ChristenUnie
Wat zou er anders geweest zijn? Dinsdag 10 Juni 2003 - 23:59
Is er iemand die een warm gevoel krijgt bij de Regeringsverklaring van CDA, VVD en D66? Waar klopt het hart van onze nieuwe regering? De ChristenUnie heeft naar een antwoord gezocht op deze brandende vraag, maar het niet gevonden. Met de publicatie Wat zou er anders geweest zijn? probeert de ChristenUnie een antwoord te geven op een vraag die in de afgelopen weken vaak gesteld werd: "Wat zou er anders geweest zijn als de ChristenUnie betrokken was geweest bij de totstandkoming van dit regeerakkoord?" Het antwoord op die vraag is niet makkelijk en mag ook niet goedkoop zijn, maar de ChristenUnie kan wel aangeven waar de partij in de onderhandelingen zwaar op ingezet had.
Wat zou er anders geweest zijn?
Een verantwoording van een christelijk-sociale inzet
Met elkaar. Meer betrokken. Minder gedogen.
10 Juni 2003
Met elkaar
betekent dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, dat we
onze staatsschuld en milieuvervuiling niet op de volgende generaties
afwentelen, en dat we onze rijkdom willen delen met de allerarmsten in
de wereld
Meer betrokken
.. betekent meer zorg in het gezin, meer ruimte voor maatschappelijk
initiatief, meer aandacht voor alternatieven voor abortus en
euthanasie, meer steun om ouderen aan het werk te houden.
Minder gedogen
.. betekent meer handhaving en meer politie, meer aandacht voor
slachtoffers van vrouwenhandel en prostitutie, minder mensen zonder
uitzicht in de sociale zekerheid, minder verrijking aan de top van het
inkomensgebouw
Inleiding
Is er iemand die een warm gevoel krijgt bij de Regeringsverklaring van
CDA, VVD en D66? Waar klopt het hart van onze nieuwe regering? De
ChristenUnie heeft naar een antwoord gezocht op deze brandende vraag,
maar het niet gevonden.
De ChristenUnie is gaandeweg de kabinetsformatie één van de
gesprekspartners van CDA en VVD geweest. Dat was in een aantal
opzichten bijzonder. De keuze voor D66 betekent niet dat de
ChristenUnie nu aan de kant blijft zitten. Integendeel, want het kan
ook anders!
De onderhandelaars van CDA en VVD hebben besloten enkele toezeggingen
aan de ChristenUnie op het gebied van immateriële themas een plek te
geven in het regeerakkoord. Daar zijn we blij mee. Maar wat daarover
nu in het akkoord staat was voor ons een minimale basis op weg naar
een aanvaardbaar eindresultaat. Bovendien hebben we tijdens de
formatiebesprekingen ook een aantal andere punten ingebracht op het
terrein van asielbeleid, milieubeleid en sociaal beleid, die
kenmerkend zijn voor onze christelijk-sociale politiek. Daarvan zien
we nauwelijks iets terug in de Regeringsverklaring.
Met Wat zou er anders geweest zijn? probeert de ChristenUnie een
antwoord te geven op een vraag die in de afgelopen weken vaak gesteld
werd: "Wat zou er anders geweest zijn als de ChristenUnie betrokken
was geweest bij de totstandkoming van dit regeerakkoord?" Stel je eens
voor dat CDA en VVD niet voor D66 hadden gekozen: Wat zou er anders
geweest zijn? Het antwoord op die vraag is niet makkelijk en mag ook
niet goedkoop zijn, maar de ChristenUnie kan wel aangeven waar de
partij in de onderhandelingen zwaar op ingezet had.
Wat zou er anders geweest zijn? is geen alternatief regeerakkoord en
ook geen nieuwe verpakking van ons verkiezingsprogramma. Het is een
document waarin onze constructieve bijdrage aan de verkenningen in het
kader van de kabinetsformatie is verwerkt. Rekening houdend met de
sterke verslechtering van de economie. In de wetenschap dat er veel
minder uitgegeven kan worden en dat er veel meer moet worden
bezuinigd.
Maar de Regeringsverklaring heeft te weinig aandacht voor de
menselijke kant van de zaak. De ChristenUnie staat voor een
samenleving waarin we omzien naar elkaar, waarin mensen op elkaar
betrokken zijn, en waarin de overheid niet de ogen sluit voor
slachtoffers en misstanden. Daarom hebben we gekozen voor het motto:
Met elkaar
Meer betrokken
Minder gedogen
Respect voor het leven
Euthanasiewet: meer dan standstill en evaluatie
Bij de besprekingen met de informateurs vonden ChristenUnie, CDA en
VVD elkaar in het afspreken van een standstill op medisch-ethisch
terrein als uitgangspunt voor de verdere onderhandelingen.
Vanzelfsprekend zou de ChristenUnie verdergaande stappen hebben
ingebracht. Zo voelde en voelt de ChristenUnie niets voor de
wettelijke strafuitsluitingsgrond voor euthanasie en acht de partij
volwaardige toetsing door het Openbaar Ministerie wenselijk; de
praktijk wijst inmiddels ook uit dat het oorspronkelijke doel van de
strafuitsluitingsgrond, het verhogen van de meldingsbereidheid van
artsen, niet wordt gehaald. De ChristenUnie streeft verder een
sterkere verankering na van de palliatieve behandelingen. Opzettelijke
levensbeëindiging behoeft uiteindelijk geen wettelijke legitimatie.
Abortus: aanpassing van de wet
Er zijn duidelijk signalen dat in de praktijk de wettelijke
zorgvuldigheidscriteria voor zwangerschapsafbreking een te bescheiden
rol spelen. Zo dient volgens de wet een bedenktijd van vijf dagen in
acht te worden genomen en dient de vrouw uitdrukkelijk op de gevolgen
en de alternatieve mogelijkheden te worden gewezen. Bovendien zou
abortus beperkt moeten blijven tot medische noodsituaties. Inmiddels
is in de praktijk abortus echter zo langzamerhand een recht. Onderzoek
naar de abortuspraktijk is zeer wenselijk. De ChristenUnie heeft
echter geen evaluatie nodig om vast te stellen dat afbreking van een
zwangerschap het doden van een ongeboren leven is. Het ongeboren leven
dient juist wettelijk beschermd te worden, dat wil zeggen vanaf de
conceptie en niet vanaf 24 weken.
Alternatieven immateriële kwesties: 100 miljoen
Wanneer voldoende alternatieven beschikbaar zijn voor
zwangerschapsafbreking en actieve levensbeëindiging, kan dit de vraag
daarnaar drukken. Daarom reserveert de ChristenUnie extra middelen
voor noodopvang en begeleiding van ongewenst zwangere vrouwen, voor
pijnbestrijding en lijdenverlichting van mensen in de eindfase van hun
leven. Ook wil de ChristenUnie omzien naar vrouwen en jeugdigen die
tegen hun wil seksueel worden uitgebuit. Daarom worden middelen
gereserveerd voor hulp aan slachtoffers van vrouwenhandel en seksuele
uitbuiting en voor bestrijding van prostitutie door minderjarigen.
De dekking wordt gevonden door invoering van het principe dat
alimentatie voortaan wordt geïnd via de werkgever; dit levert een
besparing op de bijstand op, omdat vrouwen zeker zijn van
alimentatieinkomsten.
Sociale rechtvaardigheid
Afschaffen lesgeld (220 miljoen)
Volgens de ChristenUnie hebben kinderen recht op gratis onderwijs. Dit
is bovendien vastgelegd in internationale verdragen. De
onderwijsbijdrage wordt daarom afgeschaft. Dat is gunstig voor
gezinnen met schoolgaande kinderen. Parallel wordt er dan meteen
bespaard op de tegemoetkoming onderwijsbijdrage. Daarmee komt ook een
eind aan dit rondpompen van geld. Afschaffing lesgeld kost 400 mln,
besparing op de WTOS bedraagt 180 mln. Netto kost deze maatregel
daarom 220 mln euro.
De dekking wordt gevonden door introductie van het profijtbeginsel
in het hoger onderwijs: efficiëntieverhoging, betere
studiekeuzebegeleiding.
Kinderopvangtoeslag ouders (budgetneutraal)
Kinderopvanginstellingen ontvangen nu een rechtstreekse subsidie van
het Rijk. Daarmee bevoordeelt de overheid in feite ouders die hun
kinderen buitenshuis laten verzorgen, terwijl deze ook nog extra
inkomen hebben. Ouders die hun kinderen thuis verzorgen derven én
extra inkomsten én een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang.
Hierdoor wordt kinderopvang buitenshuis bevorderd, hetgeen de zorg en
aandacht voor kinderen niet ten goede komt. Ouders hebben de eerste
verantwoordelijkheid voor hun kinderen. De ChristenUnie stelt daarom
voor om deze rijksbijdrage niet rechtstreeks aan instellingen, maar
aan ouders te verstrekken via een inkomensafhankelijke kinderkorting
op de belastingheffing. Zo wordt aan ouders de vrije keuze gelaten om
de kinderen thuis te verzorgen of onder werktijden onder te brengen
bij een gastgezin of kinderopvang.
Deze maatregel betreft een verschuiving van middelen, en kan daarom
budgetneutraal worden ingevoerd.
Starters op de woningmarkt krijgen een steun in de rug (615 mln euro)
Door de gestegen huizenprijzen is het erg moeilijk geworden een
betaalbare woning te vinden voor starters op de huizenmarkt. Bovenop
de koopprijs van een huis drukt ook nog eens 6% overdrachtsbelasting,
welke niet echt een rechtvaardiging kent. De ChristenUnie wil daarom
de overdrachtsbelasting voor starters halveren. Dat scheelt
uiteindelijk ook in de maandlasten omdat er minder geleend hoeft te
worden. Zo wordt het makkelijker om een huis te kopen.
Verlagen van de overdrachtsbelasting met 3% kost 615 mln euro. De
dekking wordt gevonden in de aftopping van de hypotheekrenteaftrek
tot 250.000 euro (450 mln) en de afschaffing van de subsidie
Bevordering Eigenwoningbezit (BEW, 150 mln)
Versterken maatschappelijke verantwoordelijkheid
Maatschappelijke stage voor jongeren
Veel partijen maakten zich er sterk voor, maar de ChristenUnie was er
al vroeg bij met een notitie over een maatschappelijke stage. Onlangs
boden enkele burgers hiervoor een plan aan bij de SER. Het wordt nu
tijd dat het kabinet ermee aan de slag gaat: geef jongeren de
gelegenheid zich breder te oriënteren in de maatschappij: in het
onderwijs, de verzorging, of in het leger. Dat verbreedt hun blikveld
en kweekt verantwoordelijkheidsbesef. En ze leveren ook gewoon een
nuttige bijdrage aan de samenleving.
Afschaffen schenkingsrecht
Om vrijwilligersorganisaties en charitatieve instellingen te steunen
in het nemen van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt de
onnodige belastingheffing op schenkingen en giften afgeschaft (kosten:
100 miljoen).
De dekking hiervoor wordt gevonden in de volledige handhaving van
de OZB
Evenementenheffing
Grootschalige manifestaties, zoals voetbalwedstrijden en
muziekfestivals vragen soms om grote politie-inzet. Is het terecht om
de kosten daarvan af te wentelen op de gemeenschap? De ChristenUnie
vindt het al langer tijd om een heffing op toegangskaartjes in te
stellen, waaruit de handhaving van de openbare orde en eventuele
schadeposten kunnen worden betaald. Hiermee wordt ook het probleem
omzeild dat met de kabinetsplannen kan optreden, namelijk
verstrengeling van particuliere en openbare belangen door betaalde
politie-inzet.
De opbrengst is vergelijkbaar met die van de kabinetsplannen en
levert geen extra middelen op.
Rentmeesterschap
Verminder woon-werkverkeer (13,5 mln)
De overdrachtsbelasting werkt als een boete op verhuizen. Dit is
strijdig met de wens om het woon-werkverkeer te verminderen. Om te
bevorderen dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen, wordt de
overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning binnen een straal van
30 km van de werkplek gehalveerd tot 3%.
De dekking wordt gevonden in de volledige handhaving van de OZB
Minder files, minder verkeersuitstoot met kilometerheffing
Alle adviesraden van de overheid zijn het erover eens, de ANWB is
ervoor, de BOVAG-RAI is er zelfs voor: er moet een beprijzingssysteem
komen voor autoverkeer die de huidige belastingen vervangt. De
ChristenUnie stelt een kilometerheffing voor waarbij de
motorrijtuigenbelasting verdwijnt en de BPM met 1/3 wordt verlaagd. Zo
wordt niet het autobezit, maar het autogebruik belast. Dit leidt niet
alleen tot minder files op de wegen, maar ook tot een lagere uitstoot
van CO2 en uitlaatgassen.
De kilometerheffing kan budgetneutraal worden ingevoerd.
Landbouw en natuur (120 miljoen)
Boeren leven in onzekerheid over hun toekomst. Wanneer ze hun
agrarische activiteiten moeten staken of inkrimpen, dan blijven er nog
andere mogelijkheden over. Er moet voldoende geld beschikbaar komen
voor agrarisch natuurbeheer, maar ook meer geld voor de reconstructie
die nu dreigt te stagneren.
De dekking wordt gevonden in het temporiseren van enkele
weguitbreidingen.
Internationale gerechtigheid
Humaan asielbeleid: specifiek pardon
Voor asielzoekers die al jaren in Nederland blijven en door toedoen
van de overheid nog steeds geen beslissing over hun verblijfsstatus
hebben, wordt het tijd een specifiek pardon te verlenen. Het is
onmenselijk om van gezinnen, waarvan de kinderen alleen Nederlands
spreken, Nederlandse vriendjes hebben en de Nederlandse basisschool
hebben doorlopen, te eisen om alsnog naar het land van herkomst te
vertrekken. Er moet schoon schip gemaakt worden.
Niet bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking (300 mln) Het kabinet van CDA, VVD en D66 wil beknibbelen op het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Zaken die niet of nauwelijks bijdragen aan de ontwikkeling van een land. De ChristenUnie is hiertegen.
De dekking wordt gevonden in het volledig handhaven van de OZB
Effectiever besteden budget ontwikkelingssamenwerking (500 mln) Verder is de ChristenUnie al jaren voorstander van een effectievere besteding van het ontwikkelingsgeld. Dat kan door minder geld uit te geven via logge internationale instellingen, en meer via particuliere hulporganisaties die vaak meer weten wat er speelt op lokaal niveau.
De maatregel kan budgetneutraal worden uitgevoerd: het betreft een
verschuiving van middelen.
Werkgelegenheid
Extra inspanningen voor moeilijkewerklozen (300 mln)
De afdrachtskortingen voor lagere inkomensgroepen en langdurig
werklozen (SPAK/VLW) zijn onder Balkenende-I afgeschaft. Ten onrechte,
vindt de ChristenUnie, omdat juist voor deze groepen een extra
inspanning nodig is om aan het werk te worden geholpen.
De dekking wordt gevonden door wijziging van de WAO-maatregelen
(zie elders)
Structureel maken regeling doorstroming ID-banen (200 mln)
De reïntegratiebudgetten worden vrij besteedbaar. Er is een
overgangsregeling voor één jaar, die werkgevers een premie geeft
wanneer ze een IDer in dienst nemen. Het gevaar hiervan is, dat IDers
die regulier werk krijgen na één jaar weer op straat staan en in de
bijstand belanden. Het is daarom beter zich voor de langere termijn te
committeren aan doorstroming van de ID-banen, zeker in een tijd van
laagconjunctuur.
De dekking wordt gevonden in volledige handhaving van de OZB
Maak werken lonend voor ouderen (500 mln)
Ouderen worden terecht gestimuleerd langer door te werken. Om ook de
werkgevers te stimuleren ouderen langer in dienst te houden stelt de
ChristenUnie een herintroductie van de specifieke afdrachtskorting
voor ouderen (SPOK) voor ter hoogte van 500 mln.
De dekking wordt gevonden in volledige handhaving van de OZB
WAO: niet herkeuren, maar ander model
De ChristenUnie ziet de herkeuring van WAOers onder de 45 jaar als
aantasting van verworven rechten en draait deze coalitiemaatregel
derhalve terug. In plaats daarvan wordt het recht op een WAO-uitkering
gebonden aan 54 uur per huishouden. Op deze manier volgt de WAO de
realiteit op de arbeidsmarkt dat het anderhalfverdienersmodel dominant
is. Bijverzekeren voor meer uren kan dan particulier.
De maatregel levert ca. 300 mln euro extra op.
Gezondheidszorg
Geen premieverhoging in de zorg, inkomensafhankelijk eigen risico
Het kabinet wil de zorgpremies fors verhogen, en tegelijk mensen meer
zelf laten betalen voor de genoten zorg. De ChristenUnie is er
voorstander van om de zorguitgaven binnen de perken te houden, maar
vindt verdergaande premieverhoging niet verantwoord met het oog op de
draagkracht van huishoudens. Controversiële verstrekkingen, die geen
collectieve verantwoordelijkheid zijn, worden uit het pakket
verwijderd. Ook kunnen bepaalde lifestyle-middelen uit het pakket
worden gehaald.
Dekking: invoering van een inkomensafhankelijk risico en het
beperken van de geneesmiddelenvergoeding (o.a.
lifestyle-geneesmiddelen) levert ruim voldoende besparing op om een
extra stijging van de zorguitgaven met 1 miljard op te vangen.
Financiële verschuivingen
Budgetneutraal
Bovenstaande maatregelen betekenen een budgetneutrale aanpassing van
het Hoofdlijnenakkoord en kunnen daarom zonder noemenswaardige
effecten voor het EMU-saldo worden ingevoerd.
Lastenverlichting
Het lastenbeeld wijzigt in gunstige zin: netto resulteert een
lastenverlichting ten opzichte van het Hoofdlijnenakkoord van 630 mln
euro
Overzichtstabel financiële verschuivingen
Maatregel Kosten Opbrengst
Alternatieven immateriële zaken 100
Inning alimentatie via werkgevers 100
Afschaffen lesgeld 220
Profijtbeginsel hoger onderwijs 220
Kinderopvangtoeslag ouders 600 600
Startersmaatregel woningmarkt 615
Aftoppen hypotheekrenteaftrekbare 450
Afschaffing BEW 150
Afschaffen schenkingsrecht 100
Evenementenheffing pm
Woon-werkmaatregel woningmarkt 14
Kilometerheffing 3000 3000
Landbouw/natuur 120
Temporiseren wegenaanleg 100
Niet bezuinigen op OS 300
Verschuiven multilateraal particuliere hulp 500 500
SPAK/VLW herintroduceren 300
Niet herkeuren oude WAOers 140
Beperken WAO tot 54 uur per huishouden 540
Doorstroming ID-banen 200
Specifiek Afdrachtskorting Ouderen (SPOK) 500
Volledig handhaven OZB 1050
TOTAAL 6710 6710
Saldo budgettair effect 0
Saldo lasten: -630
---