AutoRai

16-6-2003

Mercedes-Benz SL 55 AMG krijgt Performance-pakket

De techniek uit de autosport voor het normale wegverkeer: dankzij het nieuwe AMG Performance-pakket biedt de Mercedes-Benz SL 55 een nog dynamischer rijgedrag. Deze high-performance versie van de succesvolle roadster Mercedes-Benz SL, ontwikkeld door Mercedes-AMG, heeft zowel uiterlijk als technisch vele overeenkomsten met de officiële FIA Safety Car die vorig jaar tijdens de Formule 1 Grands Prix werd ingezet.


* Opvallende voorbumper en -spoiler met extra oliekoeler
* Sportief AMG-chassis met Active Body Control
* Dubbelspaaks 19-inch AMG velgen

De SL 55 AMG met Performance-pakket dankt zijn dynamische rijgedrag aan een reeks van wijzigingen aan de carrosserie, het koelsysteem, de remmen en de wielophanging. De opvallende voorbumper en -spoiler, die het gezicht van de auto bepaalt, doet denken aan het uiterlijk van de Formule 1 Safety Car. Grotere koelopeningen en een extra oliekoeler zorgen ervoor dat de AMG V8 compressormotor met ongewijzigd vermogen en koppel van respectievelijk 368 kW / 500 pk en 700 Nm de optimale bedrijfstemperatuur behoudt wanneer er sportief wordt gereden.

Voor betere remwerking, een beter gevoel en het voorkomen van fading, is de SL 55 AMG met Performance-pakket uitgerust met een remsysteem van composiet-staal op de voorwielen. De zelfventilerende geperforeerde remschijven hebben een diameter van 380 mm (standaard 360 mm) en hebben vrijlopende remzuigers en een grotere bestendigheid tegen hogere temperaturen. Alle dynamische systemen die verbonden zijn met de elektro-hydraulische Sensotronic Brake Control (SBC) zijn aangepast aan het nieuwe remsysteem. Samen geven deze voorzieningen, alle afkomstig van de Formule 1 Safety Car, optimale remwerking onder alle omstandigheden, zelfs wanneer vanuit een racesnelheid wordt geremd.

De SL 55 AMG met Performance-pakket is ook gebaseerd op zijn evenknie uit de Formule 1 voor wat betreft de afstelling van het chassis en de keuze van wielen en banden. De Mercedes-AMG-ingenieurs hebben de auto afgesteld zoals Bernd Mayländer, de officiële bestuurder van de FIA Safety Car, de auto op de Grand Prix-circuits rijdt. Nieuwe veerpoten met stuggere veren en dempers voor het Active Body Control (ABC) systeem zorgen voor een nog betere wegligging en geven meer informatie door aan de bestuurder. De meerdelige 19-inch tweespaaks AMG-wielen zien er niet alleen fraai uit, maar bieden ook topprestaties. De 8,5 x 19 inch voorwielen zijn voorzien van 255/35 ZR 19 banden, terwijl op de 9,5 x 19 inch achterwielen banden in de maat 285/30 ZR 19 zijn gemonteerd.