European Commission

IP/03/841

Brussel, 16 juni 2003

"Wie houdt zich aan de visserijregels?" Commissie publiceert op internet eerste "scorebord" over naleving

Vandaag publiceert de Europese Commissie voor het eerst een door iedereen te raadplegen scorebord over de naleving van de EU-visserijregels. Het scorebord, dat ook voor het grote publiek toegankelijk is, maakt deel uit van het nieuwe, transparantere en efficiëntere gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). Dit initiatief van de Commissie biedt een duidelijke en toegankelijke bron van informatie over de mate waarin de lidstaten hun verplichtingen op verscheidene gebieden van het GVB naleven. Het verschaft bovendien informatie over de stand van de inbreukprocedures op visserijgebied. Het scorebord laat duidelijk zien hoe groot het probleem van de overbevissing is. Volgens het scorebord houdt 76% van alle inbreukprocedures tegen lidstaten wegens niet-naleving van de verplichtingen op visserijgebied, verband met overbevissing. Ook wordt duidelijk op welke punten de lidstaten tekortschieten in hun taak om regelmatig gegevens te verzamelen en deze aan de Commissie door te geven. Deze tekortkomingen zijn mede de oorzaak van de overbevissing. Dit is vooral zorgwekkend in een tijd waarin steeds meer bestanden met instorting worden bedreigd.

"Dit scorebord zal zorgen voor meer transparantie en meer waakzaamheid bij het grote publiek over de wijze waarop de lidstaten de visserijregels toepassen. Het bevestigt dat de visserijregels veel beter moeten worden nageleefd. Iedereen moet begrijpen dat het niet voldoende is om de nodige maatregelen goed te keuren; als zij niet worden gehandhaafd, hebben zij geen enkel effect op de visstand. Als er voldoende politieke wil bestaat, kan de naleving worden verbeterd. De hervorming van het GVB heeft zowel de lidstaten als de Commissie nieuwe middelen gegeven om de omstandigheden voor alle betrokkenen gelijk te trekken, wat ook noodzakelijk is om vissers aan te moedigen zich aan de regels te houden. De Commissie is voornemens deze middelen te gebruiken om de toepassing van het GVB te verbeteren. Ook de lidstaten moeten echter hun verantwoordelijkheid nemen", aldus Franz Fischler, Commissaris voor Landbouw, Plattelandsontwikkeling en Visserij, in een toelichting.

Bij de hervorming zijn de verantwoordelijkheden van zowel lidstaten als Commissie inzake controle en handhaving van de GVB-regels verduidelijkt. De lidstaten zijn verantwoordelijk voor de controle en handhaving van de GVB-maatregelen in alle visserijtakken, terwijl de Commissie moet toezien op de toepassing van de GVB-regels door de lidstaten.

De publicatie op internet van dit scorebord past in het streven van de GVB-hervorming om de handhaving van de visserijregels in de hele Europese Unie te versterken. Het scorebord hoort bij een werkprogramma van de Commissie inzake de naleving, dat weer aansluit bij het in maart jl. door de Commissie goedgekeurde actieplan voor samenwerking op handhavingsgebied.

Het scorebord zal jaarlijks worden bijgewerkt en bij iedere nieuwe editie zal er extra informatie aan worden toegevoegd. Het zal de transparantie bevorderen en zowel de Commissie als de lidstaten stimuleren om de handhaving van GVB-maatregelen te verbeteren.

In het werkprogramma inzake naleving heeft de Commissie vastgelegd op welke manieren zij de tekortkomingen van de lidstaten op dit gebied zal aanpakken. Op het niveau van de EU zal de Commissie de lidstaten helpen bij hun taak om te zorgen voor naleving van de GVB-regels. Zij zal echter ook de nodige maatregelen nemen om te waarborgen dat deze regels goed worden toegepast.

In deze eerste editie ligt de nadruk op vier onderwerpen: de vangsten door de vloten van de lidstaten, de vangstcapaciteit en de visserij-inspanning, de financiering van de visserijsector en het toezicht op nationaal en Europees niveau.

Overschrijding van de quota

Wanneer bestanden sterk uitgeput zijn, is het van essentieel belang dat de totaal toegestane vangsten (TAC's) niet worden overschreden. De lidstaten moeten de visserij tijdig stopzetten om ervoor te zorgen dat de quota worden gerespecteerd.

Bovendien moeten de lidstaten de Commissie regelmatig inlichten over de hoeveelheden die hun vloten binnen de quota opvissen. Doen zij dat niet, dan neemt de kans op overbevissing en uitputting van de bestanden toe. Het probleem is dat de gegevens niet in alle gevallen een juist beeld van de situatie geven, aangezien ramingen van bestanden volgens wetenschappelijke verslagen vaak worden vertekend door onjuiste, te lage of zelfs ontbrekende vangstgegevens. Er moeten dan ook grotere inspanningen worden geleverd om na te gaan of de gegevens correct zijn.

Overigens voorzien de bepalingen wel in enige flexibiliteit van jaar tot jaar in het opvissen van de quota. Zo kan op verzoek van een lidstaat 10% van de quota worden overgedragen naar een volgend jaar. Bij overbevissing kan de Commissie de quota van de lidstaat die voor de overbevissing verantwoordelijk is, voor het volgende jaar verlagen. Voor de relevante tabellen in het scorebord is met deze factoren rekening gehouden.

Het scorebord toont aan dat de meeste lidstaten niet aan alle verplichtingen inzake het melden van vangstgegevens hebben voldaan. Het laat ook zien dat zowel in 2001 als in 2002 verscheidene quota zijn overschreden. Voor beide jaren samen ging het vooral om Frankrijk, Nederland, Denemarken en Zweden (zie tabel 2 in de bijlage). In 2002 varieerden de overschrijdingen van slechts 0,01% voor Atlantische haring, gevangen door Frankrijk, tot 65,26% voor tong, gevangen door België. Gezien de onzekerheid over de kwaliteit van sommige gegevens is het mogelijk dat de overschrijdingen van sommige quota nog groter zijn dan nu wordt aangenomen, of dat bepaalde overschrijdingen zelfs helemaal niet zijn opgemerkt.

Vlootbeheer

Al geruime tijd wordt de overcapaciteit van de vloot aangeduid als een van de belangrijkste oorzaken van overbevissing. Bij de hervorming zijn de omslachtige meerjarige oriëntatieprogramma's (MOP's) vervangen door een eenvoudiger regeling voor toevoeging en onttrekking aan de vloot, die op 1 januari 2003 in werking is getreden. De informatie in het scorebord betreft de naleving van de verplichtingen vóór de hervorming.

Volgens het scorebord hebben alleen Denemarken, Finland, Ierland, Portugal, Spanje en Zweden de algemene doelstellingen en de doelstellingen per segment qua motorvermogen in het kader van MOP IV, dat afliep op 31 december 2002, bereikt.

Om de overcapaciteit van de vloot te bestrijden is het van cruciaal belang dat de Commissie volledige en betrouwbare gegevens ontvangt. Het communautaire register van visserijvaartuigen is samengesteld uit gegevens die door de lidstaten zijn ingezonden. Uit het scorebord blijkt dat de gegevens die Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk hebben verstrekt, voor vele vaartuigen onvolledig of incorrect zijn (zie tabel 5 in de bijlage). In Ierland worden alle gegevens momenteel gecontroleerd wegens IT-problemen.

Financiering van de visserijsector

In het kader van het Financieringsinstrument voor de Oriëntatie van de Visserij is EU-steun beschikbaar voor de visserijsector. Om de Commissie in staat te stellen het gebruik van de overheidsmiddelen van nabij te volgen, moeten de lidstaten voor ieder financieringsprogramma jaarlijks een voortgangsverslag indienen. Sinds 1 januari 2003 kan de FIOV-steun voor een lidstaat worden opgeschort indien de lidstaat niet aan de rapporteringsverplichtingen voldoet.

Het scorebord laat zien dat de Commissie voor 2001 slechts 32 van de in totaal 49 voortgangsverslagen heeft ontvangen (tabellen 11a en 11b). Negen verslagen hoefden voor 2001 niet te worden ingediend, maar acht andere betreffende financiering aan regio's van doelstelling 1 zijn niet op tijd aan de Commissie toegezonden. De betrokken landen waren Oostenrijk, Frankrijk en Portugal.

Handhaving, toezicht en controle

De tekortkomingen in de handhaving van de visserijregels zijn in verscheidene verslagen en studies beschreven. In juli 1999 heeft de Raad een lijst vastgesteld van gedragingen die een ernstige inbreuk vormen op de EU-voorschriften inzake visserij.

De lidstaten moeten de Commissie informatie toezenden over de maatregelen die zij hebben genomen naar aanleiding van door hen geconstateerde ernstige inbreuken. Zij hebben in 2001 in totaal 8 319 ernstige inbreuken op de regels van het GVB gemeld (zie tabel 12 in de bijlage). Dit was een stijging van 12% ten opzichte van het aantal voor 2000. In beide jaren hield het merendeel van de ernstige inbreuken (ongeveer de helft) verband met illegale visserij, d.w.z. zonder de nodige vergunningen of in gesloten gebieden.

Inbreukprocedures

De Commissie heeft verscheidene inbreukprocedures ingeleid tegen lidstaten wegens niet-naleving van het Gemeenschapsrecht. Inbreukprocedures verlopen volgens strenge regels van het Verdrag en vergen dan ook veel tijd. Er bestaan verscheidene procedures die lidstaten de mogelijkheid geven om te reageren en de situatie te corrigeren. De verschillende stappen zijn in het scorebord beschreven.

Volgens het scorebord houdt het merendeel van de inbreukprocedures verband met overbevissing (67 van de 88). De aanklacht is meestal gebaseerd op een slecht beheer van de quota (tabel 15 in de bijlage). De lidstaten die het meest met dergelijke inbreuken te maken hebben gekregen, zijn Denemarken, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en, in mindere mate, België, Ierland, Zweden, Portugal, Finland, Nederland en Duitsland. Het scorebord bevat bovendien informatie over de voortgang van de lopende procedures.

Achtergrond

De Commissie beschikt over een kleine eenheid van 25 inspecteurs die de nationale inspectie- en handhavingsactiviteiten controleren en ook optreden bij bepaalde visserijactiviteiten in internationale wateren. Bij de hervorming van het GVB zijn controle en handhaving verscherpt om de omstandigheden voor alle betrokken partijen in de hele EU gelijk te trekken.

De samenwerking tussen de lidstaten zal worden versterkt. Om de verschillen tussen de lidstaten in de sancties op inbreuken te verkleinen, zal de Raad een catalogus van sancties voor ernstige inbreuken opstellen. De lidstaten moeten onmiddellijk maatregelen treffen om plegers van ernstige inbreuken te verhinderen hun illegale activiteiten voort te zetten. De Commissie heeft voorgesteld een gezamenlijke inspectiestructuur tot stand te brengen om de nationale en EU-middelen voor toezicht en inspectie ten bundelen met het oog op een doeltreffender controle.

Om de toepassing van de GVB-regels door de lidstaten doeltreffender te controleren, kan de Commissie onder bepaalde voorwaarden onbegeleide inspecties uitvoeren, met name in situaties die een ernstige bedreiging voor de visbestanden kunnen vormen. Als lidstaten niet de nodige maatregelen nemen, kan de Commissie bij besluit onmiddellijk maatregelen vaststellen om verdere schade aan de bestanden te voorkomen.

Het scorebord is gebaseerd op de officiële gegevens die de lidstaten hebben ingediend, en zij zijn ook verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid van deze gegevens. Het scorebord is beschikbaar op het volgende adres:

http://europa.eu.int/comm/fisheries/Tabel 2 Overschrijdingen van quota door lidstaten in 2001 en 2002

(op basis van de door de lidstaten gemelde gegevens)

2001
2002
Aantal bestanden* Overschrijdingen** Aantal bestanden* Overschrijdingen**
B 66 2 72 3 D 90 2 97 2 DK 90 6 74 3 E 91 3 75 0 EL 1 0 1 0 F 106 4 108 9 FIN 11 0 10 0 I 1 0 1 0 IRL 53 3 58 1 NL 51 3 48 3 P 51 1 37 3 S 74 6 62 1 UK 113 4 114 0


* aantal bestanden waarvoor TAC's en quota gelden en waarvoor iedere lidstaat vangstgegevens heeft opgestuurd


** aantal overschrijdingen

Tabel 5 Naleving door de lidstaten van de verplichtingen inzake het mededelen van gegevens ten behoeve van het vlootregister

Lidstaat
Commentaar betreffende ontbrekende gegevens
B Geen fouten geconstateerd in de gegevens die voor het communautaire vlootregister zijn meegedeeld
D Voor enkele vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig DK Voor vele vaartuigen: geen vermelding van het vermogen; geen leeftijd; foute segmentering; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig E Voor enkele vaartuigen: geen vermelding van type vistuig; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
EL Voor vele vaartuigen: geen vermelding van tonnage; foutieve of ontbrekende segmentering; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
F Voor enkele vaartuigen: geen vermelding van type vistuig; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
FIN Voor enkele vaartuigen: informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
I Voor vele vaartuigen: geen vermelding van leeftijd, havencode, vermogen; type vistuig; geen of foutieve segmentering; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig geen regelmatige mededelingen
IRL De gegevens worden grondig gecontroleerd aangezien de Ierse gegevensbank wegens ICT-problemen in 2001-2002 moet worden aangepast; voor verscheidene vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig NL Voor enkele vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig P Voor enkele vaartuigen: geen vermelding van leeftijd, lengte of type vistuig; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig; geen regelmatige mededelingen S Voor enkele vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig UK Voor vele vaartuigen: geen vermelding van leeftijd, havencode, vermogen, type vistuig of tonnage; geen of foutieve segmentering; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig; geen regelmatige mededelingen

Volgens vlootregister op 31 maart 2003

Volledige of nagenoeg volledige naleving
Meer dan gemiddelde naleving
Minder dan gemiddelde naleving

Tabel 11a. Door de Commissie ontvangen voortgangsverslagen voor 2001 over regio's van doelstelling 1 (regio's met een ontwikkelingsachterstand) per lidstaat

Lidstaat
Naam van het programma Ontvangen/Vrijgesteld
A Oostenrijk - Burgenland Niet ontvangen B België - Henegouwen ATT. Vrijgesteld D Duitsland - Visserij Ontvangen E Spanje - Visserij Ontvangen EL Griekenland - Visserij Ontvangen F Frankrijk - Réunion Niet ontvangen F Frankrijk - Corsica Vrijgesteld F Frankrijk - Guadeloupe Niet ontvangen F Frankrijk - Guyana Niet ontvangen F Frankrijk - Martinique Niet ontvangen FIN Finland - Noorden Ontvangen FIN Finland - Oosten Ontvangen I Italië - Visserij (multiregionaal) Ontvangen I Italië - Calabrië Ontvangen I Italië - Campania Vrijgesteld I Italië - Molise Vrijgesteld I Italië - Apulië Ontvangen I Italië - Sardinië Ontvangen I Italië - Sicilië Vrijgesteld IRL Ierland - Prod. Inv. Ontvangen IRL Ierland - Zuiden en Oosten Vrijgesteld IRL Ierland - BMW Vrijgesteld IRL Ierland PEACE II Vrijgesteld NL Nederland - Flevoland Vrijgesteld P Portugal - Visserij (vasteland) Ontvangen P Portugal - Azoren Ontvangen P Portugal - Algarve Ontvangen P Portugal - Alentejo Niet ontvangen P Portugal - Centrum Niet ontvangen P Portugal - Madeira Ontvangen P Portugal - Noorden Niet ontvangen S Zweden - Noorden Ontvangen S Zweden - Zuiden Ontvangen UK Verenigd Koninkrijk - Cornwall Ontvangen UK Verenigd Koninkrijk - Merseyside Ontvangen UK Verenigd Koninkrijk - W & V Ontvangen UK Verenigd Koninkrijk - H & Is Ontvangen UK Verenigd Koninkrijk - Noord-Ierland OP Ontvangen

Tabel 11b Door de Commissie ontvangen voortgangsverslagen voor 2001 over regio's die niet onder doelstelling 1 vallen, per lidstaat

Lidstaat
Naam van het programma Ontvangen/Vrijgesteld A Oostenrijk - Visserij Ontvangen
B België - Visserij
D Duitsland - Visserij
DK Denemarken - Visserij
E Spanje - Visserij
F Frankrijk - Visserij
FIN Finland - Visserij
I Italië - Visserij
NL Nederland - Visserij
S Zweden - Visserij
UK Verenigd Koninkrijk - Visserij

Tabel 12 aantal bestrafte gevallen en aantal ernstige inbreuken per type gedraging en per lidstaat in 2001 (op basis van de mededelingen door de lidstaten)

De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED

Tabel 15 Lopende inbreukprocedures per type inbreuk en per lidstaat

De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED