European Commission

ECA/03/11

Luxembourg, 16 juni 2003

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende speciaal verslag nr. 4/2003 over plattelandsontwikkeling: steun voor probleemgebieden (1)

De regeling ter ondersteuning van probleemgebieden biedt compenserende steun aan 55,8 % van de landbouwbedrijven in de Gemeenschap. Het is een steun per hectare die bestaande belemmeringen moet compenseren, bijvoorbeeld voor bedrijven in landbouwgebieden met geringe productiviteit en waar een versnelde vermindering van de activiteit de levensvatbaarheid van het gebied in gevaar zou brengen. De jaarlijkse kosten van deze steun belopen ongeveer 2 000 miljoen euro, waarvan bijna de helft met communautaire middelen wordt gefinancierd.

De controle van de Rekenkamer had ten doel na te gaan of de regeling op wettige en regelmatige wijze wordt uitgevoerd, of er een behoorlijk toezicht is, of er relevante informatie over het effect ervan beschikbaar is en of er tijdig maatregelen worden getroffen ter ondervanging van eventuele tekortkomingen.

De voornaamste bevindingen zijn:
de Commissie heeft onvoldoende steekhoudende bewijzen voor de geldigheid van de indeling als probleemgebied. Na opmerkingen van de Rekenkamer in 1990 begon de Commissie aan een controle van de bestaande indeling, maar deze werd nooit voltooid, deels wegens het verzet van sommige lidstaten. Hoewel bepaalde macro- en sociaal-economische indicatoren vervolgens sterk zijn veranderd en sommige indelingen misschien niet meer geldig zijn, heeft de Commissie geen wijzigingen in de regelgeving voorgesteld; de lidstaten hanteren een breed scala van indicatoren om te bepalen of een gebied al dan niet een probleemgebied is, hetgeen kan leiden tot verschillen in de behandeling van de begunstigden; de Commissie beschikt niet over genoeg deugdelijke informatie inzake het effect van de maatregel en met name inzake de juistheid van het compensatieniveau, zodat overcompensatie kan voorkomen; het begrip "goede landbouwpraktijken" is een belangrijk criterium voor de erkenning geworden. Maar door het ontbreken van duidelijke, verifieerbare definities en van een coherente toepassing is de naleving van dit basiscriterium moeilijk te controleren en laat de doeltreffendheid van de verificaties te wensen over;
deze regeling, die nu 30 jaar bestaat, is nog steeds niet aan een algeheel onderzoek naar haar doeltreffendheid onderworpen.

Op grond van deze bevindingen beveelt de Rekenkamer aan: een volledig en grondig onderzoek van de huidige indeling van alle probleemgebieden te verrichten;
in nauwe samenwerking tussen de Commissie en de lidstaten een geschiktere reeks indicatoren voor de indeling als probleemgebied samen te stellen;
deugdelijke informatie te verzamelen over het effect van de regeling, mogelijke gevallen van overcompensatie vast te stellen en corrigerende maatregelen te treffen;
aan het begrip "goede landbouwpraktijken een duidelijke en verifieerbare definitie te geven;
de regeling in haar geheel te onderzoeken en passende toezichtsindicatoren vast te stellen.

Speciaal verslag nr. 4/2003 :
http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs04_03nl.pdf

Europese Rekenkamer - Dienst Externe Betrekkingen

12, Rue Alcide De Gasperi, L-1615 Luxemburg

Tel.: (352) 4398 45410 Fax: (352) 4398 46430

E-mail: euraud@eca.eu.int

(1)
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de internetsite ( HYPERLINK http://www.eca.eu.int http://www.eca.eu.int) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Unie^, serie C, verschijnen.