Gemeente Dordrecht
---
Vernieuwing stadswinkel:Eén loket voor de burger
Vincent Brinkhof
In 2004 wil de gemeente haar burgers nog beter bedienen. De burgers
kunnen dan terecht bij één loket. De balies zijn dan niet meer aan een
afdeling gekoppeld. Daarom ondergaat de stadswinkel in het
stadskantoor vanaf het najaar een ingrijpende verbouwing. De eenmalige
kosten van deze herinrichting van de stadswinkel zijn geraamd op EUR
1,2 miljoen.
De vernieuwde stadswinkel richt zich helemaal op de klanten. De hal
krijgt drie functies: zelfbediening, snelbalies en overige balies
ondersteund door een receptie. De balies zijn niet langer gekoppeld
aan een afdeling. Er is maar één loket. Het Stadskantoor en de
stadswinkel houden één centrale ingang. De inrichting van de hal wordt
open en duidelijk zodat de burger precies weet waar hij/zij naar toe
moet.
E-loket
Bij de vernieuwing van de stadswinkel gaat de gemeente uit van een
toename van het gebruik van het E-loket. De nieuwe inrichting is
gebaseerd op maximaal 125.000 bezoekers per jaar. Daarbij wordt de
verwachte groei aan klanten weggestreept tegen een afname van
bezoekers als gevolg van de groei van het E-loket (maximaal 20%). Een
groot deel van de klanten blijft behoefte houden aan een persoonlijke
dienstverlening.
In 2002 had de stadswinkel bijna 125.000 klanten. Het huidig gebruik
van de stadswinkel varieert van ruim 900 bezoekers op piekdagen tot
circa 500 bezoekers op daldagen. Het aantal klanten zal naar
verwachting nog verder toenemen door een voorgenomen wijziging van de
wet op de identificatieplicht en de oprichting van een regionaal
immigratieloket