Nieuwe e-mailcode
Thuiswinkel.org heeft in februari een nieuwe e-mailcode ingebracht
bij de Reclame Code Commissie (RCC). Het inbrengen van een nieuwe,
op consumenten gerichte code was noodzakelijk geworden door het
wegvallen van de oude DMSA-code Verspreiding Ongevraagde Reclame
via E-mail. De nieuwe code is gebaseerd op afspraken die
Thuiswinkel.org. al in 2001 maakte met de Consumentenbond.
Bedrijven die e-mailadressen verzamelen voor commerciële
doeleinden, dienen vooraf aan de consument toestemming te vragen
voor de verwerking van hun gegevens. Dat verzoek om toestemming zal
plaatsvinden door middel van een ja- en nee-box. Het betreft
derhalve een zogenoemde softe opt-in code die in lijn is met de in
het najaar van 2002 door de Europese Commissie uitgevaardigde
richtlijn.
Thuiswinkel.org werkt op dit gebied ook samen met ECP.NL. Deze
non-profit organisatie biedt een objectief en betrouwbaar platform
voor publieke en private instellingen om kennis te bundelen op het
gebied van ICT. De organisatie is in 1997 opgericht door het
Ministerie van Economische Zaken en VNO-NCW om met overheid en
bedrijfsleven gezamenlijk tot randvoorwaarden voor e-business te
komen. ECP.NL levert op professionele en daadkrachtige wijze een
bijdrage aan de ontwikkeling van eNederland. Het NUV is deelnemer
in ECP.NL.
Nederlands Uitgeversverbond