Provincie Limburg

Financieel huishoudboekje gemeenten redelijk (149)

Limburgse Kerngegevens Gemeentefinanciën 2003

Gedeputeerde Staten (GS) hebben op basis van de ingediende begrotingen, vastgesteld dat de financiële positie van de meeste Limburgse gemeenten er voor 2003 redelijk uitziet. Het is niet allemaal rozengeur en manenschijn op financieel gebied bij de gemeenten, maar in het algemeen ben ik gematigd positief. In totaal is er zelfs 46,5 miljoen ruimte voor nieuw beleid en dat is aanzienlijk meer dan in 2002, aldus gedeputeerde van Financiën Herman Vrehen. De uitkomst is een meevaller omdat algemeen werd voorspeld dat de gemeenten de gevolgen van de economische crisis ingrijpend zouden gaan voelen.

Het Gemeentefonds lijkt op dit moment voor alle jaren van de periode 2003-2007 nog een reële groei op te leveren. Gemeenten zijn voor 80% van hun middelen afhankelijk van het Rijk. Het Gemeentefonds is gekoppeld aan de rijksuitgaven. Het Gemeentefonds blijft groeien ondanks de bezuinigingen bij het Rijk. Dit komt doordat in economisch slechte tijden bepaalde overheidsuitgaven juist stijgen. Een voorbeeld daarvan is de bijstandsuitgaven, omdat er een groter beroep op wordt gedaan. Voor gemeenten is dat in financiële zin gunstig. Echter de gevolgen voor de gemeenten van het BTW-Compensatiefonds, dat per 1 januari jl. in werking is getreden, zijn nog niet inzichtelijk. Verder past het Rijk steeds regelgeving aan. Gemeenten moeten die regels vaak uitvoeren en krijgen er ook financieel mee te maken. Zeker nu wil het Rijk met dit soort aanpassingen ook bezuinigingen realiseren.

Prioriteiten
Gemeenten willen veel en maken er ruim plannen voor die door de gemeenteraad worden vastgesteld. De Provincie constateert dat de uitvoering van deze plannen vaak spaak loopt. De beschikbaar gestelde gelden drukken vaak al jaren op de gemeentelijke begroting, terwijl er in werkelijkheid nog geen lasten zijn. Toch gaan gemeenten door met het maken van nieuwe plannen waarvoor weer nieuwe gelden opzij worden gezet. Financieel betekent dit dat de gemeentelijke belastingen omhoog moeten om alle plannen uit te kunnen voeren. En bij de jaarlijkse gemeentelijke rekening weer forse overschotten worden gepresenteerd, omdat de plannen niet zijn uitgevoerd. Ik wil de gemeenten oproepen bij het maken van hun plannen meer realisme te tonen, waardoor zij hun belastingen ook minder hoeven te verhogen, aldus gedeputeerde Herman Vrehen.

Situatie gemeenten
Het is voor de éérste keer dat er slechts bij drie gemeenten sprake is van preventief toezicht. De drie gemeenten zijn: Simpelveld, Echt-Susteren en Sittard-Geleen waarbij alleen de gemeente Simpelveld vanwege haar financiële positie onder preventief toezicht is gesteld. Er is 46,5 miljoen ruimte voor nieuw beleid.

Wellicht is dit positieve beeld ontstaan doordat gemeenten in het voorjaar van 2002 met heel sombere verwachtingen aan de begroting 2003 zijn begonnen. Omdat het Gemeentefonds nu meevalt wordt die meevaller gebruikt om nieuw beleid mogelijk te maken. Er zijn echter ook gemeenten die weinig ruimte hebben, zoals Venlo, Venray en Weert. Geen ruimte voor nieuw beleid is er in de gemeenten Echt-Susteren, Roermond, Simpelveld en Sittard-Geleen.

Belastingen
De belastingen voor de burger blijven hard stijgen. In 2003 met gemiddeld 7% en dus ruim boven het inflatiepercentage. De stijging in Limburg sluit daarmee aan bij de landelijk stijging. Het gemiddelde bedrag van 351,- dat een inwoner van Limburg aan gemeentelijke heffingen in 2003 betaalt, ligt echter 5% boven het gemiddelde in Nederland. Dit verschil komt door de riool- en reinigingsrechten. De Limburgse gemeenten zijn met hun beleid verder dan de rest van Nederland. Dat beleid wordt vanuit de provincie ondersteund. De Onroerend Zaak Belasting (OZB) stijgt in 2003 met gemiddeld 8%.

Reserves en voorzieningen
In totaal zijn de reserves en voorzieningen bij de Limburgse gemeenten met 83 miljoen of 8% gestegen. Achter dit totaalbeeld gaan per gemeente echter heel verschillende ontwikkelingen schuil. Zo zijn in Mook en Middelaar de reserves en voorzieningen juist gedaald met 35%, terwijl in Meijel een stijging met 60% te zien geeft.

Scoretabel
Jaarlijks wordt in het overzicht Kerngegevens Gemeentefinanciën 2003 een scoretabel gepresenteerd. De gemeenten worden daarin op zes indicatoren bekeken en onderling vergeleken. De gemeenten zijn in volgorde van hun totaalscore in een tabel gezet.

Bijlagen:

1 Ontwikkeling gemeentelijke belastingen in Euros per inwoner in Limburg

2 Scoretabel financiële positie Limburgse gemeenten 2-7-2003 10:23