Gemeente Amsterdam

Reactie op Europese tunneltest
11 juni 2003 - Marjan Lansdaal
Amsterdams oudste tunnel, de IJtunnel, zal waar mogelijk worden aangepast aan de eisen van deze tijd. Dit geeft verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst aan in een brief aan de leden van de raadscommissie Verkeer, Vervoer & Infrastructuur waarmee het college heeft ingestemd.
De brief is een reactie op de uitkomsten van de Europese tunneltest die april dit jaar zijn gepresenteerd. In het voorjaar van 2003 heeft de Duitse automobilistenvereniging ADAC samen met haar zusterorganisaties, waaronder de ANWB, vijfentwintig tunnels in elf Europese landen getest. De Amsterdamse IJtunnel kreeg een slechte beoordeling waarbij het risico gemiddeld werd genoemd. Als gebreken in de tunnel werden onder meer genoemd het ontbreken van kappen om de noodtelefoons en het feit dat de noodverlichting voor de ontsnappingsroute pas aangaat als de vluchtroute (de andere tunnelbuis), vrij is van auto's.
De IJtunnel is in de jaren '60 gebouwd en behoort tot één van de oudste tunnels van Nederland. Gevolg is dat bepaalde huidige toepassingen gezien de ruimte in de tunnel praktisch niet mogelijk zijn. De gemeente doet er echter veel aan om de veiligheid van de gebruikers van de tunnel zoveel mogelijk te waarborgen. Algemeen geldt echter dat alle gemeentelijke tunnels in Amsterdam via een 24-uursbewaking en bediening worden gemonitord. Het voorkomen van noodsituaties en snel oplossen van incidenten behoort daarbij tot de vaste routine. Ook mogen er geen gevaarlijke stoffen door de tunnel worden vervoerd. De noodtelefoons zijn uitgerust met speciale versterkers, waardoor geen kap nodig is om het gesprek te voeren. Om de veiligheid verder te vergroten wil de wethouder zich inzetten om EUR 250.000 beschikbaar te stellen voor de verbetering van de vluchtwegvoorzieningen, vluchtwegverlichting en vernieuwing van de telefooncentrale van de verkeersleiding.
De uitgangspunten voor het beheer van de gemeentelijke tunnels zijn vastgelegd in een concept-beheerplan. In het beheerplan is veel opgedane ervaring opgeslagen en wordt met een open oog naar de omgeving en de toekomst gekeken. Eind jaren '90 is de IJtunnel nog op onderdelen grondig gerenoveerd en beter beveiligd. Op dit moment wordt gewerkt aan de afronding van het plan.
Verder bestaat er een actueel calamiteitenplan autotunnels, dat in overleg met de regionale hulp- en nooddiensten is opgesteld. Dit plan werd in juni 2002 door betrokken partijen in de Piet Heintunnel als oefening ten uitvoer gebracht.

© Gemeente Amsterdam