Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


Kamerstuk, 01-07-2003

Om het kamerstuk op te halen: Zie het origineel http://www.minvws.nl/document...er=393&page=19927


Antwoorden op vragen over verslaafde, mogelijk niet toerekeningsvatbare, prostituee

De Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

DBO/K-U-2388430

1 juli 2003

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Arib (PvdA) over een verslaafde, mogelijk niet toerekeningsvatbare, prostituee (2020312150).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

verslaafde, mogelijk niet toerekeningsvatbare, prostituee 1. verslaafde, mogelijk niet toerekeningsvatbare, prostituee Kamerstuk, 2-7-2003

Antwoorden op kamervragen van het kamerlid Arib over een verslaafd, mogelijk niet toerekeningsvatbare, prostituee. (2020312150)

---

Hebt u kennisgenomen van het artikel in het Rotterdamse Dagblad over een verslaafde prostituee aan de tippelzone op de Keileweg? 1)

---

Ja.

---

Klopt het dat er prostituees zijn die niet toerekeningsvatbaar zijn en waar de hulpverlening tegen grenzen aanloopt om adequaat hulp te kunnen bieden? Zo ja, wat is de omvang van deze groep? Zo nee, bent u bereid een onderzoek hiernaar te doen en de Kamer hierover te informeren?

---

Zie het antwoord op vraag 3.

---

Kunt u aangeven welke mogelijkheden de huidige wet- en regelgeving biedt om prostituees die niet toerekeningsvatbaar zijn te helpen?

---

De hulpverlening maakt niet altijd gebruik van alle wettelijke mogelijkheden die er zijn om een verslaafde, die tot deze groep kan worden gerekend, te helpen. Het is in sommige van deze gevallen wel degelijk mogelijk om iemand gedwongen op te nemen. De Wet Bopz ziet op gedwongen opneming van personen die lijden aan een psychiatrische stoornis en die daardoor een gevaar opleveren voor zichzelf of voor hun omgeving. Centraal in de Wet Bopz staan het gevaarsbegrip en de psychiatrische stoornis. Ik merk daarbij op dat het begrip toerekeningsvatbaarheid in dit verband minder gelukkig is omdat die term doorgaans wordt gehanteerd in relatie tot een door betrokkene begaan strafbaar feit, wat hier niet aan de orde is.
De Wet Bopz kan in sommige situaties een mogelijkheid bieden om daarvoor in aanmerking komende personen gedwongen op te nemen, mits aan de criteria daarvoor wordt voldaan. De Wet Bopz kent een gewone procedure voor gedwongen opneming (de rechterlijke machtiging) en een spoedprocedure (de inbewaringstelling / kortweg ibs). Als sprake is van een acute noodsituatie kan de burgemeester een ibs gelasten, op grond waarvan de betrokkene snel gedwongen kan worden opgenomen. Omdat het bij een ibs gaat om een snel ingrijpen in een noodsituatie is het voldoende dat er een ernstig vermoeden bestaat dat de betrokkene lijdt aan een psychiatrische stoornis waardoor gevaar ontstaat. De (soort) stoornis hoeft bij een ibs dus nog niet definitief vast te staan.
Dit betekent dus dat de omstandigheid dat voor de hulpverlening nog niet duidelijk is aan welke stoornis de betrokkene lijdt, geen beletsel is om haar met een ibs op te nemen. In situaties waarin geen sprake is van een acute noodsituatie, maar van een gevaarssituatie die door een psychiatrische stoornis wordt veroorzaakt, kan ook de gewone procedure van de Wet Bopz uitkomst bieden. Deze procedure verloopt dan via de rechter. Bij een prostituee en bij ieder ander die lijdt aan een psychiatrische stoornis of die in zeer ernstige mate verslaafd is, kan de rechter van oordeel zijn dat aan de criteria voor een gedwongen opneming is voldaan.

---

Daarnaast kan in sommige situaties een op handen zijnde wijziging van de Wet Bopz van belang zijn. Dit betreft een wijziging van de Wet Bopz, die - nadat deze wetswijziging in werking zal zijn getreden - het mogelijk maakt personen die waarschijnlijk lijden aan een psychiatrische stoornis, gedurende een periode van drie weken te observeren. Het doel van die nieuwe maatregel (de zgn. observatiemachtiging) is om beter te kunnen beoordelen wat er aan de hand is en welke zorg en behandeling noodzakelijk is. Eventueel kan daarna een gewone rechterlijke machtiging volgen.
Deze nieuwe Bopz-maatregel biedt een verruiming van de huidige criteria voor een gedwongen opname. Zoals gezegd is de daarop betrekking hebbende wetswijziging evenwel nog niet in werking getreden.

---

Bent u op de hoogte van de mensonterende praktijken waaraan heroïne- en crackverslaafde prostituees worden blootgesteld? Zo ja, wat is uw standpunt hierover?
---

Verslaafde prostituees worden geconfronteerd met een situatie waarin de kans op uitbuiting groot is. Overigens hebben ook verslaafden een eigen verantwoordelijkheid in dezen. Goede opvang kan verslaafde prostituees bescherming bieden. In de maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg zijn diverse initiatieven gaande waar deze groep baat bij zou kunnen hebben. Ik noem bijvoorbeeld intensieve bemoeizorg en case-management voor zorgwekkende zorgmijders, eerste hulpposten, crisisopvangcentra, time-outvoorzieningen en aangepaste woonvoorzieningen. De opvang van verslaafde prostituees en de diversiteit binnen het aanbod behoort tot de verantwoordelijkheid van de centrumgemeenten.
---

Bent u bereid het medisch heroïne experiment naar deze doelgroep uit te breiden? Zo neen, waarom niet?

---

Het experiment hoeft niet te worden uitgebreid om deze groep toe te laten. Er zijn criteria opgesteld waaraan getoetst wordt of iemand kan worden toegelaten tot de behandeling met heroïne: langer dan vijf jaar verslaafd aan heroïne, (bijna) dagelijks gebruik van illegale heroïne, eerder zonder succes deelgenomen aan een methadonprogramma, slechte gezondheid e.d. Of iemand werkzaam is in de prostitutie is daarbij niet relevant; dit is geen reden om iemand in- of juist uit te sluiten.

---

Wat vindt u van het voorstel van stichting DeltaBouman om een kleinschalig klinisch medisch experiment met verstrekking van crack te starten gericht op crackverslaafde prostituees?
---

Cocaïne of crack leent zich niet voor medische verstrekking. Anders dan bij heroïne kun je met crack niet goed gebruik maken van een 'onderhoudsdosis'. Cocaïneverslaafden hebben vaak een drang naar steeds meer. Het huidige experiment met de behandeling met heroïne naast methadon is gericht op zeer langdurig verslaafden, die niet reageren op vervangende medicatie zoals methadon. Cocaïneverslaafden zijn gemiddeld minder langdurig verslaafd. Bovendien bestaat er voor cocaïne geen vervangende medicatie. Overigens zijn in het algemeen de instellingen voor verslavingszorg in Nederland geen voorstander van een dergelijk experiment.

---


---

Deelt u de mening dat voor deze prostituees door hen hierin medisch te begeleiden voorwaarden worden geschapen om aan een behandeling te kunnen beginnen en dat dit kan bijdragen aan het tegengaan van verloedering en misbruik van deze kwetsbare groep?
---

Van verstrekking van cocaïne kan geen sprake zijn, ook niet onder medische begeleiding (zie hiervoor het antwoord op vraag 6).
In algemene zin vind ik dat de opvang voor deze groep verslaafden heel laagdrempelig moet zijn. Het is belangrijker om het vertrouwen te winnen en de vrouwen te helpen met praktische zaken dan direct te proberen de verslaving aan te pakken. Gezien de vaak slechte gezondheid zal hieraan veel aandacht moeten worden besteed. Het verstrekken van vervangende medicatie kan daarvan een onderdeel zijn, behalve in geval van cocaïnegebruik. Wanneer de vrouwen voldoen aan de criteria voor de behandeling met heroïne, kunnen ze in principe deelnemen. Een dergelijke aanpak kan verloedering en misbruik van deze groep tegengaan. Cocaïne/crack leent zich, zoals hiervoor al is opgemerkt, niet voor een vergelijkbare aanpak.
1) Het Rotterdams Dagblad, 22 mei jl.