Gemeente Amsterdam
Amsterdam neemt city marketing op de schop
Stichting Partners van Amsterdam neemt regie ter hand
16 juni 2003 - Mirjam Otten
De promotie van Amsterdam kan sterk worden verbeterd. Daartoe is het
nodig de organisatie van de stadspromotie anders op te zetten.
Wethouder Geert Dales, onder meer verantwoordelijk voor Economische
Zaken, heeft de afgelopen periode intensief overleg gevoerd met de
belangrijkste partners die een rol spelen bij de promotie van de stad.
Gezamenlijk is besloten tot oprichting van een nieuwe stichting.
Het college van B&W heeft op voorstel van Dales afgelopen week
ingestemd met de oprichting van de Stichting "Partners van Amsterdam".
In deze stichting werkt de gemeente Amsterdam nauw samen met
instellingen als Amsterdam Tourist Board, Amsterdam Congres Bureau,
Amsterdam Ports Association en het Amsterdams Uitburo aan een
eenduidig city marketing beleid. De publiekprivate stichting Amsterdam
Promotion (AMPRO) gaat in zijn geheel op in de nieuwe publiekprivate
stichting en houdt onder de oude naam op te bestaan. "Partners van
Amsterdam" is eindverantwoordelijk voor het merk Amsterdam en alle
betrokken partijen dragen één visie uit.
Waarom "Stichting Partners van Amsterdam "
Amsterdam concurreert met veel andere Europese steden en die
concurrentie wordt steeds krachtiger. Met name Oost-Europese steden
vormen in toenemende mate een aantrekkelijk alternatief voor
bezoekers, bedrijven en toeristen. Door het ontbreken van een
duidelijk city marketingbeleid is de positie van Amsterdam onder druk
komen te staan. De concurrentie houdt zich intensief bezig met city
marketing en weet op die manier de gewenste bedrijven, bezoekers en
bewoners te trekken. Voor Amsterdam valt er op dat terrein nog veel te
winnen. De stadspromotie ontbeert visie en regie en gaat gebukt onder
versnippering. Prioriteiten worden niet gesteld. Geert Dales heeft dit
probleem opgepakt en heeft alle partijen bij elkaar gehaald om tot een
gezamenlijk heldere aanpak te komen. De door de betrokken partijen
nieuw op te richten "Stichting Partners van Amsterdam" moet aan de
versnippering van stadspromotie een einde maken. Zij zorgt voor een
veel grotere samenwerking en synergie tussen de talloze organisaties
die met Amsterdam promotie bezig zijn. Onder voorzitterschap van de
burgemeester van Amsterdam en met een dagelijks bestuur onder leiding
van de wethouder Economische Zaken kan daadkrachtig worden gewerkt aan
een helder city marketingbeleid.
Aanpak
Amsterdam is een sterk merk. Amsterdam is uniek door de combinatie van
creativiteit, innovatie en handelsgeest. Maar deze positie is niet
vanzelfsprekend; het is zaak samen met alle partners het merk en deze
drie kernwaarden verder te versterken. Het college van B&W stelt
daarom voor om te gaan werken met een duidelijk plan dat elke vier
jaar wordt vastgesteld. Op basis van gezamenlijke uitgangspunten
zullen alle organisaties die zich op dit terrein willen begeven iedere
vier jaar projectvoorstellen indienen die mede gefinancierd kunnen
worden uit een in te stellen city marketingfonds met bijdragen van de
gemeente en belanghebbende partijen. Door te werken met een vierjarige
cyclus wordt een breed gedragen inhoudelijke lange termijnvisie
uitgedragen die zorgt voor behoud en versterking van de positie van
Amsterdam.
Amsterdam is internationaal vermaard als grachtenstad en cultuurstad.
Voor de komende jaren wordt voorgesteld extra in te zetten op
Amsterdam als kennisstad, zakenstad en woonstad.
De raadscommissie Economische Zaken bespreekt het voorstel op 26 juni.
De gemeenteraad buigt zich dit najaar over het voorgestelde city
marktingbeleid.
Pb-093
© Gemeente Amsterdam