WGCC

Facilitaire Callcenterbranche krijgt CAO

FNV Bondgenoten en de WGCC, de Werkgeversvereniging voor de facilitaire callcenterbranche, hebben een principeakkoord bereikt over het afsluiten van een CAO. Het akkoord zal met een positief advies aan de achterbannen worden voorgelegd. Het is de bedoeling dat de CAO algemeen verbindend wordt verklaard, zodat deze voor alle agents voor alle facilitaire callcenters in Nederland, met in totaal zo'n 30.000 medewerkers, zal gaan gelden. De CAO gaat in per 1 juni 2003 en heeft een looptijd van één jaar.

De facilitaire callcentermarkt in Nederland is sterk in ontwikkeling, niet alleen in kwantitatieve, maar zeker ook in kwalitatieve zin. Steeds meer bedrijven en organisaties besteden het telefonisch en elektronisch klantencontact uit aan specialistische facilitaire callcenters. Grote opdrachtgevers kunnen zodoende zichzelf meer op hun core-business richten. Uitbesteden aan facilitaire bedrijven betekent voor deze opdrachtgevers meer flexibiliteit, lagere kosten en constante hoge kwaliteit in hun klantencontacten. De facilitaire callcenters werken met goed opgeleide agents, die in staat zijn vragen met een hoge efficiency en hoge kwaliteit te beantwoorden. Met de opdrachtgevers maken de callcenters afspraken over de gewenste kwaliteit en snelheid van de klantencontacten.

Om verder te professionaliseren was een CAO zeer gewenst. Beide partijen, FNV en WGCC, zijn dan ook zeer verheugd met het bereikte resultaat.

Bij de WGCC zijn 25 (grootste en belangrijkste) facilitaire callcenters uit Nederland aangesloten. Als de CAO algemeen verbindend wordt verklaard zal deze gelden voor alle agents bij alle facilitaire callcenters in Nederland, dus ook voor de (nog) niet bij de WGCC aangesloten bedrijven. Met deze CAO is een belangrijke stap gezet in de verdere professionalisering van deze nog relatief jonge bedrijfstak.

In de CAO zijn, naast de voor de hand liggende zaken, afspraken gemaakt over de invulling van het loongebouw en de mogelijkheden daarbinnen voor de agents en over wat er gebeurt bij ziekte. Zo kunnen werkgevers er voor kiezen om of wachtdagen door te betalen en ziektegeld aan te vullen, of om extra vakantiedagen uit te keren als agents zich niet ziek melden. Tevens is afgesproken dat er, gedurende de looptijd van deze eerste CAO, onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheid van een pensioenregeling voor agents én voor het werken via een jaarurennorm, waarbij bijvoorbeeld 'gespaard' kan worden voor extra vrije tijd. Daarnaast zal een functiewaarderingsonderzoek worden uitgevoerd.

Nadere informatie voor de pers

Dian van Leeuwen, secretaris van de WGCC
Telefoon 070-320 67 44 / 06-53 787 589


02 jul 03 16:35