UPC N.V.

Mediakabel gaat chello broadband's `Mistral' systeem voor interactieve televisie toepassen

Vandaag uitzending van eerste volledig geautomatiseerde interactieve televisiereclame

­ Digitale kabeltelevisieleverancier Mediakabel B.V. kondigt vandaag aan dat het chello broadband N.V.'s `Mistral' systeem voor interactieve of `verrijkte' televisie (enhanced TV of eTV) gaat toepassen. Het chello Mistral systeem is ontwikkeld voor de productie en uitzending van enhanced TV programma's.

Het bijzondere van het chello Mistral systeem is dat het omroeporganisaties en programmamakers in staat stelt om zeer eenvoudig interactieve televisieprogramma's te maken. Hierbij worden automatisch vooraf gedefinieerde, interactieve elementen aan zowel live als opgenomen programma's toegevoegd. Kijkers kunnen met behulp van hun afstandsbediening bijvoorbeeld extra informatie opvragen of meespelen met quizprogramma's.
Het chello Mistral systeem is ontwikkeld omdat het toevoegen van interactieve elementen aan televisieprogramma's vooralsnog met de hand moest gebeuren, wat veel tijd en hoge kosten met zich meebracht.

Vandaag: 1e uitzending geautomatiseerde interactieve commercial Vandaag wordt het chello Mistral systeem voor het eerst in Nederland toegepast voor klanten van Mediakabel tijdens de uitzending van interactieve versies van televisiereclamespotjes voor chello's internetdienst. Deze zullen te zien zijn bij de Ster via Nederland 1, 2 en 3. Kijkers kunnen hierbij informatie opvragen over de speciale aanbieding. De interactieve commercial zal in de komende maanden vaker uitgezonden worden.

Overeenkomst
Mediakabel en chello broadband hebben een overeenkomst getekend voor een proef met het chello Mistral systeem. Mediakabel zal het systeem gebruiken voor interactieve TV commercials en andere interactieve televisieprogramma's die worden uitgezonden via haar digitale kopstation (`head-end') in Capelle a/d IJssel.

"Mediakabel heeft al belangrijke ervaring opgedaan met het uitzenden van digitale interactieve televisie en heeft daarbij een aantal problemen gekend met het activeren van de interactieve toepassingen in de programma's," stelt Peter Hagestein, Managing Director van Mediakabel. "Deze problemen konden alleen opgelost worden door steeds met de hand in de programma's in te grijpen ­ niet bepaald een ideaal en efficiënt proces."



"Het chello Mistral systeem zal zijn waarde voor ons gaan bewijzen op het gebied van efficiency en accuratesse bij het uitzenden van interactieve televisie," voegt Hagestein toe. "Menselijke interventie in de programma's wordt tot een minimum gereduceerd, terwijl de kwaliteit en de flexibiliteit van de interactiviteit is toegenomen. Het systeem zal Mediakabel daarom veel tijd en geld besparen."

"De productie van interactieve televisie is momenteel nog steeds complex en duur" zegt Noel Leslie, Executive Vice-President Interactive Services van chello broadband. "Mistral is ontworpen om de vele obstakels die een kostenefficiënte productie van interactieve televisie in de weg staan op te lossen. Verder hopen we door de veelzijdigheid van dit systeem en de geschiktheid voor meerdere digitale televisieplatformen nieuwe markten open te breken."

Het chello Mistral eTV systeem is ontworpen met oog voor alle partijen in het productieproces voor digitale televisie. Het omvat de benodigde elementen voor creatie, synchronisatie, programmaplanning en het uitzenden en `scheduling' via een geïntegreerde systeemoplossing. Met chello Mistral is het mogelijk om interactieve programma's synchroon via meerdere set-top-box systemen uit te spelen ­ zoals de `middleware' systemen van Liberate, OpenTV en MSTV, voor zowel digitale satelliet- en kabeltelevisie maar ook digitale televisie via de ether.

Mediakabel
Mediakabel biedt haar klanten een uitgebreid aanbod van digitale en interactieve televisiediensten middels het geavanceerde digitale head-end in Capelle a/d IJssel. Onder de klanten van Mediakabel bevinden zich United Pan-Europe Communications, Essent Kabelcom B.V., N.V. Casema, CAI Deelnemingen Beheer B.V., Nutsbedrijven Maastricht Participaties B.V. en N.V. Multikabel, die allen de digitale en interactieve diensten van Mediakabel verspreiden aan in totaal zo'n 3 miljoen huishoudens. Daarnaast biedt Mediakabel een breed digitaal radio aanbod, `pay per view' diensten, OpenTV applicaties en klantenservice.

chello broadband
chello broadband is een dochteronderneming van United Pan-Europe Communications N.V. (UPC), en onderdeel van de UPC Media divisie. UPC is een van de leidende ondernemingen op het gebied van breedband communicatie en entertainment in Europa. Via UPC's netwerken worden televisie- internettoegang-, telefonie- en programmadiensten geleverd.



UPC N.V.