Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Scholen weigeren zwarte en joodse leerlingen

'Scholen weigeren zwarte en joodse leerlingen'. Dat is de titel van een ingezonden brief van Sjoerdina Romijn uit Utrecht. Ze reageert hiermee op het artikel uit de Volkskrant van zaterdag 7 juni. Daarin staat dat scholen gehandicapten weigeren. Ze stuurde de brief naar de Volkskrant en naar de Internetsites van de CG-Raad en Leefwijzer.

NEDERLAND - Basisscholen proberen zich op grote schaal in te dekken tegen de komst van joodse en zwarte leerlingen. Veel scholen willen geen kinderen die de lessen voortdurend verstoren. Dit blijkt uit een telefonische rondgang langs enkele tientallen basisscholen. Vanaf 1 augustus moeten basisscholen zich in principe openstellen voor joodse en zwarte kinderen. Maar veel basisscholen proberen de komst van joodse en zwarte kinderen aan voorwaarden te binden. Bovendien behouden de meeste scholen zich het recht voor joodse en zwarte leerlingen weer van school te sturen als er te veel problemen zijn.

Vul in: "joodse en zwarte" kinderen en het land is te klein. Vul in: "gehandicapte en chronisch zieke kinderen" en je mag zeggen wat je wilt.
Bijvoorbeeld dat je alleen maar kinderen met een 'normale' intelligentie wilt (ooit een normaal mens ontmoet? Saaaiii...) of alleen gehandicapte kinderen die als kleuter binnenkomen. Wat doe je dan met een kind dat hersenletsel oploopt als gevolg van een verkeersongeval in groep 7? Verwijderen maar! Of in groep 4 blijkt een spierziekte te hebben? Juist ja! Of kanker krijgt in groep 3...? En wat te denken van kinderen met gedragsstoornissen? 'Die kunnen de sfeer op school erg verknoeien'. Inderdaad ja. Net als kinderen die bijzonder slim zijn, of hun handen soms wat los hebben zitten. En wat doe je als leerkracht als je eigen kind een handicap of ziekte blijkt te hebben?

Willen we leven in een land waar je kunt zeggen wat je wilt over mensen met een handicap of ziekte? Waar mensen met een handicap of ziekte niet meer zijn dan een object van zorg? (Daar zijn zulke goede voorzieningen voor!
En waar ligt eigenlijk de grens tussen vrijheid van meningsuiting en discriminatie?

En dan nog: is het niet veel prettiger te weten wat er met een kind aan de hand is en daar dan nog extra financiering en menskracht voor te krijgen ook? Of zullen deze directeuren liever een klas vol kinderen met 'lichte 'gedragsproblemen, hoogbegaafden en dyslectische leerlingen hebben waarbij ze zelf gaandeweg de diagnose mogen stellen en het gesprek aan kunnen gaan met ouders die graag willen dat hun kind 'normaal' is?

Sjoerdina Romijn
Utrecht