Samenvatting Burgerjaarverslag 2002
De nieuwe Gemeentewet geeft de burgemeester de plicht om jaarlijks een
burgerjaarverslag
te maken. Dit jaar verschijnt het verslag voor het eerst. In het
burgerjaarverslag legt burgemeester Henk Jan Meijer verantwoording af over
de verhouding tussen het gemeentebestuur en de inwoners van Zwolle.
Hieronder kunt u een samenvatting lezen van het Burgerjaarverslag. Het
volledige verslag ligt ter inzage in het Informatiecentrum van de gemeente,
Grote Kerkplein 15.
---
---
In het Burgerjaarverslag gaat de burgemeester in op de behandeling van
bezwaarschriften en klachten, de kwaliteit van de burgerparticipatie en de
gemeentelijke dienstverlening en de wachttijdenproblematiek. Daarnaast
geeft het verslag inzicht in de rol van de burgemeester bij de handhaving
van de openbare orde, rampenbestrijding en de veiligheid in de stad. Ook
zijn rol als belangenbehartiger van Zwolle komt aan bod. Tevens blikt de
burgemeester in het jaarverslag terug op het wel en wee van het afgelopen
jaar.
Terugblik op 2002
"Het jaar 2002 was een jaar vol beroering," schrijft burgemeester Meijer,
"Een belangrijke verandering op politiek gebied was de invoering van het
dualisme. Ik ben voorzitter van het college van B&W dat het
beleid maakt. Ik ben ook voorzitter van de gemeenteraad die het college
controleert. Dat is even wennen, maar ik ga er vanuit dat deze dubbele
verantwoordelijkheid uiteindelijk goed zal uitpakken voor de samenhang in
het gemeentebestuur van college en raad.
De Zwollenaar is bovengemiddeld tevreden met zijn stad. Uit een onderzoek
van het Verwey-Jonker Instituut komt Zwolle naar voren als een ideale woon-
en werkstad. De stad groeit snel: in 2002 kreeg Zwolle de 110.000e inwoner.
Ook het bedrijfsleven vestigt zich graag in en rond Zwolle. Het komende
jaar zullen we deze positieve ontwikkelingen actief onder de aandacht van
de landelijke overheid gaan brengen, om zo meer rijkssteun te krijgen. We
mogen trots zijn op onze stad. Zwolle speelt op tal van punten in de
eredivisie, ook als het om voetbal gaat. De promotie van FC Zwolle naar een
eredivisieclub was een hoogtepunt in 2002.
Het afgelopen jaar boekten we grote voortgang met Zwolle Kampen
Netwerkstad. Er werden veel afspraken voor samenwerking gemaakt,
bijvoorbeeld op het niveau van voorzieningen. Nu moet de Netwerkstad nog
echt gaan leven bij de burgers van Zwolle en Kampen.
Bezwaarschriften
In 2002 zijn er 585 bezwaarschriften ingediend. De zorgvuldigheid en de
kwaliteit van de bezwaarschriftenprocedure is goed geregeld. Maar de
behandelduur laat nog te wensen over. We hebben inmiddels maatregelen
genomen om die te bekorten en de achterstand weg te werken.
Klachten
Het aantal klachten nam in 2002 toe tot 265. De klachten worden zorgvuldig
afgehandeld. Er zit bovendien verbetering in de tijdige afhandeling van
klachten. Ongeveer de helft van de klachten ging over de traagheid van de
gemeente, zoals afhandeltermijnen en wachttijden. We willen deze klachten
terugdringen met een plan van aanpak voor de wachttijden en het project
'basale dienstverlening'.
Burgerparticipatie
Het afgelopen jaar hebben 23 insprekers gebruikgemaakt van het
'Vragenhalfuurtje voor de burgers' tijdens raadsvergaderingen. Ook tijdens
commissievergaderingen is goed gebruikgemaakt van het spreekrecht. De
discussies zijn ordelijk verlopen, terwijl er voldoende ruimte was voor
inbreng van de burger.
Daarnaast zijn de wijkplatforms onmisbaar voor een goede communicatie
tussen burgemeester
en gemeente en de Zwolse bevolking. In zeventien wijken werd vier keer een
goedbezocht wijkplatform gehouden. De wijkveiligheidsacties waren een
belangrijk onderwerp van gesprek.
Verder ben ik als voorzitter van de stuurgroep Centrummanagement direct in
gesprek met ondernemers om het economisch functioneren van de binnenstad te
verbeteren. Daarvoor zal een gemeentelijke binnenstadcoördinator worden
vrijgemaakt.
Kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening
Als burgemeester streef ik naar een goede dienstverlening en naar tevreden
klanten. In 2002 is Zwolle in één keer geslaagd voor de GBA-audit, de
beoordeling van de Gemeentelijke Basisadministratie door het ministerie van
Binnenlandse Zaken. Daar mogen we trots op zijn. U als burger waardeerde
onze dienstverlening in 2002 met een 6,5 (tegenover een 6,4 in het jaar
2000). We hebben ons doel, een 7, dus niet gehaald. Toch vind ik het
resultaat niet slecht, omdat we als gemeente zowel een verhuizing als een
reorganisatie hebben meegemaakt. Dat neemt niet weg dat ik me sterk zal
blijven maken voor een verbetering van de dienstverlening.
Wachttijden
We zullen als gemeente hard moeten werken aan de lange wachttijden in de
publiekshal. Die zijn een gevolg van de stapsgewijze verhuizing van de
publieksbalies naar het Stadskantoor en de invoering van een nieuwe
generatie reisdocumenten. Inmiddels hebben we verschillende maatregelen
genomen, waaronder de openstelling van het Stadskantoor op zaterdagochtend,
een snelloket voor reisdocumenten, een geboorteloket in de Isalaklinieken
en extra menskracht. Ook beschikken we inmiddels over een speciaal loket
voor bedrijven. Daarnaast hebben we met het 'digitaal loket' op
www.zwolle.nl een belangrijke basis gelegd voor de dienstverlening via
internet. Het aantal bezoeken aan de site nam in
2002 toe tot 1200 per dag (40.000 per maand).
Openbare orde
Als handhaver van de openbare orde heb ik mij het afgelopen jaar met een
groot aantal zaken beziggehouden: de samenstelling van een daderteam voor
de overvallen bij pinautomaten, een plan van aanpak voor voetbalvandalisme,
de bestrijding van drugsoverlast, deëscalatie tijdens een krakersactie, de
overlast rond homo-ontmoetingsplaats De Markte, de aanpak van veelplegers,
het project 'Veiligheid op Straat' en het beëindigen van de onveilige
situatie op de Melkmarkt. Voor al deze gevallen is een oplossing gezocht,
in nauwe samenspraak met politie of omwonenden.
Rampenbestrijding
In 2002 hield ik mij als opperbevelhebber bij rampen bezig met de volgende
zaken: de opvang van 200 NS-reizigers bij de storm op 27 oktober en de
ruiming en demontage van een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog op de
Golfbaan. Beide acties zijn naar tevredenheid verlopen. Verder kreeg Zwolle
een nieuw rampenplan.
Integraal veiligheidsbeleid
Het gaat goed met de veiligheid in Zwolle. Zeker als je kijkt naar de
criminaliteitscijfers en die vergelijkt met andere gemeenten van 100.000
inwoners of meer. Toch voelen sommige inwoners van Zwolle zich niet veilig.
De veiligheidsbeleving moet dus verbeterd worden. Gemeente en inwoners
zullen dat gevoel van veiligheid samen tot stand moeten brengen. Het
project 'Veiligheid op Straat' is een voorbeeld van succesvolle
samenwerking op dit terrein. Ook het Actieplan jeugd en veiligheid is een
belangrijk initiatief.
Belangenbehartiging
Als burgemeester vertegenwoordig ik Zwolle ook buiten de gemeentegrenzen.
Voorbeelden daarvan zijn Zwolle Kampen Netwerkstad en het Grote
Stedenbeleid. Sinds april 2002 ben ik vice-voorzitter van het overleg van
26 grote- en middelgrote steden. In die functie behartig ik onze
gezamenlijke belangen bij ministers en kamerleden. Ik bekleed ook nog een
aantal andere functies op dit terrein. Op die manier versterk ik de positie
van Zwolle in het landelijk en provinciaal beleid. Bovendien ben ik zo
vroegtijdig op
de hoogte van relevante ontwikkelingen en subsidiemogelijkheden. Dat
laatste komt goed van pas, want er staan in Zwolle tal van grote projecten
op stapel. De coördinatie daarvan ligt bij mij als burgemeester.
Ook ben ik voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Regio IJssel-Vecht. Dit
is het samenwerkingsverband
van de tien gemeenten uit West-Overijssel en twee gemeenten uit Gelderland.
Het samenwerkingsverband is vooral actief op het terrein van de
gezondheidszorg en de hulpverlening bij grootschalige rampen en ongevallen.
Daarnaast werken we samen op het gebied van economie, toerisme, recreatie
en milieu. In 2002 stond een goede taakverdeling binnen de
regio-organisatie centraal. Ik hoop dat we deze waardevolle samenwerking in
de toekomst verder vorm kunnen geven."
Henk Jan Meijer,
Burgemeester van Zwolle
Juni 2003
---
Gemeente Zwolle