Katholieke Universiteit Nijmegen
Teachers´ emotions in a context of reforms
Datum 2-7-2003
Tijd van 10:30 tot 11:30 uur
promovendus Drs. K. van Veen
promotores Prof. dr. P.J.C. Sleegers, prof. dr. Th.C.M. Bergen
copromotores Dr. C.A.C. Klaassen
faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
beschrijving Een docent die voor de klas staat, heeft een grote mate
van vrijheid in hoe hij zijn werk uitvoert. Docenten verschillen
echter niet alleen in hoe ze hun werk uitvoeren, maar ook in wat ze
goed en belangrijk vinden in hun werk. Met andere woorden: iedere
docent heeft een eigen professionele identiteit. Recente
onderwijsvernieuwingen perken deze professionele identiteit echter
drastisch in: docenten moeten zich steeds meer houden aan wat anderen
vinden dat goed onderwijs is. In zijn proefschrift Teachers emotions
in a context of reforms laat Klaas van Veen zien tot welke reacties
bij docenten in het voortgezet onderwijs dit kan leiden. Van Veen
maakt aannemelijk dat onderwijsvernieuwingen vaak mislukken omdat
verschillen tussen docenten in hun professionele identiteit genegeerd
worden. Tenslotte betoogt hij dat meer ruimte gegeven moet worden aan
professionele pluriformiteit om het beroep van docent weer waardevol
en aantrekkelijk te maken.
contactpersoon Communicatie
e-mail info@communicatie.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30