Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

ict

Verslag themamiddag 'ICT in de zorg', 16 juni 2003

De Informatie en Communicatie Technologie (ICT) maakt straks zorg op afstand mogelijk. Het opslaan van medische gegevens in een elektronisch patiëntendossier is binnenkort een feit. Hoe kun je als patiëntenorganisatie deze en andere ontwikkelingen beïnvloeden? Welke rol willen belangenorganisaties spelen en wat is daarvoor nodig? Een bijeenkomst voor lidorganisaties op 16 juni leverde veel vragen op.


1. Elektronische patiëntendossiers

Op veel plaatsen wordt informatie over patiënten in een computer opgeslagen. Ga maar na, zowel ziekenhuizen, artsenpraktijken als apotheken hebben digitaal gegevens als naam, adres, klachten, diagnoses, medicijngebruik, ziekten en zelfs röntgenfotos in een eigen computersysteem opgeslagen. Toch is dit niet wat bedoeld wordt met een elektronisch patiëntendossier (EPD), legt Gitta Hoeks van het NPCF uit. Patiëntgegevens zijn nog te vaak alleen binnen de instelling inzichtelijk en op te vragen. Bij een EPD zijn alle relevante gegevens van een patiënt door alle betrokken behandelaars op te vragen en in te zien. Informatie die een specialist in het ziekenhuis digitaal toevoegt aan het dossier van een patiënt, is na invoer ook door de betrokken huisarts en apotheek te raadplegen, en bijvoorbeeld ook door een specialist in een ander ziekenhuis. Informatie is dus direct beschikbaar. Hoewel er dus nog geen sprake is van een volledig geïntegreerd EPD, zijn er in den lande wel verschillende projecten gaande die geïntegreerde gegevensverzameling bevorderen. Zon project is het Parkinson Project, een samenwerkingsverband tussen de Parkinson Patiënten Vereniging, het NPCF en Zorg en Zekerheid. Dit pilotproject met een zorgpas voor parkinsonpatiënten toont de voordelen van eenduidige registratie van medicijngebruik. Zowel de zorgaanbieder als de gebruiker hebben baat bij een goed systeem, dat ook nog voorziet in een piepfunctie die de gebruiker waarschuwt op het moment waarop een medicijn moet worden ingenomen.

Reacties lidorganisaties

De aanwezige lidorganisaties zien een paar belangrijke voordelen. Zo hoeft de patiënt zijn verhaal niet meer keer op keer te vertellen, is informatie sneller beschikbaar en kunnen afspraken daardoor elkaar sneller opvolgen. Ook is de patiënt zelf beter geïnformeerd en heeft hij het totaalplaatje van zijn ziekteverloop binnen handbereik. Naast de voordelen die het EPD biedt, kwamen bij de aanwezige vertegenwoordigers uit lidorganisaties van de CG-Raad echter ook allerlei vragen naar boven.
Hoe zit het met de privacy en hoe kan die gewaarborgd worden? Het beheer van dergelijke geautomatiseerde systemen mag wat de achterban betreft niet de verantwoordelijkheid van de (betrokken) verzekeraars of dienstverleners worden.
In hoeverre kunnen we bereiken dat dergelijke systemen vraagsturing bevorderen?
Onder welke voorwaarden kun je als patiënt zelf je patiëntendossier beheren?

Hoe kun je je invloed aanwenden en ligt de aanpak hierbij voor de ene organisatie niet anders dan voor de andere? Is het wenselijk dat alle informatie over gezondheid zichtbaar wordt voor de patiënt?

Randvoorwaarden

Als randvoorwaarden voor het komen tot een EPD werd gesteld dat er een redelijke autorisatieregeling opgezet moet worden. Ook moet het taalgebruik in zon dossier dusdanig zijn dat iedereen hier mee overweg kan. Er moet vanuit de patiënt nog steeds de keuzemogelijkheid zijn om te kiezen voor een papieren versie omdat niet iedereen beschikt over een computer of computer-vaardigheden. Ook moet er gewerkt worden aan standaardisatie van gegevens, zodat informatie eenduidig geregistreerd wordt. Voor zorgverleners in opleiding moet omgaan met een EPD, en dan met name het invullen van gegevens, onderdeel worden van de opleiding. De overheid moet een rol gaan spelen als afdwinger, zodat iedereen in de zorgketen eenduidig te werk gaat. Tot slot moet een overvloed van informatie voorkomen worden.


2. Telemedicine


Telemedicine staat voor zorg op afstand met gebruik van technologie. Een eenvoudige vorm van Telemedicine is een telefonisch of e-mail consult tussen dokter en patiënt. Immers, de patiënt hoeft de deur niet meer uit om toch de gewenste zorg te krijgen. Er worden in Nederland steeds meer projecten uitgevoerd waarbij technologie wordt ingezet om zorg op afstand te realiseren.

Tijdens de themamiddag werd door Stichting Dianet een Telemedicine project van Dianet Dialysecentra gepresenteerd over nachtelijke thuisdialyse, Nocturne.

De huidige gang van zaken voor een nierpatiënt is 3 à 4 keer per week naar een dialysecentrum te komen om de nieren te spoelen en daar praktisch de hele dag mee kwijt te zijn. Het Nocturneproject maakt het mogelijk om met realtime monitoring s nachts thuis te dialyseren. De patiënt geeft aan een alarmcentrale, de Nachtwacht, door dat begonnen wordt met het dialyseren. Via ICT technologie worden gegevens van de dialyse bewaakt door de Nachtwacht. Mochten er storingen optreden, dan neemt de Nachtwacht contact op met de patiënt.

Na het bekijken van een videopresentatie werd duidelijk dat het leven van verschillende nierpatiënten die meedoen aan zon nachtelijke dialyse, drastisch is verbeterd. Door langer en vaker te dialyseren, voelt de patiënt zich beter. Door s nachts te dialyseren, is er overdag ruimte voor andere activiteiten, soms zelfs (gedeeltelijke) werkhervatting. Bovendien leidt een dergelijke behandeling tot minder geneesmiddelen gebruik.

Telemedicine projecten vinden steeds meer plaats, zowel in Nederland als in het buitenland. Vragen voor lidorganisaties van de CG-Raad: Welke Telemedicine toepassingen ziet u die het leven van patiënten verbeteren?
Welke voorwaarden zouden aan dergelijke toepassingen of projecten gesteld moeten worden vanuit het patiënten perspectief?

Slot

Al met al werd geconstateerd dat de ontwikkelingen op het gebied van ICT een vast onderdeel van de agenda van patiëntenorganisaties moeten worden. De ontwikkelingen gaan snel en als je er niet alert op in kunt spelen, word je erdoor ingehaald. Er is meer nodig om de rol van patiëntenorganisaties goed uit de verf te laten komen. Kennisverbetering en beschikbaarheid van informatie vormen een voorwaarde vooraf. Een structurele inzet vanuit koepelorganisaties als de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en de CG-Raad, die deze informatie garandeert, zou wenselijk zijn. De bijeenkomst in juni is daar een aanzet voor. Wilt u reageren? Dat kan: Edeboer@cg-raad.nl. Uw vragen en suggesties zijn van harte welkom.

Meer informatie

Informatie over projecten op gebied van Telemedicine is te vinden op www.epn.net.

Informatie over EPD-projecten is onder andere te vinden op: www.nictiz.nl.

(30 juni 2003)

---