---

Unieke vrachtwagen gemeente

Velsen, 27 juni 2003

GEMEENTE VELSEN NEEMT UNIEKE VRACHTWAGEN IN GEBRUIK

Woensdag, 2 juli a.s. om 15.00 uur overhandigt de heer P.Baars van Translast Bedrijfswagens BV uit Velsen-Noord de heer A. Rutten, wethouder Openbare Werken de sleutel van een gloednieuwe vrachtwagen. De wagen, een M.A.N. kipper 4x2 (kiepauto) is een bijzondere, milieuvriendelijke en bovenal fietsvriendelijke vrachtwagen. In Nederland zullen weinig vrachtwagens rondrijden die zo veilig zijn als deze nieuwe vrachtwagen van Openbare Werken. De gemeente Velsen hoopt dan ook dat velen hun voorbeeld zullen volgen.

De overdracht vindt plaats nabij Velserbeek 1 in Velsen-Zuid.

De vrachtwagen is niet alleen heel bijzonder en milieuvriendelijk, maar ook fietsvriendelijk. De afdeling Openbare Werken gaat deze vrachtwagen inzetten voor het groen- en straatwerkonderhoud in de gemeente, zoals het afvoeren van snoeiafval, het aanvoeren van zand en straatstenen.

Aanschaf

Over de aanschaf is lang gediscussieerd. Kiezen we voor diesel of aardgas? Wat betekent dit voor de kosten (investeringslasten, afschrijvingstermijnen, kapitaallasten, onderhoudskosten, brandstofkosten en exploitatiekosten)? Hoe kunnen we de wagen veiliger maken? Hoeveel subsidie krijgen we voor een vrachtwagen met aardgasmotor?

Uiteindelijk is gekozen voor een vrachtwagen met aardgasmotor en voorzien van veiligheidsvoorzieningen.

Rijden op aardgas is voordelig.

Aardgas als brandstof is winst voor het milieu. Rijden op aardgas is schoon. De uitstoot van schadelijke stoffen is veel minder dan bij benzine, diesel of LPG. Bovendien is een aardgasmotor stil. Dit is vooral in het stedelijk gebied, waarin deze wagen veel zal rijden, een belangrijk voordeel.

Veiligheidsvoorzieningen

De nieuwe vrachtwagen is veilig. Veilig voor de omgeving en veilig voor de chauffeur.

Een dode hoekcamera en achteruitrijcamera zorgen ervoor dat de chauffeur optimaal zicht heeft. Hij kan de andere weggebruikers goed zien.

Door de automatische versnellingsbak kan de chauffeur zich bovendien optimaal concentreren op het verkeer.

---

Bijzonder is de wagen ook door de zijbeplating. Tussen de voor en achterwielen is de carrosserie helemaal dicht gemaakt. Normaal zijn er bij de meeste vrachtwagens twee balken aangebracht. Doordat de zijkant nu helemaal is afgeschermd, is de kans dat een fietser tussen de wielen komt dan ook sterk afgenomen.

De gemeente Velsen hoopt dan ook dat velen hun voorbeeld zullen volgen.