Amsterdam RAI

Huishoudbeurs 2003
15 jun 2003

AUTOMATISCHE BOODSCHAPPENLIJST WINT ONTWERPWEDSTRIJD VAN HUISHOUDBEURS EN MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Amsterdam, 15 juni 2003 - Ontwerp een manvriendelijk huishoudelijk apparaat. Aan deze oproep van de Huishoudbeurs en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is massaal gehoor gegeven. Vandaag maakten de Huishoudbeurs en het ministerie de winnaar van deze spraakmakende wedstrijd bekend. Een vakkundige jury riep de Automatische boodschappenlijst van Amsterdammer Bart Leupen uit tot het beste ontwerp. Uit handen van Bart Chabot, ambassadeur van de campagne Mannen in de Hoofdrol ontving Leupen de hoofdprijs: een trip voor twee personen naar Londen-Centrum met een bezoek aan het bekende Design Museum, aangeboden door MyTravel Reiswinkels. De publieksprijs, een Dyson stofzuiger, ging naar The Hot Stuff Sucker van Dion van Lingen uit Woerden.

Dankzij de automatische boodschappenlijst van Bart Leupen is boodschappen doen voortaan een fluitje van een cent. Met deze boodschappenlijst kunnen bestellingen in een handomdraai rechtstreeks aan de supermarkt worden doorgegeven. Dit handige apparaat, met het uiterlijk van een zakrekenmachine, werkt met voorgeprogrammeerde productcodes. In de supermarkt worden de boodschappen geselecteerd en netjes klaargezet, zodat de klant ze alleen nog maar hoeft op te halen.

Eigentijds concept
Het winnende ontwerp onderscheidt zich door het eigentijdse concept dat eraan ten grondslag ligt. On-line shoppen past helemaal in het huidige tijdsbeeld, waarbij de moderne consument met behulp van moderne technologie zijn tijd efficiënter kan indelen. Het ontwerp past uitstekend in de filosofie van de campagne Mannen in de hoofdrol en is helemaal toegesneden op de belevingswereld van mannen. Door het wegnemen van drempels hoeft boodschappen doen geen tijdrovende bezigheid meer te zijn. Met dit handige apparaat kunnen ook mannen deze taak heel gemakkelijk voor hun rekening nemen, op elke gewenste locatie en ongeacht het tijdstip, aldus Marjan Jellema, projectleider van de projecten 'Mannen in de Hoofdrol' van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

The Hot stuff sucker
Na een spannende nek-aan-nek race kwam The Hot Stuff Sucker als publiekswinnaar uit de bus. De stoere en snelle uitstraling van deze stofzuiger wekt de indruk dat stofzuigen binnen een handomdraai is gebeurd. Als het apparaat wordt aangezet verschijnt bovendien een aantrekkelijke dame in beeld, waardoor stofzuigen een aangenaam tijdverdrijf wordt. Met deze manvriendelijke stofzuiger kan de zuigkracht precies worden afgesteld. Een beschermende rand zorgt ervoor dat meubilair niet beschadigd.

Vele inzendingen
Op 28 maart 2003 werd de aftrap gegeven voor de ontwerpwedstrijd. Mannen werden opgeroepen een huishoudelijk apparaat te ontwerpen waarmee zij gezien willen worden en waar zij zich in kunnen herkennen. De ontwerpwedstrijd is ontstaan vanuit de gedachte dat huishoudelijke apparaten nog steeds vanuit de belevingswereld van de vrouw worden ontworpen. Op zondag 25 mei 2003 was de sluitingsdatum van deze spraakmakende ontwerpwedstrijd. In totaal zijn zon honderd ontwerpen ingestuurd.

Vakkundige jury
Een vakkundige jury, bestaande uit juryvoorzitter Rens Bakker, directeur Commerciële Zaken RAI Group, prof. Ir. J.J. Jacobs, verbonden aan de faculteit Industrieel Ontwerpen TU Delft, Justus van Oel, scenarioschrijver, columnist en ontwerper, en drs. Ferdi Licher, directeur Coördinatie en Emancipatiebeleid van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, beoordeelde de inzendingen op manvriendelijkheid, design, originaliteit, bruikbaarheid, noviteit en naamgeving. Tien ontwerpen werden voor de hoofdprijs genomineerd en waren on-line te bezichtigen op www.wiedoetwat.nl. Bezoekers van deze website konden tot 14 juni 2003 hun stem uitbrengen voor de publiekswinnaar.

Mannen in de Hoofdrol
De campagne Mannen in de Hoofdrol van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft als doel de huidige rol- en taakverdeling tussen mannen en vrouwen in Nederland bespreekbaar te maken. Bij voorkeur in de vorm van een zo breed mogelijke discussie die kan bijdragen aan evenwichtiger taakverdeling. De campagne is erop gericht dat mannen in de toekomst sneller bereid zijn om meer zorgtaken op zich te nemen. Dat geeft vrouwen meer kans op de arbeidsmarkt. Mannen in de Hoofdrol steunt op twee pijlers: het onderzoek Werkende vaders, zorgende mannen en de multimediale campagne Wie doet wat.nl. De campagne is vooral gericht op inspireren en discussiëren. Bij het onderzoek daarentegen gaat het met name om het vergaren en het uitwisselen van kennis en ervaringen.


---

---

Noot aan de redactie (