Nieuw-Vlaamse Alliantie


NMBS-plannen slechte zaak voor de Vlamingen (01/07/03)

De N-VA reageert ontgoocheld op de regeringsplannen inzake de NMBS. De aanpak van de Vlaamse mobiliteitsproblemen is bij voorbaat gedoemd om te mislukken wanneer daarvoor niet de nodige instrumenten ter beschikking worden gesteld. Vóór de verkiezingen maakten zowel Steve Stevaert als Patrick Dewael een strijdpunt van de regionalisering van het spoor. Vandaag blijkt dat er niets gerealiseerd wordt. Aan de onzalige communautaire 60/40-verdeelsleutel voor spoorinvesteringen wordt niet geraakt. Vlaanderen mag investeringen pre- en cofinancieren maar heeft verder niets te zeggen: de Vlamingen mogen niets beslissen maar wel betalen. De NMBS krijgt daarenboven geen bijkomend geld voor de broodnodige investeringen voor de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven, de ondertunneling van de Schelde en een spoorverbinding naar Zaventem. Eerder al liet Karel Vinck weten dat, zelfs in geval van een schuldovername, deze Vlaamse investeringen op de lange baan zouden worden geschoven. En dan hebben we het nog niet over de noodzakelijke Ijzer- en Rijnverbindingen waardoor 25 % van het vrachtvervoer van de wegen kan gehaald worden.

De Vlaamse fileproblemen zullen niet opgelost worden met gratis treinen maar wel door meer, snellere en comfortabele treinen en dus zijn investeringen nodig in plaats van hier en daar wat gaten in het plafond te plamuren.

De N-VA wil dat VLD en SP.A hun verkiezingsbeloftes nakomen en dus werk maken van een regionalisering van het spoor zodat minstens de regionale spoorlijnen en de spoorweginfrastructuur onder Vlaamse bevoegdheid komen. Nu al telt Vlaanderen 64,2 % opstappende reizigers, Wallonië slechts 35,8 %. Toch zijn 41 % van de aangeboden treinkilometers voor Wallonië, terwijl Vlaanderen maar 59 % krijgt. In het goederenvervoer wordt bijna 63 % van het vervoerde volume in Vlaanderen geladen, in Wallonië 37 %.

Het spreekt dus voor zich dat het behoud van een unitair spoorbeleid en de 60/40-verdeelsleutel ronduit nadelig is voor de Vlamingen en een hypotheek legt op onze mobiliteit, milieu, verkeersveiligheid en economie.

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Geert Bourgeois, Kamerlid en algemeen voorzitter

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be