24-6-2003
Rovanperä pakt punten in Cypriotische slijtageslag
Zoveel prominenten moesten in de Rally van Cyprus voortijdig afhaken,
dat een privé-equipe tot de achtste plaats algemeen reikte en de
plaatsen negen en tien zelfs werden ingenomen door verbeterde
productie-autos uit de Groep N.
Ook Peugeot Total ontkwam niet aan het pechduiveltje, maar de geijkte
pechvogel in het team, Harri Rovanperä, bleef juist nu fier overeind
staan in het klassement en bezorgde Peugeot de kostbare punten voor de
tweede plaats. Na de overwinning van Markko Martin (Ford) in de
Acropolis Rally was het op Cyprus opnieuw een jongeling die met de eer
streek Subarus Petter Solberg. Aanvankelijk zag het er echter naar uit
dat de wedstrijd zou uitdraaien op een Fins Peugeot-onderonsje van
Marcus Grönholm en Harri Rovanperä.
De Rally van Cyprus heeft dezelfde karakteristieken als de Acropolis
Rally, zij het dat de klassementsproeven veel bochtiger zijn en het
tempo dus een stuk lager ligt. Startvolgorde, acceleratie, tractie en
een vloeiende rijstijl waren bepalend voor de snelheid. Dat eerste
criterium deed Richard Burns op de openingsdag de das om. Als eerste
op de proeven was ik natuurlijk de baanveger, maar dat wist ik van
tevoren. Al dat losse gravel kostte me een seconde per kilometer. Op
de vierde en laatste proef van de dag kampte de Engelse WRC-koploper
bovendien met hydraulische problemen, die extra tijd kostten.
Harri Rovanperä gaf zijn 206 van meet af aan flink de sporen en won de
eerste drie proeven. Maar hem en een aantal anderen wachtte een
onaangename verrassing. Het onvoorspelbare eilandweer mengde zich in
het wedstrijdverloop door een plotselinge stortbui in de namiddag.
Rovanperä: Ik moest gas minderen en boette tijd in ten opzichte van
Marcus (Grönholm), die eerder op KP 4 was gestart dan ik. Grönholm won
de proef en nam de kop over. Gilles Panizzi, een van de slachtoffers
van de hoosbui, eindigde de dag verrassend goed als vierde. Alleen
Petter Solberg mengde zich tussen de Peugeots.
De ommekeer begon die avond met een slecht bericht uit Italië. In de
Salento Rally was Peugeots officiële testrijder Andrea Aghini
gecrasht, waarbij navigator Loris Roggia het leven liet. Peugeot
Italië trok zich meteen terug uit het nationale evenement. Op deze
tragedie volgden in Cyprus kleinere dramas voor het fabrieksteam.
Tijdens de openingsproef van dag 2 brak een aandrijfas van Grönholms
206, waardoor de Fin werd veroordeeld tot tweewielaandrijving. Er was
geen service, dus we moesten het er de volgende proef ook mee doen,
maar al gauw zat ik helemaal zonder aandrijving. Een grote
teleurstelling, want we hadden hier kunnen winnen, aldus de regerend
wereldkampioen.
Richard Burns, achtste na dag 1, kampte nog steeds met hydraulische
moeilijkheden en moest op handschakeling overgaan. Dat was nog tot
daaraan toe, maar de zinderende hitte deed de motortemperatuur zodanig
oplopen, dat ik het motormanagement moest overschakelen op de modus
voor verbindingstrajecten, dus op veel minder vermogen. Na KP 10 op
weg naar de service moesten we enkele keren stoppen om water bij te
vullen. Het hielp niet de motor begon cilinders te verliezen en stopte
er ten slotte mee.
De gebroeders Panizzi, die een 2002-spec 206 van het Bozian-team
bemanden, werden door eenzelfde lot getroffen. Op de eerste proef van
de dag, KP 5, miste ik vermogen en op de volgende proef zakte de
oliedruk en sloeg de motor af, zei Gilles Panizzi teleurgesteld. Ook
Harri Rovanperä werd, zij het later op de dag, getroffen door
motorproblemen. De krachtbron werd te heet en de computer greep dan
steeds in, maar dat kostte me uiteraard vermogen en dus ook tijd. De
Fin won desondanks twee KPs op dag 2, maar moest ten slotte 25
seconden toegeven op de Noor Solberg.
Slechts zeven van de zestien officiële WRC-fabrieksinschrijvingen
zouden het podium halen in Cyprus. In de overgebleven Peugeot van
Rovanperä begon in de finale de transmissie op te spelen en met nog
twee proeven te gaan moest de Fin de steekas linksvoor demonteren en
de wedstrijd uitrijden met driewielaandrijving. Dat gaf een absurd
gevoel, want de handling van de auto was helemaal zoek. Ondanks dat ik
een keer achterstevoren ging, wist ik me redelijk op het idiote
weggedrag in te stellen. Het kostte allemaal veel tijd, maar daardoor
is mijn tweede plaats net een overwinning. Rovanperä klom door dit
zwaar bevochten resultaat naar de achtste positie in de WK-stand; hij
zorgde er tevens voor dat Peugeot koploper bleef bij de constructeurs.
De Rally van Duitsland, op asfalt, is de volgende etappe. Het mooie
wedstrijdterrein rond Trier is goed bereikbaar vanuit Nederland. Een
uitstekende kans om een heuse WRC-rally van nabij te volgen en de
beste stuurlui ter wereld aan het werk te zien.
AutoRai