AUTOMOTIVE
Ford Ka meest gekochte vrouwenauto
Bijna eenderde van alle particulier gekochte auto's wordt door een
vrouw aangeschaft, schrijft het vakblad Automotive. In 2002 werden
86.000 auto's aan een vrouw afgeleverd, dat is 31,2% van alle
particuliere verkopen.
Absolute koploper bij het vrouwelijk publiek is de Ford Ka: 72% van
alle kopers van een Ka is vrouw. De Fiat Seicento, Seat Arosa en
Suzuki Alto scoren alle drie rondom de 68% vrouwelijke kopers.
Kijken we naar het percentage vrouwelijke kopers per automerk,
dan is Suzuki de winnaar. Dit Japanse merk verkoopt meer dan de
helft van al zijn auto's aan vrouwen (52,6%). Suzuki wordt op de
voet
gevolgd door Daihatsu, Lancia en Smart, die iets minder dan de
helft
van al hun klanten uit het vrouwelijke volksdeel halen.
Merken als Peugeot, Ford, Renault en
Volkswagen scoren allemaal rond eenderde van hun verkopen
onder vrouwen.
'Mannenbakken'
Volvo scoort met 11,8% het laagst, terwijl ook Subaru (12,5%) en
Porsche (13,4%) zich als echte 'mannenbakken' ontpoppen.
Exotische merken als Aston Martin, Morgan en Lotus hadden vorig
jaar geen enkele vrouwelijke klant.
Ondanks de stijgende verkopen aan vrouwen lijken autodealers en
-importeurs niet van plan hun marketing meer op vrouwen te
richten. Want als je je te veel profileert als vrouwenmerk, val je
bij
mannen én bij vrouwen juist buiten de boot, is de opvatting. Het
aantal vrouwen dat in de autobranche werkt, blijft intussen achter.
Niet meer dan 2% van alle dealers is vrouw, schat Automotive. Ook
vrouwelijke autoverkopers zijn een zeldzaamheid.
---
Noot voor de redactie,