Nederlands Uitgeversverbond

Nieuwe e-mailcode

Thuiswinkel.org heeft in februari een nieuwe e-mailcode ingebracht bij de Reclame Code Commissie (RCC). Het inbrengen van een nieuwe, op consumenten gerichte code was noodzakelijk geworden door het wegvallen van de oude DMSA-code Verspreiding Ongevraagde Reclame via E-mail. De nieuwe code is gebaseerd op afspraken die Thuiswinkel.org. al in 2001 maakte met de Consumentenbond. Bedrijven die e-mailadressen verzamelen voor commerciële doeleinden, dienen vooraf aan de consument toestemming te vragen voor de verwerking van hun gegevens. Dat verzoek om toestemming zal plaatsvinden door middel van een ja- en nee-box. Het betreft derhalve een zogenoemde softe opt-in code die in lijn is met de in het najaar van 2002 door de Europese Commissie uitgevaardigde richtlijn.
Thuiswinkel.org werkt op dit gebied ook samen met ECP.NL. Deze non-profit organisatie biedt een objectief en betrouwbaar platform voor publieke en private instellingen om kennis te bundelen op het gebied van ICT. De organisatie is in 1997 opgericht door het Ministerie van Economische Zaken en VNO-NCW om met overheid en bedrijfsleven gezamenlijk tot randvoorwaarden voor e-business te komen. ECP.NL levert op professionele en daadkrachtige wijze een bijdrage aan de ontwikkeling van eNederland. Het NUV is deelnemer in ECP.NL.