Katholieke Universiteit Nijmegen

Teachers´ emotions in a context of reforms

Datum 2-7-2003

Tijd van 10:30 tot 11:30 uur

promovendus Drs. K. van Veen

promotores Prof. dr. P.J.C. Sleegers, prof. dr. Th.C.M. Bergen
copromotores Dr. C.A.C. Klaassen

faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving Een docent die voor de klas staat, heeft een grote mate van vrijheid in hoe hij zijn werk uitvoert. Docenten verschillen echter niet alleen in hoe ze hun werk uitvoeren, maar ook in wat ze goed en belangrijk vinden in hun werk. Met andere woorden: iedere docent heeft een eigen professionele identiteit. Recente onderwijsvernieuwingen perken deze professionele identiteit echter drastisch in: docenten moeten zich steeds meer houden aan wat anderen vinden dat goed onderwijs is. In zijn proefschrift Teachers emotions in a context of reforms laat Klaas van Veen zien tot welke reacties bij docenten in het voortgezet onderwijs dit kan leiden. Van Veen maakt aannemelijk dat onderwijsvernieuwingen vaak mislukken omdat verschillen tussen docenten in hun professionele identiteit genegeerd worden. Tenslotte betoogt hij dat meer ruimte gegeven moet worden aan professionele pluriformiteit om het beroep van docent weer waardevol en aantrekkelijk te maken.
contactpersoon Communicatie
e-mail info@communicatie.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30