein,
worden geconfronteerd met extra kruisend verkeer onder een
onoverzichtelijke hoek.
* Door stoppende bussen wordt het uitzicht voor het bus- en langzaam
verkeer op het overige verkeer richting Blokhuisplein ernstig
belemmerd.
Samengevat:
Het huidige plein is ontworpen als busstation met prioriteit voor het
langzaam verkeer (deels een verblijfsgebied). Eén autostroom in één
richting aan de stille kant is hierbij toegestaan. Echte kruisingen
van verkeersstromen zijn er nu niet. Bij twee richtingsverkeer moeten
die er wel komen. Het veilig vormgeven van die kruisingen is binnen
het concept van het plein niet mogelijk.
De gemeente Leeuwarden neemt nog dit jaar een besluit over de manier
waarom het zuidoostelijk deel van het centrum beter bereikbaar wordt.
Dat schrijft het GVVP voor. Uitvoering van de daarbij behorende
maatregelen heeft prioriteit.
Eerder werd er studie gedaan naar het openstellen van de 1e
Kanaalsbrug in noordelijke richting om zo de centrumring te
complementeren. Dat bleek niet mogelijk in verband
geluidsproblematiek.
Gemeente Leeuwarden