UPC N.V.
Mediakabel gaat chello broadband's `Mistral' systeem voor interactieve televisie toepassen
Vandaag uitzending van eerste volledig geautomatiseerde interactieve televisiereclame
Digitale kabeltelevisieleverancier Mediakabel B.V. kondigt vandaag aan dat het chello broadband N.V.'s `Mistral' systeem voor interactieve of `verrijkte' televisie (enhanced TV of eTV) gaat toepassen. Het chello Mistral systeem is ontwikkeld voor de productie en uitzending van enhanced TV programma's.
Het bijzondere van het chello Mistral systeem is dat het omroeporganisaties en
programmamakers in staat stelt om zeer eenvoudig interactieve televisieprogramma's te
maken. Hierbij worden automatisch vooraf gedefinieerde, interactieve elementen aan
zowel live als opgenomen programma's toegevoegd. Kijkers kunnen met behulp van hun
afstandsbediening bijvoorbeeld extra informatie opvragen of meespelen met
quizprogramma's.
Het chello Mistral systeem is ontwikkeld omdat het toevoegen van interactieve elementen
aan televisieprogramma's vooralsnog met de hand moest gebeuren, wat veel tijd en hoge
kosten met zich meebracht.
Vandaag: 1e uitzending geautomatiseerde interactieve commercial
Vandaag wordt het chello Mistral systeem voor het eerst in Nederland toegepast voor
klanten van Mediakabel tijdens de uitzending van interactieve versies van
televisiereclamespotjes voor chello's internetdienst. Deze zullen te zien zijn bij de Ster via
Nederland 1, 2 en 3. Kijkers kunnen hierbij informatie opvragen over de speciale
aanbieding. De interactieve commercial zal in de komende maanden vaker uitgezonden
worden.
Overeenkomst
Mediakabel en chello broadband hebben een overeenkomst getekend voor een proef met
het chello Mistral systeem. Mediakabel zal het systeem gebruiken voor interactieve TV
commercials en andere interactieve televisieprogramma's die worden uitgezonden via
haar digitale kopstation (`head-end') in Capelle a/d IJssel.
"Mediakabel heeft al belangrijke ervaring opgedaan met het uitzenden van digitale interactieve televisie en heeft daarbij een aantal problemen gekend met het activeren van de interactieve toepassingen in de programma's," stelt Peter Hagestein, Managing Director van Mediakabel. "Deze problemen konden alleen opgelost worden door steeds met de hand in de programma's in te grijpen niet bepaald een ideaal en efficiënt proces."
"Het chello Mistral systeem zal zijn waarde voor ons gaan bewijzen op het gebied van
efficiency en accuratesse bij het uitzenden van interactieve televisie," voegt Hagestein toe.
"Menselijke interventie in de programma's wordt tot een minimum gereduceerd, terwijl de
kwaliteit en de flexibiliteit van de interactiviteit is toegenomen. Het systeem zal Mediakabel
daarom veel tijd en geld besparen."
"De productie van interactieve televisie is momenteel nog steeds complex en duur" zegt
Noel Leslie, Executive Vice-President Interactive Services van chello broadband. "Mistral
is ontworpen om de vele obstakels die een kostenefficiënte productie van interactieve
televisie in de weg staan op te lossen. Verder hopen we door de veelzijdigheid van dit
systeem en de geschiktheid voor meerdere digitale televisieplatformen nieuwe markten
open te breken."
Het chello Mistral eTV systeem is ontworpen met oog voor alle partijen in het
productieproces voor digitale televisie. Het omvat de benodigde elementen voor creatie,
synchronisatie, programmaplanning en het uitzenden en `scheduling' via een
geïntegreerde systeemoplossing. Met chello Mistral is het mogelijk om interactieve
programma's synchroon via meerdere set-top-box systemen uit te spelen zoals de
`middleware' systemen van Liberate, OpenTV en MSTV, voor zowel digitale satelliet- en
kabeltelevisie maar ook digitale televisie via de ether.
Mediakabel
Mediakabel biedt haar klanten een uitgebreid aanbod van digitale en interactieve televisiediensten
middels het geavanceerde digitale head-end in Capelle a/d IJssel. Onder de klanten van
Mediakabel bevinden zich United Pan-Europe Communications, Essent Kabelcom B.V., N.V.
Casema, CAI Deelnemingen Beheer B.V., Nutsbedrijven Maastricht Participaties B.V. en N.V.
Multikabel, die allen de digitale en interactieve diensten van Mediakabel verspreiden aan in totaal
zo'n 3 miljoen huishoudens. Daarnaast biedt Mediakabel een breed digitaal radio aanbod, `pay per
view' diensten, OpenTV applicaties en klantenservice.
chello broadband
chello broadband is een dochteronderneming van United Pan-Europe Communications N.V.
(UPC), en onderdeel van de UPC Media divisie. UPC is een van de leidende ondernemingen op
het gebied van breedband communicatie en entertainment in Europa. Via UPC's netwerken
worden televisie- internettoegang-, telefonie- en programmadiensten geleverd.
UPC N.V.