European Commission
IP/03/841
Brussel, 16 juni 2003
"Wie houdt zich aan de visserijregels?" Commissie publiceert op
internet eerste "scorebord" over naleving
Vandaag publiceert de Europese Commissie voor het eerst een door
iedereen te raadplegen scorebord over de naleving van de
EU-visserijregels. Het scorebord, dat ook voor het grote publiek
toegankelijk is, maakt deel uit van het nieuwe, transparantere en
efficiëntere gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). Dit initiatief
van de Commissie biedt een duidelijke en toegankelijke bron van
informatie over de mate waarin de lidstaten hun verplichtingen op
verscheidene gebieden van het GVB naleven. Het verschaft bovendien
informatie over de stand van de inbreukprocedures op visserijgebied.
Het scorebord laat duidelijk zien hoe groot het probleem van de
overbevissing is. Volgens het scorebord houdt 76% van alle
inbreukprocedures tegen lidstaten wegens niet-naleving van de
verplichtingen op visserijgebied, verband met overbevissing. Ook wordt
duidelijk op welke punten de lidstaten tekortschieten in hun taak om
regelmatig gegevens te verzamelen en deze aan de Commissie door te
geven. Deze tekortkomingen zijn mede de oorzaak van de overbevissing.
Dit is vooral zorgwekkend in een tijd waarin steeds meer bestanden met
instorting worden bedreigd.
"Dit scorebord zal zorgen voor meer transparantie en meer waakzaamheid
bij het grote publiek over de wijze waarop de lidstaten de
visserijregels toepassen. Het bevestigt dat de visserijregels veel
beter moeten worden nageleefd. Iedereen moet begrijpen dat het niet
voldoende is om de nodige maatregelen goed te keuren; als zij niet
worden gehandhaafd, hebben zij geen enkel effect op de visstand. Als
er voldoende politieke wil bestaat, kan de naleving worden verbeterd.
De hervorming van het GVB heeft zowel de lidstaten als de Commissie
nieuwe middelen gegeven om de omstandigheden voor alle betrokkenen
gelijk te trekken, wat ook noodzakelijk is om vissers aan te moedigen
zich aan de regels te houden. De Commissie is voornemens deze middelen
te gebruiken om de toepassing van het GVB te verbeteren. Ook de
lidstaten moeten echter hun verantwoordelijkheid nemen", aldus Franz
Fischler, Commissaris voor Landbouw, Plattelandsontwikkeling en
Visserij, in een toelichting.
Bij de hervorming zijn de verantwoordelijkheden van zowel lidstaten
als Commissie inzake controle en handhaving van de GVB-regels
verduidelijkt. De lidstaten zijn verantwoordelijk voor de controle en
handhaving van de GVB-maatregelen in alle visserijtakken, terwijl de
Commissie moet toezien op de toepassing van de GVB-regels door de
lidstaten.
De publicatie op internet van dit scorebord past in het streven van de
GVB-hervorming om de handhaving van de visserijregels in de hele
Europese Unie te versterken. Het scorebord hoort bij een werkprogramma
van de Commissie inzake de naleving, dat weer aansluit bij het in
maart jl. door de Commissie goedgekeurde actieplan voor samenwerking
op handhavingsgebied.
Het scorebord zal jaarlijks worden bijgewerkt en bij iedere nieuwe
editie zal er extra informatie aan worden toegevoegd. Het zal de
transparantie bevorderen en zowel de Commissie als de lidstaten
stimuleren om de handhaving van GVB-maatregelen te verbeteren.
In het werkprogramma inzake naleving heeft de Commissie vastgelegd op
welke manieren zij de tekortkomingen van de lidstaten op dit gebied
zal aanpakken. Op het niveau van de EU zal de Commissie de lidstaten
helpen bij hun taak om te zorgen voor naleving van de GVB-regels. Zij
zal echter ook de nodige maatregelen nemen om te waarborgen dat deze
regels goed worden toegepast.
In deze eerste editie ligt de nadruk op vier onderwerpen: de vangsten
door de vloten van de lidstaten, de vangstcapaciteit en de
visserij-inspanning, de financiering van de visserijsector en het
toezicht op nationaal en Europees niveau.
Overschrijding van de quota
Wanneer bestanden sterk uitgeput zijn, is het van essentieel belang
dat de totaal toegestane vangsten (TAC's) niet worden overschreden. De
lidstaten moeten de visserij tijdig stopzetten om ervoor te zorgen dat
de quota worden gerespecteerd.
Bovendien moeten de lidstaten de Commissie regelmatig inlichten over
de hoeveelheden die hun vloten binnen de quota opvissen. Doen zij dat
niet, dan neemt de kans op overbevissing en uitputting van de
bestanden toe. Het probleem is dat de gegevens niet in alle gevallen
een juist beeld van de situatie geven, aangezien ramingen van
bestanden volgens wetenschappelijke verslagen vaak worden vertekend
door onjuiste, te lage of zelfs ontbrekende vangstgegevens. Er moeten
dan ook grotere inspanningen worden geleverd om na te gaan of de
gegevens correct zijn.
Overigens voorzien de bepalingen wel in enige flexibiliteit van jaar
tot jaar in het opvissen van de quota. Zo kan op verzoek van een
lidstaat 10% van de quota worden overgedragen naar een volgend jaar.
Bij overbevissing kan de Commissie de quota van de lidstaat die voor
de overbevissing verantwoordelijk is, voor het volgende jaar verlagen.
Voor de relevante tabellen in het scorebord is met deze factoren
rekening gehouden.
Het scorebord toont aan dat de meeste lidstaten niet aan alle
verplichtingen inzake het melden van vangstgegevens hebben voldaan.
Het laat ook zien dat zowel in 2001 als in 2002 verscheidene quota
zijn overschreden. Voor beide jaren samen ging het vooral om
Frankrijk, Nederland, Denemarken en Zweden (zie tabel 2 in de
bijlage). In 2002 varieerden de overschrijdingen van slechts 0,01%
voor Atlantische haring, gevangen door Frankrijk, tot 65,26% voor
tong, gevangen door België. Gezien de onzekerheid over de kwaliteit
van sommige gegevens is het mogelijk dat de overschrijdingen van
sommige quota nog groter zijn dan nu wordt aangenomen, of dat bepaalde
overschrijdingen zelfs helemaal niet zijn opgemerkt.
Vlootbeheer
Al geruime tijd wordt de overcapaciteit van de vloot aangeduid als een
van de belangrijkste oorzaken van overbevissing. Bij de hervorming
zijn de omslachtige meerjarige oriëntatieprogramma's (MOP's) vervangen
door een eenvoudiger regeling voor toevoeging en onttrekking aan de
vloot, die op 1 januari 2003 in werking is getreden. De informatie in
het scorebord betreft de naleving van de verplichtingen vóór de
hervorming.
Volgens het scorebord hebben alleen Denemarken, Finland, Ierland,
Portugal, Spanje en Zweden de algemene doelstellingen en de
doelstellingen per segment qua motorvermogen in het kader van MOP IV,
dat afliep op 31 december 2002, bereikt.
Om de overcapaciteit van de vloot te bestrijden is het van cruciaal
belang dat de Commissie volledige en betrouwbare gegevens ontvangt.
Het communautaire register van visserijvaartuigen is samengesteld uit
gegevens die door de lidstaten zijn ingezonden. Uit het scorebord
blijkt dat de gegevens die Italië, Portugal en het Verenigd Koninkrijk
hebben verstrekt, voor vele vaartuigen onvolledig of incorrect zijn
(zie tabel 5 in de bijlage). In Ierland worden alle gegevens momenteel
gecontroleerd wegens IT-problemen.
Financiering van de visserijsector
In het kader van het Financieringsinstrument voor de Oriëntatie van de
Visserij is EU-steun beschikbaar voor de visserijsector. Om de
Commissie in staat te stellen het gebruik van de overheidsmiddelen van
nabij te volgen, moeten de lidstaten voor ieder financieringsprogramma
jaarlijks een voortgangsverslag indienen. Sinds 1 januari 2003 kan de
FIOV-steun voor een lidstaat worden opgeschort indien de lidstaat niet
aan de rapporteringsverplichtingen voldoet.
Het scorebord laat zien dat de Commissie voor 2001 slechts 32 van de
in totaal 49 voortgangsverslagen heeft ontvangen (tabellen 11a en
11b). Negen verslagen hoefden voor 2001 niet te worden ingediend, maar
acht andere betreffende financiering aan regio's van doelstelling 1
zijn niet op tijd aan de Commissie toegezonden. De betrokken landen
waren Oostenrijk, Frankrijk en Portugal.
Handhaving, toezicht en controle
De tekortkomingen in de handhaving van de visserijregels zijn in
verscheidene verslagen en studies beschreven. In juli 1999 heeft de
Raad een lijst vastgesteld van gedragingen die een ernstige inbreuk
vormen op de EU-voorschriften inzake visserij.
De lidstaten moeten de Commissie informatie toezenden over de
maatregelen die zij hebben genomen naar aanleiding van door hen
geconstateerde ernstige inbreuken. Zij hebben in 2001 in totaal 8 319
ernstige inbreuken op de regels van het GVB gemeld (zie tabel 12 in de
bijlage). Dit was een stijging van 12% ten opzichte van het aantal
voor 2000. In beide jaren hield het merendeel van de ernstige
inbreuken (ongeveer de helft) verband met illegale visserij, d.w.z.
zonder de nodige vergunningen of in gesloten gebieden.
Inbreukprocedures
De Commissie heeft verscheidene inbreukprocedures ingeleid tegen
lidstaten wegens niet-naleving van het Gemeenschapsrecht.
Inbreukprocedures verlopen volgens strenge regels van het Verdrag en
vergen dan ook veel tijd. Er bestaan verscheidene procedures die
lidstaten de mogelijkheid geven om te reageren en de situatie te
corrigeren. De verschillende stappen zijn in het scorebord beschreven.
Volgens het scorebord houdt het merendeel van de inbreukprocedures
verband met overbevissing (67 van de 88). De aanklacht is meestal
gebaseerd op een slecht beheer van de quota (tabel 15 in de bijlage).
De lidstaten die het meest met dergelijke inbreuken te maken hebben
gekregen, zijn Denemarken, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk
en, in mindere mate, België, Ierland, Zweden, Portugal, Finland,
Nederland en Duitsland. Het scorebord bevat bovendien informatie over
de voortgang van de lopende procedures.
Achtergrond
De Commissie beschikt over een kleine eenheid van 25 inspecteurs die
de nationale inspectie- en handhavingsactiviteiten controleren en ook
optreden bij bepaalde visserijactiviteiten in internationale wateren.
Bij de hervorming van het GVB zijn controle en handhaving verscherpt
om de omstandigheden voor alle betrokken partijen in de hele EU gelijk
te trekken.
De samenwerking tussen de lidstaten zal worden versterkt. Om de
verschillen tussen de lidstaten in de sancties op inbreuken te
verkleinen, zal de Raad een catalogus van sancties voor ernstige
inbreuken opstellen. De lidstaten moeten onmiddellijk maatregelen
treffen om plegers van ernstige inbreuken te verhinderen hun illegale
activiteiten voort te zetten. De Commissie heeft voorgesteld een
gezamenlijke inspectiestructuur tot stand te brengen om de nationale
en EU-middelen voor toezicht en inspectie ten bundelen met het oog op
een doeltreffender controle.
Om de toepassing van de GVB-regels door de lidstaten doeltreffender te
controleren, kan de Commissie onder bepaalde voorwaarden onbegeleide
inspecties uitvoeren, met name in situaties die een ernstige
bedreiging voor de visbestanden kunnen vormen. Als lidstaten niet de
nodige maatregelen nemen, kan de Commissie bij besluit onmiddellijk
maatregelen vaststellen om verdere schade aan de bestanden te
voorkomen.
Het scorebord is gebaseerd op de officiële gegevens die de lidstaten
hebben ingediend, en zij zijn ook verantwoordelijk voor de
betrouwbaarheid van deze gegevens. Het scorebord is beschikbaar op het
volgende adres:
http://europa.eu.int/comm/fisheries/Tabel 2 Overschrijdingen van quota
door lidstaten in 2001 en 2002
(op basis van de door de lidstaten gemelde gegevens)
2001
2002
Aantal bestanden* Overschrijdingen** Aantal bestanden*
Overschrijdingen**
B 66 2 72 3
D 90 2 97 2
DK 90 6 74 3
E 91 3 75 0
EL 1 0 1 0
F 106 4 108 9
FIN 11 0 10 0
I 1 0 1 0
IRL 53 3 58 1
NL 51 3 48 3
P 51 1 37 3
S 74 6 62 1
UK 113 4 114 0
* aantal bestanden waarvoor TAC's en quota gelden en waarvoor iedere
lidstaat vangstgegevens heeft opgestuurd
** aantal overschrijdingen
Tabel 5 Naleving door de lidstaten van de verplichtingen inzake het
mededelen van gegevens ten behoeve van het vlootregister
Lidstaat
Commentaar betreffende ontbrekende gegevens
B Geen fouten geconstateerd in de gegevens die voor het communautaire
vlootregister zijn meegedeeld
D Voor enkele vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit
onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
DK Voor vele vaartuigen: geen vermelding van het vermogen; geen
leeftijd; foute segmentering; gegevens nieuwe meting capaciteit
onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
E Voor enkele vaartuigen: geen vermelding van type vistuig; gegevens
nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en
bouwplaats onvolledig
EL Voor vele vaartuigen: geen vermelding van tonnage; foutieve of
ontbrekende segmentering; informatie over eigenaar en bouwplaats
onvolledig
F Voor enkele vaartuigen: geen vermelding van type vistuig; gegevens
nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en
bouwplaats onvolledig
FIN Voor enkele vaartuigen: informatie over eigenaar en bouwplaats
onvolledig
I Voor vele vaartuigen: geen vermelding van leeftijd, havencode,
vermogen; type vistuig; geen of foutieve segmentering; gegevens nieuwe
meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats
onvolledig geen regelmatige mededelingen
IRL De gegevens worden grondig gecontroleerd aangezien de Ierse
gegevensbank wegens ICT-problemen in 2001-2002 moet worden aangepast;
voor verscheidene vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit
onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
NL Voor enkele vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit
onvolledig; informatie over eigenaar en bouwplaats onvolledig
P Voor enkele vaartuigen: geen vermelding van leeftijd, lengte of type
vistuig; gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over
eigenaar en bouwplaats onvolledig; geen regelmatige mededelingen
S Voor enkele vaartuigen: gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig
UK Voor vele vaartuigen: geen vermelding van leeftijd, havencode,
vermogen, type vistuig of tonnage; geen of foutieve segmentering;
gegevens nieuwe meting capaciteit onvolledig; informatie over eigenaar
en bouwplaats onvolledig; geen regelmatige mededelingen
Volgens vlootregister op 31 maart 2003
Volledige of nagenoeg volledige naleving
Meer dan gemiddelde naleving
Minder dan gemiddelde naleving
Tabel 11a. Door de Commissie ontvangen voortgangsverslagen voor 2001
over regio's van doelstelling 1 (regio's met een
ontwikkelingsachterstand) per lidstaat
Lidstaat
Naam van het programma Ontvangen/Vrijgesteld
A Oostenrijk - Burgenland Niet ontvangen
B België - Henegouwen ATT. Vrijgesteld
D Duitsland - Visserij Ontvangen
E Spanje - Visserij Ontvangen
EL Griekenland - Visserij Ontvangen
F Frankrijk - Réunion Niet ontvangen
F Frankrijk - Corsica Vrijgesteld
F Frankrijk - Guadeloupe Niet ontvangen
F Frankrijk - Guyana Niet ontvangen
F Frankrijk - Martinique Niet ontvangen
FIN Finland - Noorden Ontvangen
FIN Finland - Oosten Ontvangen
I Italië - Visserij (multiregionaal) Ontvangen
I Italië - Calabrië Ontvangen
I Italië - Campania Vrijgesteld
I Italië - Molise Vrijgesteld
I Italië - Apulië Ontvangen
I Italië - Sardinië Ontvangen
I Italië - Sicilië Vrijgesteld
IRL Ierland - Prod. Inv. Ontvangen
IRL Ierland - Zuiden en Oosten Vrijgesteld
IRL Ierland - BMW Vrijgesteld
IRL Ierland PEACE II Vrijgesteld
NL Nederland - Flevoland Vrijgesteld
P Portugal - Visserij (vasteland) Ontvangen
P Portugal - Azoren Ontvangen
P Portugal - Algarve Ontvangen
P Portugal - Alentejo Niet ontvangen
P Portugal - Centrum Niet ontvangen
P Portugal - Madeira Ontvangen
P Portugal - Noorden Niet ontvangen
S Zweden - Noorden Ontvangen
S Zweden - Zuiden Ontvangen
UK Verenigd Koninkrijk - Cornwall Ontvangen
UK Verenigd Koninkrijk - Merseyside Ontvangen
UK Verenigd Koninkrijk - W & V Ontvangen
UK Verenigd Koninkrijk - H & Is Ontvangen
UK Verenigd Koninkrijk - Noord-Ierland OP Ontvangen
Tabel 11b Door de Commissie ontvangen voortgangsverslagen voor 2001 over regio's die niet onder doelstelling 1 vallen, per lidstaat
Lidstaat
Naam van het programma Ontvangen/Vrijgesteld
A Oostenrijk - Visserij Ontvangen
B België - Visserij
D Duitsland - Visserij
DK Denemarken - Visserij
E Spanje - Visserij
F Frankrijk - Visserij
FIN Finland - Visserij
I Italië - Visserij
NL Nederland - Visserij
S Zweden - Visserij
UK Verenigd Koninkrijk - Visserij
Tabel 12 aantal bestrafte gevallen en aantal ernstige inbreuken per
type gedraging en per lidstaat in 2001 (op basis van de mededelingen
door de lidstaten)
De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED
Tabel 15 Lopende inbreukprocedures per type inbreuk en per lidstaat
De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED