Voortgangsrapportage project "Operatie Hartslag"
Inleiding
Operatie Hartslag is bijna twee jaar geleden van start gegaan. De voortgang wordt middels een halfjaarlijkse rapportage bekend gemaakt. Een overzicht van de belangrijkste bevindingen :
De meest recente resultaten zijn bemoedigd. Uit een enquete van NS over de periode 4e kwartaal 2002 blijkt dat de reizigers voor het eerst sinds lange tijd een verbetering ervaren van de veiligheidssituatie in het station.
Het aantal overlastmeldingen bij het Meldpunt Drugs-en Tippeloverlast is ten opzichte van de vorige periode in 2002 gedaald met 13%.
Wat betreft resultaten in de zorg moet worden vermeld dat de verhuizing van de dag/nachtopvang naar de Rector Driessenweg voorspoedig is verlopen en dat het zorgpassysteem een wezenlijke bijdrage levert aan de beheersing van de problematiek. De gemiddelde bezetting van beide voorzieningen is goed te noemen. Ook de doorstroming naar andere zorgtrajecten verloopt naar tevredenheid.
In het regeerakkoord van 16 mei 2003 wordt melding gemaakt van een voortzetting in de huidige omvang van het experiment vrije verstrekking heroine met een aanpassing te zijner tijd. In een advies dat thans voorligt van de Commissie Invoeringsaspecten Behandeling Heroïne (CIBH) wordt geadviseerd om het aantal behandelunits uit te breiden naar 15 (thans 6) hetgeen op de Heerlense situatie een positieve uitwerking kan hebben.
Uit recente cijfers blijkt dat het aantal vrouwen dat op de tippelzone werkt sterk is teruggelopen.Voor de raad van september 2003 wordt een advies voorbereid waarin een nieuwe aanpak wordt voorgesteld die in overeensteming is met de werkelijke situatie.Onderdeel daarvan zal ook de realisatie van een vast gebouw zijn waarin een aantal functies geclusterd kunen worden. In een voorstel aan het college zullen tevens het aantal vergunninghoudsters vastgesteld worden.
Tussen zorgaanbieders en de gemeente is na intensief overleg een aantal goede afspraken vastgelegd omtrent de regie.
Aan de zijde van de handhaving is binnen de politie basiseenheid Heerlen - Centrum de interne bedrijfsvoering aangepast in het kader van Operatie Hartslag. Er zijn belangrijke resultaten bereikt in de bestrijding van de drugscriminaliteit en de overlast.
De acties van de KLPD in de euregiotrein zijn succesvol; buitenlandse gebruikers zouden het station in toenemende mate mijden.
De situatie in de binnenstad in de avond- en nachtelijke uren laat nog steeds te wensen over.
Alvorens in te gaan op de concrete resultaten volgt hier in het kort een opsomming van de doelstellingen.
Hoofddoelstelling:
het realiseren van een structurele veilige en beheersbare binnenstad
Subdoelstellingen:
Overlast verminderen binnenstad
Expliciete aanpak station
Voorkomen uitwaaiering
Balans repressie en zorg
Beoogd resultaat:
Overlast als bij vergelijkbare stations
Overlastbeleving zoals bij vergelijkbare steden
Samenscholing dealers, runners, verslaafden, geen structureel beeld
Hoe te realiseren:
Een breed integraal pakket maatregelen, zowel handhaving als zorg
Uitgangspunten :
Beheersbare binnenstad
Integraliteit
Combinatie van allerlei zorg- en handhavingsmaatregelen of - voorzieningen
Samenwerking diverse partners (OM, Politie, KLPD, NS, CAD, RIMO, Mondriaan, GGD, Leger des Heils, Parkstad Limburg, gemeente, ondernemers en bewoners)
Project van tijdelijke aard (drie jaar)
Geïntegreerde aanpak van verschillende doelgroepen
Middelen :
Van de bij de aanvang van het project door het kabinet Kok beloofde 5 miljoen gulden (Bzk) en 5 miljoen euro (WVS) is tot nu toe slechts een beperkt bedrag ontvangen. Bij de huidige bewindslieden zal nogmaals met klem worden aangedrongen op het nakomen van de toezeggingen gedaan door hun ambtsvoorgangers. De partners dragen in principe zelf de eigen lasten ; voorzover dat in redelijkheid niet reeel of haalbaar is wordt op bestuurlijk niveau gezocht naar middelen.
Stand van zaken:
Met betrekking tot de in het projectplan Operatie Hartslag genoemde deelprojecten het volgende (nummering aangehouden zoals beschreven in het plan):
KLPD:
Inzet van structureel 1à 2 functionarissen van de spoorwegpolitie:
Tussen januari en juni 2003 hebben er 9 snowtrainacties plaatsgevonden. Het blijkt dat buitenlandse gebruikers station Heerlen gaan mijden.
Overtredingen van zowel strafrechtelijke- als bestuursrechtelijke aard worden aangepakt:
Huisreglement en APV-toepassingen: tussen de KLPD en de politie zijn duidelijke werkafspraken gemaakt m.b.t. het toepassen van regelgevingen. In principe wordt gebruikt gemaakt van de APV, echter de KLPD kan ook gebruik maken van het reglement bijvoorbeeld op perrons of de stationshal. Er wordt landelijk gewerkt aan een trein- en stationsverbod.
NS/NS Stations:
Huisvesten van toezichthouders in het station:
Er zijn 57 toezichthouders gehuisvest in het station; 35 toezichthouders worden specifiek ingezet in het Hartslaggebied.
Plaatsen van camera's:
Dit is gerealiseerd. Onlangs is een extra camera geinstalleerd waarvan de beelden geprojecteerd worden op een monitor die waarneembaar voor het publiek is opgehangen. Ook dit levert een bijdrage aan de veiligheidsbeleving.
Extra particuliere beveiliging: is gerealiseerd
Bewaking nachtelijke uren : is gerealiseerd
Financieel mee-participeren (50%) in de servicebalie voor de toezichthouders: is gerealiseerd
Extra schoonmaken van het stationsgebied: is gerealiseerd
Drie extra NIPO onderzoeken i.v.m. klantbeleving:
NS heeft drie extra Nipo- onderzoeken laten uitvoeren; conclusie van de enquete laatste kwartaal 2002 is dat de reizigers zich veiliger voelen in vergelijking met de voorgaande perioden.
Zorginstellingen/ Dienst Welzijn:
Uitvoering geven aan de regionale spreiding van de zorgvoorzieningen over de Parkstad-Limburg gemeenten:
Er is in Nuth door het RIMO een zorgpension voor 15 personen gerealiseerd. In de gemeente Kerkrade en in de gemeente Landgraaf is telkens een woning beschikbaar voor vier personen. In de gemeente Brunssum is in maart 2003 een huis voor begeleid wonen gestart voor drie personen. Op verschillende locaties in de Parkstad-gemeenten worden gebruikers in de gelegenheid gesteld om methadon te verkrijgen.
Vergroten toegankelijkheid opvangvoorzieningen/ zorgpassysteem/ thuislozenteam:
De gecombineerde dag/nachtopvang voldoet tot nu toe aan alle verwachtingen. Er maken dagelijks circa 80 personen gebruik van de dagopvang terwijl de nachtopvang plaats biedt aan gemiddeld 60 personen. Begin 2003 is een aantal weken lang daarenboven gewerkt met een aantal slaapplaatsen in voorzieningen van de stichting RIMO. De bezetting van de voorziening heeft een duidelijk ontlastend karakter op de situatie in de openbare ruimte. Dit heeft echter ook tot gevolg dat de druk binnen toeneemt en dat met name in de nachtopvang het opvangen, toilet maken en douchen, het slapen gaan en het wekken en daarna ontbijten van een omvangrijke en niet gemakkelijke doelgroep tot nogal wat spanningen leidt. Inzet, om de druk van de ketel te halen, moet dan ook zijn om zo spoedig mogelijk de doelgroep qua omvang te verdunnen en de daartoe geschikte personen over te hevelen naar de te starten zorgpensions.
De afstemming van de bedrijfsprocessen van beide zorgaanbieders is afgerond evenals het sanctiebeleid. In 2004 wil de gemeente dat de dag- en nachtopvang door een zorgaanbieder verzorgd wordt waarbij dienstverlening centraal staat. Er zijn nog een aantal zaken die verder uitgewerkt moeten worden zoals de inpandige methadonverstrekking en een meer op de problemen en opvang afgestemde aanpak van de alcoholisten binnen de doelgroep. Met de buurt en andere partners wordt vrijwel maandelijks gesproken in een beheersoverleg. Een aantal maanden geleden is door de inzet van een particulier beveiligingsbedrijf een extra impuls gegeven aan de beheersbaarheid in en rond de voorziening. Er zijn momenteel 154 groene zorgpassen afgegeven. Op korte termijn zal de toegangcontrole in de dag- en nachtvoorziening, maar ook bij andere voorzieningen, gaan plaatsvinden op basis van dit document. In de openbare ruimte moet controle op het wel of niet hebben van een zorgpas eveneens in het beoogde effect gaan sorteren. Zie ook l.
Omtrent de start van het Thuislozenteam (TLT) is overeensteming bereikt met de zorgaanbieders.In de eerste fase wordt gestart met de screening van alle nieuwkomers door het TLT, in een volgende fase wordt dat uitgebreid naar de gehele doelgroep van de maatschappelijke opvang.
Voorts wordt het van groot belang geacht dat de werkprojecten voor verslaafden worden gecontinueerd en mogelijk uitgebreid. De gemeente zoekt naar de benodigde financiele middelen.
Overleg over personen die niet terecht kunnen in de opvangvoorzieningen:
Het CAD en het Leger des Heils hebben een gezamenlijk sanctiesysteem uitgewerkt. De politie en de toezichthouders worden over de uitvoering van dit systeem stelselmatig geinformeerd. Personen die om welke reden dan ook (tijdelijk) geen gebruik kunnen of mogen maken en die overlast veroorzaken worden besproken in het casuistiekoverleg.
Inzet van twee veldwerkers aangehaakt bij het project vangnet:
Het experiment blijkt dermate succesvol te zijn dat het is gecontinueerd; sedert maart 2003 zijn 3 fte actief, waaronder de Duitse veldwerkster. Verdere uitbreiding is in de komende maanden voorzien.
Het realiseren van twee crisisbedden bij de Mondriaan Zorggroep:
Dit is niet gerealiseerd gelet op een gebrek aan financiële middelen; wel zijn er crisisbedden gerealiseerd binnen voorzieningen van het Rimo. Per 1 september 2003 zullen er tien zg. dubbele diagnose bedden worden gerealiseerd bij de Mondriaan Zorggroep. Deze zijn bedoeld voor patienten met een psychiatrische- en een verslavingsproblematiek.
1. Optimaliseren van het casuïstiek overleg (nieuwe opzet) :
Het casuïstiekoverleg is een overlegstructuur tussen zorginstellingen, politie en justitie die naar tevredenheid functioneert. Hierbij gaat het om de groep overlastveroorzakers die met politie en justitie in aanraking komt. De komst van het zg. Thuislozenteam en het Probleemgevallenoverleg van Justitie Partners Heerlen betekent dat er in de toekomst afbakening en afstemming nodig zal zijn.
1. Het realiseren van een zeer laagdrempelige nachtopvang :
Is gerealiseerd. Zie k
1. Dwangmaatregel :
De SOV - maatregel(Strafrechtelijke Opvang Verslaafden) wordt door de rechter opgelegd aan harddrugsverslaafde veelplegers voor maximaal twee jaar. De benutting van de capaciteit is voor wat betreft Heerlen optimaal; vervolginstroom zal naar verwachting in de tweede helft van 2003 mogelijk worden. De voorbereidingen ten aanzien van SOV-veroordeelden welke in de laatste fase van de maatregel in Heerlen terugkeren zijn door de SOV-coordinator getroffen in samenspraak met de lokale actoren.
In het kader van een nog effectievere aanpak van de groep zorgwekkende zorgmijders gaat Heerlen samen met de zorgaanbieders na in hoeverre een pilotproject in Heerlen op het gebied van dwangzorg kans van slagen heeft. De (verruimde) mogelijkheden van de BOPZ worden hierbij meegenomen waarbij de inrichting van een screeningsruimte onderdeel is.
Het monitoren van het gebruik en effect van de voorzieningen :
Dit aspect zal worden meegenomen in de totale monitoring van het project.
Handhaving :
Politie-inzet:
Nog steeds kampt de basiseenheid (BE) Heerlen-Centrum met structurele capaciteitsproblemen. Met een enorme inspanning is de interne bedrijfsvoering begin 2003 aangepast om met name de politiezorg tussen 18.00 en 07.00 uur op te voeren. De dag/nachtopvang heeft een 24-uurs extra prioriteit. Permanent worden drie surveillance-eenheden gepland voor de politiezorg in het gebied. De fysieke aanwezigheid was eerste prioriteit. Er wordt ondanks genoemde problemen naar gestreefd de mobiliteit en de presentie verder te verhogen. Vanaf juli 2003 zal een biketeam worden ingezet. Ook zal er ondersteuning worden gegeven door de Regionale Ondersteuningsgroep (ROG) van de politie Limburg - Zuid. Met name voor de bestrijding van straat- en huisdealers werd de Districtelijke Projekt Groep (DPG) ingezet. Er is tegen 89 personen proces-verbaal opgemaakt terzake overtreding van de Opiumwet. Er werden 14 panden doorzocht.
Vanaf januari 2003 tot en met mei 2003 zijn de volgende kengetallen betreffende inbeslaggenomen verdovende middelen bekend:
1.111,44 gram heroine
116,31 gram cocaine
11.422,98 gram marihuana
2.181,77 gram hashish
162 joints
766 planten marihuana
7.613 stekken marihuana
Het totaal aantal opgelegde gebiedsontzeggingen tussen januari en april 2003 bedraagt 427. Dit betekent een stijging van 32,3 % ten opzichte van dezelfde periode in 2002.
Op het gebied van de drugshandel blijft het aantal misdrijven ter kennis gekomen van de politie op hetzelfde niveau ten opzichte van dezelfde periode in 2002; het aantal opgehelderde misdrijven vertoont een stijging van 33%. De acitiviteiten op het gebied van handhaving in het kader van Operatie Hartslag werden verhoogd in het project Toezicht Oude Lokaties (TOL). Op de oude tippellocaties zijn 68,4 % minder prostituees aangehouden. Het aantal prostituanten is gedaald met 61%. Het aantal opgelegde gebiedsontzeggingen vertoont een stijging van 40,6 %.
De door de kantonrechter opgelegde gevangenisstraffen wegens overtredingen van de APV en opgelegde gebiedsontzeggingen kunnen in verband met het cellentekort vaak niet worden geexecuteerd. Dit vormt in toenemende mate een probleem. Hiervoor zal door burgemeester en officier van justitie landelijk aandacht worden gevraagd.
Preventief fouilleren is een waardevol instrument gebleken bij de bestrijding van wapenbezit in de binnenstad. Er zijn in de periode januari/juni 2003 in totaal 5 actiedagen in het centrum gehouden. Daarbij is een aanzienlijke hoeveelheid wapens inbeslaggenomen.
Structureel inzetten projectteam voor de aanpak van drugspanden en straathandel :
De meldpuntregistratie telt momenteel een 25-tal bekende overlastgevende panden. Middels de inzet van het integraal handhavingsteam zijn tussen januari 2003 en mei 2003 4 panden gesloten (idem mm). Na een waarschuwing van de burgemeester zijn drie inrichtingen door de eigenaren gesloten. In totaal zijn 28 panden gesloten.
Uitbreiding sancties:
De uitspraak van de rechter inzake het opsporen van prostituanten middels kentekenregistratie wordt binnenkort verwacht.
Per 1 januari 2003 worden dwangsommen opgelegd aan prostituanten.Tot juni 2003 zijn in totaal 2 dwangsommen opgelegd en 56 waarschuwingen verzonden.
Uitbreiding bij de politie met een administratieve kracht:
Is gerealiseerd.
Optimaal gebruik maken van de camera's bij het station:
Is gerealiseerd.
Drugsteam marechaussee :
Is gerealiseerd.
Back-up politie bij de toezichthouders:
Sedert enige tijd zijn toezichthouders aanwezig bij de dagelijkse ochtendbriefing van de BE Heerlen- Centrum. Dit bevordert de informatie-uitwisseling en de communicatie zodat een betere aansturing is gerealiseerd. Ook is gerealiseerd dat de meldingen die bij het Meldpunt Drugs- en Prostitutie-overlast na 17.00 uur en op zaterdag binnenkomen via de toezichthouders rechtstreeks worden doorgegeven aan de Hartslagpatrouilles bij de politie.
Aanschaf van twee scooters:
Is gerealiseerd.
Afspraken tussen zorginstellingen en handhavers: Zie o.
Vreemdelingendienst :
Is gerealiseerd.
Gemeente:
Inzet toezichthouders:
Momenteel zijn er 57 toezichthouders actief, waarvan er 35 voor het project inzetbaar zijn. Gezien de ontwikkelingen met betrekking tot de ID-regeling heeft het college uitgesproken zich sterk te maken 13 ID-banen om te zetten in reguliere banen. Het patrouillegebied Heerlen-Centrum bestrijkt eveneens de wijken GMS, Eikenderveld en Zeswegen. Voor de tweede helft van 2003 is gepland dat op projectbasis toezichthouders in andere wijken worden ingezet samen met de toezichthouders van de Dienst OW.
Vanaf januari 2003 is er tussen 07.30 en 22.30 uur op werkdagen en op zaterdag permanent toezicht rondom de dag/nachtopvang aan de Rector Driessenweg. Daarbij wordt nauw samengewerkt met het CAD, Leger des Heils, politie en particuliere beveiliging.
Opvallend is dat in vergelijking met het eerste halfjaar 2002 het aantal meldingen via de doorschakeling van het Meldpunt Drugs- en Prostitutieoverlast is gehalveerd. Het aantal mutaties (incl. eigen waarnemingen) betreffende Heerlen- Centrum tot en met mei 2003 bedraagt 9.899. De overzichten uitgesplitst naar soort mutatie liggen ter inzage.
dd. Maximaal gebruik bestuursrechtelijke mogelijkheden:
Op 16 oktober 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met de aanwijzing door de burgemeester van een veiligheidsrisicogebied in verband met het instrument preventief fouilleren. Vanaf 1 januari 2003 worden dwangsommen aan prostituanten opgelegd.
Meldpunt Drugs- en Tippeloverlast:
Het Meldpunt is een stedelijke voorziening, op verzoek van de gemeenteraad ingesteld, sedert 1 januari 2000 operationeel en kent een telefonische bereikbaarheid van maandag tot en met zaterdag (09-22:30 uur). Daarnaast is er op werkdagen een inloopspreekuur (10-12 uur).
Het Meldpunt registreert en behandelt klachten/meldingen van burgers gerelateerd aan drugsover- last (o.a. openlijk drugsgebruik, straathandel, dealen vanuit panden, straatprostitutie).
Het Meldpunt is tevens belast met de toepassing van de artikelen 174a Gemeentewet (sluiting overlast- gevende woningen) en 13b Opiumwet (sluiting openbare inrichtingen).
Kenmerkend voor de overlastaanpak is de vergaande samenwerking (korte lijnen) met o.a. politie, justitie, woningbouwcorporaties en project Vangnet (opvang zorgmijders).
Een belangrijk aspect van het Meldpunt vormt de terugkoppeling naar de melder.De melder wordt telefonisch op de hoogte gehouden over de afhandeling/voortgang van de klacht. Begin 2003 is er een publiciteitscampagne gevoerd om het Meldpunt onder de aandacht van het publiek te brengen.
In het jaar 2003 (januari-juni) registreerde het Meldpunt in totaal 1224 klachten. Dit is 6% minder dan in 2002 (januari-juni).
De drugsgerelateerde klachten in het jaar 2003 zijn ten opzichte van dezelfde periode van het jaar 2002 afgenomen met ruim 15%.
Een daling valt ook waar te nemen bij de andere gemelde overlastcategorieën. Tippeloverlast is afgenomen met 12%. Zwerfvuil op de openbare weg (spuiten, condooms etc.) is gedaald met 32%.
Daarentegen is de restcategorie overige toegenomen met 29%. Deze stijging kan voornamelijk worden toegeschreven aan op straat en aan huis bedelende verslaafden.
De volgende Heerlense locaties zijn bij het meldpunt drugs- en prostitutieoverlast bekend als drugsoverlastlocaties :
Promenade 1 en 2/ Bongerd
Plaarstraat/passage/Oude Veemarkt/Morenhoek
Spoorsingel/Hoppenhof
Herzdahlstraat
Putgraaf/Rector Driessenweg
Gasthuisstraat
Dr. Poelsstraat/Uilegats
Raadhuisstraat/Geleenstraat
Tempslein
Schinkelstraat/van der Maesenstraat/ Saroleastraat
Dautzenbergstraat/Honigmanstraat
Aambos
Valkenburgerweg (bij Douvenrade)
LTM-weg/Grasbroekerweg/Sittarderweg
Het meldpunt drugs- en prostitutieoverlast heeft de volgende meldingen in absolute aantallen naar soort in 2003 geregistreerd (excl. categorie jongeren)
OVERZICHT MELDINGEN IN ABSOLUTE AANTALLEN NAAR SOORT 2003
| |Drug|Tippe|Dealpanden(incl |Zwerfvui|Overig|Totaa| | |s |l |henneppl) |l |e |l | |Januari |92 |10 | |3 |8 |135 | | | | |22 | | | | |Februari |122 |7 |11 |7 |31 |178 | |Maart |165 |21 |38 | |26 | | | | | | |13 | |263 | |April |223 |21 |22 |13 |16 |295 | |Mei |250 |9 |56 |7 |27 |349 | |Totaal | | | | | |1.220|Uitbreiding fte's integraal handhavingsteam:
De uitbreiding is niet gerealiseerd. Het subsidieverzoek is door BZK afgewezen. Er wordt gezocht naar andere middelen. Huisvesting toezichthouders :
Is gerealiseerd.
Aanbrengen verlichting weerszijde station :
Is gerealiseerd.
SOV : zie q
Verloedering tegengaan sociale veiligheid :
Zowel in de buurten GMS als Heerlen Centrum vindt op geregelde tijden een schouw plaats. Hieraan nemen deel: ondernemers, bewoners, buurtvereniging, centrummanager, gemeente (OOV, BCA en OW). Daarnaast vindt op geregelde tijden onder leiding van het centrummanagement overleg plaats met de werkgroep Inrichting beheer en veiligheid. Veiligheid is een vast agendapunt van deze vergaderingen. Communicatie :
Er is een concept communicatiebeleidsplan gemaakt. In de doelstellingen voor communicatie zijn twee niveau's te onderscheiden enerzijds het procesniveau dat gericht is op facilitering van het project en anderzijds projectmatig gericht op het verbeteren van de veiligheidsbeleving van de burger. Er hebben diverse informatie-avonden plaatsgevonden betreffende de voortgang van het project. Deze werden druk bezocht. Het wordt van groot belang geacht dat de burger goed wordt geinformeerd omtrent de voortgang van het project. Dit gebeurt onder andere middels de verspreiding van huis-aan-huis bladen. Er is een video-produktie gerealiseerd. Inzet Sociale dienst:
De sociale recherche is een van de instanties die met het multidisciplinair handhavingteam meeloopt bij het sluiten van drugspanden. De sociale dienst heeft een rol bij het opsporen van fraude. Bekeken wordt of de sociale dienst een rol kan krijgen bij de bestuursrechtelijke aanpak van dealers en runners. nn. Uitwaaiereffecten :
Inherent aan de gekozen aanpak zijn de uitwaaiereffecten. Daar waar overlast wordt geconstateerd zal worden opgetreden. De politie zal in samenspraak met de gemeente de eventuele uitwaaiereffecten analyseren en bestrijden. Er is geen sprake van een massale uittocht van dealers, runners en verslaafden naar de omliggende buurten. Er zijn incidentele verschuivingen waargenomen in tijd en naar locatie. oo. Inzet camera/s :
Op 16 oktober 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met de invoering van cameratoezicht in Heerlen. Gestart zal worden met de hoofdstraten van de binnenstad te weten : Honigmanstraat , Saroleastraat, Oranje Nassaustraat, Promenades, Schinkelstraat, van der Maesenstraat, en Dautzenbergstraat en het gebied behorend bij de wijk GMS (driehoek Kempkensweg, Willemstraat en Spoorsingel) en de omgeving rond de dag/nachtopvang aan de Rector Driessenweg. B&W hebben gekozen voor een uniek totaalconcept cameratoezichtsysteem van de firma VCS International B.V. Gestreefd wordt naar realisatie eind 2003. pp. Snelrecht : zie qq
qq. Realisatie frontoffice :
Justitie Partners Heerlen (JPH) richt zich primair op de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde. In het eerste kwartaal (januari-april) van 2003 zijn de volgende resultaten geboekt: er zijn 786 strafzaken in behandeling genomen ; daarvan is in 523 zaken door het Openbaar Ministerie een vervolgingsbeslissing genomen. In de overige zaken dient nog nader onderzoek door politie of één van de JPH-partners te worden verricht. Via snelrecht wordt 59% van de zaken afgedaan. Het streven van JPH is erop gericht om het snelrechtcijfer nog verder te verhogen. Een ander belangrijk streven van JPH is om de doorlooptijd van strafzaken terug te brengen van 10 maanden naar 10 weken. In het eerste kwartaal van 2003 stond 93% van alle strafzaken binnen 10 weken op een rechtszitting. Gemiddeld werd binnen JPH een strafzaak binnen 59 dagen definitief afgedaan. Naast de afdoening van strafzaken is JPH druk doende met het opzetten van diverse trajecten. Belangrijk om in dit kader te noemen zijn "het probleemgevallenoverleg" en "het overleg Huiselijk Geweld JPH". De doelstellingen voor 2003 zijn : Bevordering van de snelheid van de justitiële interventie;
2. Zichtbaarheid van justitiefunctionarissen voor burgers en partners;
3. Bevordering van samenwerking met en sturing van relevante partners;
4. Bijdragen aan het verminderen van de aan harddrugs gerelateerde criminaliteit en overlast;
5. Afdoening strafzaak maatwerk;
6. Optimale aandacht voor slachtoffers.
rr. Uitvoering bemoeizorg:
Hiervoor wordt verwezen naar de bestuurlijke evaluatie Bemoeizorg Parkstad Limburg van april 2002. Heerlen heeft de ambitie om een sluitende aanpak te realiseren in de gehele regio, waarbij de regierol bij de centrumgemeente -in dit geval Heerlen- ligt. Hierbij hoort een uitbreiding van het aantal opvangplaatsen in dit gebied. Gewerkt wordt aan een sluitende aanpak, waarbij op basis van een zorgtraject en een zorgplan wordt voorzien in inkomen, onderdak, sociale activering, budgetbeheer/schuldbemiddeling en (verslavings)zorg. ss. Monitoring :
Conform afspraak met Bzk wordt er gewerkt aan de monitoring van het project. In maart 2003 zijn het Burgeronderzoek en een stationsenquete uitgevoerd. De monitoring van het project vormt hiervan een onderdeel. De resultaten worden in september 2003 verwacht.
Mr. V. Malherbe
Projectleider Operatie Hartslag
26 juni 2003
---- --