Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
27 mei 2003
1. Consultatie Voorlopig Ontwerp Parkeergarage Lucasbolwerk afgerond
Het Voorlopig Ontwerp voor de ondergrondse parkeergarage en het
fietstransferium Lucasbolwerk, inclusief de resultaten van de
consultatieronde, is door het college definitief vastgesteld.
Het voorlopig ontwerp is tijdens de consultatieronde voorgelegd aan bewoners, bedrijven en andere geïnteresseerden uit de omgeving van het Lucasbolwerk. Bewoners hebben op verschillende manieren kunnen reageren op het voorlopig ontwerp: tijdens een consultatieavond, via internet of schriftelijk. Er werd voornamelijk gereageerd op de parkeergarage. Over het fietstransferium kwamen weinig opmerkingen.
De reacties op het voorlopig ontwerp geven geen aanleiding tot een algehele aanpassing van het ontwerp. Wel wordt een aantal reacties voor zover mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp. Het gaat dan vooral om opmerkingen over het ontwerp van de hellingbanen en opgangen waarvan het Definitief Ontwerp de komende maanden wordt uitgewerkt.
Het Definitief Ontwerp van het maaiveld wordt medio 2003 aan het
college voorgelegd met het verzoek dit vrij te geven voor de
ruimtelijke ordeningsprocedures. Tegelijkertijd wordt doorgewerkt aan
het technisch ontwerp van de parkeergarage en het fietstransferium. In
het vierde kwartaal van 2003 wordt het complete ontwerp aan het
college, de commissie Verkeer en Beheer en de gemeenteraad voorgelegd
met het verzoek een krediet beschikbaar te stellen voor de realisatie
ervan.
2. Aanscherping en verduidelijking Ruimtelijke Visie
Kruisvaartkwartier
---
Reacties van bewoners van de Dichterswijk en van andere
belanghebbenden hebben geen aanleiding gegeven om de concept-visie
Kruisvaartkwartier op belangrijke punten aan te passen. Wel is hier en
daar de tekst verduidelijkt of aangescherpt. Het college van
burgemeester en wethouders heeft de visie nu definitief vastgesteld en
doorgestuurd naar de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling.
In de nu vastgestelde visie wordt meer aandacht gegeven aan de woonboten in de Kruisvaart. Daarover is opgenomen dat de bestaande ligplaatsen behouden blijven, maar dat wel denkbaar is dat enkele boten worden verplaatst. Verplaatsing kan nodig zijn in verband met de aanleg van bruggen en om het zicht op de Kruisvaart te verbeteren.
Ook is de tekst verduidelijkt over de verkeersontsluiting van de spoorstrook. Voor dit deel van het Kruisvaartkwartier is een ontwikkelingsplan ingediend, dat uitgaat van de bouw van 300 woningen. Die woningen krijgen een ontsluiting via de Verlengde Van Zijstweg en in een later stadium via (het zuidelijk deel van) de Da Costakade naar de Vondellaan. Daarover is opgenomen dat een 'knip' in deze route moet voorkomen dat een alternatieve route naar het stationsgebied ontstaat.
De Ruimtelijke Visie Kruisvaartkwartier fungeert als toetsingskader
voor plannen voor uitbreiding van de Rabobank, en de bouw van circa
450 woningen op het voormalige Remu-terrein en het vroegere
EKP-terrein. Op basis van de visie worden drie afzonderlijke
planidentificaties gemaakt. Daarin komen de voorwaarden te staan
waaronder de gemeente wil meewerken aan de bouwplannen. Bij het
opstellen van de planidentificaties wordt een klankbordgroep van
bewoners en belanghebbenden betrokken. Daarnaast worden de
gebruikelijke inspraakprocedures gevolgd.
De Ruimtelijke Visie Kruisvaartkwartier is te downloaden via
www.utrecht.nl. Op de gemeentelijke website is ook het
tweekolommenstuk na te lezen met reacties op de conceptvisie en het
gemeentelijk commentaar.
3. 'Verder met de fiets 2002'
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de
definitieve nota 'Verder met de fiets 2002'. In de nota, waarin alle
inspraakreacties zijn verwerkt, is het fietsbeleid voor de komende
jaren en het bijbehorende uitwerkingsprogramma vastgelegd. In totaal
zijn op de vorig jaar voor inspraak vrijgegeven nota 'Verder met de
fiets' 29 inspraakreacties ontvangen. Er waren niet alleen reacties
van burgers, maar ook van de provincie Utrecht,
vervoermanagementorganisatie V&M, de gemeenten IJsselstein en Houten
en de Fietsersbond afdeling Utrecht. Veel insprekers reageerden
positief op de nota.
Met de 'Fietsnota 1992' is een stedelijk hoofdfietsnetwerk vastgesteld
en fietsbeleid geformuleerd. In de tien jaar die tussen de nota uit
1992 en deze nota 'Verder met de fiets' liggen, heeft de stad zich
fors ontwikkeld en zijn diverse voor het verkeer ingrijpende plannen
gemaakt en uitgevoerd of in uitvoering. Deze ontwikkelingen maken het
noodzakelijk het fietsnetwerk te herzien. De definitieve nota 'Verder
met de fiets' heeft tot doel opnieuw richting te geven aan het
fietsbeleid voor de komende jaren en het verbeteren van het
hoofdfietsnetwerk voor de stad Utrecht. Daarnaast beschrijft de nota
hoe het fietsnetwerk in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern goed kan
aansluiting op het netwerk in de bestaande stad.
In het uitwerkingsplan is opgenomen op welke wijze deze doelen kunnen
worden bereikt. Dit gebeurt onder andere door het vaststellen van een
realisatieprogramma van het hoofdfietsnetwerk, het in kaart brengen
van de huidige en gewenste fietsvoorzieningen, het opstellen van een
beheersplan voor het netwerk, een fietsbewegwijzeringsplan en een
programma voor het stallen van fietsen.
4. Extra geld voor brandveiligheid sportaccommodaties
Om de brandveiligheid van sportaccommodaties te verbeteren, heeft het
college van burgemeester en wethouders ingestemd met een krediet van
EUR 540.000. Uit dit krediet worden maatregelen gefinancierd zoals het
herstellen of vernieuwen van noodverlichting en blusmiddelen, het
aanpassen aan huidige veiligheidseisen van bouwkundige
brandscheidingen, paniekopeners en andere voorzieningen.
Alle gemeentelijke sportaccommodaties waar meer dan 50 personen
tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn, dienen te beschikken over een
gebruiksvergunning. Voor het verlenen van een gebruiksvergunning is
het nodig dat het gebouw brandveilig is. Uit een inventarisatie is
gebleken dat daarvoor extra maatregelen noodzakelijk zijn. Inmiddels
zijn al diverse werkzaamheden verricht en hebben 30 gymzalen, drie
sporthallen en één zwembad een gebruiksvergunning. De verwachting is
dat in 2003 aan de overige accommodaties een gebruiksvergunning
verleend zal zijn.
5. 'Toekenningen Fonds Sociale Integratie
Het college heeft mevrouw L.K. de Voogd benoemd als lid van de externe
beoordelingscommissie voor het Fonds Sociale Integratie. Mevrouw De
Voogd is ruim vijftien jaar projectmanager en beleidsmedewerker bij
het NBLC, Vereniging van Openbare Bibliotheken en verantwoordelijk
voor de (multimediale) dienstverlening voor immigranten en een leven
lang leren. Zij is sinds de jaren zeventig betrokken bij
vrijwilligerswerk op het gebied van vorming en scholing van vrouwen.
Verder heeft het college besloten aan onderstaande initiatieven een subsidie toe te kennen uit het fonds Sociale Integratie
Aanvrager: Stichting Lombok Anders
Toegekend bedrag: EUR 8.000
Stichting Lombok Anders organiseert op zaterdag 25 oktober 2003 het
eerste Culture Clash Festival in de Utrechtse wijk Lombok. In twaalf
workshops laten professionele docenten twee cultuuruitingen met elkaar
botsen, samenkomen, mengen of versmelten. De organisatie gaat zich
speciaal richten op jongeren tussen de 14 en 18 jaar, voor wie het
cultuuraanbod zeer karig is, en op jong-volwassenen. Hiervoor worden
contacten gelegd met onderwijsinstellingen en jongerenwerk binnen en
buiten de wijk.
Aanvrager:SAC
Toegekend bedrag: EUR 30.280
Het SAC is een subsidie toegekend voor een geheel nieuwe aanpak voor
het stimuleren van actief burgerschap en sociale cohesie in scholen.
Deze aanpak wordt in de Verenigde Staten service learning genoemd. Net
zoals elders is ook in scholen het thema veiligheid een prominent
onderwerp van aandacht geworden. De doelstellingen van het programma
Sociale cohesie en actief burgerschap zijn breder: de klas en de
school ontwikkelen tot een democratische gemeenschap, waarin
leerlingen zich positief
gedragen tegenover elkaar en het personeel, zelfstandig zijn, zich
verantwoordelijk voelen en keuzes kunnen maken.
Aanvrager: REMAKE
Toegekend bedrag: EUR 24.927
Het project Het beste van twee werelden draagt bij aan de ontwikkeling
van de huisvesting van allochtone ouderen (1^e generatie) waarbij de
participatie van de doelgroep centraal staat. Uit een recente
inventarisatie is zowel de noodzaak als urgentie gebleken van adequate
huisvesting van deze doelgroep, alswel het gebrek aan informatie bij
ontwikkelaars en woningbouwverenigingen over groepswonen. Het project
zal in samenwerking met de NISBO worden uitgevoerd en is een onderdeel
van realisatie van groepswonen op Kanaleneiland.
Aanvrager: Stichting De Berenkuil
Toegekend bedrag: EUR 2.560
Sssst, laat me kijken is een informatieve documentaire over integratie
van gebarentaal in podiumkunsten zoals theater en dans. Het doel van
deze documentaire is om doven en horenden bewust te maken van de
mogelijkheden van gebarentaal. Te zien is hoe een theatervoorstelling
vertaald wordt in gebarentaal en welke reacties dat oproept bij het
publiek. Deze productie wordt gesteund door het Nederlands
Gebarencentrum en de Beroepsvereniging voor Tolken Gebarentaal.
Financiële ondersteuning is er van het VSB Fonds, NOT Teleac en uit
het budget audiovisuele producties van de afdeling Culturele Zaken van
de gemeente Utrecht.
Aanvrager: Het Nederlandse Rode Kruis Utrecht Midden
Toegekend bedrag: EUR 5.000
Voor de verwerkelijking van een AMA (alleenstaande minderjarige
asielzoekers) - vakantieweek ontvangt het Nederlandse Rode Kruis
Utrecht Midden voor de belanghebbenden een bijdrage van 5.000. In een
voor AMAs vaak moeilijke zomerperiode gaan 20 van hen samen met 10
Nederlandse jongeren uit Utrecht op vakantie.
Aanvrager: Stichting Hospice Utrecht
Toegekend bedrag: EUR 20.000
De behoefte van Hospice Utrecht aan het project Ziekte en (naderende)
dood in niet-westerse culturen komt voort uit de ervaringen van ruim
een jaar dat het hospice nu aan de Kanaalstraat in Lombok gevestigd
is. Vanaf de opening heeft het hospice de mogelijkheid geboden aan ook
allochtone inwoners van Utrecht om er de allerlaatste fase in het
leven door te brengen. Door de instroom er vergrijzing van mensen met
een migratieachtergrond neemt hun behoefte aan palliatieve zorg toe.
Gezien de ontwikkelingen hebben de 65 vrijwilligers behoefte aan een
vervolgtraining met het thema Ziekte en (naderende) dood in
niet-westerse culturen.
6. Aanwijzing betaald parkeergebied Oudwijk-Noord e.o.
Het college van burgemeester en wethouders heeft met het
aanwijzingsbesluit de invoering van betaald parkeren in Oudwijk-Noord
e.o. met ingang van 1 juni a.s. bekrachtigd. Hiermee is de weg vrij om
met ingang van juni betaald parkeren in te voeren in het gebied
omsloten door de Biltsche Grift, Prinsesselaan, Oudwijk, Koningslaan,
Wilhelminapark, Burgemeester Reigerstraat en de Oosterspoorbaan. In
dit gebied zal betaald parkeren gelden op maandag tot en met zaterdag
van 9.00 uur tot 21.00 uur. Hierdoor is hetzelfde regime van kracht
als in de wijken Zeeheldenbuurt, Tuinwijk-Noord en Pijlsweerd-Noord.
Op 13 februari 2003 heeft de gemeenteraad een krediet verleend voor de
invoering van betaald parkeren in Oudwijk-Noord e.o. waarna de
voorbereidingen zijn gestart voor de invoering van betaald parkeren.
Als onderdeel daarvan is opdracht gegeven voor de aanschaf en
plaatsing van parkeerautomaten en de noodzakelijke bebording voor de
invoeringsdatum. Daarnaast zijn alle bewoners en bedrijven in staat
gesteld een parkeervergunning en een bezoekerskaart aan te vragen. De
vergunningen worden voor 1 juni a.s. uitgegeven. Mensen die niet over
een parkeervergunning beschikken, moeten bij de parkeerautomaat een
parkeerkaartje kopen.
Gelet op het karakter van de (belasting)maatregel is tegen het nemen
van het aanwijzingsbesluit geen bezwaar mogelijk. Wel zijn de
belanghebbenden eerder al in staat gesteld opmerkingen en suggesties
te plaatsen bij de plannen. Deze reacties zijn in de besluitvorming
meegenomen. Naar aanleiding hiervan zullen komende september extra
fietsparkeervoorzieningen worden geplaatst.
7. Voorlopig Ontwerp HOV-baan in De Uithof gereed
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het
Voorlopig Ontwerp voor de aanleg van de HOV-baan in De Uithof. De
HOV-baan in De Uithof is het laatste onderdeel van de Binnenstadsas:
de vrije busbaan door het centrum van de stad naar De Uithof. Deze
HOV-baan is inmiddels ruim anderhalf jaar in gebruik. In de afgelopen
jaren is gewerkt aan een oplossing om de HOV-baan in te passen in de
bestaande verkeersinfrastructuur in De Uithof. Enkele knelpunten
hebben daarbij bijzondere aandacht gehad; de kruising van de baan met
de Universiteitsweg, de bereikbaarheid van de parkeergarages bij het
Universitair Medisch Centrum en de toekomstige aansluiting van de
HOV-route Om de Zuid die ook naar De Uithof zal leiden.Om een
realistisch ontwerp te kunnen presenteren heeft de gemeente nauw
samengewerkt met enkele belanghebbende partijen in De Uithof waaronder
de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum. Het
uiteindelijke ontwerp past binnen de Campusvisie, de toekomstplannen
voor De Uithof van de Universiteit Utrecht.Voor de aanleg van de
HOV-baan in De Uithof is een wijziging van het bestemmingsplan
noodzakelijk. Met de instemming met het Voorlopig Ontwerp van de
HOV-baan in de Uithof kan de vrijstellingsprocedure in het kader van
artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening starten. Gelijktijdig
met de vrijstellingsprocedure start een inspraakprocedure waarin het
mogelijk is te reageren op het Voorlopig Ontwerp van de HOV-baan. De
commissie voor Verkeer en Beheer zal over het Voorlopig Ontwerp van de
HOV-baan in De Uithof worden gehoord.
8. Initiatief van Bewoners Overleg Lunetten gehonoreerd
Het initiatief van Bewonersoverleg Lunetten voor het uitschrijven van
een prijsvraag voor het beter bewegwijzeren van Lunetten, en het
uitvoeren van het winnende voorstel, is gehonoreerd.
Het project "Lunetten, wegwijs" zal worden uitgevoerd door
Bewonersoverleg Lunetten in samenwerking met de Dienst Stadsbeheer. De
kosten voor het uitschrijven van de prijsvraag zijn begroot op EUR
2.000. De kosten voor het uitvoeren van het winnende ontwerp mogen
maximaal EUR 28.000 bedragen. De kosten voor de uitvoering komen ten
laste van het budget Recht van Initiatief 2003.
Wijkwethouder Spekman heeft dit besloten in een openbatre vergadering van de raadscommissie voor de wijk Zuid. Bewonersoverleg Lunetten had in februari 2003 een initiatiefvoorstel ingediend.
9. Initiatief in de Thinsstraat, wijk Oost.
Een deel van de bewoners van de Thinsstraat doet een voorstel om de
(doodlopende) straat af te sluiten voor autoverkeer en de acht
parkeerplaatsen op te heffen. De parkeerdruk zal daardoor toenemen in
de omliggende straten, te weten de Mgr. van de Weteringstraat,
Pallaesstraat, Kerkstraat en Kerkdwarsstraat. In die straten is de
parkeerdruk al hoog, waardoor er onder de bewoners weinig tot geen
draagvlak is voor het voorstel. Volgens het gemeentelijk parkeerbeleid
eist het opheffen van parkeerplaatsen compensatie van de plaatsen in
de directe omgeving van de Thinsstraat. Dat blijkt echter niet
mogelijk. Omdat het voorstel niet in te passen is in het gemeentelijk
parkeerbeleid, heeft het college besloten het voorstel niet te
honoreren.
10. Toekenning werkgelegenheidssubsidie Westflank
Het project 'Integrale wijkaanpak werkgelegenheid" krijgt EUR 239.927 subsidie, heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. Het project is bedoeld voor moeilijk te bemiddelen werkzoekenden in de wijken Zuid, Zuidwest, West, Noordwest en Overvecht. Bijzonder aan het project is dat er niet alleen organisaties bij betrokken zijn die zich bezighouden met reïntegratie van werkzoekenden, maar ook welzijnsorganisaties, onderwijsinstellingen, zelforganisaties en zorgaanbieders. Inmiddels is uit ervaring gebleken dat samenwerking tussen de verschillende partijen leidt tot een effectievere en efficiëntere inzet van kennis en middelen. De deelnemers aan het project zullen beter geholpen zijn omdat de dienstverlening toeneemt, er meer mensen deel kunnen nemen en dat zij ook in een eerder stadium een beroep kunnen doen op begeleiding. Ook is er aandacht voor het voorkomen van vroegtijdige uitval van deelnemers. Het project wordt gefaseerd ingevoerd, het start in het najaar van 2003 in Kanaleneiland, gevolgd door Noordwest en Overvecht in 2004 en Zuid en West in 2006. De totale kosten van het project zijn geraamd op EUR 949.927. Behalve de gemeente Utrecht zal ook het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bijdragen aan de financiering.