GAIA

ITALIE ZIEN EN STERVEN

VERRE VEETRANSPORTEN BLIJVEN WREED Opnieuw beelden van ernstig dierenleed bij vervoer over lange afstanden

Start nieuw luik internationale campagne bij begin Italiaanse EU-voorzitterschap: GAIA, Europgroup for Animal Welfare en Europese Coalitie voor Landbouwdieren krijgen steun van Belgische boerenorganisaties voor beperking veevervoer tot 8 uur


1 juli 2003


Persbericht

© GAIA

GAIA, de Europese Coalitie voor Landbouwdieren (ECL) en de Eurogroup for Animal Welfare stelden vandaag op een persconferentie in Brussel nieuwe beelden voor van ernstig dierenleed bij verre veetransporten. Uit de beelden blijkt dat elk jaar nog steeds zo'n 2 miljoen voor de slacht of verdere vetmesting bestemde dieren ernstig lijden tijdens verre veetransporten. In deze vaak huiveringwekkende handel speelt Italië, dat op 1 juli het voorzitterschap van de EU overneemt, een centrale rol. Italië is namelijk een van de grootste importeurs van runderen, paarden, schapen en varkens uit andere EU landen en uit landen in Centraal en Oost-Europa. GAIA, Eurogroup for Animal Welfare en de ECL eisen een maximumlimiet van 8 uur voor alle transporten van levende dieren die voor de slacht en vetmesting bestemd zijn. Dat is absoluut nodig voor het dierenwelzijn maar zeker ook om de verspreiding van epidemieën tegen te gaan. Verschillende lidstaten, waaronder België, delen dit standpunt. Maar ook het Europees Parlement dringt daar via een onlangs goedgekeurde motie sterk op aan. Ook het Algemeen Boerensyndicaat en het Vlaams Agrarisch Centrum zijn daar uitdrukkelijk voor gewonnen. Dat lieten ze schriftelijk aan GAIA weten. De consumentenvereniging Plattelandsontwikkeling zit op dezelfde lijn. Ook Boerenbond pleit in een brief aan GAIA voor zo kort mogelijke transporten maar spreekt zich niet uit over een maximumlimiet, evenals Veva, de Vereniging van varkenshouders. De dieren zo dicht mogelijk bij de fokplaats slachten en het vervoer van levende dieren zoveel mogelijk door karkassentransport vervangen, wil ook de Federatie van Europese dierenartsen. Italië ligt momenteel dwars. Daarom richten GAIA en haar Europese zusterorganisaties bij de start van de grote vakantie nu hun pijlen op dit traditionele vakantieland. Op een enquête van GAIA antwoordden de grootwarenhuisketens Delhaize en Carrefour dat de levende dieren die zij voor vlees aankopen respectievelijk niet langer dan 2 en 3 uur mogen vervoerd worden van boerderij naar slachthuis. Ook het aankoopbeleid van andere grootwarenhuisketens (Colruyt, Makro, Covee en Champion) ligt in dezelfde lijn.

Voorgedrukte postkaarten bestemd voor de ambassadeur van Italië en meer info zijn op eenvoudige aanvraag bij GAIA te verkrijgen op 02/ 245 29 50; info@gaia.be

Gezeul en gesleep bij onvoldoende, falende regelgeving en immorele subsidies
Het gezeul en gesleep met dieren kriskras doorheen de EU en naar derde landen blijft maar duren. Het onderzoek van de dierenverdedigers toont eens te meer aan dat de huidige EU-transportrichtlijn volledig faalt en dieren tijdens transport geen doeltreffende bescherming biedt. De huidige regels voor het vervoer van levende dieren variëren van 19 uur voor jonge dieren die gezoogd worden tot 29 uur voor volwassen vee, geiten en schapen, met rustpauzes van een uur. Maar die regels blijken in de praktijk niet te controleren. Vervoerders nemen een loopje met de wet en het overheidscontrolenet vertoont veel en grote gaten. Schapen en lammeren die voor de slacht meer dan veertig uur vervoerd worden in voertuigen met te weinig plaats en slechte ventilatie; Britse schapen, 35 uur op transport naar Zuid-Frankrijk; uitgeputte kalveren na een reis van meer dan 1000 kilometer van Polen naar Italië; schapen die uit alle hoeken van Europa meer dan 80 uren lang in abominabele omstandigheden naar Griekenland vervoerd worden; dieren, die geen water en voedsel krijgen; varkens die uit Nederland negentig uur in een vrachtauto opgesloten op mekaar geperst zitten,en bij aankomst in Griekenland dood uit de vrachtwagen gehaald worden; paarden en ezels, die vanuit Polen vijf dagen onderweg zijn zonder rustpauzes, water of voedsel; een stier, die in een smalle ruimte tussen de wielen van een vrachtwagen geperst wordt: terreinonderzoekers van de dierenorganisaties stoten geregeld op dergelijke praktijken.
Dieren raken gewond en worden ziek. Afgemat worden ze geschopt en geslagen. De commissie schroefde onlangs de subsidies terug voor verre veetransporten. Maar de EU-steun aan de export van runderen naar Libanon bijvoorbeeld gaat nog altijd onverminderd door . Dat maakt de Europese commissie medeplichtig aan de extra wreedheden die de dieren bij aankomst in slachthuizen van het Nabije Ooosten of Noord-Afrika ondergaan. Het onlangs uitgelekte voorstel voor een nieuwe richtlijn van de Europese Commissie is volstrekt onvoldoende, vinden de dierenbelangenorganisaties.
Belgische europarlementsleden ondertekenen motie pro 8 urenlimiet In maart 2002 stelde het wetenschappelijk comité voor dierengezondheid en dierenwelzijn (SAHAW) van de Europese Commissie in haar rapport over veetransport dat het dierenwelzijn slechter wordt naarmate de reistijd langer is en dat daarom transporten zo kort mogelijk moeten zijn. In september 2002 spraken 9 van de 15 EU-landbouwministers zich uit voor een 8 urenlimiet. Begin juni nam het Europees Parlement een nieuwe schriftelijke motie aan die de Europese Commissie oproept om een maximumlimiet van acht uur of 500 kilometer in te voeren. Dirk Sterckx en Willy De Clerck (VLD), Miet Smet, Marianna Thyssen (CD&V) en Mathieu Grosch, Jan Dhaene, Bart Staes (Agalev), Patsi Sörensen, Monica Frassoni, Pierre Jonkheer, Paul Lannoye (Ecolo), Nelly Maes (Spirit), Frank Vanhecke (VB), Anne Van Lancker en Kathleen Van Brempt (SP) en Véronique De Keyser, Jean-Maurice Dehousse en Olga Zrihen (PS) tekenden als Belgische europarlementsleden de motie mee. Grootwarenhuisketens pro kortste duurtransporten Op een enquête van GAIA antwoordde de warenhuisketen Delhaize dat de maximumtransporttijd die zij aanvaarden 2 uur is voor varkens, schapen en runderen. Carrefour aanvaardt een totale reistijd van 3 uur maximum voor schapen, varkens en runderen. Ze kopen niet aan van veemarkten; de dieren worden rechtstreeks van de boerderij naar het slachthuis vervoerd. Colruyt liet weten enkel geïnteresseerd te zijn in Belgisch vlees (daardoor is het vervoer van de dieren beperkt in afstand en tijd). Colruyt koopt ook nooit op veemarkten. Alle varkens-rund- en kalfsvlees dat Makro verkoopt, is afkomstig van Belgische dieren. Ook Makro koopt geen dieren aan op veemarkten. Covee koopt enkel varkens-, runds- en kalfsvlees van Belgische bodem. Het vlees van runderen, schapen en varkens dat Champion verkoopt komt enkel van dieren uit België. Er komt vlees uit het buitenland toe, maar dat is versneden. Of dat vlees van dieren komt die in het exportland geboren zijn, is een open vraag. Maar het lastenboek van Champion vermeldt dat de weg tussen boerderij en slachthuis de kortst mogelijke moet zijn. CORA antwoordde niet op de enquête.
Reageer op dit bericht!

GAIA HomePage

Paleizenstraat 90
1030 Brussel
Tel: +32 2/245.29.50 Fax: +32 2/215.09.43 Email: info@gaia.be