Amsterdam RAI
Huishoudbeurs 2003
15 jun 2003
AUTOMATISCHE BOODSCHAPPENLIJST WINT ONTWERPWEDSTRIJD VAN HUISHOUDBEURS EN
MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Amsterdam, 15 juni 2003 - Ontwerp een manvriendelijk huishoudelijk
apparaat. Aan deze oproep van de Huishoudbeurs en het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid is massaal gehoor gegeven. Vandaag
maakten de Huishoudbeurs en het ministerie de winnaar van deze
spraakmakende wedstrijd bekend. Een vakkundige jury riep de
Automatische boodschappenlijst van Amsterdammer Bart Leupen uit tot
het beste ontwerp. Uit handen van Bart Chabot, ambassadeur van de
campagne Mannen in de Hoofdrol ontving Leupen de hoofdprijs: een trip
voor twee personen naar Londen-Centrum met een bezoek aan het bekende
Design Museum, aangeboden door MyTravel Reiswinkels. De publieksprijs,
een Dyson stofzuiger, ging naar The Hot Stuff Sucker van Dion van
Lingen uit Woerden.
Dankzij de automatische boodschappenlijst van Bart Leupen is
boodschappen doen voortaan een fluitje van een cent. Met deze
boodschappenlijst kunnen bestellingen in een handomdraai rechtstreeks
aan de supermarkt worden doorgegeven. Dit handige apparaat, met het
uiterlijk van een zakrekenmachine, werkt met voorgeprogrammeerde
productcodes. In de supermarkt worden de boodschappen geselecteerd en
netjes klaargezet, zodat de klant ze alleen nog maar hoeft op te
halen.
Eigentijds concept
Het winnende ontwerp onderscheidt zich door het eigentijdse concept
dat eraan ten grondslag ligt. On-line shoppen past helemaal in het
huidige tijdsbeeld, waarbij de moderne consument met behulp van
moderne technologie zijn tijd efficiënter kan indelen. Het ontwerp
past uitstekend in de filosofie van de campagne Mannen in de hoofdrol
en is helemaal toegesneden op de belevingswereld van mannen. Door het
wegnemen van drempels hoeft boodschappen doen geen tijdrovende
bezigheid meer te zijn. Met dit handige apparaat kunnen ook mannen
deze taak heel gemakkelijk voor hun rekening nemen, op elke gewenste
locatie en ongeacht het tijdstip, aldus Marjan Jellema, projectleider
van de projecten 'Mannen in de Hoofdrol' van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
The Hot stuff sucker
Na een spannende nek-aan-nek race kwam The Hot Stuff Sucker als
publiekswinnaar uit de bus. De stoere en snelle uitstraling van deze
stofzuiger wekt de indruk dat stofzuigen binnen een handomdraai is
gebeurd. Als het apparaat wordt aangezet verschijnt bovendien een
aantrekkelijke dame in beeld, waardoor stofzuigen een aangenaam
tijdverdrijf wordt. Met deze manvriendelijke stofzuiger kan de
zuigkracht precies worden afgesteld. Een beschermende rand zorgt
ervoor dat meubilair niet beschadigd.
Vele inzendingen
Op 28 maart 2003 werd de aftrap gegeven voor de ontwerpwedstrijd.
Mannen werden opgeroepen een huishoudelijk apparaat te ontwerpen
waarmee zij gezien willen worden en waar zij zich in kunnen herkennen.
De ontwerpwedstrijd is ontstaan vanuit de gedachte dat huishoudelijke
apparaten nog steeds vanuit de belevingswereld van de vrouw worden
ontworpen. Op zondag 25 mei 2003 was de sluitingsdatum van deze
spraakmakende ontwerpwedstrijd. In totaal zijn zon honderd ontwerpen
ingestuurd.
Vakkundige jury
Een vakkundige jury, bestaande uit juryvoorzitter Rens Bakker,
directeur Commerciële Zaken RAI Group, prof. Ir. J.J. Jacobs,
verbonden aan de faculteit Industrieel Ontwerpen TU Delft, Justus van
Oel, scenarioschrijver, columnist en ontwerper, en drs. Ferdi Licher,
directeur Coördinatie en Emancipatiebeleid van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, beoordeelde de inzendingen op
manvriendelijkheid, design, originaliteit, bruikbaarheid, noviteit en
naamgeving. Tien ontwerpen werden voor de hoofdprijs genomineerd en
waren on-line te bezichtigen op www.wiedoetwat.nl. Bezoekers van deze
website konden tot 14 juni 2003 hun stem uitbrengen voor de
publiekswinnaar.
Mannen in de Hoofdrol
De campagne Mannen in de Hoofdrol van het Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid heeft als doel de huidige rol- en taakverdeling
tussen mannen en vrouwen in Nederland bespreekbaar te maken. Bij
voorkeur in de vorm van een zo breed mogelijke discussie die kan
bijdragen aan evenwichtiger taakverdeling. De campagne is erop gericht
dat mannen in de toekomst sneller bereid zijn om meer zorgtaken op
zich te nemen. Dat geeft vrouwen meer kans op de arbeidsmarkt. Mannen
in de Hoofdrol steunt op twee pijlers: het onderzoek Werkende vaders,
zorgende mannen en de multimediale campagne Wie doet wat.nl. De
campagne is vooral gericht op inspireren en discussiëren. Bij het
onderzoek daarentegen gaat het met name om het vergaren en het
uitwisselen van kennis en ervaringen.
---
---
Noot aan de redactie (