Gemeente Amsterdam

Amsterdam neemt city marketing op de schop
Stichting Partners van Amsterdam neemt regie ter hand 16 juni 2003 - Mirjam Otten

De promotie van Amsterdam kan sterk worden verbeterd. Daartoe is het nodig de organisatie van de stadspromotie anders op te zetten. Wethouder Geert Dales, onder meer verantwoordelijk voor Economische Zaken, heeft de afgelopen periode intensief overleg gevoerd met de belangrijkste partners die een rol spelen bij de promotie van de stad. Gezamenlijk is besloten tot oprichting van een nieuwe stichting.

Het college van B&W heeft op voorstel van Dales afgelopen week ingestemd met de oprichting van de Stichting "Partners van Amsterdam". In deze stichting werkt de gemeente Amsterdam nauw samen met instellingen als Amsterdam Tourist Board, Amsterdam Congres Bureau, Amsterdam Ports Association en het Amsterdams Uitburo aan een eenduidig city marketing beleid. De publiekprivate stichting Amsterdam Promotion (AMPRO) gaat in zijn geheel op in de nieuwe publiekprivate stichting en houdt onder de oude naam op te bestaan. "Partners van Amsterdam" is eindverantwoordelijk voor het merk Amsterdam en alle betrokken partijen dragen één visie uit.

Waarom "Stichting Partners van Amsterdam "

Amsterdam concurreert met veel andere Europese steden en die concurrentie wordt steeds krachtiger. Met name Oost-Europese steden vormen in toenemende mate een aantrekkelijk alternatief voor bezoekers, bedrijven en toeristen. Door het ontbreken van een duidelijk city marketingbeleid is de positie van Amsterdam onder druk komen te staan. De concurrentie houdt zich intensief bezig met city marketing en weet op die manier de gewenste bedrijven, bezoekers en bewoners te trekken. Voor Amsterdam valt er op dat terrein nog veel te winnen. De stadspromotie ontbeert visie en regie en gaat gebukt onder versnippering. Prioriteiten worden niet gesteld. Geert Dales heeft dit probleem opgepakt en heeft alle partijen bij elkaar gehaald om tot een gezamenlijk heldere aanpak te komen. De door de betrokken partijen nieuw op te richten "Stichting Partners van Amsterdam" moet aan de versnippering van stadspromotie een einde maken. Zij zorgt voor een veel grotere samenwerking en synergie tussen de talloze organisaties die met Amsterdam promotie bezig zijn. Onder voorzitterschap van de burgemeester van Amsterdam en met een dagelijks bestuur onder leiding van de wethouder Economische Zaken kan daadkrachtig worden gewerkt aan een helder city marketingbeleid.

Aanpak

Amsterdam is een sterk merk. Amsterdam is uniek door de combinatie van creativiteit, innovatie en handelsgeest. Maar deze positie is niet vanzelfsprekend; het is zaak samen met alle partners het merk en deze drie kernwaarden verder te versterken. Het college van B&W stelt daarom voor om te gaan werken met een duidelijk plan dat elke vier jaar wordt vastgesteld. Op basis van gezamenlijke uitgangspunten zullen alle organisaties die zich op dit terrein willen begeven iedere vier jaar projectvoorstellen indienen die mede gefinancierd kunnen worden uit een in te stellen city marketingfonds met bijdragen van de gemeente en belanghebbende partijen. Door te werken met een vierjarige cyclus wordt een breed gedragen inhoudelijke lange termijnvisie uitgedragen die zorgt voor behoud en versterking van de positie van Amsterdam.

Amsterdam is internationaal vermaard als grachtenstad en cultuurstad. Voor de komende jaren wordt voorgesteld extra in te zetten op Amsterdam als kennisstad, zakenstad en woonstad.

De raadscommissie Economische Zaken bespreekt het voorstel op 26 juni. De gemeenteraad buigt zich dit najaar over het voorgestelde city marktingbeleid.

Pb-093

© Gemeente Amsterdam