NFO TRENDBOX BV

Aandeelhouders en topmanagers naar de achtergrond

Ondernemen is tegenwoordig weer gewoon de handen uit de mouwen steken, aandeelhouders worden voorlopig naar het tweede plan verwezen en topmensen die bij een slecht presterende onderneming vertrekken horen geen gouden parachute te krijgen.

Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek Ondernemen in 2003 onder het NFO Trendbox Business Panel. Het NFO Trendbox Business Panel bestaat uit ruim 500 eigenaren, directieleden en managers (samen verder ondernemers genoemd) van zowel het midden- en kleinbedrijf als grotere (beursgenoteerde) ondernemingen in Nederland.

Driekwart van de eigenaren, directeuren en managers van de in het onderzoek opgenomen Nederlandse ondernemingen zijn van mening dat ondernemen tegenwoordig weer bestaat uit gewoon handen uit de mouwen steken. En dat is volgens hen ook hard nodig, omdat het ondernemersklimaat slechts volgens 30% er de komende twaalf maanden op vooruit zal gaan.

Premies voor vertrekkende topmanagers hebben de laatste tijd vaak de publiciteit gehaald, waarbij weleens de indruk ontstond dat ondernemingen hierin voeling met de maatschappij aan het verliezen waren. Niets is echter minder waar. Slechts 6% van de ondervraagde Nederlandse ondernemers is van mening dat topmensen die bij een slecht draaiend bedrijf vertrekken een premie, bonus of gouden handdruk zouden mogen ontvangen. Zelfs wanneer het goed gaat is terughoudendheid in beloningen volgens 37% gepast. Maar ook de aandeelhouders moeten het ontgelden. Zeven op de tien Nederlandse ondervraagden (zes op de tien binnen beursgenoteerde ondernemingen) zijn duidelijk van mening dat het belang van werkgevers en werknemers de komende tijd vóór dat van aandeelhouders zal moeten gaan. Nog eens twintig procent is deze mening schoorvoetend toegedaan.

Wat heeft volgens de Nederlandse ondernemers nu de meeste invloed op de economische ontwikkelingen in ons land in de komende jaren? De werkgelegenheid staat daarbij met stip op één, pas op flinke afstand gevolgd door de pensioenvoorzieningen. Iedereen met de handen uit de mouwen nu aan de slag houden heeft duidelijk meer aandacht dan de eventuele verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd, waarvan de gevolgen pas op langere termijn zichtbaar zijn.

Een kwart van de ondernemers geeft aan de komende zes maanden geen investeringen te doen maar de hand op de knip te houden. Binnen de kleinere (tot 26 werknemers) ondernemingen stijgt dit zelfs tot 32%. Wanneer men wel op korte termijn investeringsplannen heeft, en dat heeft driekwart van de ondernemers, dan staat het verhogen van de productiviteit van de huidige werknemers voorop. Hetzij door cursussen (37%), hetzij door investeringen in soft- of hardware (36%). Een kwart van de ondernemers verwacht het aanstellen van nieuw of extra personeel. Slecht nieuws is er voor de leasemaatschappijen, want slechts 9% van de ondernemers is de komende zes maanden van plan te investeren in lease-auto's.

Dit zijn slechts enkele resultaten van het onderzoek Ondernemen in
2003 onder het NFO Trendbox Business Panel. Indien u meer informatie wilt over de resultaten van het onderzoek kunt u contact opnemen met NFO Trendbox.

Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup

NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven.

Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag, attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is NFO's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com

Voor meer informatie over dit onderwerp en/of andere onderwerpen kijk op onze website: www.trendbox.nl. Ook kunt u contact opnemen met: Onderzoeksdirecteur Bart Paashuis, tel: 020 669 44 14 of via e-mail: bart.paashuis@nfoeurope.com


01 jul 03 06:00