Gemeente Amsterdam
Reactie op Europese tunneltest
11 juni 2003 - Marjan Lansdaal
Amsterdams oudste tunnel, de IJtunnel, zal waar mogelijk worden
aangepast aan de eisen van deze tijd. Dit geeft verantwoordelijk
wethouder Mark van der Horst aan in een brief aan de leden van de
raadscommissie Verkeer, Vervoer & Infrastructuur waarmee het college
heeft ingestemd.
De brief is een reactie op de uitkomsten van de Europese tunneltest
die april dit jaar zijn gepresenteerd. In het voorjaar van 2003 heeft
de Duitse automobilistenvereniging ADAC samen met haar
zusterorganisaties, waaronder de ANWB, vijfentwintig tunnels in elf
Europese landen getest. De Amsterdamse IJtunnel kreeg een slechte
beoordeling waarbij het risico gemiddeld werd genoemd. Als gebreken in
de tunnel werden onder meer genoemd het ontbreken van kappen om de
noodtelefoons en het feit dat de noodverlichting voor de
ontsnappingsroute pas aangaat als de vluchtroute (de andere
tunnelbuis), vrij is van auto's.
De IJtunnel is in de jaren '60 gebouwd en behoort tot één van de
oudste tunnels van Nederland. Gevolg is dat bepaalde huidige
toepassingen gezien de ruimte in de tunnel praktisch niet mogelijk
zijn. De gemeente doet er echter veel aan om de veiligheid van de
gebruikers van de tunnel zoveel mogelijk te waarborgen. Algemeen geldt
echter dat alle gemeentelijke tunnels in Amsterdam via een
24-uursbewaking en bediening worden gemonitord. Het voorkomen van
noodsituaties en snel oplossen van incidenten behoort daarbij tot de
vaste routine. Ook mogen er geen gevaarlijke stoffen door de tunnel
worden vervoerd. De noodtelefoons zijn uitgerust met speciale
versterkers, waardoor geen kap nodig is om het gesprek te voeren. Om
de veiligheid verder te vergroten wil de wethouder zich inzetten om
EUR 250.000 beschikbaar te stellen voor de verbetering van de
vluchtwegvoorzieningen, vluchtwegverlichting en vernieuwing van de
telefooncentrale van de verkeersleiding.
De uitgangspunten voor het beheer van de gemeentelijke tunnels zijn
vastgelegd in een concept-beheerplan. In het beheerplan is veel
opgedane ervaring opgeslagen en wordt met een open oog naar de
omgeving en de toekomst gekeken. Eind jaren '90 is de IJtunnel nog op
onderdelen grondig gerenoveerd en beter beveiligd. Op dit moment wordt
gewerkt aan de afronding van het plan.
Verder bestaat er een actueel calamiteitenplan autotunnels, dat in
overleg met de regionale hulp- en nooddiensten is opgesteld. Dit plan
werd in juni 2002 door betrokken partijen in de Piet Heintunnel als
oefening ten uitvoer gebracht.
© Gemeente Amsterdam