Ingezonden persbericht

Leidschendam, Rotterdam, 11 juni 2003

Elektronische betalingen op internet niet populair

Betalen per acceptgiro meest gebruikt bij online aankoop

De acceptgiro is het meest gebruikte betalingsmiddel bij een aankoop via Internet; drie op de tien online bestellingen is betaald met dit typisch Nederlandse betaalmiddel. De acceptgiro wordt gevolgd door het betalen met een creditcard; 22% van de online bestellingen wordt hiermee betaald. In 2002 werd er voor 980 miljoen euro via internet als besteld door Nederlandse consumenten. Deze cijfers komen uit de meest recente 'Thuiswinkel Markt Monitor 2002-2', het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd.

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2002-2; Blauw Research/ Thuiswinkel.org

Het gewone 'overschrijven' en het verstrekken van een eenmalige machtiging is ook een belangrijke manier van het betalen van een online aankoop. In totaal heeft 30% van de online kopers de laatste bestelling op deze manier betaald, 8% via de gewone overschrijving, 10% via online bankieren en 12% via een eenmalige machtiging. Opvallend is dat het daadwerkelijk digitaal betalen (met een elektronische toegankelijke bankrekening zoals Rabo Direct , I-pay of E-wallet) nog weinig gebruikt wordt. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een grote diversiteit in de huidige systemen en het ontbreken van een door de consument geaccepteerde standaard.

De meeste betalingen bij het online bestellen verlopen zonder problemen. Negen op de tien online kopers geeft aan weinig tot geen problemen te hebben gehad met de betaling. Wel vormt de veiligheid van online betalen een grote drempel bij de groei van de markt voor online aankopen. De meerderheid (54%)van de potentiële kopers geeft aan dat het ontbreken van een veilige betaalmethodiek (in de ogen van de consument) de grootste barrière is bij de besluitvorming om iets online te bestellen. Ook bij de huidige online kopers wordt de veiligheid van online betalen als een drempel ervaren; eenderde van de kopers geeft aan dat dit een belangrijk nadeel is van het online bestellen. Een standaardisering of breed gedragen veilige online betaaltechniek zou dus een grote motivator kunnen zijn met betrekking tot de markt voor online aankopen, aldus Blauw Research. Thuiswinkel.org pleit als branchevereniging al jaren voor één online betaalsystematiek.

De grootse nadelen van een creditcardbetaling vindt men de relatieve fraudegevoeligheid en het feit dat men 'vooraf' moet betalen. Wel speelt de gewenning met creditcardbetalingen hierbij een substantiële rol; online shoppers die in bezit zijn van een creditcard vinden de creditcard namelijk beduidend veiliger dan online shoppers die geen creditcard bezitten.

De gepubliceerde cijfers zijn niet verrassend, maar wel confronterend, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 'De onderzoeksresultaten bevestigen nog altijd het gevoel dat consumenten hebben, namelijk dat betalen via internet onveilig is. Maar betalen via internet, credit card, etc. is echt niet onveiliger dan betalen met je pinpas bij de pomp of in de winkel', aldus Jongen, 'En dat doen we als Nederlanders massaal'. Jongen: 'Wel kan geconstateerd worden dat er sprake is van een duidelijke positieve trend: steeds meer consumenten kopen producten en diensten via internet en steeds meer consumenten betalen ook via internet. Maar er is ook nog een lange weg te gaan om het consumentenvertrouwen op acceptabel niveau te krijgen. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg van de branche kan daarbij een belangrijke rol spelen', aldus Jongen.

Meer informatie over het rapport kunt u vinden onder http://www.thuiswinkel.org
of http://www.blauw.com

-EINDE PERSBERICHT-

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels zo'n 120 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht