Ingezonden persbericht


   
 Detaillisten en dienstverleners somber over economie            

 Ondernemersvertrouwen neemt verder af                           
                                                                 
In Juni is het vertrouwen van de ondernemers in de detailhandel en in de dienstverlening in de economische ontwikkelingen van hun sector verder gedaald. Omdat het ondernemersvertrouwen een goede voorspeller van de ontwikkelingen in de economie is, ziet TNS NIPO nog geen opleving in deze sectoren.

Dit is verontrustend omdat in Nederland de detailhandel en dienstverlening, met circa 335.000 vestigingen de helft van het totale bedrijfsleven vormt en daardoor een belangrijke speler in de economie en werkgelegenheid is.

Dit vertrouwen wordt in alle EU-landen gemeten en door de Europese Commissie gebruikt. TNS NIPO levert de Europese Commissie de cijfers voor deze twee bovengenoemde sectoren voor Nederland.

Detaillisten somber
Het ondernemersvertrouwen van detaillisten werd in mei 2003 voor het eerst sinds jaren negatief en in juni heeft de negatieve stemming zich verdiept (-7). Dit betekent dat meer detaillisten negatief dan positief gestemd zijn. Het ondernemersvertrouwen is het saldo van positief en negatief gestemde ondernemers.


1 Ontwikkeling ondernemersvertrouwen detailhandel

Bron: TNS NIPO, 2003

Dienstverleners worden steeds pessimistischer Het ondernemersvertrouwen van ondernemers in de dienstverlening is een lange tijd positief geweest. In juni 2003 is het vertrouwen flink afgenomen en nadert het punt dat evenveel ondernemers negatief als positief gestemd zijn over de ontwikkelingen in hun bedrijfstak.


2 Ontwikkeling ondernemersvertrouwen dienstverlening

Bron: TNS NIPO, 2003

Toelichting
Het ondernemersvertrouwen is samengesteld uit drie vragen: het oordeel van de ondernemers over de zakelijke ontwikkelingen over de laatste drie maanden de vraag naar diensten (dienstverlening) en de ontwikkeling in de voorraden (detailhandel) de verwachtingen voor de komende drie maanden.