2-7-2003
Maximale score voor Saab 9-5 in EuroNCAP-botsproef
De Saab 9-5 van modeljaar 2004 heeft de maximale score van vijf
sterren behaald in een onlangs gehouden EuroNCAP-botsproef. Een nieuw
herinneringssysteem voor het omdoen van de veiligheidsgordel zorgde
onder meer voor de extra positieve beoordeling door EuroNCAP.
Bij de eerste EuroNCAP-botsproef van de Saab 9-5 in 1998 behaalde het
model vier sterren en de hoogste individuele puntentelling van dat
moment, vertelt Annika Kindberg, projectleider bij Saab Automobile AB
en verantwoordelijke voor de botsveiligheid van de Saab 9-5. De 9-5
hebben we nu verbeterd en voorzien van een nieuw systeem dat
bestuurder en bijrijder herhaaldelijk waarschuwt als zij geen
veiligheidsgordel dragen. De jury van EuroNCAP is ervan overtuigd dat
dit systeem een belangrijke bijdrage zal leveren aan de
inzittendenbescherming.
Het herinneringssysteem treedt na dertig seconden rijden en bij een
minimale snelheid van 25 kilometer per uur in werking als de
bestuurder en/of de voorste passagier geen veiligheidsgordel dragen.
Het systeem geeft dan een geluidssignaal en er verschijnt een
waarschuwingsboodschap op de informatiedisplay. Wordt deze eerste
waarschuwing genegeerd, dan volgt er na dertig seconden een harder
geluidssignaal. Ook verschijnt er opnieuw informatie op de display.
Het herinneringssysteem werkt onafhankelijk voor de bestuurdersstoel
en de stoel van de voorste passagier.
Goede reputatie
Het is de tweede maal dat de Saab 9-5 de hoogste score in een
botsproef behaald. In 2000 kende USNCAP, de Amerikaanse equivalent van
EuroNCAP, het model de maximale vijf sterren toe. DE USNCAP hanteert
echter andere criteria. Ook de Amerikaanse organisatie IIHS (Insurance
Institute fot Highway Safety) benoemde de 9-5 eerder tot veiligste in
zijn klasse. Uit onderzoek van 71.600 verkeersongelukken, onlangs
uitgevoerd door de toonaangevende Zweedse verzekeringsmaatschappij
Folksam, blijkt dat de Saab 9-5 op het gebied van veiligheid veertig
procent beter scoort dan gemiddeld. De Saab 9-5 is daarom door Folksam
uitgeroepen tot Safest Car 2003.
De goede scores van de 9-3 en 9-5 tonen aan dat Saabs
veiligheidsfilosofie real-life safety andermaal zijn vruchten afwerpt.
Deze filosofie is erop gericht alle inzittenden van een Saab bij een
aanrijding zo goed mogelijk te beschermen. Talloze tests met nieuwe
modellen liggen hieraan ten grondslag. Verder verzamelen we al
jarenlang gegevens uit de dagelijkse praktijk, aldus Annika Kindberg.
AutoRai