Gemeente Amsterdam

Een eeuw New Yorkse fotografie in het Joods Historisch Museum

16 juni 2003 - Johanneke Helmers
Het Joods Historisch Museum presenteert van 27 juni tot en met 28 september de fototentoonstelling New York: Capital of Photography. Met ruim honderd foto's van bijna vijftig fotografen geeft deze expositie een overzicht van de veelbewogen geschiedenis van New York in de twintigste eeuw. Veel aandacht krijgt de street photography, de fotografie van het alledaagse leven. Het is een genre waarin opvallend veel joodse fotografen actief waren en zijn, zoals Paul Strand, Weegee en Diane Arbus. In deze tentoonstelling wordt voor het eerst een verklaring gezocht voor dit opmerkelijke gegeven. De expositie werd georganiseerd door The Jewish Museum, New York.

Dat de street photography van New York voor een groot deel bepaald is door het werk van joodse fotografen is volgens Max Kozloff, samensteller van de tentoonstelling, niet zonder reden. Hij meent dat er een onderscheid bestaat tussen joodse en niet-joodse fotografie en herkent in foto's van joodse fotografen een grote sociale betrokkenheid en een bepaalde gedurfdheid in de keuze van onderwerpen en compositie. Door hun eigen verleden van uitsluiting en onderdrukking hadden fotografen van joodse afkomst oog voor de achtergestelde positie van minderheden, aldus Kozloff. Ruim tweederde van de foto's in de tentoonstelling is van joodse fotografen. Naast bekende opnamen zijn er ook veel nooit eerder gepubliceerde beelden opgenomen.

Street photography

De tentoonstelling volgt per decennium de ontwikkeling van de sociaal bewogen street photography. Deze begint met de legendarische Lewis Hine, die onder meer de immigranten op Ellis Island heeft gefotografeerd. Hij wordt gezien als de vader van de street photography. Vanaf de jaren dertig wordt het genre een belangrijke, zelfstandige stroming. Mede door de komst van snellere en kleinere camera's krijgen de foto's een spontaner en directer karakter. Beroemde foto's van Berenice Abbott, Ben Shahn en anderen geven een indringend beeld van het leven in New York. Na 1950, ten tijde van de Koude Oorlog, zoeken fotografen als William Klein en Diane Arbus een persoonlijker en subjectiever stijl. Deze trend van individualisering en experiment zet zich door in de laatste decennia. Kleur en snapshotachtige stijlen versterken de dynamiek in de fotografie. Uit deze periode is onder andere werk van Nan Goldin en Larry Fink te zien.

In het kader van het evenementenprogramma vindt op maandag 30 juni om 20.15 uur een paneldiscussie plaats onder leiding van Tracy Metz (journaliste NRC Handelsblad), waarin Kozloffs visie over joodse fotografie centraal staat. Kozloff zal zelf aan de discussie deelnemen.

© Gemeente Amsterdam