GVB


Persbericht Datum 16 juni 2003

GVB besluit tot upgrading oudste metrotreinen

Het GVB start met een uitgebreide upgrading van de oudste metrotreinen. Daartoe heeft de directie onlangs besloten. Dit is nodig om de oudste metrotreinen tot 2010 te laten voldoen aan de hedendaagse kwaliteitseisen, zodat vervanging kan plaatsvinden bij de komst van de Noord-Zuidlijn.

De upgrading van de treinstellen betreft technische vernieuwingen en verbetering van het interieur (bestuurderscabine, zitplaatsen, verlichting, etc.). In de planning is voorzien dat de eerste "gerenoveerde" treinstellen medio 2004 weer operationeel zijn. Vooruitlopend op dit upgradingprogramma heeft de directie van het GVB besloten een specifieke actie tot aanpak van niet goed werkende deuren en verwarmingen te starten. Dit mede naar aanleiding van klachten die daarover zijn geuit door medewerkers en reizigers.

Het besluit tot upgrading past binnen de huidige werkwijze van het GVB, waarin de veiligheid voor passagiers en medewerkers absolute prioriteit heeft. Daarom zijn er regels waarin is bepaald of materiaal direct of aan het einde van de rit uit exploitatie moet worden genomen, of dat het een onderhoudsbeurt krijgt. Deze richtlijnen en de handhaving daarvan worden regelmatig geëvalueerd.

Het beleid van het GVB is dat er niet wordt gereden met onveilig materiaal. Veiligheid voor passagiers en medewerkers heeft altijd de hoogste prioriteit. Op de tweede plaats komt de optimale uitvoering van de dienstregeling en daarna de zorg voor het comfort. Dit laat onverlet dat het GVB er naar streeft de reiziger zo comfortabel mogelijk te vervoeren.



Sector Algemeen Directeur
Afdeling Concern Communicatie
Postbus 2131
1000 CC  Amsterdam
Telefoon 020 ­ 460 58 42
Telefax   020 ­ 460 58 43
E-mail: communicatie@gvb.nl
www.gvb.nl