03-07-2003
Voortgezet onderwijs en gemeente slaan handen ineen
Zowel de gezamenlijke besturen van het voortgezet onderwijs als het
gemeentebestuur van 's Hertogenbosch, maken zich zorgen over de
ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs. Met name gaat de
aandacht daarbij uit naar de keuze- en ontwikkelingsmogelijkheden
binnen het VMBO, dat ook landelijk zorgen baart. De plaatselijke
besturen vragen zich af of de jongeren een juiste plaats kunnen vinden
binnen het bestaande lokale onderwijs, waarmee hun ontwikkeling wordt
geoptimaliseerd.
Integraal jeugdbeleid
Een eerste verkenning van de problematiek vond plaats op een
studieochtend in november 2002. Wethouder Eigeman nodigde alle
directies van de scholen voor voortgezet onderwijs uit om de
knelpunten te inventariseren. Er werd vastgesteld dat men wil
samenwerken en meedenken om de beste kansen voor de jeugd te
genereren. Dit mondde uit in een stedelijk besturenoverleg op 17 april
jongstleden. Dit overleg vormt het startpunt van een grondig onderzoek
naar de problematiek van met name het VMBO binnen het kader van het
totale voortgezet onderwijs in onze stad. Binnen het integrale
jeugdbeleid van de gemeente wordt gestreefd naar het uitbreiden en
verbeteren van de beschikbare voorzieningen en het in beeld krijgen
van risico's. Centraal in dit beleid staat een consistente en
ononderbroken ontwikkeling van de jeugd van 0 tot en met 24 jaar.
Tevens heeft de gemeente in samenspraak met het basisonderwijs en
voortgezette onderwijs een medewerker, I. Zevenbergen, aangesteld om
de overgang van beide schoolsoorten te bevorderen.
Uitgangspunten
De gezamenlijke besturen hebben een aantal uitgangspunten aangenomen
en besloten een werkgroep in het leven te roepen bestaande uit een
vertegenwoordiger van elke school en de gemeente met als taken:
- het scherper in beeld brengen van de problematiek en het maken van
een analyse van de cijfers die als onderbouwing kunnen dienen voor het
realiseren van een ongedeeld VMBO;
- het meenemen in de overwegingen van de consequenties voor het
HAVO/VWO;
- uitgaan van de pluriforme onderwijskundige inhoud, die de basis is
voor de structuur en rekening houden met de keuzevrijheid van de
ouders.
Op gezette tijden vindt een stedelijk besturenoverleg plaats om de
voortgang te bewaken en om sturend te kunnen optreden om de
doelstellingen te bereiken.
Gemeente 's-Hertogenbosch