Het embargo op de reactie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op het rapport van de Algemene Rekenkamer over de risicoreservering Betuweroute en HSL-Zuid is hierbij opgeheven.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Risicoreservering HSL-Zuid en Betuwelijn voldoende onderbouwd

De Algemene Rekenkamer heeft een goede aanzet gegeven voor een discussie met de Tweede Kamer over de manier waarop het ministerie de volksvertegenwoordigers maximaal kan informeren over financieel gevoelige informatie. Dit staat in een reactie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat op het vanmiddag gepresenteerde rapport Risicoreservering HSL-Zuid en Betuweroute van de Algemene Rekenkamer. Volgens VenW blijft het bedrag van 985 miljoen euro noodzakelijk om deze risicos af te dekken. De Algemene Rekenkamer erkent in haar rapport dat reële tegenvallers, onzekerheden en risicos ten grondslag liggen aan de gereserveerde 985 miljoen euro en dat deze claim voldoende onderbouwd lijkt.
Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de Algemene Rekenkamer onderzoek gedaan naar de risicoreservering van 985 miljoen euro voor de aanleg van de hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuweroute. Die reservering is opgenomen in de begroting van VenW voor 2003. Het onderzoek spitste zich toe op het nut en de noodzaak en de aard en de omvang van de risicoreservering en de informatievoorziening over dit onderwerp aan de Tweede Kamer. De Rekenkamer is tevens gevraagd aanbevelingen te doen voor de beheersing van risicos voor toekomstige projecten.

Lees voor meer informatie het persbericht met daarin de volledige tekst van de reactie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Het rapport en het persbericht van de Algemene Rekenkamer zijn te vinden op de site van de Rekenkamer.