Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Woensdag 11 juni 2003

BTTB klaagt nieuwe verslechtering Limburgse treinen aan

Op 15 juni 2003 past de NMBS haar dienstregeling aan. In principe gaat het om kleine wijzigingen met weinig gevolgen voor de reizigers. In Limburg is dat - eens te meer - anders. De IR-trein tussen Hasselt en Luik zal er op weekdagen plotseling 11 minuten meer over doen dan nu het geval is. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vindt dat ongehoord. Positief nieuws is wel dat de IR-trein Hasselt-Mol in Mol gekoppeld wordt aan het treingedeelte uit Neerpelt. Reizigers uit Heusden-Zolder, Beringen en Leopoldsburg krijgen zo een rechtstreekse trein naar Antwerpen.

Slechtere verbinding vanuit Limburg naar Luik

De treinverbinding vanuit Hasselt, Bilzen en Tongeren naar Luik is nooit erg snel geweest. Vanaf 15 juni doet de NMBS er echter nog een schepje bovenop: op weekdagen zal een treinrit tussen Hasselt en Luik-Guillemins geen 54 minuten meer duren, maar liefst 1 uur en 4 minuten! Reden daarvan is dat deze trein 10 minuten blijft stilstaan in het station Luik-Paleis om nadien als stoptrein door te rijden tot de Luikse randgemeente Flémalle. Tijdens het weekeinde lukt deze verplaatsing op 50 minuten, nog steeds een mager resultaat voor een afstand van 53 kilometer.

De trein tussen Hasselt en Luik maakt deel uit van de IR-verbinding Antwerpen-Hasselt-Luik. Deze belangrijke verbinding tussen drie provinciehoofdsteden en twee HST-stations zal vanaf 15 juni op weekdagen 2 uur en 16 minuten nodig hebben om 133 kilometer af te leggen. Dat is tegen een gemiddelde snelheid van 58 km/uur. Ter vergelijking: de IC-trein tussen Luik en Brussel heeft voor 103 kilometer slechts 1 uur en 6 minuten nodig!

De IR-trein Antwerpen-Luik staat onderweg alles bij mekaar 22 minuten stil, de normale haltetijd in de stations niet meegerekend. De NMBS vindt dat dat moet kunnen. Nog sterker: om stiekem een Luikse voorstadsverbinding te realiseren, veroordeelt ze de reizigers vanuit Hasselt naar Luik tot een wachttijd van 10 minuten. Onder kwaliteitsvol openbaar vervoer verstaat de BTTB iets anders!

Nieuwe aanslag op de euregionale verbindingen

Vanuit diverse hoeken in de beide Limburgse provincies en in de streek rond Aken is de laatste jaren gewezen op het belang van goede spoorverbindingen binnen de Euregio Maas-Rijn. Om die reden is het Euregioticket in het leven geroepen. Het gaat om een eenvoudig vervoerbewijs waarmee je gedurende een dag voor EUR 12,50 alle openbaar vervoer in de Euregio mag gebruiken. De Euregiobahn tussen Heerlen en Stolberg (Duitsland) heeft de Nederlands-Duitse grens voor treingebruikers doen verdwijnen. Het aantal reizigers stijgt er zienderogen.

Tussen België en Duitsland is de grens helemaal niet verdwenen, integendeel. Op 15 december 2002 werd de klassieke IC-trein tussen Oostende, Luik, Aken en Keulen afgeschaft. In de plaats daarvan moeten reizigers met bestemming Duitsland ofwel een dure hogesnelheidstrein nemen ofwel extra overstappen op een IR-trein tussen Luik en Aken. Daarbij moeten ze met lange wachttijden rekening houden. Een treinreis vanuit Hasselt naar Aken duurt sinds einde vorig jaar liefst 2 uur en 37 minuten (55 minuten wachttijd in Luik inbegrepen). Geen mens die dat ervoor over heeft. Nu verslechtert de NMBS dus ook de verbinding tussen de twee Belgische euregionale hoofdsteden, Hasselt en Luik. De BTTB vraagt zich af waarom de NMBS telkens weer het ontstaan van een euregionaal spoornetwerk wil saboteren.

Werkgroep Spoorwegen

Er is dringend nood aan actie vanuit Limburg. Daarom stuurt de BTTB een brief naar het Provinciebestuur met de vraag de Werkgroep Spoorwegen eindelijk opnieuw samen te roepen. Die werkgroep verenigt onder impuls van de GOM-Limburg de politieke en economische actoren in Limburg en belangengroepen zoals de BTTB met de bedoeling de Limburgse spoorproblematiek van nabij te volgen en eensgezind de Limburgse belangen te verdedigen. De werkgroep leidt al een hele tijd een sluimerend bestaan. En dat is vreemd, vindt de BTTB, want het spoor in Limburg staat er anno 2003 slechter voor dan toen de BTTB in 1996 het initiatief nam voor de oprichting van het platform "Spoorontsluiting Limburg".

De BTTB vraagt een vergadering van de Werkgroep Spoorwegen om de verslechtering van de verbinding met Luik te bespreken. Bovendien moet de bijna afgeronde LRM-studie over de spoorverbindingen in en naar Limburg er ter sprake komen. Het lijkt er nu al te fel op dat die studie de zoveelste maat voor niets zal zijn. De BTTB wil ook weten hoe het gesteld is met het Masterplan dat voormalig Vlaams minister-president Patrick Dewael in 2001 uitbracht en wat er van spoorverbindingen naar Maastricht en Weert komt.

Uiteraard moet de Werkgroep Spoorwegen eindelijk eens opnieuw gaan vechten voor de oude Limburgse eisen: snellere treinen naar Brussel en Antwerpen, betere aansluitingen in Hasselt, voldoende zitplaatsen en grensoverschrijdende verbindingen. De Limburgse politici, zowel op federaal, Vlaams als provinciaal vlak, moeten de Limburgse spoorproblematiek dringend opnieuw als prioritair dossier vooraan op de agenda plaatsen.

Voor meer info kunt u terecht bij Peter Meukens (0499 34 19 99) of op het BTTB-secretariaat (09 223 86 12)