AutoRai

24-6-2003

Rovanperä pakt punten in Cypriotische slijtageslag

Zoveel prominenten moesten in de Rally van Cyprus voortijdig afhaken, dat een privé-equipe tot de achtste plaats algemeen reikte en de plaatsen negen en tien zelfs werden ingenomen door verbeterde productie-autos uit de Groep N.

Ook Peugeot Total ontkwam niet aan het pechduiveltje, maar de geijkte pechvogel in het team, Harri Rovanperä, bleef juist nu fier overeind staan in het klassement en bezorgde Peugeot de kostbare punten voor de tweede plaats. Na de overwinning van Markko Martin (Ford) in de Acropolis Rally was het op Cyprus opnieuw een jongeling die met de eer streek Subarus Petter Solberg. Aanvankelijk zag het er echter naar uit dat de wedstrijd zou uitdraaien op een Fins Peugeot-onderonsje van Marcus Grönholm en Harri Rovanperä.

De Rally van Cyprus heeft dezelfde karakteristieken als de Acropolis Rally, zij het dat de klassementsproeven veel bochtiger zijn en het tempo dus een stuk lager ligt. Startvolgorde, acceleratie, tractie en een vloeiende rijstijl waren bepalend voor de snelheid. Dat eerste criterium deed Richard Burns op de openingsdag de das om. Als eerste op de proeven was ik natuurlijk de baanveger, maar dat wist ik van tevoren. Al dat losse gravel kostte me een seconde per kilometer. Op de vierde en laatste proef van de dag kampte de Engelse WRC-koploper bovendien met hydraulische problemen, die extra tijd kostten.

Harri Rovanperä gaf zijn 206 van meet af aan flink de sporen en won de eerste drie proeven. Maar hem en een aantal anderen wachtte een onaangename verrassing. Het onvoorspelbare eilandweer mengde zich in het wedstrijdverloop door een plotselinge stortbui in de namiddag. Rovanperä: Ik moest gas minderen en boette tijd in ten opzichte van Marcus (Grönholm), die eerder op KP 4 was gestart dan ik. Grönholm won de proef en nam de kop over. Gilles Panizzi, een van de slachtoffers van de hoosbui, eindigde de dag verrassend goed als vierde. Alleen Petter Solberg mengde zich tussen de Peugeots.

De ommekeer begon die avond met een slecht bericht uit Italië. In de Salento Rally was Peugeots officiële testrijder Andrea Aghini gecrasht, waarbij navigator Loris Roggia het leven liet. Peugeot Italië trok zich meteen terug uit het nationale evenement. Op deze tragedie volgden in Cyprus kleinere dramas voor het fabrieksteam. Tijdens de openingsproef van dag 2 brak een aandrijfas van Grönholms 206, waardoor de Fin werd veroordeeld tot tweewielaandrijving. Er was geen service, dus we moesten het er de volgende proef ook mee doen, maar al gauw zat ik helemaal zonder aandrijving. Een grote teleurstelling, want we hadden hier kunnen winnen, aldus de regerend wereldkampioen.

Richard Burns, achtste na dag 1, kampte nog steeds met hydraulische moeilijkheden en moest op handschakeling overgaan. Dat was nog tot daaraan toe, maar de zinderende hitte deed de motortemperatuur zodanig oplopen, dat ik het motormanagement moest overschakelen op de modus voor verbindingstrajecten, dus op veel minder vermogen. Na KP 10 op weg naar de service moesten we enkele keren stoppen om water bij te vullen. Het hielp niet de motor begon cilinders te verliezen en stopte er ten slotte mee.

De gebroeders Panizzi, die een 2002-spec 206 van het Bozian-team bemanden, werden door eenzelfde lot getroffen. Op de eerste proef van de dag, KP 5, miste ik vermogen en op de volgende proef zakte de oliedruk en sloeg de motor af, zei Gilles Panizzi teleurgesteld. Ook Harri Rovanperä werd, zij het later op de dag, getroffen door motorproblemen. De krachtbron werd te heet en de computer greep dan steeds in, maar dat kostte me uiteraard vermogen en dus ook tijd. De Fin won desondanks twee KPs op dag 2, maar moest ten slotte 25 seconden toegeven op de Noor Solberg.

Slechts zeven van de zestien officiële WRC-fabrieksinschrijvingen zouden het podium halen in Cyprus. In de overgebleven Peugeot van Rovanperä begon in de finale de transmissie op te spelen en met nog twee proeven te gaan moest de Fin de steekas linksvoor demonteren en de wedstrijd uitrijden met driewielaandrijving. Dat gaf een absurd gevoel, want de handling van de auto was helemaal zoek. Ondanks dat ik een keer achterstevoren ging, wist ik me redelijk op het idiote weggedrag in te stellen. Het kostte allemaal veel tijd, maar daardoor is mijn tweede plaats net een overwinning. Rovanperä klom door dit zwaar bevochten resultaat naar de achtste positie in de WK-stand; hij zorgde er tevens voor dat Peugeot koploper bleef bij de constructeurs.

De Rally van Duitsland, op asfalt, is de volgende etappe. Het mooie wedstrijdterrein rond Trier is goed bereikbaar vanuit Nederland. Een uitstekende kans om een heuse WRC-rally van nabij te volgen en de beste stuurlui ter wereld aan het werk te zien.