Gemeente Leeuwarden

Beursplein niet open voor tweerichtingsverkeer

KENTSKELE bushalte De gemeente Leeuwarden heeft de mogelijkheid onderzocht om met eenvoudige maatregelen de Wirdumerpoortsdwinger voor het autoverkeer van het Zuiderplein in de richting van het Blokhuisplein open te stellen. Daarmee zou de bereikbaarheid van het zuidoostelijk deel van het centrum snel verbeteren.

In het Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan (GVVP) heeft de gemeente Leeuwarden aangegeven de centrumring in twee richtingen berijdbaar te maken.

Na zorgvuldige bestudering komen zowel gemeentelijke verkeerskundigen als de extern betrokken verkeersplanoloog tot de conclusie dat het uit veiligheidsoverwegingen, nog afgezien van de kosten en het verslechteren van de afwikkeling van met name het langzaam verkeer en het busverkeer, onverantwoord is de Wirdumerpoortsdwinger in twee richtingen open te stellen voor gemotoriseerd verkeer.

De uitgangspunten voor het in twee richtingen openstellen van de Wirdumerpoortsdwinger waren dat:

1. Beide verkeersrichtingen langs het water rijden (verkeer richting het Zuiderplein zou gebruik maken van de huidige busstrook, autos naar het Blokhuisplein van de huidige rijbaan).
2. Er geen ontsluiting zou komen naar de parkeergarage Zaailand.
3. De vormgeving van het buseiland niet zou worden aangetast.

Met die gegevens stuit de openstelling van de Wirdumerpoortsdwinger op de volgende problemen:

* Fietsverkeer en autoverkeer kunnen niet meer samen over de Wirdumerpoortsbrug. Er moet een aparte fietsbrug komen.
* Fietsverkeer richting centrum moet al voor de huidige brug oversteken naar de nieuwe fietsbrug. Daarbij moet voorrang worden verleend aan het autoverkeer dat fors toeneemt in de richting van de brug.

* Voetgangers vanuit het centrum naar de huidige brug worden bij Bibliotheek Leeuwarden geconfronteerd met een verlegd fietspad naar de nieuwe brug.

* Bussen richting Zuiderplein halten op de rijbaan waardoor ze de doorstroming belemmeren.

* Achterop rijdende bussen kunnen hun haltes daardoor niet bereiken.
* De route voor het gemotoriseerd verkeer richting Blokhuisplein is ook na aanpassing krap als gevolg van bestaande afsluitkasten van de monumentale brug en de loopstrook langs het water.
* Bussen en fietsers, vanaf het Zuiderplein naar het Blokhuisplein, worden geconfronteerd met extra kruisend verkeer onder een onoverzichtelijke hoek.

* Door stoppende bussen wordt het uitzicht voor het bus- en langzaam verkeer op het overige verkeer richting Blokhuisplein ernstig belemmerd.

Samengevat:

Het huidige plein is ontworpen als busstation met prioriteit voor het langzaam verkeer (deels een verblijfsgebied). Eén autostroom in één richting aan de stille kant is hierbij toegestaan. Echte kruisingen van verkeersstromen zijn er nu niet. Bij twee richtingsverkeer moeten die er wel komen. Het veilig vormgeven van die kruisingen is binnen het concept van het plein niet mogelijk.

De gemeente Leeuwarden neemt nog dit jaar een besluit over de manier waarom het zuidoostelijk deel van het centrum beter bereikbaar wordt. Dat schrijft het GVVP voor. Uitvoering van de daarbij behorende maatregelen heeft prioriteit.

Eerder werd er studie gedaan naar het openstellen van de 1e Kanaalsbrug in noordelijke richting om zo de centrumring te complementeren. Dat bleek niet mogelijk in verband geluidsproblematiek.