Socialistische Partij
Rijk aantoonbaar nalatig tegenover speciaal onderwijs
16-06-2003 * Het Rijk laat zijn verantwoordelijkheid liggen voor het speciaal onderwijs in de Leidse regio. Dit zegt Tweede-Kamerlid Fenna Vergeer (SP) die de minister van Onderwijs heeft geconfronteerd met het feit dat het Rijk veel te weinig bijdraagt aan het speciaal onderwijs. De minister zegt ook niet op de hoogte te zijn van noodbijdragen van gemeenten in de Leidse regio aan de nevenvestiging van de Leo Kannerschool in Leiderdorp.
Er zijn veel wachtlijsten in het voortgezet onderwijs voor kinderen met een gedragshandicap als ADHD of autisme. Zestig kinderen staan hiervoor op een wachtlijst en veel kinderen zitten hierdoor langdurig thuis. Het gebrek aan lesplaatsen aan de Leo Kannerschool toont volgens Vergeer hoe moeilijk het is om voor deze kinderen geschikt onderwijs te vinden. Alleen door acties van de ouders en doordat de gemeenten zijn bijgesprongen, komt er nu een extra vestiging in Leiderdorp. "Zo hoort het niet te gaan," zegt Vergeer, "Het Rijk moet voldoende geld beschikbaar stellen voor alle leerplichtige kinderen."
Vergeer, die zelf in Leiden woont, heeft de begroting van de Leidse regiogemeenten onder de aandacht van de minister gebracht. Ook zit er een modelberekening bij die aantoont, dat de rijksmiddelen minstens 19 procent te laag zijn. Vergeer: "Op mijn eerste vragen antwoordde minister Van der Hoeven, dat zij niet op de hoogte was van de gemeentelijke investeringen. Bovendien zou een specifieke situatie zoals bij de Leo Kannerschool niet representatief zijn. Ik vind het vreemd dat een minister niet op de hoogte is van de gevolgen van haar eigen beleid. Door haar nu de begrotingen te sturen, verwacht ik dat zij op mijn tweede serie vragen niet ontwijkend kan antwoorden".
"Er zijn overal in het land te weinig lesplaatsen in het Vso/Zmok. De overheid blijft in gebreke en maakt de kinderen en hun ouders diep-ongelukkig. Zonder school zijn deze kinderen hun leven lang aangewezen op een Wajong-uitkering of bijstand." Vergeer vraagt de minister deze week in een kamerdebat om meer vestigingen, meer handen in de klas en een kosten/baten-analyse van onderwijs tegenover de kosten van een uitkering.
zie ook Actueel Kamernieuws