MARKTONDERZOEKASSOCIATIE.NL

Infofilter tegen ongevraagde telefoontjes

Persbericht

Uniek in Europa: Infofilter tegen ongevraagde telefoontjes

Tegen ongevraagd drukwerk bestaat al jaren de bekende nee-sticker op de brievenbus, nu is er tegen ongevraagde telefoontjes het Infofilter.

Consumenten die niet wensen mee te doen aan telefonisch marktonderzoek, en via de telefoon ook geen commerciële informatie willen ontvangen, worden per 1 juli officieel beschermd door het Infofilter. Het is voor het eerst in Nederland, en zelfs in Europa, dat de consument zich op deze wijze kan wapenen tegen ongevraagde telefonische marktonderzoekers . Het unieke initiatief is afkomstig van de MarktOnderzoekAssociatie (MOA) in samenwerking met de Stichting Zelfregulering Direct Marketing.

Men kan zich telefonisch opgeven voor het Infofilter, of op de website: www.uwmeningtelt.nl. Is het filter eenmaal geïnstalleerd, dan vrijwaart het de gebruiker gedurende drie jaar van ongevraagd telefonisch marktonderzoek. Na die periode moet men zich opnieuw opgeven. Het Infofilter werkt alleen op vaste telefoonlijnen, niet op mobiele. Een uitschrijving geldt voor het gehele huishouden: schrijft één gezinslid zich uit, dan zijn alle huisgenoten automatisch geblokkeerd.

Wie zich via de internetsite www.uwmeningtelt.nl opgeeft, kan daar verschillende voorkeuren opgeven. Zo kan men er voor kiezen alleen mee te werken aan marktonderzoek op specifieke tijdstippen, uitsluitend aan korte onderzoekjes, of de vragen slechts te willen beantwoorden mits daar een beloning tegenover staat. Ook kan men op de website aangeven open te staan voor vragen van vertrouwde leveranciers. De MarktOnderzoekAssociatie raadt consumenten aan altijd te verifiëren of de vragensteller MOA-lid is, en dus de strenge privacyregels van de brancheorganisatie hanteert. Alleen MOA-leden zijn namelijk verplicht gebruik te maken van het Infofilter.

Over de MarktOnderzoekAssociatie
De MarktOnderzoekAssociatie is het aanspreekpunt voor alles en iedereen die met marktonderzoek te maken heeft. Doel van de MOA is om de kwaliteit van marktonderzoek te bevorderen, ontwikkelen en stimuleren. Tevens behartigt de vereniging de belangen van respondenten, gebruikers en aanbieders van markt- en beleidsonderzoek. De MOA telt momenteel ongeveer 1100 leden.

19)

Noot voor de redactie (