BedrijfsautoRAI
16-06-2003
MAN TGA TS gaat voor light
Tijdens de IAA, afgelopen najaar in Hannover, toonde MAN een
ultralichte 4x2 trekker voor tank- en silotransporten op de
middellange en lange afstand: de TGA TS. Zonder enige concessie aan
inzet, kwaliteit of comfort is deze trekker 505 kg lichter dan de
normale uitvoering. MAN heeft de TGA TS nu in serieproductie genomen.
Door de verscherpte controle op aslasten (weeglussen!) in binnen- en
buitenland is het eigen gewicht van een transportcombinatie kritischer
dan ooit tevoren. De kans op overschrijdingen van de wettelijke maxima
neemt af naarmate het eigen gewicht van de combinatie verder van de
EU-grens van 40 ton treingewicht verwijderd blijft. Bovendien komt
elke kilo, die de constructeur op de trekkende eenheid kan besparen,
rechtstreeks ten goede aan het nuttige laadvermogen van de
transportcombinatie. Vanuit die gedachte is de TGA TS ontwikkeld. Door
een reeks van technische aanpassingen is MAN erin geslaagd het eigen
gewicht van de 4x2 trekker ten opzichte van de standaard uitvoering
van deze zelfde truck met 505 kg te verlagen tot minder dan 6.500 kg.
Ook bij een schoteldruk van 12.000 kg blijft de tweeassige TGA
TS-trekker onder de toelaatbare voertuigtotaalgewichtgrens van 18,6
ton (deze grens is 18 ton voor Europees transport). Zodoende kan hij
in het grensoverschrijdende verkeer probleemloos gecombineerd worden
met drie-assige tank- of silotrailers, die volgens de Europese
wetgeving 24 ton op de schaal mogen zetten.
Revolutionaire kruisstabilisator
De gewichtsbesparing is onder meer bereikt door toepassing van een 7,1
tons vooras hierbij volstaan enkelblads veren (tegen 7,5 ton normaal)
en een slanker chassis en hulpraam (7 mm i.p.v 8 mm dikte).
Revolutionair is de kruisstabilisator met vierpuntsophanging. Die
wordt aan de achterzijde tussen het chassis gemonteerd en neemt de
functie van zowel de triangel als de stabilisator voor zijn rekening.
De zijgeleiding van de as en het tegengaan van schommelbewegingen
worden voortaan door één onderdeel gerealiseerd; de aparte
stabilisator en de bijbehorende chassisaanbouwdelen zijn vervallen.
Andere maatregelen betreffen de toepassing van een 40 mm schotelplaat,
aluminium brandstoftank (inhoud 300 liter) en ketels, het achterwege
laten van het reservewiel, plus montage van lichtere balgdragers en
kunststof spatschermen. Montage van de comfortabele TipMatic
versnellingsbak (optie) en lichtmetalen velgen is goed voor een
verdere gewichtsreductie van 180 kg.
Geen concessies/b>
Toch heeft MAN geen enkele concessie gedaan op het gebied van inzet,
kwaliteit of comfort. De maximale schoteldruk van de TGA TS ligt op de
voor opleggers gebruikelijke 12 ton. Verder is de trekker naar keuze
leverbaar met krachtige en soepele zescilinder lijnmotoren met een
inhoud van 12 liter (310/360/410) of een 12,8 liter common-rail motor
(480 pk). Ook de leefruimte en het comfort van de chauffeur komen niet
in het gedrang. MAN levert de TGA TS naar wens met gewichtsoptimale L-
of LX-cabine. De L-cabine is ontwikkeld voor de chauffeur die slechts
af en toe in zijn truck overnacht. Evengoed beschikt hij dan over een
bed van 200 cm lengte en 75 cm breedte en de nodige bergruimte.
Aangezien de L-cabine licht in gewicht is, een lage instap en een goed
zicht rondom heeft is dit het perfecte stuurhuis voor het tank- en
silotransport op de middellange afstand. De LX - met hoog dak, twee
bedden en een lage vloer - biedt alle ruimte en comfort voor een
aangenaam verblijf op de langere afstanden.
Comfort en veiligheid
Elke TGA cabine is standaard uitgerust met luchtgeveerde
vierpuntsophanging, centrale portiervergrendeling, getint glas rondom,
elektrisch bediende zijruiten en spiegels, dakluik, zonnerolgordijnen,
luchtgeveerde, multiverstelbare chauffeursstoel met armleuningen,
hoofdsteunen en geïntegreerde driepuntsgordels, in hoogte en hoek
verstelbaar stuur, MAN boordcomputer, bedrijfsurenteller, meters voor
turbodruk en buitentemperatuur, stuurslot met wegrijbeveiliging en een
zee van bergruimte in de portieren, boven de voorruit, tussen de
stoelen en onder het bed. De onderrijbeveiliging (bij de TGA TS in een
speciale, lichte uitvoering) voorkomt dat personenauto's bij een
frontale botsing onder de truck verdwijnen. Alle cabines hebben een
veiligheidskooi, die aan de strenge ECE 29-norm voldoet. Ze zijn
rondom versterkt met speciaal gevormde plaatstalen elementen ter
hoogte van de dorpels, op taillehoogte en bij de dakrand. Bovendien
kan de cabine, binnen de vierpuntsophanging, bij een aanrijding
gedefinieerd tot 30 cm naar achteren verschuiven. Bij een frontale
aanrijding wordt zo een deel van de botsingsenergie geabsorbeerd.
Highline display
Het aantal functies van de centrale LCD op het dashboard van de TGA -
de Highline display - omvat vier horizontale deelvensters. Het
bovenste segment toont de ingeschakelde versnelling en de
retardertrap, c.q. cruise-controlinstelling. In het tweede segment
worden eventuele storingen met bijbehorend symbool en tekst of
voertuigmenu-informatie getoond. Het derde segment is gereserveerd
voor de weergave van de functies van de muziekinstallatie en de
mobiele telefoon. In het onderste deel van de display verschijnen
symbolen van de ingeschakelde functies zoals PTO, differentieelsper et
cetera. Dit segment wordt gebruikt voor de controle van de speciale
opties van het voertuig. Door zijn grote uitvoering is het optionele
Highline display ook geschikt voor gebruik met een navigatiesysteem.
Aansturing van en keuze uit het menu verloopt via een eigen
bedieningspaneel. Dit maakt de bediening nog eenvoudiger en
comfortabeler.
Compromisloze motoren Voor de TGA TS heeft MAN vier krachtige en
soepele zescilinder lijnmotoren op het programma staan. Ze
onderscheiden zich door een rustige loop en een zeer hoog koppel, dat
al bij een gering toerental bereikt wordt. Er is keuze uit 12 liter
turbodiesels met vermogens van 310 pk, 360 pk en 410 pk, plus een 12,8
liter zescilinder common-rail motor van 480 pk. Meteen bij het
wegrijden leveren deze motoren veel vermogen en het maximale koppel is
over een breed toerentalgebied beschikbaar. Het zijn allemaal
vierkleppers, die moeiteloos aan de Euro-3 norm voldoen. Met behulp
van een externe uitlaatgasrecirculatie en -koeling wordt het
zuurstofgehalte van de verbrandingslucht gericht beperkt. Hierdoor
daalt de verbrandingstemperatuur en daalt de uitstoot van NOx. AGR
werkt zo goed, dat de Euro-3 motoren van MAN 20% onder de wettelijke
norm blijven en slechts vier ecopunten voldoende zijn voor een
transitorit door Oostenrijk.
Tipmatic
De comfortabele MAN TipMatic versnellingsbak levert een verdere
gewichtsbesparing op. Deze verfijnde volautomaat bestaat uit een
ongesynchroniseerde, elektropneumatisch gestuurde 12-versnellingsbak.
Het instellen van de drive mode gaat met behulp van een
draaischakelaar op de middenconsole. Vermeldenswaard is de speciale
rangeerstand voor en het manoeuvreren onder moeilijke omstandigheden.
In deze stand grijpt de koppeling trager aan dan normaal. Bij het aan-
en afkoppelen van tank- en silotrailers is dit een prima hulpmiddel.
Ingrijpen in het schakelproces is altijd mogelijk met een hendel aan
de stuurkolom. Schakelfouten zijn uitgesloten, waardoor de
onderhoudskosten dalen. En doordat de TipMatic altijd de optimale
versnelling kiest, daalt ook het brandstofverbruik.
MAN BrakeMatic
De gehele TG-A serie is uitgerust met een hypermodern remsysteem. Het
elektronische remsysteem EBS regelt de remdruk per wiel afzonderlijk,
zodat de chauffeur altijd op een maximale vertraging kan rekenen. Via
de CAN-bus en de boordcomputer maakt MAN BrakeMatic (elektronisch
remmanagement) een optimaal samenspel tussen alle beschikbare systemen
mogelijk: de normale bedrijfsrem, de motorrem EVB en (indien aanwezig)
de geïntegreerde retarder. Hij regelt het EBS en biedt bovendien nog
extra mogelijkheden, zoals duurremmanagement en de
koppelkrachtregeling voor het harmoniseren van de remvoeringslijtage.
EBS en de krachtige motorrem EVB zijn standaard op alle TGA's.
Meer veiligheid met ESP
Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP (optie) is een dynamische
tractieregeling. Dit systeem helpt de chauffeur in kritieke situaties
de controle over zijn voertuig te bewaren, zoals bij onverhoede
uitwijkmanoeuvres en in te snel genomen bochten. Het systeem grijpt op
het moment dat er kritische waarden overschreden worden door een
teveel aan over- of onderstuur (slipgevaar), te grote dwarskrachten
(kans op scharen), of doordat de druk op de wielen aan de
binnenbochtzijde van de combinatie teveel afneemt (kantelrisico). ESP
combineert de functies van het stabiliteitsprogramma DSP en het
kantelpreventiesysteem ROP. Het elektronisch geregelde remsysteem EBS
vormt de basis. Tijdens het remmen corrigeert EBS de individuele
omwentelingssnelheid van elk wiel. ROP betrekt zijn informatie van een
gyroscoop. Wanneer de truck te snel een bocht ingaat, stelt ROP het
remsysteem in werking om kantelen tegen te gaan. Zeker in tank- en
silovervoer, met zijn relatief hoge zwaartepunten en vaak naijlende
lading, is dat een bijzonder waardevolle toevoeging.
Profijt
Uit het bovenstaande blijkt dat MAN ervoor gekozen heeft om van de TGA
TS geen uitgeklede truck te maken. Integendeel zelfs. Dit concept
toont juist aan dat ook met behoud van alle opties op het gebied van
inzetbaarheid, comfort en veiligheid een aanzienlijke gewichtsreductie
haalbaar is. Een besparing, waar de ondernemers in het tank- en
silotransport in veel meer dan één opzicht profijt van trekken.
Bovendien zorgt de efficiënte uitstraling van deze geavanceerde
combinatie voor een gunstige beeldvorming tegenover de opdrachtgevers
van elke transportondernemer die met een TGA TS komt voorrijden.