Lijst Pim Fortuyn
BIJDRAGEN LIJST PIM FORTUYN MAT HERBEN
1e termijn:Debat Regeringsverklaring 11 juni 2003
MdV,
Hartelijk welkom in vak K. Het is de eerste keer dat we het nieuwe
kabinet in het huis van de democratie mogen verwelkomen en dan is een
felicitatie op z'n plaats.
De Lijst Pim Fortuyn heeft gemengde gevoelens over de afgelegde
regeringsverklaring. Veel goede bedoelingen en voornemens naast
gemiste kansen en onevenwichtige ingrepen in de sociale zekerheid. De
regeringsverklaring is nog vager dan het hoofdlijnenakkoord. Een
betere benaming is 'intentieverklaring', want de concrete
kabinetsvoorstellen zullen we pas op Prinsjesdag kunnen beoordelen. En
ik hoop dat ik dan wat meer enthousiasme kan opbrengen voor de
kabinetsplannen dan nu het geval is.
De Minister-President zegt dat Nederland al drie jaar slechter
presteert dan het Europees gemiddelde op groei, werkgelegenheid en
inflatie. En wat doet het kabinet eraan: matiging, matiging en nog
eens matiging. Geen impuls om het herstel van de economie te
bevorderen, een halfslachtige aanpak van de infrastructuur, ja zelfs
maatregelen die economisch averechts werken, zoals het beperken van de
hypotheekrenteaftrek.
MdV,
Het verkleinen van de kloof tussen burger en politiek begint met een
betrouwbare overheid. Gedane beloften dienen te worden nagekomen.
Knabbelen aan de hypotheekrente en het niet teruggeven van het kwartje
van Kok helpen niet het vertrouwen in de overheid te herstellen. Bij
een kwakkelende economie moet de overheid alles achterwege laten wat
het consumentenvertrouwen schaadt. Het kabinet rekent zich rijk met
beperking van de hypotheekrenteaftrek, maar vergeet dat het nu voor
starters onaantrekkelijk wordt om spaargeld in de eigen woning te
stoppen, of af te lossen. Namelijk de eerste hypotheek moet immers zo
hoog mogelijk worden, omdat toekomstige overwaarde niet langer vrij
besteedbaar is. Het benutten van de overwaarde van woningen voor
verhuiskosten, herinrichting van de woning en consumptieve bestedingen
is juist goed voor de economie. Het MKB mist straks handel en de
belastingdienst mist daardoor extra inkomsten. Ik vraag u bij de
uitvoering de nodige soepelheid te betrachten, om praktische bezwaren
tegemoet te komen en de huizenmarkt niet verder te verstoren. De
huizenkoper moet de winst van zijn verkochte woning in zijn nieuwe
huis stoppen. Dat klinkt logisch, maar je kunt de balans pas achteraf
opmaken. De aankoop van de nieuwe woning moet al worden gefinancierd,
voordat de oude is verkocht en dus de overwaarde bekend is. Het lijkt
ons redelijk een speling aan te houden van tien procent van de nieuwe
hypotheek. Gaarne uw reactie.
Dan de infrastructuur. De thans voorgestelde maatregelen, gebaseerd op
het overhevelen van het kwartje van Kok, zijn onvoldoende om zelfs
maar de achteruitgang van het spoor te stoppen. Er resteert een tekort
van een half miljard om het basisnet te verbeteren, geld dat eenvoudig
kan worden gevonden door de miljardenverslindende magneetzweeftrein
naar Noord-Nederland om te zetten in een snelle Intercity Plus. Laten
we met het drama van de Betuwelijn in gedachten niet opnieuw geld
verspillen aan megaprojecten, terwijl de reiziger vergeefs staat te
wachten op aansluiting. Heel belangrijk vinden wij ook de afronding
van het project chipkaart voor het OV, waaraan de vertrekkende
LPF-minister De Boer nog hard heeft gewerkt. Een betrekkelijke kleine
investering van 150 miljoen betaalt zichzelf niet alleen grotendeels
terug door het verhinderen van zwartrijden, maar levert ook
maatschappelijk veel op, omdat tourniquets voor de toegangscontrole de
veiligheid in het OV sterk vergroten.
Door herschikking van middelen is er voldoende geld beschikbaar om
openbaar vervoer en wegennet te verbeteren, zonder daarvoor de belofte
van teruggave van het kwartje van Kok te hoeven breken. Wat u op zijn
minst kunt toezeggen, is de mogelijkheid open laten het kwartje alsnog
terug te geven als de economie weer aantrekt, wellicht al in 2005.
Tussen uitstel en afstel zit een groot verschil als het gaat om een
betrouwbare overheid.
De halvering van de OZB is een ongelukkige maatregel, omdat de
gemeente nu de OZB behoudt als instrument van belastingheffing. Je
schaft hem helemaal af, wat overigens niet onze voorkeur heeft, of je
laat 'm intact. Er worden honderden miljoenen gekort op het provincie-
en gemeentefonds, hetgeen onvermijdelijk leidt tot verhoging van
lokale belastingen. Die zijn al excessief gestegen. Ons voorstel is
alleen verhoging van de gemeentelasten toe te staan tot maximaal het
inflatieniveau. Loonmatiging vragen is prima, maar dan ook
belastingmatiging door rijk, provincie én gemeente!
Voor de aanleg van de 2^e Maasvlakte is een bijdrage van minder dan
500 miljoen nodig, uitgesmeerd over drie jaar. Deze investering is een
essentiële impuls voor de ook nu goed draaiende Rotterdamse haven.
Maar even belangrijk is dat de vrijkomende oude haventerreinen kunnen
worden gebruikt voor de bouw van duizenden woningen en daarmee voor de
terugkeer van de middenklasse en bedrijven in het hart van de stad.
Gaarne uw reactie.
Tijdens de parlementaire enquête naar de bouwfraude kwam aan het licht
dat er in 1998-2000 wellicht een miljard gulden te veel was
uitgegeven. In hoeverre zijn door striktere controles en een betere
wijze van aanbesteding besparingen te verwachten in de komende
kabinetsperiode?
MdV,
Honderd miljoen voor kinderopvang is veel te weinig. Investeren in
kinderopvang is dé manier om arbeidsparticipatie door vrouwen te
vergroten. Hoe oordelen het kabinet en de CDA-fractie thans over de
sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kleine kinderen? Kunnen
we hier enig dualisme verwachten, gezien de eerder door de CDA-fractie
gewekte verwachtingen?
De staatssecretaris voor Emancipatie is verdwenen. Hoe denkt het
kabinet nu de emancipatie van allochtone vrouwen te bevorderen en het
huiselijk geweld aan te pakken?
Onveiligheid is het belangrijkste probleem in de samenleving en het
zorgen voor veiligheid is een overheidstaak bij uitstek. Nederland
moet veiliger, zo luidde nog terecht de openingszin van het
Strategisch Akkoord. Ik heb in de regeringsverklaring maar één keer
het woord veiligheid horen vallen, maar vooral wel het woord meedoen.
Als je de burger wilt laten meedoen, is een krachtige aanpak van de
criminaliteit geboden. De straat en het openbaar vervoer moeten weer
worden terug gegeven aan de burger, het bedrijfsleven lijdt ondanks
een miljard aan preventiekosten toch nog drie miljard schade door
criminaliteit. Dit kabinet belooft wel de criminaliteit hard aan te
pakken. Daarom wordt dus de staatssecretaris voor Politie ingeruild
voor een minister voor Bestuurlijke vernieuwing. Eerlijk gezegd niet
echt een daad die ons vertrouwen geeft. Ondertussen is een mensenleven
in Nederland 8,5 jaar waard, dat is namelijk de gemiddelde tijd die
een moordenaar hier in een luxe cel doorbrengt. De geringe
afschrikwekkende werking die hiervan uitgaat, is er mede de oorzaak
van dat verknipte persoonlijkheden die een daad willen stellen, die
aandacht zoeken, mensen als Pim Fortuyn en mevrouw Pieper willen
vermoorden. De LPF heeft vorig jaar een wetsvoorstel ingediend voor
minimumstraffen op ernstig geweld en tijdens de verkiezingscampagne
was ik aangenaam verrast toen CDA en VVD daar ook oren naar hadden.
Het voorstel ontbreekt helaas in deze regeringsverklaring; kunnen we
hier vandaag, of met Prinsjesdag, duidelijkheid over krijgen? Zoals we
ook duidelijkheid willen over twee (of meer, zoals minister Remkes in
de campagne nog vond) op één cel, het verfoeilijke idee van minister
Donner om criminelen na de helft van hun straf vervroegd in vrijheid
te stellen (een idee volkomen haaks op de gedachte van strenge
aanpak). De succesvolle Glen Mills school wordt wel genoemd, maar geld
voor extra plaatsen in dit boefjeskamp is er niet uitgetrokken. In
2007 komt er 100 miljoen voor jeugdzorg en preventie, maar niet
duidelijk is of Glen Mills hiervan profiteert. Tussen droom en daad
staan doorgaans wetten en praktische bezwaren, maar bij de aanpak van
onveiligheid ontbreekt vooral de daadkracht. De samenleving heeft er
recht op te weten waar u staat. Met andere woorden: Steunt dit kabinet
de lijn Leers, de Maastrichtse burgemeester die van aanpakken weet, of
de lijn Cohen, de hardleerse burgemeester die vooral een zachte
heelmeester wil zijn? Etters die spotten met de Dodenherdenking, horen
op een Glen Millsschool of in een jeugdgevangenis. Als de Amsterdamse
burgemeester zo graag wil praten, doet-ie dat maar met de ouders. Met
of zonder tolk.
Het is een goede zaak dat dit kabinet een minister voor
Vreemdelingenzaken en Integratie handhaaft. De bewindsvrouw heeft te
kennen gegeven het beleid van haar voorganger te zullen voortzetten en
dat is voor ons goed nieuws. Betekent dit dat wij nu de uitvoering van
de motie Varela voor schrijnende gevallen tegemoet kunnen zien? Blijft
dit kabinet van plan een actief uitzettingsbeleid te ontwikkelen en de
aantallen illegalen en uitgeprocedeerden uit te zetten die minister
Nawijn had geraamd, zijnde 18.000 dit jaar en 24.000 volgend jaar?
Voorts denken wij dat de al in gang gezette maatregelen om
gezinsvorming tegen te gaan, moeten worden voltooid. Is het kabinet
voornemens de wetswijziging om de leeftijdsgrens voor
huwelijkskandidaten op te trekken naar 21 jaar, nog dit jaar naar de
Kamer te sturen?
Aangaande de zorg zijn wij tegen het verhogen van het geplande eigen
risico van 100 Euro naar 200 Euro, nog voordat het nieuwe stelsel is
ingevoerd. Bovendien wordt het ziekenfondspakket verkleind en komen
veel voorgeschreven medicijnen niet voor vergoeding in aanmerking. Zo
wordt de patiënt dubbel gepakt. Pas als er in 2006 vrije pakketkeuze
is in een nieuw zorgstelsel, mag je een flinke eigen bijdrage van de
burger vragen. Een eigen risico werkt juist bij veel voorgeschreven
medicijnen, die moet je dan niet uit het pakket halen en zeker niet
bij chronische zieken en AOW'ers. Ik verzoek het kabinet alles in het
werk te stellen om te voorkomen dat de patiënt dubbel de rekening
betaalt. Gaarne een reactie.
Zo ook de aanpak van de WAO, op zich is er niets mis met het herkeuren
van WAOers, maar dan wel gekoppeld aan een gedegen plan voor
reïntegratie op de arbeidsmarkt. Het gaat er bijvoorbeeld om dat velen
van de 45.000 leerkrachten die thuiszitten, weer aan een baan in het
onderwijs worden geholpen. De LPF steunt geen bezuinigingsplannen die
erop zijn gericht de mensen vanuit de WAO rechtstreeks naar de
bijstand te sluizen. Wij zijn voor een strenge aanpak van de WAO, maar
dan moet er beter beleid komen om de betrokkenen aan het werk te
helpen.
Pijnlijke maatregelen zijn nodig, maar je moet de problemen van de
overheid niet alleen financieel, maar ook organisatorisch fors
aanpakken. De door de LPF bepleite vermindering van het aantal
departementen en bestuurslagen, die nodig is om de bureaucratie echt
kunnen aanpakken, is uitgebleven. We krijgen er zelfs twee ministers
bij. Het is een goede zaak dat conform de motie Van As taken,
werkwijze en omvang van de rijksdienst, de Zelfstandige
Bestuursorganen en adviesraden tegen het licht worden gehouden.
Dat er het afgelopen jaar wel degelijk iets in beweging is gezet,
blijkt uit het volgende citaat: "Een voorbeeld hoe het beter kan, is
de organisatie van de publieke sector. Deze wordt nog altijd
centralistisch en hiërarchisch bestuurd. Politici en beleidsambtenaren
nemen besluiten voor de werkvloer van leraar, verpleger en agent.
Verstandiger lijkt het uitvoerende publieke werkers het voortouw te
laten nemen in het formuleren van oplossingen voor problemen. De macht
moet verschuiven van Den Haag naar het land." Wie had ooit kunnen
denken dat de echo van Pim Fortuyn doorklinkt in het hoofdredactioneel
commentaar van de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Dat we problemen
nu bij de naam noemen, is pure winst.
In het regeerakkoord lezen we dat "effectiviteit, slagkracht en
luisterend vermogen van de overheid moeten worden vergroot". Wat moet
ik mij daarbij voorstellen? Luisterend vermogen? We hebben net de
zenderfrequenties verdeeld, of bedoelt het kabinet het afluisterend
vermogen? Hebben we nu ook een tekort aan luisterschroeven? Het gaat
om het verbeteren van het openbaar bestuur, een mooie klus voor
minister De Graaf aan wie wij het onderwerp van de gekozen
burgemeester toevertrouwen. Want die wens delen wij, evenals het
nastreven van de menselijke maat. Stop de schaalvergroting en zorg dat
een provinciestadje weer een ziekenhuis heeft, een politiebureau
en scholen voor voortgezet onderwijs. Het benoemen van een minister
voor Bestuurlijke vernieuwing wekt hoge verwachtingen, die verder gaan
dan de gekozen burgemeester en nadenken over een nieuw kiesstelsel.
Denk aan een gekozen Commissaris van de Koningin, een verbod op
politieke benoemingen en het houden van referenda. Niet correctief,
achteraf, maar vooraf.
MdV,
Extra aandacht voor onderwijs is terecht, ook in het Strategisch
Akkoord was al een groei van 9% voor onderwijs voorzien, naast een
groei van vijftien procent voor zorg en negen procent voor veiligheid.
Beter onderwijs is echter niet zozeer een geldkwestie als wel een
kwestie van het terugdringen van ziekteverzuim en regelzucht. Ik hoop
dat die voornemens uit het Strategisch Akkoord recht overeind blijven.
Dit kabinet maakt zich onder aanvoering van D66 sterk voor de
kenniseconomie en kan daarin op onze steun rekenen. De start is echter
traag en volgens het beproefde recept: er komt een innovatieplatform
dat plannen gaat uitwerken voor de strategie. Organisaties als AXIS
hebben al in maart een duidelijke uitdaging voor de nieuwe regering
neergelegd: kom vóór Prinsjesdag met een actieplan bèta/techniek. In
de voorstellen van AXIS en anderen, zoals het nationale regieorgaan
Genomics, zitten voldoende concrete aanknopingspunten.
Er valt nog veel te zeggen, maar mijn spreektijd is op. Toch ter
afsluiting een vraag over de Europese Conventie. De LPF is een
voorstander van een verenigd Europa, in de zin van een gemeenschap van
vrije volkeren die hun gemeenschappelijke
joods-christelijk-humanistische erfenis koesteren. Wat is ten diepste
uw inzet de komende weken? Ik vraag niet naar uw mening over details
als het aantal commissarissen met stemrecht, of de rol van een
Europese president die overigens naar onze mening volstrekt overbodig
is. Nee, wat ik wil weten is wat u en uw kabinet voor ogen staat als
lonkend toekomstperspectief. Is dat een machtig Europa, waarin de
lidstaten uiteindelijk opgaan, of is dat een unie van soevereine
staten die - uitgaande van het subsidiariteitsbeginsel - politiek en
economisch samenwerken? Dat is wat veel burgers - niet alleen in
Groot-Brittannië - bezighoudt, want wat is de bedoeling, de meerwaarde
van een Europese grondwet? Zelfrespect en identiteit zijn belangrijk
voor een evenwichtige ontwikkeling, dat geldt niet alleen voor mensen
maar ook voor staten. Mijn fractie is van mening dat voordat er
ingrijpende veranderingen plaatsvinden de burgers in een referendum
dienen te worden geraadpleegd.
Helaas lijden veel politici aan het Albert Heijn -syndroom: hoe
groter, hoe beter. Zonder de boeken te controleren en zonder op de
kleintjes van de Benelux te letten. Je niet laten meesleuren door de
maalstroom der ontwikkelingen, vereist leiderschap en visie.
Hoe gaan wij met elkaar om, vraagt de minister-president. Niet op de
manier van het CDA, dat zich vóór de onderhandelingen met de PvdA al
in een achterkamertje indekte met een derde partij, iets waarvoor de
LPF zich overigens niet heeft geleend. Zeg dat dan eerlijk, een
kwestie van waarden en normen.
Als het kabinet ernst maakt met de aanpak van de onveiligheid, de
bureaucratie en de regelzucht, als het kabinet zich sterk maakt voor
het behoud van de kernwaarden van ons mooie Nederland (ook in een
uitdijend en te dominant Europa) en voor verbetering van zorg,
onderwijs en infrastructuur, ja dan vindt u de LPF aan uw zijde als
katalysator voor vernieuwing en verandering.
Maar: eerst zien, dan geloven. Ook ik heb wijze lessen van mijn moeder
gekregen: een daarvan was, de weg naar de hel is geplaveid met goede
voornemens.
2e termijn: Debat Regeringsverklaring 12 juni 2003
Debat Regeringsverklaring 12 juni 2003
Voorzitter,
Ik dank de minister-president (MP) voor zijn antwoorden. Dank voor de
toezegging dat onze vragen over bijvoorbeeld de 2e Maasvlakte en de
hypotheekrenteaftrek zullen worden meegenomen in de overwegingen voor
de Miljoenennota. Ik heb een hoge pet op van de creatieve boekhouders
van dit kabinet, dus wie weet. Ik heb nog een klusje. Naar aanleiding
van mijn opmerkingen in de 1ste termijn aangaande de magneetzweeftrein
stelde de MP dat mogelijke besparingen pas na 2010 beschikbaar zouden
komen. Dit is niet het geval. Voor de Zuiderzeelijn is in de periode
2008-2016 in totaal 2.7 miljard euro gereserveerd. Indien er wordt
besloten deze fasering door te schuiven tot na 2010 of van de
reservering af te zien dan levert dat in de periode 2008-2010 (2 jaar
eerder!) reeds een ruimte op van een kleine half miljard. Op basis van
het beschikbaar komen van deze middelen zouden er zaken kunnen worden
voorgefinancierd. Ik verzoek het kabinet de
voorfinancieringsmogelijkheden te bestuderen. Wij hebben het
infrastructuurgeld namelijk nu al nodig in deze kabinetsperiode, voor
onderhoud van het spoor en de 2e Maasvlakte. Kijkt u dan ook naar
mogelijke besparingen op grond van de bevindingen van de parlementaire
enquêtecommissie bouwfraude.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn verzoek de teruggave van het
kwartje van Kok niet af te blazen, maar uit te stellen tot betere
economische tijden aanbreken. Moet u ik hieruit concluderen dat uw
beslissing definitief is, of kijkt u er nog eens naar in het kader van
de meerjarenramingen?
Onze informatie aangaande de Glen Mills school wijkt af van hetgeen u
vertelde. Er zijn nog geen fondsen door Justitie ter beschikking
gesteld, voortvloeiend uit het amendement Rietkerk. Bovendien schrijft
de school ons op 22 mei moeiteloos te kunnen uitbreiden naar 180
plaatsen, mits er geld komt. We weten dat het in de grote steden gaat
om relatief kleine groepen jeugdcriminelen. Laat deze kans niet lopen.
Mijn fractie wil niet wachten tot de Algemene Beschouwingen dit
najaar, want dan is er weer een half schooljaar verloren. Vandaar een
motie.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn verzoek wat ten diepste uw inzet
is bij de Europese Conventie en de toekomst van Europa. Natuurlijk
zien wij de voordelen van een waardengemeenschap, maar hoever gaat u
met het overdragen van onze soevereiniteit? Zo ver als kan, of zo ver
als strikt moet? Ik hoop dat u de ongerustheid bij veel Nederlanders
kunt wegnemen dat Nederland over zeg 25 jaar niet meer is dan een
Europese provincie, gedomineerd door Fransen en Duitsers.
Mijn fractie volgt de discussie over de ODA-criteria (Official
Development Aid) met spanning. Het kan niet zo zijn dat militairen die
terugkeren van vredesoperaties in een ontwikkelingsland, horen dat hun
baan is wegbezuinigd. Zoals ons land politie nodig heeft, zo hebben
ontwikkelingslanden de sterke arm van Defensie nodig, inclusief de
veldhospitalen en waterzuiveringsinstallaties die hun gelijke niet
hebben. Het moet dus mogelijk worden ontwikkelingsgeld te bestemmen
voor vredesoperaties.
Met enige verbazing hebben wij de discussie gevolgd over de 250
miljoen voor natuur, reconstructie en ecologische hoofdstructuur. Naar
onze inschatting zijn deze zaken nauw met elkaar verbonden.
Reconstructie is veel meer dan de varkenshouderij, het gaat erom
plattelandsgebieden een nieuwe impuls te geven. Daarmee leg je de
basis voor verdergaande plannen als de aanwijzing van natuurgebieden.
Daarmee moet je nu beginnen. Wij hebben er verder het volste
vertrouwen in dat de ecologische hoofdstructuur in 2018 zal worden
voltooid door het kabinet Balkenende 5
Mijn fractie vindt het niet nodig te wachten op de bevindingen van het
innovatieplatform, dat gaat weer jaren duren. We kunnen nu al aan de
slag met de aanbevelingen die er liggen en werkende weg, kan het
platform aanhaken. Ook daarvoor hebben wij een motie .
Tot slot hebben wij een motie om de aftrek van de hypotheekrente
onaangetast te laten.
Voorzitter,
Ik ken de minister-president als een integer en deskundig mens, iemand
die zijn woorden nakomt. Maar hij zal mij niet euvel duiden dat ik
mijn oordeel over deze regeringsverklaring opschort tot Prinsjesdag.
Wij willen immers boter bij de vis.
Mat Herben