Gemeente Dordrecht


---

Vernieuwing stadswinkel:Eén loket voor de burger

Vincent Brinkhof
In 2004 wil de gemeente haar burgers nog beter bedienen. De burgers kunnen dan terecht bij één loket. De balies zijn dan niet meer aan een afdeling gekoppeld. Daarom ondergaat de stadswinkel in het stadskantoor vanaf het najaar een ingrijpende verbouwing. De eenmalige kosten van deze herinrichting van de stadswinkel zijn geraamd op EUR
1,2 miljoen.


De vernieuwde stadswinkel richt zich helemaal op de klanten. De hal krijgt drie functies: zelfbediening, snelbalies en overige balies ondersteund door een receptie. De balies zijn niet langer gekoppeld aan een afdeling. Er is maar één loket. Het Stadskantoor en de stadswinkel houden één centrale ingang. De inrichting van de hal wordt open en duidelijk zodat de burger precies weet waar hij/zij naar toe moet.

E-loket
Bij de vernieuwing van de stadswinkel gaat de gemeente uit van een toename van het gebruik van het E-loket. De nieuwe inrichting is gebaseerd op maximaal 125.000 bezoekers per jaar. Daarbij wordt de verwachte groei aan klanten weggestreept tegen een afname van bezoekers als gevolg van de groei van het E-loket (maximaal 20%). Een groot deel van de klanten blijft behoefte houden aan een persoonlijke dienstverlening.

In 2002 had de stadswinkel bijna 125.000 klanten. Het huidig gebruik van de stadswinkel varieert van ruim 900 bezoekers op piekdagen tot circa 500 bezoekers op daldagen. Het aantal klanten zal naar verwachting nog verder toenemen door een voorgenomen wijziging van de wet op de identificatieplicht en de oprichting van een regionaal immigratieloket