Een eeuw New Yorkse fotografie in het Joods Historisch Museum
16 juni 2003 - Johanneke Helmers
Het Joods Historisch Museum presenteert van 27 juni tot en met 28
september de fototentoonstelling New York: Capital of Photography. Met
ruim honderd foto's van bijna vijftig fotografen geeft deze expositie
een overzicht van de veelbewogen geschiedenis van New York in de
twintigste eeuw. Veel aandacht krijgt de street photography, de
fotografie van het alledaagse leven. Het is een genre waarin opvallend
veel joodse fotografen actief waren en zijn, zoals Paul Strand, Weegee
en Diane Arbus. In deze tentoonstelling wordt voor het eerst een
verklaring gezocht voor dit opmerkelijke gegeven. De expositie werd
georganiseerd door The Jewish Museum, New York.
Dat de street photography van New York voor een groot deel bepaald is
door het werk van joodse fotografen is volgens Max Kozloff,
samensteller van de tentoonstelling, niet zonder reden. Hij meent dat
er een onderscheid bestaat tussen joodse en niet-joodse fotografie en
herkent in foto's van joodse fotografen een grote sociale
betrokkenheid en een bepaalde gedurfdheid in de keuze van onderwerpen
en compositie. Door hun eigen verleden van uitsluiting en
onderdrukking hadden fotografen van joodse afkomst oog voor de
achtergestelde positie van minderheden, aldus Kozloff. Ruim tweederde
van de foto's in de tentoonstelling is van joodse fotografen. Naast
bekende opnamen zijn er ook veel nooit eerder gepubliceerde beelden
opgenomen.
Street photography
De tentoonstelling volgt per decennium de ontwikkeling van de sociaal
bewogen street photography. Deze begint met de legendarische Lewis
Hine, die onder meer de immigranten op Ellis Island heeft
gefotografeerd. Hij wordt gezien als de vader van de street
photography. Vanaf de jaren dertig wordt het genre een belangrijke,
zelfstandige stroming. Mede door de komst van snellere en kleinere
camera's krijgen de foto's een spontaner en directer karakter.
Beroemde foto's van Berenice Abbott, Ben Shahn en anderen geven een
indringend beeld van het leven in New York. Na 1950, ten tijde van de
Koude Oorlog, zoeken fotografen als William Klein en Diane Arbus een
persoonlijker en subjectiever stijl. Deze trend van individualisering
en experiment zet zich door in de laatste decennia. Kleur en
snapshotachtige stijlen versterken de dynamiek in de fotografie. Uit
deze periode is onder andere werk van Nan Goldin en Larry Fink te
zien.
In het kader van het evenementenprogramma vindt op maandag 30 juni om
20.15 uur een paneldiscussie plaats onder leiding van Tracy Metz
(journaliste NRC Handelsblad), waarin Kozloffs visie over joodse
fotografie centraal staat. Kozloff zal zelf aan de discussie
deelnemen.
© Gemeente Amsterdam