Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Woensdag 11 juni 2003
BTTB klaagt nieuwe verslechtering Limburgse treinen aan
Op 15 juni 2003 past de NMBS haar dienstregeling aan. In principe gaat
het om kleine wijzigingen met weinig gevolgen voor de reizigers. In
Limburg is dat - eens te meer - anders. De IR-trein tussen Hasselt en
Luik zal er op weekdagen plotseling 11 minuten meer over doen dan nu
het geval is. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vindt
dat ongehoord. Positief nieuws is wel dat de IR-trein Hasselt-Mol in
Mol gekoppeld wordt aan het treingedeelte uit Neerpelt. Reizigers uit
Heusden-Zolder, Beringen en Leopoldsburg krijgen zo een rechtstreekse
trein naar Antwerpen.
Slechtere verbinding vanuit Limburg naar Luik
De treinverbinding vanuit Hasselt, Bilzen en Tongeren naar Luik is
nooit erg snel geweest. Vanaf 15 juni doet de NMBS er echter nog een
schepje bovenop: op weekdagen zal een treinrit tussen Hasselt en
Luik-Guillemins geen 54 minuten meer duren, maar liefst 1 uur en 4
minuten! Reden daarvan is dat deze trein 10 minuten blijft stilstaan
in het station Luik-Paleis om nadien als stoptrein door te rijden tot
de Luikse randgemeente Flémalle. Tijdens het weekeinde lukt deze
verplaatsing op 50 minuten, nog steeds een mager resultaat voor een
afstand van 53 kilometer.
De trein tussen Hasselt en Luik maakt deel uit van de IR-verbinding
Antwerpen-Hasselt-Luik. Deze belangrijke verbinding tussen drie
provinciehoofdsteden en twee HST-stations zal vanaf 15 juni op
weekdagen 2 uur en 16 minuten nodig hebben om 133 kilometer af te
leggen. Dat is tegen een gemiddelde snelheid van 58 km/uur. Ter
vergelijking: de IC-trein tussen Luik en Brussel heeft voor 103
kilometer slechts 1 uur en 6 minuten nodig!
De IR-trein Antwerpen-Luik staat onderweg alles bij mekaar 22 minuten
stil, de normale haltetijd in de stations niet meegerekend. De NMBS
vindt dat dat moet kunnen. Nog sterker: om stiekem een Luikse
voorstadsverbinding te realiseren, veroordeelt ze de reizigers vanuit
Hasselt naar Luik tot een wachttijd van 10 minuten. Onder
kwaliteitsvol openbaar vervoer verstaat de BTTB iets anders!
Nieuwe aanslag op de euregionale verbindingen
Vanuit diverse hoeken in de beide Limburgse provincies en in de streek
rond Aken is de laatste jaren gewezen op het belang van goede
spoorverbindingen binnen de Euregio Maas-Rijn. Om die reden is het
Euregioticket in het leven geroepen. Het gaat om een eenvoudig
vervoerbewijs waarmee je gedurende een dag voor EUR 12,50 alle
openbaar vervoer in de Euregio mag gebruiken. De Euregiobahn tussen
Heerlen en Stolberg (Duitsland) heeft de Nederlands-Duitse grens voor
treingebruikers doen verdwijnen. Het aantal reizigers stijgt er
zienderogen.
Tussen België en Duitsland is de grens helemaal niet verdwenen,
integendeel. Op 15 december 2002 werd de klassieke IC-trein tussen
Oostende, Luik, Aken en Keulen afgeschaft. In de plaats daarvan moeten
reizigers met bestemming Duitsland ofwel een dure hogesnelheidstrein
nemen ofwel extra overstappen op een IR-trein tussen Luik en Aken.
Daarbij moeten ze met lange wachttijden rekening houden. Een treinreis
vanuit Hasselt naar Aken duurt sinds einde vorig jaar liefst 2 uur en
37 minuten (55 minuten wachttijd in Luik inbegrepen). Geen mens die
dat ervoor over heeft. Nu verslechtert de NMBS dus ook de verbinding
tussen de twee Belgische euregionale hoofdsteden, Hasselt en Luik. De
BTTB vraagt zich af waarom de NMBS telkens weer het ontstaan van een
euregionaal spoornetwerk wil saboteren.
Werkgroep Spoorwegen
Er is dringend nood aan actie vanuit Limburg. Daarom stuurt de BTTB
een brief naar het Provinciebestuur met de vraag de Werkgroep
Spoorwegen eindelijk opnieuw samen te roepen. Die werkgroep verenigt
onder impuls van de GOM-Limburg de politieke en economische actoren in
Limburg en belangengroepen zoals de BTTB met de bedoeling de Limburgse
spoorproblematiek van nabij te volgen en eensgezind de Limburgse
belangen te verdedigen. De werkgroep leidt al een hele tijd een
sluimerend bestaan. En dat is vreemd, vindt de BTTB, want het spoor in
Limburg staat er anno 2003 slechter voor dan toen de BTTB in 1996 het
initiatief nam voor de oprichting van het platform "Spoorontsluiting
Limburg".
De BTTB vraagt een vergadering van de Werkgroep Spoorwegen om de
verslechtering van de verbinding met Luik te bespreken. Bovendien moet
de bijna afgeronde LRM-studie over de spoorverbindingen in en naar
Limburg er ter sprake komen. Het lijkt er nu al te fel op dat die
studie de zoveelste maat voor niets zal zijn. De BTTB wil ook weten
hoe het gesteld is met het Masterplan dat voormalig Vlaams
minister-president Patrick Dewael in 2001 uitbracht en wat er van
spoorverbindingen naar Maastricht en Weert komt.
Uiteraard moet de Werkgroep Spoorwegen eindelijk eens opnieuw gaan
vechten voor de oude Limburgse eisen: snellere treinen naar Brussel en
Antwerpen, betere aansluitingen in Hasselt, voldoende zitplaatsen en
grensoverschrijdende verbindingen. De Limburgse politici, zowel op
federaal, Vlaams als provinciaal vlak, moeten de Limburgse
spoorproblematiek dringend opnieuw als prioritair dossier vooraan op
de agenda plaatsen.
Voor meer info kunt u terecht bij Peter Meukens (0499 34 19 99) of op
het BTTB-secretariaat (09 223 86 12)