Lijst Pim Fortuyn


BIJDRAGEN LIJST PIM FORTUYN MAT HERBEN


1e termijn:Debat Regeringsverklaring 11 juni 2003

MdV,

Hartelijk welkom in vak K. Het is de eerste keer dat we het nieuwe kabinet in het huis van de democratie mogen verwelkomen en dan is een felicitatie op z'n plaats.

De Lijst Pim Fortuyn heeft gemengde gevoelens over de afgelegde regeringsverklaring. Veel goede bedoelingen en voornemens naast gemiste kansen en onevenwichtige ingrepen in de sociale zekerheid. De regeringsverklaring is nog vager dan het hoofdlijnenakkoord. Een betere benaming is 'intentieverklaring', want de concrete kabinetsvoorstellen zullen we pas op Prinsjesdag kunnen beoordelen. En ik hoop dat ik dan wat meer enthousiasme kan opbrengen voor de kabinetsplannen dan nu het geval is.

De Minister-President zegt dat Nederland al drie jaar slechter presteert dan het Europees gemiddelde op groei, werkgelegenheid en inflatie. En wat doet het kabinet eraan: matiging, matiging en nog eens matiging. Geen impuls om het herstel van de economie te bevorderen, een halfslachtige aanpak van de infrastructuur, ja zelfs maatregelen die economisch averechts werken, zoals het beperken van de hypotheekrenteaftrek.

MdV,

Het verkleinen van de kloof tussen burger en politiek begint met een betrouwbare overheid. Gedane beloften dienen te worden nagekomen. Knabbelen aan de hypotheekrente en het niet teruggeven van het kwartje van Kok helpen niet het vertrouwen in de overheid te herstellen. Bij een kwakkelende economie moet de overheid alles achterwege laten wat het consumentenvertrouwen schaadt. Het kabinet rekent zich rijk met beperking van de hypotheekrenteaftrek, maar vergeet dat het nu voor starters onaantrekkelijk wordt om spaargeld in de eigen woning te stoppen, of af te lossen. Namelijk de eerste hypotheek moet immers zo hoog mogelijk worden, omdat toekomstige overwaarde niet langer vrij besteedbaar is. Het benutten van de overwaarde van woningen voor verhuiskosten, herinrichting van de woning en consumptieve bestedingen is juist goed voor de economie. Het MKB mist straks handel en de belastingdienst mist daardoor extra inkomsten. Ik vraag u bij de uitvoering de nodige soepelheid te betrachten, om praktische bezwaren tegemoet te komen en de huizenmarkt niet verder te verstoren. De huizenkoper moet de winst van zijn verkochte woning in zijn nieuwe huis stoppen. Dat klinkt logisch, maar je kunt de balans pas achteraf opmaken. De aankoop van de nieuwe woning moet al worden gefinancierd, voordat de oude is verkocht en dus de overwaarde bekend is. Het lijkt ons redelijk een speling aan te houden van tien procent van de nieuwe hypotheek. Gaarne uw reactie.

Dan de infrastructuur. De thans voorgestelde maatregelen, gebaseerd op het overhevelen van het kwartje van Kok, zijn onvoldoende om zelfs maar de achteruitgang van het spoor te stoppen. Er resteert een tekort van een half miljard om het basisnet te verbeteren, geld dat eenvoudig kan worden gevonden door de miljardenverslindende magneetzweeftrein naar Noord-Nederland om te zetten in een snelle Intercity Plus. Laten we met het drama van de Betuwelijn in gedachten niet opnieuw geld verspillen aan megaprojecten, terwijl de reiziger vergeefs staat te wachten op aansluiting. Heel belangrijk vinden wij ook de afronding van het project chipkaart voor het OV, waaraan de vertrekkende LPF-minister De Boer nog hard heeft gewerkt. Een betrekkelijke kleine investering van 150 miljoen betaalt zichzelf niet alleen grotendeels terug door het verhinderen van zwartrijden, maar levert ook maatschappelijk veel op, omdat tourniquets voor de toegangscontrole de veiligheid in het OV sterk vergroten.

Door herschikking van middelen is er voldoende geld beschikbaar om openbaar vervoer en wegennet te verbeteren, zonder daarvoor de belofte van teruggave van het kwartje van Kok te hoeven breken. Wat u op zijn minst kunt toezeggen, is de mogelijkheid open laten het kwartje alsnog terug te geven als de economie weer aantrekt, wellicht al in 2005. Tussen uitstel en afstel zit een groot verschil als het gaat om een betrouwbare overheid.

De halvering van de OZB is een ongelukkige maatregel, omdat de gemeente nu de OZB behoudt als instrument van belastingheffing. Je schaft hem helemaal af, wat overigens niet onze voorkeur heeft, of je laat 'm intact. Er worden honderden miljoenen gekort op het provincie- en gemeentefonds, hetgeen onvermijdelijk leidt tot verhoging van lokale belastingen. Die zijn al excessief gestegen. Ons voorstel is alleen verhoging van de gemeentelasten toe te staan tot maximaal het inflatieniveau. Loonmatiging vragen is prima, maar dan ook belastingmatiging door rijk, provincie én gemeente!

Voor de aanleg van de 2^e Maasvlakte is een bijdrage van minder dan 500 miljoen nodig, uitgesmeerd over drie jaar. Deze investering is een essentiële impuls voor de ook nu goed draaiende Rotterdamse haven. Maar even belangrijk is dat de vrijkomende oude haventerreinen kunnen worden gebruikt voor de bouw van duizenden woningen en daarmee voor de terugkeer van de middenklasse en bedrijven in het hart van de stad. Gaarne uw reactie.

Tijdens de parlementaire enquête naar de bouwfraude kwam aan het licht dat er in 1998-2000 wellicht een miljard gulden te veel was uitgegeven. In hoeverre zijn door striktere controles en een betere wijze van aanbesteding besparingen te verwachten in de komende kabinetsperiode?

MdV,

Honderd miljoen voor kinderopvang is veel te weinig. Investeren in kinderopvang is dé manier om arbeidsparticipatie door vrouwen te vergroten. Hoe oordelen het kabinet en de CDA-fractie thans over de sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kleine kinderen? Kunnen we hier enig dualisme verwachten, gezien de eerder door de CDA-fractie gewekte verwachtingen?

De staatssecretaris voor Emancipatie is verdwenen. Hoe denkt het kabinet nu de emancipatie van allochtone vrouwen te bevorderen en het huiselijk geweld aan te pakken?

Onveiligheid is het belangrijkste probleem in de samenleving en het zorgen voor veiligheid is een overheidstaak bij uitstek. Nederland moet veiliger, zo luidde nog terecht de openingszin van het Strategisch Akkoord. Ik heb in de regeringsverklaring maar één keer het woord veiligheid horen vallen, maar vooral wel het woord meedoen. Als je de burger wilt laten meedoen, is een krachtige aanpak van de criminaliteit geboden. De straat en het openbaar vervoer moeten weer worden terug gegeven aan de burger, het bedrijfsleven lijdt ondanks een miljard aan preventiekosten toch nog drie miljard schade door criminaliteit. Dit kabinet belooft wel de criminaliteit hard aan te pakken. Daarom wordt dus de staatssecretaris voor Politie ingeruild voor een minister voor Bestuurlijke vernieuwing. Eerlijk gezegd niet echt een daad die ons vertrouwen geeft. Ondertussen is een mensenleven in Nederland 8,5 jaar waard, dat is namelijk de gemiddelde tijd die een moordenaar hier in een luxe cel doorbrengt. De geringe afschrikwekkende werking die hiervan uitgaat, is er mede de oorzaak van dat verknipte persoonlijkheden die een daad willen stellen, die aandacht zoeken, mensen als Pim Fortuyn en mevrouw Pieper willen vermoorden. De LPF heeft vorig jaar een wetsvoorstel ingediend voor minimumstraffen op ernstig geweld en tijdens de verkiezingscampagne was ik aangenaam verrast toen CDA en VVD daar ook oren naar hadden. Het voorstel ontbreekt helaas in deze regeringsverklaring; kunnen we hier vandaag, of met Prinsjesdag, duidelijkheid over krijgen? Zoals we ook duidelijkheid willen over twee (of meer, zoals minister Remkes in de campagne nog vond) op één cel, het verfoeilijke idee van minister Donner om criminelen na de helft van hun straf vervroegd in vrijheid te stellen (een idee volkomen haaks op de gedachte van strenge aanpak). De succesvolle Glen Mills school wordt wel genoemd, maar geld voor extra plaatsen in dit boefjeskamp is er niet uitgetrokken. In 2007 komt er 100 miljoen voor jeugdzorg en preventie, maar niet duidelijk is of Glen Mills hiervan profiteert. Tussen droom en daad staan doorgaans wetten en praktische bezwaren, maar bij de aanpak van onveiligheid ontbreekt vooral de daadkracht. De samenleving heeft er recht op te weten waar u staat. Met andere woorden: Steunt dit kabinet de lijn Leers, de Maastrichtse burgemeester die van aanpakken weet, of de lijn Cohen, de hardleerse burgemeester die vooral een zachte heelmeester wil zijn? Etters die spotten met de Dodenherdenking, horen op een Glen Millsschool of in een jeugdgevangenis. Als de Amsterdamse burgemeester zo graag wil praten, doet-ie dat maar met de ouders. Met of zonder tolk.

Het is een goede zaak dat dit kabinet een minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie handhaaft. De bewindsvrouw heeft te kennen gegeven het beleid van haar voorganger te zullen voortzetten en dat is voor ons goed nieuws. Betekent dit dat wij nu de uitvoering van de motie Varela voor schrijnende gevallen tegemoet kunnen zien? Blijft dit kabinet van plan een actief uitzettingsbeleid te ontwikkelen en de aantallen illegalen en uitgeprocedeerden uit te zetten die minister Nawijn had geraamd, zijnde 18.000 dit jaar en 24.000 volgend jaar?

Voorts denken wij dat de al in gang gezette maatregelen om gezinsvorming tegen te gaan, moeten worden voltooid. Is het kabinet voornemens de wetswijziging om de leeftijdsgrens voor huwelijkskandidaten op te trekken naar 21 jaar, nog dit jaar naar de Kamer te sturen?

Aangaande de zorg zijn wij tegen het verhogen van het geplande eigen risico van 100 Euro naar 200 Euro, nog voordat het nieuwe stelsel is ingevoerd. Bovendien wordt het ziekenfondspakket verkleind en komen veel voorgeschreven medicijnen niet voor vergoeding in aanmerking. Zo wordt de patiënt dubbel gepakt. Pas als er in 2006 vrije pakketkeuze is in een nieuw zorgstelsel, mag je een flinke eigen bijdrage van de burger vragen. Een eigen risico werkt juist bij veel voorgeschreven medicijnen, die moet je dan niet uit het pakket halen en zeker niet bij chronische zieken en AOW'ers. Ik verzoek het kabinet alles in het werk te stellen om te voorkomen dat de patiënt dubbel de rekening betaalt. Gaarne een reactie.

Zo ook de aanpak van de WAO, op zich is er niets mis met het herkeuren van WAOers, maar dan wel gekoppeld aan een gedegen plan voor reïntegratie op de arbeidsmarkt. Het gaat er bijvoorbeeld om dat velen van de 45.000 leerkrachten die thuiszitten, weer aan een baan in het onderwijs worden geholpen. De LPF steunt geen bezuinigingsplannen die erop zijn gericht de mensen vanuit de WAO rechtstreeks naar de bijstand te sluizen. Wij zijn voor een strenge aanpak van de WAO, maar dan moet er beter beleid komen om de betrokkenen aan het werk te helpen.

Pijnlijke maatregelen zijn nodig, maar je moet de problemen van de overheid niet alleen financieel, maar ook organisatorisch fors aanpakken. De door de LPF bepleite vermindering van het aantal departementen en bestuurslagen, die nodig is om de bureaucratie echt kunnen aanpakken, is uitgebleven. We krijgen er zelfs twee ministers bij. Het is een goede zaak dat conform de motie Van As taken, werkwijze en omvang van de rijksdienst, de Zelfstandige Bestuursorganen en adviesraden tegen het licht worden gehouden.

Dat er het afgelopen jaar wel degelijk iets in beweging is gezet, blijkt uit het volgende citaat: "Een voorbeeld hoe het beter kan, is de organisatie van de publieke sector. Deze wordt nog altijd centralistisch en hiërarchisch bestuurd. Politici en beleidsambtenaren nemen besluiten voor de werkvloer van leraar, verpleger en agent. Verstandiger lijkt het uitvoerende publieke werkers het voortouw te laten nemen in het formuleren van oplossingen voor problemen. De macht moet verschuiven van Den Haag naar het land." Wie had ooit kunnen denken dat de echo van Pim Fortuyn doorklinkt in het hoofdredactioneel commentaar van de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Dat we problemen nu bij de naam noemen, is pure winst.

In het regeerakkoord lezen we dat "effectiviteit, slagkracht en luisterend vermogen van de overheid moeten worden vergroot". Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Luisterend vermogen? We hebben net de zenderfrequenties verdeeld, of bedoelt het kabinet het afluisterend vermogen? Hebben we nu ook een tekort aan luisterschroeven? Het gaat om het verbeteren van het openbaar bestuur, een mooie klus voor minister De Graaf aan wie wij het onderwerp van de gekozen burgemeester toevertrouwen. Want die wens delen wij, evenals het nastreven van de menselijke maat. Stop de schaalvergroting en zorg dat een provinciestadje weer een ziekenhuis heeft, een politiebureau en scholen voor voortgezet onderwijs. Het benoemen van een minister voor Bestuurlijke vernieuwing wekt hoge verwachtingen, die verder gaan dan de gekozen burgemeester en nadenken over een nieuw kiesstelsel. Denk aan een gekozen Commissaris van de Koningin, een verbod op politieke benoemingen en het houden van referenda. Niet correctief, achteraf, maar vooraf.

MdV,

Extra aandacht voor onderwijs is terecht, ook in het Strategisch Akkoord was al een groei van 9% voor onderwijs voorzien, naast een groei van vijftien procent voor zorg en negen procent voor veiligheid. Beter onderwijs is echter niet zozeer een geldkwestie als wel een kwestie van het terugdringen van ziekteverzuim en regelzucht. Ik hoop dat die voornemens uit het Strategisch Akkoord recht overeind blijven.

Dit kabinet maakt zich onder aanvoering van D66 sterk voor de kenniseconomie en kan daarin op onze steun rekenen. De start is echter traag en volgens het beproefde recept: er komt een innovatieplatform dat plannen gaat uitwerken voor de strategie. Organisaties als AXIS hebben al in maart een duidelijke uitdaging voor de nieuwe regering neergelegd: kom vóór Prinsjesdag met een actieplan bèta/techniek. In de voorstellen van AXIS en anderen, zoals het nationale regieorgaan Genomics, zitten voldoende concrete aanknopingspunten.

Er valt nog veel te zeggen, maar mijn spreektijd is op. Toch ter afsluiting een vraag over de Europese Conventie. De LPF is een voorstander van een verenigd Europa, in de zin van een gemeenschap van vrije volkeren die hun gemeenschappelijke
joods-christelijk-humanistische erfenis koesteren. Wat is ten diepste uw inzet de komende weken? Ik vraag niet naar uw mening over details als het aantal commissarissen met stemrecht, of de rol van een Europese president die overigens naar onze mening volstrekt overbodig is. Nee, wat ik wil weten is wat u en uw kabinet voor ogen staat als lonkend toekomstperspectief. Is dat een machtig Europa, waarin de lidstaten uiteindelijk opgaan, of is dat een unie van soevereine staten die - uitgaande van het subsidiariteitsbeginsel - politiek en economisch samenwerken? Dat is wat veel burgers - niet alleen in Groot-Brittannië - bezighoudt, want wat is de bedoeling, de meerwaarde van een Europese grondwet? Zelfrespect en identiteit zijn belangrijk voor een evenwichtige ontwikkeling, dat geldt niet alleen voor mensen maar ook voor staten. Mijn fractie is van mening dat voordat er ingrijpende veranderingen plaatsvinden de burgers in een referendum dienen te worden geraadpleegd.

Helaas lijden veel politici aan het Albert Heijn -syndroom: hoe groter, hoe beter. Zonder de boeken te controleren en zonder op de kleintjes van de Benelux te letten. Je niet laten meesleuren door de maalstroom der ontwikkelingen, vereist leiderschap en visie.

Hoe gaan wij met elkaar om, vraagt de minister-president. Niet op de manier van het CDA, dat zich vóór de onderhandelingen met de PvdA al in een achterkamertje indekte met een derde partij, iets waarvoor de LPF zich overigens niet heeft geleend. Zeg dat dan eerlijk, een kwestie van waarden en normen.

Als het kabinet ernst maakt met de aanpak van de onveiligheid, de bureaucratie en de regelzucht, als het kabinet zich sterk maakt voor het behoud van de kernwaarden van ons mooie Nederland (ook in een uitdijend en te dominant Europa) en voor verbetering van zorg, onderwijs en infrastructuur, ja dan vindt u de LPF aan uw zijde als katalysator voor vernieuwing en verandering.

Maar: eerst zien, dan geloven. Ook ik heb wijze lessen van mijn moeder gekregen: een daarvan was, de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.


2e termijn: Debat Regeringsverklaring 12 juni 2003

Debat Regeringsverklaring 12 juni 2003

Voorzitter,

Ik dank de minister-president (MP) voor zijn antwoorden. Dank voor de toezegging dat onze vragen over bijvoorbeeld de 2e Maasvlakte en de hypotheekrenteaftrek zullen worden meegenomen in de overwegingen voor de Miljoenennota. Ik heb een hoge pet op van de creatieve boekhouders van dit kabinet, dus wie weet. Ik heb nog een klusje. Naar aanleiding van mijn opmerkingen in de 1ste termijn aangaande de magneetzweeftrein stelde de MP dat mogelijke besparingen pas na 2010 beschikbaar zouden komen. Dit is niet het geval. Voor de Zuiderzeelijn is in de periode 2008-2016 in totaal 2.7 miljard euro gereserveerd. Indien er wordt besloten deze fasering door te schuiven tot na 2010 of van de reservering af te zien dan levert dat in de periode 2008-2010 (2 jaar eerder!) reeds een ruimte op van een kleine half miljard. Op basis van het beschikbaar komen van deze middelen zouden er zaken kunnen worden voorgefinancierd. Ik verzoek het kabinet de
voorfinancieringsmogelijkheden te bestuderen. Wij hebben het infrastructuurgeld namelijk nu al nodig in deze kabinetsperiode, voor onderhoud van het spoor en de 2e Maasvlakte. Kijkt u dan ook naar mogelijke besparingen op grond van de bevindingen van de parlementaire enquêtecommissie bouwfraude.

Ik heb geen antwoord gekregen op mijn verzoek de teruggave van het kwartje van Kok niet af te blazen, maar uit te stellen tot betere economische tijden aanbreken. Moet u ik hieruit concluderen dat uw beslissing definitief is, of kijkt u er nog eens naar in het kader van de meerjarenramingen?

Onze informatie aangaande de Glen Mills school wijkt af van hetgeen u vertelde. Er zijn nog geen fondsen door Justitie ter beschikking gesteld, voortvloeiend uit het amendement Rietkerk. Bovendien schrijft de school ons op 22 mei moeiteloos te kunnen uitbreiden naar 180 plaatsen, mits er geld komt. We weten dat het in de grote steden gaat om relatief kleine groepen jeugdcriminelen. Laat deze kans niet lopen. Mijn fractie wil niet wachten tot de Algemene Beschouwingen dit najaar, want dan is er weer een half schooljaar verloren. Vandaar een motie.

Ik heb geen antwoord gekregen op mijn verzoek wat ten diepste uw inzet is bij de Europese Conventie en de toekomst van Europa. Natuurlijk zien wij de voordelen van een waardengemeenschap, maar hoever gaat u met het overdragen van onze soevereiniteit? Zo ver als kan, of zo ver als strikt moet? Ik hoop dat u de ongerustheid bij veel Nederlanders kunt wegnemen dat Nederland over zeg 25 jaar niet meer is dan een Europese provincie, gedomineerd door Fransen en Duitsers.

Mijn fractie volgt de discussie over de ODA-criteria (Official Development Aid) met spanning. Het kan niet zo zijn dat militairen die terugkeren van vredesoperaties in een ontwikkelingsland, horen dat hun baan is wegbezuinigd. Zoals ons land politie nodig heeft, zo hebben ontwikkelingslanden de sterke arm van Defensie nodig, inclusief de veldhospitalen en waterzuiveringsinstallaties die hun gelijke niet hebben. Het moet dus mogelijk worden ontwikkelingsgeld te bestemmen voor vredesoperaties.

Met enige verbazing hebben wij de discussie gevolgd over de 250 miljoen voor natuur, reconstructie en ecologische hoofdstructuur. Naar onze inschatting zijn deze zaken nauw met elkaar verbonden. Reconstructie is veel meer dan de varkenshouderij, het gaat erom plattelandsgebieden een nieuwe impuls te geven. Daarmee leg je de basis voor verdergaande plannen als de aanwijzing van natuurgebieden. Daarmee moet je nu beginnen. Wij hebben er verder het volste vertrouwen in dat de ecologische hoofdstructuur in 2018 zal worden voltooid door het kabinet Balkenende 5

Mijn fractie vindt het niet nodig te wachten op de bevindingen van het innovatieplatform, dat gaat weer jaren duren. We kunnen nu al aan de slag met de aanbevelingen die er liggen en werkende weg, kan het platform aanhaken. Ook daarvoor hebben wij een motie .

Tot slot hebben wij een motie om de aftrek van de hypotheekrente onaangetast te laten.

Voorzitter,

Ik ken de minister-president als een integer en deskundig mens, iemand die zijn woorden nakomt. Maar hij zal mij niet euvel duiden dat ik mijn oordeel over deze regeringsverklaring opschort tot Prinsjesdag. Wij willen immers boter bij de vis.

Mat Herben