BedrijfsautoRAI

16-06-2003

MAN TGA TS gaat voor light

Tijdens de IAA, afgelopen najaar in Hannover, toonde MAN een ultralichte 4x2 trekker voor tank- en silotransporten op de middellange en lange afstand: de TGA TS. Zonder enige concessie aan inzet, kwaliteit of comfort is deze trekker 505 kg lichter dan de normale uitvoering. MAN heeft de TGA TS nu in serieproductie genomen.

Door de verscherpte controle op aslasten (weeglussen!) in binnen- en buitenland is het eigen gewicht van een transportcombinatie kritischer dan ooit tevoren. De kans op overschrijdingen van de wettelijke maxima neemt af naarmate het eigen gewicht van de combinatie verder van de EU-grens van 40 ton treingewicht verwijderd blijft. Bovendien komt elke kilo, die de constructeur op de trekkende eenheid kan besparen, rechtstreeks ten goede aan het nuttige laadvermogen van de transportcombinatie. Vanuit die gedachte is de TGA TS ontwikkeld. Door een reeks van technische aanpassingen is MAN erin geslaagd het eigen gewicht van de 4x2 trekker ten opzichte van de standaard uitvoering van deze zelfde truck met 505 kg te verlagen tot minder dan 6.500 kg. Ook bij een schoteldruk van 12.000 kg blijft de tweeassige TGA TS-trekker onder de toelaatbare voertuigtotaalgewichtgrens van 18,6 ton (deze grens is 18 ton voor Europees transport). Zodoende kan hij in het grensoverschrijdende verkeer probleemloos gecombineerd worden met drie-assige tank- of silotrailers, die volgens de Europese wetgeving 24 ton op de schaal mogen zetten.

Revolutionaire kruisstabilisator
De gewichtsbesparing is onder meer bereikt door toepassing van een 7,1 tons vooras hierbij volstaan enkelblads veren (tegen 7,5 ton normaal) en een slanker chassis en hulpraam (7 mm i.p.v 8 mm dikte). Revolutionair is de kruisstabilisator met vierpuntsophanging. Die wordt aan de achterzijde tussen het chassis gemonteerd en neemt de functie van zowel de triangel als de stabilisator voor zijn rekening. De zijgeleiding van de as en het tegengaan van schommelbewegingen worden voortaan door één onderdeel gerealiseerd; de aparte stabilisator en de bijbehorende chassisaanbouwdelen zijn vervallen. Andere maatregelen betreffen de toepassing van een 40 mm schotelplaat, aluminium brandstoftank (inhoud 300 liter) en ketels, het achterwege laten van het reservewiel, plus montage van lichtere balgdragers en kunststof spatschermen. Montage van de comfortabele TipMatic versnellingsbak (optie) en lichtmetalen velgen is goed voor een verdere gewichtsreductie van 180 kg.

Geen concessies/b>
Toch heeft MAN geen enkele concessie gedaan op het gebied van inzet, kwaliteit of comfort. De maximale schoteldruk van de TGA TS ligt op de voor opleggers gebruikelijke 12 ton. Verder is de trekker naar keuze leverbaar met krachtige en soepele zescilinder lijnmotoren met een inhoud van 12 liter (310/360/410) of een 12,8 liter common-rail motor (480 pk). Ook de leefruimte en het comfort van de chauffeur komen niet in het gedrang. MAN levert de TGA TS naar wens met gewichtsoptimale L- of LX-cabine. De L-cabine is ontwikkeld voor de chauffeur die slechts af en toe in zijn truck overnacht. Evengoed beschikt hij dan over een bed van 200 cm lengte en 75 cm breedte en de nodige bergruimte. Aangezien de L-cabine licht in gewicht is, een lage instap en een goed zicht rondom heeft is dit het perfecte stuurhuis voor het tank- en silotransport op de middellange afstand. De LX - met hoog dak, twee bedden en een lage vloer - biedt alle ruimte en comfort voor een aangenaam verblijf op de langere afstanden.

Comfort en veiligheid
Elke TGA cabine is standaard uitgerust met luchtgeveerde vierpuntsophanging, centrale portiervergrendeling, getint glas rondom, elektrisch bediende zijruiten en spiegels, dakluik, zonnerolgordijnen, luchtgeveerde, multiverstelbare chauffeursstoel met armleuningen, hoofdsteunen en geïntegreerde driepuntsgordels, in hoogte en hoek verstelbaar stuur, MAN boordcomputer, bedrijfsurenteller, meters voor turbodruk en buitentemperatuur, stuurslot met wegrijbeveiliging en een zee van bergruimte in de portieren, boven de voorruit, tussen de stoelen en onder het bed. De onderrijbeveiliging (bij de TGA TS in een speciale, lichte uitvoering) voorkomt dat personenauto's bij een frontale botsing onder de truck verdwijnen. Alle cabines hebben een veiligheidskooi, die aan de strenge ECE 29-norm voldoet. Ze zijn rondom versterkt met speciaal gevormde plaatstalen elementen ter hoogte van de dorpels, op taillehoogte en bij de dakrand. Bovendien kan de cabine, binnen de vierpuntsophanging, bij een aanrijding gedefinieerd tot 30 cm naar achteren verschuiven. Bij een frontale aanrijding wordt zo een deel van de botsingsenergie geabsorbeerd.

Highline display
Het aantal functies van de centrale LCD op het dashboard van de TGA - de Highline display - omvat vier horizontale deelvensters. Het bovenste segment toont de ingeschakelde versnelling en de retardertrap, c.q. cruise-controlinstelling. In het tweede segment worden eventuele storingen met bijbehorend symbool en tekst of voertuigmenu-informatie getoond. Het derde segment is gereserveerd voor de weergave van de functies van de muziekinstallatie en de mobiele telefoon. In het onderste deel van de display verschijnen symbolen van de ingeschakelde functies zoals PTO, differentieelsper et cetera. Dit segment wordt gebruikt voor de controle van de speciale opties van het voertuig. Door zijn grote uitvoering is het optionele Highline display ook geschikt voor gebruik met een navigatiesysteem. Aansturing van en keuze uit het menu verloopt via een eigen bedieningspaneel. Dit maakt de bediening nog eenvoudiger en comfortabeler.

Compromisloze motoren Voor de TGA TS heeft MAN vier krachtige en soepele zescilinder lijnmotoren op het programma staan. Ze onderscheiden zich door een rustige loop en een zeer hoog koppel, dat al bij een gering toerental bereikt wordt. Er is keuze uit 12 liter turbodiesels met vermogens van 310 pk, 360 pk en 410 pk, plus een 12,8 liter zescilinder common-rail motor van 480 pk. Meteen bij het wegrijden leveren deze motoren veel vermogen en het maximale koppel is over een breed toerentalgebied beschikbaar. Het zijn allemaal vierkleppers, die moeiteloos aan de Euro-3 norm voldoen. Met behulp van een externe uitlaatgasrecirculatie en -koeling wordt het zuurstofgehalte van de verbrandingslucht gericht beperkt. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daalt de uitstoot van NOx. AGR werkt zo goed, dat de Euro-3 motoren van MAN 20% onder de wettelijke norm blijven en slechts vier ecopunten voldoende zijn voor een transitorit door Oostenrijk.

Tipmatic
De comfortabele MAN TipMatic versnellingsbak levert een verdere gewichtsbesparing op. Deze verfijnde volautomaat bestaat uit een ongesynchroniseerde, elektropneumatisch gestuurde 12-versnellingsbak. Het instellen van de drive mode gaat met behulp van een draaischakelaar op de middenconsole. Vermeldenswaard is de speciale rangeerstand voor en het manoeuvreren onder moeilijke omstandigheden. In deze stand grijpt de koppeling trager aan dan normaal. Bij het aan- en afkoppelen van tank- en silotrailers is dit een prima hulpmiddel. Ingrijpen in het schakelproces is altijd mogelijk met een hendel aan de stuurkolom. Schakelfouten zijn uitgesloten, waardoor de onderhoudskosten dalen. En doordat de TipMatic altijd de optimale versnelling kiest, daalt ook het brandstofverbruik.

MAN BrakeMatic
De gehele TG-A serie is uitgerust met een hypermodern remsysteem. Het elektronische remsysteem EBS regelt de remdruk per wiel afzonderlijk, zodat de chauffeur altijd op een maximale vertraging kan rekenen. Via de CAN-bus en de boordcomputer maakt MAN BrakeMatic (elektronisch remmanagement) een optimaal samenspel tussen alle beschikbare systemen mogelijk: de normale bedrijfsrem, de motorrem EVB en (indien aanwezig) de geïntegreerde retarder. Hij regelt het EBS en biedt bovendien nog extra mogelijkheden, zoals duurremmanagement en de koppelkrachtregeling voor het harmoniseren van de remvoeringslijtage. EBS en de krachtige motorrem EVB zijn standaard op alle TGA's.

Meer veiligheid met ESP
Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP (optie) is een dynamische tractieregeling. Dit systeem helpt de chauffeur in kritieke situaties de controle over zijn voertuig te bewaren, zoals bij onverhoede uitwijkmanoeuvres en in te snel genomen bochten. Het systeem grijpt op het moment dat er kritische waarden overschreden worden door een teveel aan over- of onderstuur (slipgevaar), te grote dwarskrachten (kans op scharen), of doordat de druk op de wielen aan de binnenbochtzijde van de combinatie teveel afneemt (kantelrisico). ESP combineert de functies van het stabiliteitsprogramma DSP en het kantelpreventiesysteem ROP. Het elektronisch geregelde remsysteem EBS vormt de basis. Tijdens het remmen corrigeert EBS de individuele omwentelingssnelheid van elk wiel. ROP betrekt zijn informatie van een gyroscoop. Wanneer de truck te snel een bocht ingaat, stelt ROP het remsysteem in werking om kantelen tegen te gaan. Zeker in tank- en silovervoer, met zijn relatief hoge zwaartepunten en vaak naijlende lading, is dat een bijzonder waardevolle toevoeging.

Profijt
Uit het bovenstaande blijkt dat MAN ervoor gekozen heeft om van de TGA TS geen uitgeklede truck te maken. Integendeel zelfs. Dit concept toont juist aan dat ook met behoud van alle opties op het gebied van inzetbaarheid, comfort en veiligheid een aanzienlijke gewichtsreductie haalbaar is. Een besparing, waar de ondernemers in het tank- en silotransport in veel meer dan één opzicht profijt van trekken. Bovendien zorgt de efficiënte uitstraling van deze geavanceerde combinatie voor een gunstige beeldvorming tegenover de opdrachtgevers van elke transportondernemer die met een TGA TS komt voorrijden.