Ingezonden persbericht

ALGEMENE BESCHOUWINGEN LEEFBAAR SLOTERMEER/GEUZENVELD

Bewoners, belangstellenden, leden van de Raad, geacht dagelijks bestuur, voorzitter,

Zoals afgesproken, in het kader van het dualisme, de Algemene Beschouwing tijdens de behandeling van de voorjaarsnota. Eigenlijk het moment dat er nog invloed zou moeten kunnen worden uitgeoefend op de begroting voor 2004.



Net als vorig jaar echter kunnen er echter geen veranderingen of aanpassingen van betekenis worden aangebracht. Het bestuursbeleid ligt vast en de financiële dekking is feitelijk niet eens toereikend voor staand beleid. Bovendien staat ons Stadsdeel aan de start van het rigoureuze ontwikkelingsprogramma Parkstad richting 2015. Het is volgens LSG niet echt een goed moment voor grootscheepse vernieuwingsplannen nu we constateren dat er eigenlijk een tekort aan voldoende middelen is.



ALGEMEEN BESTUUR



LSG is content over bepaalde zaken die door het bestuur zijn opgepakt. We hebben in de Stedelijke vernieuwingplannen kunnen zien dan onze jarenlange vraag om plekken voor de Huisartsen onder een dak eindelijk worden vormgegeven, evenals het NME project. Wel blijven wij evenals voorgaande jaren somber gestemd over de financiële staat van ons Stadsdeel. Weliswaar kregen wij een sluitende jaarrekening gepresenteerd, echter dit is slechts te wijten aan de meevallende Stadsdeelfondsuitkering, het schuiven met reserves en het niet uitvoeren van gepland beleid. De komende jaren moeten we het hebben van ruim ingeschatte precario-opbrengsten en maar hopen dat we opgelopen achterstanden kunnen inhalen. Na onze waarschuwingen ten aanzien van het Sloterparkbad die structureel financiële ruimte op blijft slokken en het nieuwe veegplan, waar heel veel bewoners over klagen, kunnen we alleen maar hopen dat we nu geen gelijk krijgen en dat het ter beschikking gestelde Stadsdeelfonds toereikend blijft. Andere partijen pleiten nog steeds voor vermindering van de reserves en het Dagelijks Bestuur vindt dit een goed plan. Ja allicht, met onze reserves kunnen we de gaten gelukkig nog steeds prima dichten, totdat blijkt dat we die reserves ineens nodig hebben. Zonder deze reserves had de jaarrekening en de voorjaarsnota er heel anders uitgezien. LSG kan slechts concluderen dat er beslist geen sprake is van een goed gevulde portemonnee, zoals eerder door het Dagelijks Bestuur is aangegeven maar als er toch een breed draagvlak blijkt om de reserves te verminderen dan wil LSG het bedrag graag bestemmen voor de riolering van de volkstuinen of het schoonhouden van de straten.


OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

In de voorjaarsnota zien wij een vermindering van het aantal stadswachten en daarnaast worden de participatie van bewoners door het wegvallen van buurtoverleggen geminimaliseerd. De Stadsdeeletiquette wordt ook allesbehalve "actief" opgepakt, zoals in het programakkoord was beloofd. Zelfs raads en commissieleden blijken niet veilig en in plaats van een daadkrachtig optreden en veroordelen worden deze ontoelaatbare zaken recht gepraat.
Ook de tippelzone baart ons zorgen, zeker gezien de recente moord op het terrein van Spieringhorn.



STEDELIJKE VERNIEUWING EN DE FINANCIEN

Zoals wij vorig jaar al hebben aangegeven merken we op dat de economische situatie in ons land er inderdaad niet meer zo goed uit ziet. De bezuinigingen van het kabinet hebben inderdaad hun weerslag via de Gemeenten naar de Stadsdelen gekregen. Toch volhardt het bestuur nog steeds in een grootscheepse aanpak van de Stedelijke Vernieuwing.
De voorjaarsnota geeft aan dat een groot deel van onze middelen wegstroomt naar idealistische plannen die op termijn niet haalbaar zullen blijken te zijn, zoals gebouw Parkrand. Ondanks de grote leegstand en een minimale behoefte aan extra kantoren en bedrijfsruimte opteert ons Dagelijks Bestuur voor kantoor en bedrijfsruimte op en rond het Confuciusplein. De voorjaarsnota plaatst de nieuwe raad opnieuw voor een mager jaar, zonder ruimte om als raad enige invloed uit te oefenen. Wij kunnen slechts plannen schrappen of aanpassen als we geld vrij willen maken voor belangrijkere zaken. Daarom dient LSG een motie in om de plannen voor het heroriëntatietraject burgergerichte aanpak minder ambitieus te maken en de prioriteit van Euro 40.000 te herbestemmen, evenals de huisvestingsplannen voor het Tuinstadhuis. Ook hiervan wil LSG Euro 60.000 herbestemmen, zodat er totaal Euro 100.000 incidenteel en Euro 60.000 structureel overblijft voor het plaatsen en onderhouden van voetbalkooien voor de jeugd c.q. herinrichting en beheer van speelplaatsen en buurthonken, zodat in ieder geval recht wordt gedaan aan een deel van de gemaakte beloftes in het Sociaal Plan.


WELZIJN

LSG is verheugd te mogen constateren dat de Huisartsen onder een Dak de aandacht van de portefeuillehouder krijgt die het verdient en dat nu ook de PvdA het belang hiervan inziet.
Toch is een uitbreiding met slechts één of twee HOED locaties niet voldoende. Ook in gebouw Parkrand hadden wij liever een HOED gezien dan een kinderopvang. Deze laatste zou beter passen binnen de brede school het Koggeschip. Wellicht dat de portefeuillehouder deze mogelijkheid wil onderzoeken en hierover wil rapporteren bij de bestuursbegroting..
Het jeugd- en jongerenwerk blijft ook ver onder de verwachtingen van LSG er zij zal er op toezien dat de geplande projecten, zoals een internetcafé op welke wijze dan ook gecontinueerd worden. Inmiddels hebb wij de betreffende portefeuillehouder kritische vragen gesteld. Zelf probeert LSG een goed speelplaatsenbeleid neer te zetten en te zorgen dat de jeugd een eigen plek krijgt, zonder daarbij overlast te veroorzaken voor ouderen. LSG wil het beleid niet alleen máken maar ook op de uitvoering toezien.


Sloterparkbad

Over het Sloterparkbad kunnen we kort zijn. LSG is nog steeds van mening dat het zwembad een grootstedelijke voorziening is waar niet alleen omringende stadsdelen van profiteren maar waar door een ieder vanuit de hele Gemeente Amsterdam gebruik wordt gemaakt. Het is daarom van belang dat er op korte termijn met Centrale Stad wordt overlegd over het beheer. LSG is van mening dat de vergoeding voor het bad omhoog moet of dat de Centrale Stad anders zelf moet zorgen voor deze stedelijke voorziening. Wij als Stadsdeel hebben een keurig en modern bad voor de gehele stad neergezet en het kan en mag niet zo zijn dat alleen wij hierop jaarlijks geld moeten toeleggen, ten kostte van onze andere beheerfuncties.



Parkstad

LSG heeft destijds tegen Parkstad richting 2015 gestemd. Uit de verkiezingsuitslag konden we al opmaken dat een groot deel van de bewoners geen behoefte heeft aan sloop. Nu de werkelijk aanvang dichterbij komt, groeit ook de maatschappelijke onrust en de twijfels bij anderen. Sommigen beseffen nu pas de architectonische waarde van onze bebouwing en weer anderen zien in dat een dergelijke grootscheepse operatie verwoestend op ons Stadsdeel zal inwerken. Weer anderen begrijpen nu dat de plannen financieel ernstig bijgesteld zullen moeten worden en dat bijvoorbeeld ondergronds parkeren niet langer deel uit maakt van de plannen. Kortom, het is nog steeds niet te laat. Laten we verstandig omgaan met onze Tuinstad en kritisch kijken naar elk plan wat hier ter tafel komt. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Leefbaar adviseert het Dagelijks Bestuur om toch ook maar vooral te zorgen dat het beheer en onderhoud door de corporaties op peil blijft.



(EMBARGO TOT 1 JULI 2003 19:00 UUR)