MARKTONDERZOEKASSOCIATIE.NL
Infofilter tegen ongevraagde telefoontjes
Persbericht
Uniek in Europa: Infofilter tegen ongevraagde telefoontjes
Tegen ongevraagd drukwerk bestaat al jaren de bekende nee-sticker op
de brievenbus, nu is er tegen ongevraagde telefoontjes het
Infofilter.
Consumenten die niet wensen mee te doen aan telefonisch
marktonderzoek, en via de telefoon ook geen commerciële informatie
willen ontvangen, worden per 1 juli officieel beschermd door het
Infofilter. Het is voor het eerst in Nederland, en zelfs in Europa,
dat de consument zich op deze wijze kan wapenen tegen ongevraagde
telefonische marktonderzoekers . Het unieke initiatief is afkomstig
van de MarktOnderzoekAssociatie (MOA) in samenwerking met de Stichting
Zelfregulering Direct Marketing.
Men kan zich telefonisch opgeven voor het Infofilter, of op de
website: www.uwmeningtelt.nl. Is het filter eenmaal geïnstalleerd, dan
vrijwaart het de gebruiker gedurende drie jaar van ongevraagd
telefonisch marktonderzoek. Na die periode moet men zich opnieuw
opgeven. Het Infofilter werkt alleen op vaste telefoonlijnen, niet op
mobiele. Een uitschrijving geldt voor het gehele huishouden: schrijft
één gezinslid zich uit, dan zijn alle huisgenoten automatisch
geblokkeerd.
Wie zich via de internetsite www.uwmeningtelt.nl opgeeft, kan daar
verschillende voorkeuren opgeven. Zo kan men er voor kiezen alleen mee
te werken aan marktonderzoek op specifieke tijdstippen, uitsluitend
aan korte onderzoekjes, of de vragen slechts te willen beantwoorden
mits daar een beloning tegenover staat. Ook kan men op de website
aangeven open te staan voor vragen van vertrouwde leveranciers. De
MarktOnderzoekAssociatie raadt consumenten aan altijd te verifiëren of
de vragensteller MOA-lid is, en dus de strenge privacyregels van de
brancheorganisatie hanteert. Alleen MOA-leden zijn namelijk verplicht
gebruik te maken van het Infofilter.
Over de MarktOnderzoekAssociatie
De MarktOnderzoekAssociatie is het aanspreekpunt voor alles en
iedereen die met marktonderzoek te maken heeft. Doel van de MOA is om
de kwaliteit van marktonderzoek te bevorderen, ontwikkelen en
stimuleren. Tevens behartigt de vereniging de belangen van
respondenten, gebruikers en aanbieders van markt- en beleidsonderzoek.
De MOA telt momenteel ongeveer 1100 leden.
19)
Noot voor de redactie (