ITALIE ZIEN EN STERVEN
VERRE VEETRANSPORTEN BLIJVEN WREED
Opnieuw beelden van ernstig dierenleed bij vervoer over lange
afstanden
Start nieuw luik internationale campagne bij begin Italiaanse
EU-voorzitterschap: GAIA, Europgroup for Animal Welfare en Europese
Coalitie voor Landbouwdieren krijgen steun van Belgische
boerenorganisaties voor beperking veevervoer tot 8 uur
1 juli 2003
Persbericht
© GAIA
GAIA, de Europese Coalitie voor Landbouwdieren (ECL) en de Eurogroup
for Animal Welfare stelden vandaag op een persconferentie in Brussel
nieuwe beelden voor van ernstig dierenleed bij verre veetransporten.
Uit de beelden blijkt dat elk jaar nog steeds zo'n 2 miljoen voor de
slacht of verdere vetmesting bestemde dieren ernstig lijden tijdens
verre veetransporten. In deze vaak huiveringwekkende handel speelt
Italië, dat op 1 juli het voorzitterschap van de EU overneemt, een
centrale rol. Italië is namelijk een van de grootste importeurs van
runderen, paarden, schapen en varkens uit andere EU landen en uit
landen in Centraal en Oost-Europa. GAIA, Eurogroup for Animal Welfare
en de ECL eisen een maximumlimiet van 8 uur voor alle transporten van
levende dieren die voor de slacht en vetmesting bestemd zijn. Dat is
absoluut nodig voor het dierenwelzijn maar zeker ook om de
verspreiding van epidemieën tegen te gaan. Verschillende lidstaten,
waaronder België, delen dit standpunt. Maar ook het Europees Parlement
dringt daar via een onlangs goedgekeurde motie sterk op aan. Ook het
Algemeen Boerensyndicaat en het Vlaams Agrarisch Centrum zijn daar
uitdrukkelijk voor gewonnen. Dat lieten ze schriftelijk aan GAIA
weten. De consumentenvereniging Plattelandsontwikkeling zit op
dezelfde lijn. Ook Boerenbond pleit in een brief aan GAIA voor zo kort
mogelijke transporten maar spreekt zich niet uit over een
maximumlimiet, evenals Veva, de Vereniging van varkenshouders. De
dieren zo dicht mogelijk bij de fokplaats slachten en het vervoer van
levende dieren zoveel mogelijk door karkassentransport vervangen, wil
ook de Federatie van Europese dierenartsen. Italië ligt momenteel
dwars. Daarom richten GAIA en haar Europese zusterorganisaties bij de
start van de grote vakantie nu hun pijlen op dit traditionele
vakantieland. Op een enquête van GAIA antwoordden de
grootwarenhuisketens Delhaize en Carrefour dat de levende dieren die
zij voor vlees aankopen respectievelijk niet langer dan 2 en 3 uur
mogen vervoerd worden van boerderij naar slachthuis. Ook het
aankoopbeleid van andere grootwarenhuisketens (Colruyt, Makro, Covee
en Champion) ligt in dezelfde lijn.
Voorgedrukte postkaarten bestemd voor de ambassadeur van Italië en
meer info zijn op eenvoudige aanvraag bij GAIA te verkrijgen op 02/
245 29 50; info@gaia.be
Gezeul en gesleep bij onvoldoende, falende regelgeving en immorele
subsidies
Het gezeul en gesleep met dieren kriskras doorheen de EU en naar derde
landen blijft maar duren. Het onderzoek van de dierenverdedigers toont
eens te meer aan dat de huidige EU-transportrichtlijn volledig faalt
en dieren tijdens transport geen doeltreffende bescherming biedt. De
huidige regels voor het vervoer van levende dieren variëren van 19 uur
voor jonge dieren die gezoogd worden tot 29 uur voor volwassen vee,
geiten en schapen, met rustpauzes van een uur. Maar die regels blijken
in de praktijk niet te controleren. Vervoerders nemen een loopje met
de wet en het overheidscontrolenet vertoont veel en grote gaten.
Schapen en lammeren die voor de slacht meer dan veertig uur vervoerd
worden in voertuigen met te weinig plaats en slechte ventilatie;
Britse schapen, 35 uur op transport naar Zuid-Frankrijk; uitgeputte
kalveren na een reis van meer dan 1000 kilometer van Polen naar
Italië; schapen die uit alle hoeken van Europa meer dan 80 uren lang
in abominabele omstandigheden naar Griekenland vervoerd worden;
dieren, die geen water en voedsel krijgen; varkens die uit Nederland
negentig uur in een vrachtauto opgesloten op mekaar geperst zitten,en
bij aankomst in Griekenland dood uit de vrachtwagen gehaald worden;
paarden en ezels, die vanuit Polen vijf dagen onderweg zijn zonder
rustpauzes, water of voedsel; een stier, die in een smalle ruimte
tussen de wielen van een vrachtwagen geperst wordt:
terreinonderzoekers van de dierenorganisaties stoten geregeld op
dergelijke praktijken.
Dieren raken gewond en worden ziek. Afgemat worden ze geschopt en
geslagen. De commissie schroefde onlangs de subsidies terug voor verre
veetransporten. Maar de EU-steun aan de export van runderen naar
Libanon bijvoorbeeld gaat nog altijd onverminderd door . Dat maakt de
Europese commissie medeplichtig aan de extra wreedheden die de dieren
bij aankomst in slachthuizen van het Nabije Ooosten of Noord-Afrika
ondergaan. Het onlangs uitgelekte voorstel voor een nieuwe richtlijn
van de Europese Commissie is volstrekt onvoldoende, vinden de
dierenbelangenorganisaties.
Belgische europarlementsleden ondertekenen motie pro 8 urenlimiet
In maart 2002 stelde het wetenschappelijk comité voor dierengezondheid
en dierenwelzijn (SAHAW) van de Europese Commissie in haar rapport
over veetransport dat het dierenwelzijn slechter wordt naarmate de
reistijd langer is en dat daarom transporten zo kort mogelijk moeten
zijn. In september 2002 spraken 9 van de 15 EU-landbouwministers zich
uit voor een 8 urenlimiet. Begin juni nam het Europees Parlement een
nieuwe schriftelijke motie aan die de Europese Commissie oproept om
een maximumlimiet van acht uur of 500 kilometer in te voeren. Dirk
Sterckx en Willy De Clerck (VLD), Miet Smet, Marianna Thyssen (CD&V)
en Mathieu Grosch, Jan Dhaene, Bart Staes (Agalev), Patsi Sörensen,
Monica Frassoni, Pierre Jonkheer, Paul Lannoye (Ecolo), Nelly Maes
(Spirit), Frank Vanhecke (VB), Anne Van Lancker en Kathleen Van Brempt
(SP) en Véronique De Keyser, Jean-Maurice Dehousse en Olga Zrihen (PS)
tekenden als Belgische europarlementsleden de motie mee.
Grootwarenhuisketens pro kortste duurtransporten
Op een enquête van GAIA antwoordde de warenhuisketen Delhaize dat de
maximumtransporttijd die zij aanvaarden 2 uur is voor varkens, schapen
en runderen. Carrefour aanvaardt een totale reistijd van 3 uur maximum
voor schapen, varkens en runderen. Ze kopen niet aan van veemarkten;
de dieren worden rechtstreeks van de boerderij naar het slachthuis
vervoerd. Colruyt liet weten enkel geïnteresseerd te zijn in Belgisch
vlees (daardoor is het vervoer van de dieren beperkt in afstand en
tijd). Colruyt koopt ook nooit op veemarkten. Alle varkens-rund- en
kalfsvlees dat Makro verkoopt, is afkomstig van Belgische dieren. Ook
Makro koopt geen dieren aan op veemarkten. Covee koopt enkel varkens-,
runds- en kalfsvlees van Belgische bodem. Het vlees van runderen,
schapen en varkens dat Champion verkoopt komt enkel van dieren uit
België. Er komt vlees uit het buitenland toe, maar dat is versneden.
Of dat vlees van dieren komt die in het exportland geboren zijn, is
een open vraag. Maar het lastenboek van Champion vermeldt dat de weg
tussen boerderij en slachthuis de kortst mogelijke moet zijn. CORA
antwoordde niet op de enquête.
Reageer op dit bericht!
GAIA HomePage
Paleizenstraat 90
1030 Brussel
Tel: +32 2/245.29.50 Fax: +32 2/215.09.43
Email: info@gaia.be
GAIA