AutoRai
16-6-2003
Mercedes-Benz SL 55 AMG krijgt Performance-pakket
De techniek uit de autosport voor het normale wegverkeer: dankzij het
nieuwe AMG Performance-pakket biedt de Mercedes-Benz SL 55 een nog
dynamischer rijgedrag. Deze high-performance versie van de succesvolle
roadster Mercedes-Benz SL, ontwikkeld door Mercedes-AMG, heeft zowel
uiterlijk als technisch vele overeenkomsten met de officiële FIA
Safety Car die vorig jaar tijdens de Formule 1 Grands Prix werd
ingezet.
* Opvallende voorbumper en -spoiler met extra oliekoeler
* Sportief AMG-chassis met Active Body Control
* Dubbelspaaks 19-inch AMG velgen
De SL 55 AMG met Performance-pakket dankt zijn dynamische rijgedrag
aan een reeks van wijzigingen aan de carrosserie, het koelsysteem, de
remmen en de wielophanging. De opvallende voorbumper en -spoiler, die
het gezicht van de auto bepaalt, doet denken aan het uiterlijk van de
Formule 1 Safety Car. Grotere koelopeningen en een extra oliekoeler
zorgen ervoor dat de AMG V8 compressormotor met ongewijzigd vermogen
en koppel van respectievelijk 368 kW / 500 pk en 700 Nm de optimale
bedrijfstemperatuur behoudt wanneer er sportief wordt gereden.
Voor betere remwerking, een beter gevoel en het voorkomen van fading,
is de SL 55 AMG met Performance-pakket uitgerust met een remsysteem
van composiet-staal op de voorwielen. De zelfventilerende
geperforeerde remschijven hebben een diameter van 380 mm (standaard
360 mm) en hebben vrijlopende remzuigers en een grotere bestendigheid
tegen hogere temperaturen. Alle dynamische systemen die verbonden zijn
met de elektro-hydraulische Sensotronic Brake Control (SBC) zijn
aangepast aan het nieuwe remsysteem. Samen geven deze voorzieningen,
alle afkomstig van de Formule 1 Safety Car, optimale remwerking onder
alle omstandigheden, zelfs wanneer vanuit een racesnelheid wordt
geremd.
De SL 55 AMG met Performance-pakket is ook gebaseerd op zijn evenknie
uit de Formule 1 voor wat betreft de afstelling van het chassis en de
keuze van wielen en banden. De Mercedes-AMG-ingenieurs hebben de auto
afgesteld zoals Bernd Mayländer, de officiële bestuurder van de FIA
Safety Car, de auto op de Grand Prix-circuits rijdt. Nieuwe veerpoten
met stuggere veren en dempers voor het Active Body Control (ABC)
systeem zorgen voor een nog betere wegligging en geven meer informatie
door aan de bestuurder. De meerdelige 19-inch tweespaaks AMG-wielen
zien er niet alleen fraai uit, maar bieden ook topprestaties. De 8,5 x
19 inch voorwielen zijn voorzien van 255/35 ZR 19 banden, terwijl op
de 9,5 x 19 inch achterwielen banden in de maat 285/30 ZR 19 zijn
gemonteerd.